Periode dinsdag 30 juli 2013 - donderdag 8 augustus 2013. Route Stathelle, Larvik, Sarpsborg, Trogstad, Oslo, Rodberg, Hovet i Hallingdal, Gol, Fagernes, Jevnaker, overtocht Oslo-Frederikshavn, Meppel.

Dinsdag 30 juli 2013.

Mn 1e afspraak vandaag is al om 10.00 uur. Dat is op zich natuurlijk niet vroeg, maar ik moet eerst nog wel ruim een uur rijden. En de camper vertrekklaar maken...

Om 8.45 uur rijd ik van de camping. Of het nou is vanwege het tijdstip of dat het hier altijd zo druk is ... geen idee. Maar druk is het wel.

Tussen Langesund en Larvik gaat het even mis. Er is een nieuw stuk snelweg en mn navigatiesysteem is even totaal de weg kwijt. Achteraf had ik beter bij Langangen de afslag kunnen nemen, want nu kon ik er pas bij Larvik af en moest ik een stukkie terug. Als ik richting Stavern rijd valt mn mond open van verbazing ... aan zeezijde ligt de ene camping na de andere ... echt niet normaal !

Ze staan ook behoorlijk vol (vanwege seizoensplaatsen), maar als ik Guslandstranda Camping op rijd zie ik een heel ander beeld. Natuurlijk zijn hier ook wel seizoensgasten, maar er is genoeg ruimte voor "drop in guests". Eigenaar Rolf (al weer :-) ... geen leuke naam vind ik dat ... staat me al op te wachten en aan een picknicktafel gaan we direct in gesprek. Het gