Periode vrijdag 22 juni 2012 - dinsdag 26 juni 2012. Route Stathelle, Kragerø, Risør, Arendal, Evje, Mandal, Brusand.

Vrijdag 22 juni 2012.

Oei .. om half 10 schrikken we wakker. Tis hier toch wel heel erg rustig ha ha. We hadden nog niet echt een planning gemaakt. Alleen maar dat we Kragero en Risor wilden bezoeken, maar nog niet hoe lang we zouden gaan vertrekken. Nu het toch al zo laat is besluiten we hier nog even een broodje te gaan eten en rond 12.30 uur te vertrekken. En dus bereiden we ons voor op de rit die gaat komen en werk ik het verslag bij.

Tegen 13.00 uur nemen we afscheid van eigenaar Rolf, tanken nog even schoon water, droppen de vuilnis en gaan op pad. We kiezen voor een route langs de kust en laten de E18 links eh ... rechts liggen. Achteraf niet echt een goede keus want veel meer dan bos, meertje, bos, meertje en af en toe een glimp van de zee krijgen we niet te zien.

Een uurtje later rijden we Kragero binnen. En het is een drukte van jewelste ! Ondanks het weer want het is er inmiddels niet zonniger op geworden. Uiteindelijk rijd ik me met de camper bijna klem, weet ik toch nog "vrij te komen" en even later hebben we een plekje voor de camper gevonden. Net als alles in Noorwegen is ook parkeren niet goedkoop ... voor een uurtje betalen we EUR 2,50.

Aan de overkant van het water komt de gezelligheid ons al tegemoet want de terrassen zit behoorlijk vol en er zit een bandje te spelen:

We lopen dit leuke stadje door met zn kronkelige steegjes en komen op dit leuke pleintje:

Waar we later samen een heeeeeeeerlijk ijsje verorberen:

Iets verder komen we een heel leuk (klein) restaurantje tegen en als soep van de dag staat op het bord:

dat je voor NOK 79 (ongeveer EUR 10 :-( ...) een bloemkoolsoep of broccolisoep kunt afnemen. Nu moet je weten dat als er thuis bij Hennie bloemkool of broccoli over blijft dat de kinderen (en ik ook soms ha ha) de pan tot op de bodem leeg eten want anders zegt Hennie "daar kan ik mooi soep van maken". En daar vragen ze hier EUR 10 voor !!

Omdat het inmiddels toch nu ook is begonnen met regenen gaan we weer richting camper. Op naar Risør, het witte stadje aan de zuidoostkust van Noorwegen. Opnieuw nemen we de kustweg en opnieuw is het niet echt een succes. Dit keer kwam het per ongeluk en toen we eenmaal halverwege waren vond de chauffeur dat we nu toch beter door konden rijden.

En dus rijden we pas om 16.15 uur Risør Resort (Moen Camping) op. De camping ligt direct aan het Sorfjord op zo'n 10 km. van het centrum van Risor. Na een gesprek met de eigenaresse besluiten we hier te blijven. We vinden een plekje direct aan het water, maar moeten wel eventjes 45m. kabel uitrollen om bij de stroompaal te kunnen geraken. Dichterbij kan niet vanwege andere campers en ook omdat we dan niet met de schotel over de berg heen komen. En we willen eigenlijk Duitsland wel even zien verliezen ...

Het is overigens inmiddels opgehouden met zachtjes regenen... het valt nu met bakken uit de lucht. Als ik de camper dan ook te plek heb, ben ik helemaal doorweekt. Eerst maar even opdrogen met een lekker bakkie leut. En daarna met het eten aan de slag. Dit keer 1 van mn lievelingsmalen: bami .. uiteraard met satesaus. Daarna even samen voor bij de buis, afwassen en nog even weer mn verslag bijwerken.

Zaterdag 23 juni 2012.

Vannacht was het hier zo stil dat je er bijna niet van kon slapen ... echt niet normaal. Maar we hoorden dus vanochtend ook geen regendruppen op het dak ... huh ? is het dan toch nog droog geworden ?

Straks maar s even kijken wat we gaan doen vandaag. Want we willen in ieder geval Risor nog bezoeken en misschien ook Arendal nog ...

Eerst even van het (nieuwe) sanitair hier gebruik maken (poeh ! dat ziet er gelikt uit !!), daarna even een broodje eten en nog even een paar foto's maken van ons plekkie hier:

Ook op deze camping staan veel vaste gasten, maar direct aan het water hebben ze - zoals je ziet op de foto's - een paar mooie plaatsen beschikbaar:

Op de camping hebben ze ook een aantal fraaie appartementen en sjohytter (direct aan zee) beschikbaar welke misschien nog op mn site komen. Wil je alvast meer informatie, kijk dan vast even op: http://www.moen-camping.no

Overigens: als je de camping wilt bezoeken, neem dan vanaf de E18 de afslag naar Risør en dan is het de 2e camping links. Op het bordje staat nog Moen Camping, maar ze hanteren nu ook de nieuwe naam Risør Resort.

Ik werk mn verslag nog even helemaal bij zodat ik het ook aan de eigenaresse kan laten zien als we vertrekken.

Om 12.00 uur gaan we nog even een broodje eten en daarna maak ik de camper klaar voor vertrek. Hennie wil nog even bij de zwanen kijken want we dachten eerst dat de zwaan alleen was, maar er bleken niet alleen 2 zwanen te zijn ... ze hadden ook nog s 7 jonkies .... en ze leefden nog lang en gelukkig :-)

Nog een foto van de camper bij het strand(je):

En daarna op pad. Eerst nog even een gesprek met de eigenaresse en ja hoor .... ze gaat toch nog akkoord met een vermelding op www.vakantiewoningen-in-europa.nl. Ze heeft even een referentie gebeld en die had aangegeven dat Marcel Mol wel te vertrouwen was ha ha. Kijk voor meer informatie maar even op

--> http://www.vakantiewoningen-in-europa.nl/3990/vakantiewoning/aust-agder/noorwegen

Zo ... op naar Risør. Slechts 10km. van de camping, dus goed te doen. In Risør aangekomen vinden we een mooie parkeerplaats voor de camper, mikken weer NOK 20 in de parkeerautomaat (maar dit keer mogen we de hele dag blijven staan) en lopen het centrum in. En al direct is te zien waarom ze Risør het witte stadje noemen:

In de F haven is het een drukte van jewelste (naar Noorse begrippen dan he !), maar dat komt ook omdat hier ontzettend veel boten aanmeren. De terrasjes zitten in ieder geval overvol.

Over drukte gesproken ... wat vind je van deze kwallenfamilie ... sjonge jonge ...

Dit (drijvende) terras ziet er wel heel erg gaaf uit:

We lopen terug richting het centrum en genieten vanaf een bankje van het prachtige uitzicht .....

... nemen nog even een ijsje bij de Chinees. Chinees ? Ja ... naast het restaurant verkoopt de Risør Chinees ijs .. heeeeerlijk softijs !

... en gaan weer terug naar de camper. Op naar Arendal, waar we ook op zoek gaan naar een overnachtingsadres. Om 15.30 uur rijden we Hove Camping op, vlakbij Arendal. Maar op de weg er naar toe bekruipt ons het gevoel dat er hier iets speciaals te gebeuren staat dit weekend. Want overal staan grote hekken, we zien tientallen dixies, een groot podium en als we de camping oprijden is het ook een drukte van jewelste.. Eh ... toch maar even een andere camping zoeken.

En dus rijden we langs Arendal naar Nidelv Brygge og Camping direct aan de rivier de Nidelv. Een mooi plekje en dus stap ik even uit voor een gesprek met de eigenaresse. Maar tot zaken komt het niet. Ze vraagt me wel of ik een leuk stukje over de camping kan schrijven ? Tuurlijk !

Op de camping is het behoorlijk nat (op zich niet vreemd want het is inmiddels weer flink gaan regenen) en de eigenaresse had al aangegeven dat we de camper het beste op een hoge plek konden neerzetten. Nou, dat lijkt geen overbodige luxe. We vinden een leuk plekje tussen een Noorse camper en een Belgische caravan. Als de camper te plek staat gaan we - uiteraard - eerst even een bakkie senseo drinken. Zijn we wel aan toe :-)

Op Nidelv Camping is een restaurant gevestigd en de camping ligt niet alleen direct aan de rivier, ook de zee is vlakbij:

Er zijn een aantal hutten te huur en de camping heeft ongeveer 50 plaatsen. Voor meer informatie, kijk maar even op http://www.nidelvcamping.no

Rond 18.00 uur gaan we aan ons "diner", aardappels, wortels en een kipburger. Daarna even afwassen en even voor de buis.

Zondag 24 juni 2012.

Als we wakker worden is het dan toch nog droog geworden. Nou ja ... het regent niet meer. De grond is nog heel nat en als ik uit de camper in het gras spring vliegt de modder me bijna om de oren ... (nou nou opa Mol ..) Eerst maar even rustig ontbijten en offline met mn verslag aan de gang. Intussen zijn de meeste campers vertrokken en het lijkt goed te gaan. Het stond dus behoorlijk vol vanochtend ...

Helemaal op de achtergrond zie je de hytter hier op de camping en op de voorgrond het sanitairgebouw. Oud maar redelijk schoon.

Tegen 11.00 uur hebben we de camper startklaar en rijd ik m "met gang" achteruit het pad op. Het gaat goed, maar de modder spat hoog op. Oei oei ...

Onze eindbestemming vandaag is Evje. We wilden eigenlijk nog iets verder zuidelijk richting Grimstad, maar komen wat in de tijdnood. De komende week willen we de Prekestolen beklimmen en daar willen we natuurlijk mooi weer bij hebben. En dan moeten we er woensdag/donderdag zijn want volgende week vrijdag lijkt het weer minder te worden.

En dus gaan we straks naar Evje en nu eerst een bezoekje brengen aan Arendal. Arendal is een leuk kustplaatsje met zo'n 39.500 inwoners. "Fotografen komen in de nauwe pittoreske steegjes in het oude centrum van Arendal volop aan hun trekken. De oude huisjes in barok liggen in volle pracht naast elkaar." Tja ... het kan ons helaas niet raken. Of het nou komt doordat de winkels dicht zijn of door het trieste weer .... de gezelligheid is ver te zoeken.

De kerk is zeer zeker indrukwekkend:

De haven/het centrum is leuk:

Maar binnen een uur zijn we weer terug bij de camper. Op naar Evje ! Een ritje van een uur en 20 minuten. Onderweg stoppen we even voor een lunch op een parkeerplaats en bereiken Evje rond 14.30 uur.

Odden Camping heb ik regelmatig bezocht, maar helaas ... eigenaresse Gudrun is niet aanwezig. Tja, het is natuurlijk zondag. Ik weet dat ze vlak voor de camping een plantenzaak hebben, dus morgenvroeg maar even weer proberen.

Als we de camper te plek hebben is het nog steeds droog en besluiten we even een wandeling naar het centrum van Evje te maken. Ook hier is het niet echt druk en behalve een snackbar en een restaurant is er ook niets geopend. Als we terug lopen richting camper begint het toch weer wat te regenen. Maar dat is nog niets met wat er een half uur later uit de lucht komt ... sjonge jonge ... het valt nu echt met bakken uit de lucht en in no-time staat het veld blank. Toch wel blij dat we hoog en droog in de camper zitten.

Later op de avond kruipen we samen even voor de buis om naar Italie - Engeland te kijken. Een stuk leuker dan de saaie wedstrijd van gisteravond !

Maandag 25 juni 2012.

Vanochtend gaat de wekker om 7.49 uur want we willen ons eerst even douchen en even na 9.00 uur wil ik bij de plantenzaak zijn. Daarna gaan we naar het Mineralenpark iets ten zuiden van Evje.

Het weer is trouwens helemaal geweldig, het zonnetje schijnt volop !

Dit is ons plekje hier:

Links van de camper een prachtig bloemenzee:

En dit is het veldje wat gisteravond nog volledig onder water stond:

Bij de plantenzaak tref ik inderdaad de eigenaresse van de camping. Het gesprek is goed en ik doe in ieder geval zaken. We komen een vermelding voor de hytter overeen, onder voorwaarde dat ik even wat foto's neem. Misschien dat ik nog meer zaken kan doen, maar dat neemt ze nog even in beraad. Als we bij de receptie van de camping de sleutel ophalen wordt dit nog even overlegd met de eigenaar, maar helaas moet ik nog even geduld hebben.

Op Odden Camping hebben ze trouwens prachtige hytter van verschillend formaat. Kleine knusse 2-pers. hytter met badkamer direct aan het meer, prachtige 6 - 8 pers. hytter (compleet met grasdak):

En wat oudere hytter welke overigens van binnen zeer fraai opgeknapt zijn. Voor meer informatie kijk maar even op: http://www.vakantiewoningen-in-europa.nl/3991/vakantiewoning/aust-agder/noorwegen

Terug in de camper nemen we nog even een bakkie leut en daarna gaan we op pad. Het Mineralenpark in Hornnes ligt maar iets zuidelijker dan Evje en even later rijden we het enorme parkeerterrein op. Bij het Mineralenpark is overigens ook een Bobilcamp (camperplaats, betaald) gevestigd. Mooi plekje maar wel direct aan de "9" en dus enigszins geluidsoverlast. Maar de plaatsen zijn wel heel fraai aangelegd !

We nemen een kijkje in de winkel bij het Mineralenpark en gaan vervolgens "de grot in". Het bezoek aan het Mineralenpark stond al langer bij Hennie op het verlanglijstje en eenmaal in de grot blijkt deze groter dan verwacht. Met stenen uit de gehele wereld, maar ook uit de naaste omgeving. Om een indruk te geven:

Soms lijkt het bijna nep of het lijkt bijvoorbeeld op hout:

In ieder geval is het entree van NOK 120 (EUR 15) meer dan waard. Hennie's dank is groot :-) en ze trakteert ons daarna op een kop koffie met een wafel met jam en softijs. Heeeeeeerlijk !

En daarna gaan we weer op pad. Onze eindbestemming voor vandaag is Sandnes Camping in Mandal. Deze camping ligt iets boven Mandal maar omdat het nog steeds prachtig mooi weer is besluiten we eerst naar Mandal door te rijden.

Onderweg stoppen we nog even om een broodje te eten en opnieuw 2 zwanen met - heel toevallig ? of krijgen ze er altijd 7 ? - 7 jonkies:

Even later hebben we een parkeerplaats voor de camper gevonden. Da's niet altijd makkelijk. Parkeergarages zijn natuurlijk sowieso al geen optie en als er betaald parkeren is moet ik altijd een mogelijkheid zien te vinden om de camper in 1 vak te krijgen. Dat past in principe nooit, maar soms zijn sommige vakken wat groter en heb ik ruimte om de achterkant van de camper ergens "over te laten hangen".

Mandal is een prachtig plaatsje in het zuiden van Noorwegen, iets ten westen van Kristiansand. Een gezellig klein kustplaatsje met een leuk centrum. Even een impressie:

Terug bij de camper, gaan we direct door naar Sandnes Camping. Daar worden we zeer vriendelijk onthaald door Anne Sofie en Kristian Sandnes. Maar dat is dan ook gelijk hun kracht. De camping staat niet voor niets behoorlijk vol met Nederlanders en Duitsers. Wij zijn nog redelijk op tijd en dus hebben we snel een mooi plekje gevonden. We "moeten" zelfs de luifel uit doen omdat het inmiddels behoorlijk warm is:

Even een overzichtsfoto:

Sandnes Camping is een heerlijke knusse kleine camping. Het sanitair is niet super de luxe, maar schoon. De eigenaren zijn echt supervriendelijk en al bij aankomst wordt je er "even vriendelijk op gewezen" dat je toch echt even een wandeling door hun bos moet maken :-) Nou dat gaan we dan morgenochtend maar even doen. Sandnes Camping beschikt over een aantal hytter. Reserveren is - zeker in het hoogseizoen - wel gewenst ! Kijk maar even op: http://www.vakantiewoningen-in-europa.nl/2995/vakantiewoning/vest-agder/noorwegen voor meer informatie.

WIFI hebben ze hier ook en dus kruip ik nog even achter internet, onder andere om mn verslag even bij te werken.

Dinsdag 26 juni 2012.

Vannacht hebben we weer heerlijk geslapen en zoals gezegd gaan we na het ontbijt de berg op. De eigenaren hebben echt een geweldig leuke route uitgezet en onderweg kun je je route inkorten of verlengen door een andere route te nemen. Plakkaten geven steeds aan waar je bent. En dat leidt ons naar een geweldig uitzichtpunt waar we deze foto van de camping kunnen nemen:

Echt geweldig !

Mijn camper staat op de foto rechts iets onder het midden. Tussen 2 caravans in. Voor de goede orde: zoals op een gemiddelde Noorse camping is een groot gedeelte van de gasten al weer vertrekken. De camping stond nagenoeg helemaal vol.

Terug in de camper nemen we nog even een bakkie, bereiden ons voor op de te rijden route en een mogelijke overnachtingsplaats en gaan op op pad. Als we rond 11.00 uur van de camping rijden komen de 1e gasten er al weer aan. Opnieuw Nederlanders ha ha. Hennie maakt nog wat foto's van de ingang:

En van de totempaal met bewegwijzeringen. Echt heel leuk !

Nogmaals de link --> http://www.vakantiewoningen-in-europa.nl/2995/vakantiewoning/vest-agder/noorwegen voor meer informatie over deze mooie camping.

Onze eindbestemming voor vandaag is Brusand Camping iets voorbij Egersund (richting Stavanger). Een camping met een mooi zandstrand want het is nog steeds geweldig weer. Misschien kunnen we wel op het strand liggen :-)

Rond 11.30 uur vertrekken we van de camping en even later draaien we de E39 op richting Flekkefjord/Stavanger. We passeren Mandal en nemen bij Flekkefjord de afslag om even wat boodschappen te doen. Op het enorme parkeerterrein vlakbij het winkelcentrum gaan we ook maar gelijk ook even een broodje eten.

We kiezen er bewust voor om de E39 aan te houden en niet voor de kustweg naar Egersund te rijden. Want we hebben onze tijd nog wel nodig. Bij Egersund nemen we de afslag en even later hebben we de zee weer in het vizier. Brusand Camping ligt nog ongeveer een half uur noordelijker direct aan zee. Zoals bij elke camping waar we overnachten ga ik eerst de receptie binnen om te kijken of ik nog zaken kan doen. En in dit geval is dat meer dan verwacht. Het klikt goed met eigenaar Sigmund en na ruim een half uur sta ik met 2 contracten buiten. Eentje voor mn eigen site www.vakantiewoningen-in-europa.nl en eentje voor een vermelding op www.campings.nl. Superrr.

En als we dan even later een werkelijk geweldige plek vinden en we lekker uit de wind met een bakkie senseo over zee kijken ... dan kan het eigenlijk niet beter:

Toen we hier de camping op reden waaide het behoorlijk, maar als we voor de camper zitten, zitten we lekker uit de wind. HEERLIJK.

Na het eten kruip ik nog even achter de laptop, o.a. om mn verhuursite en mn verslag bij te werken. Morgenvroeg gaan we misschien wel even naar het strand. Maar s even kijken wat het weer doet. Dat weer is trouwens wel een beetje spannend. Want voor a.s. donderdag hebben we de Prekestolen gepland en dan moet het eigenlijk mooi weer zijn. De voorspellingen lijken goed, maar dat blijft altijd afwachten in Noorwegen.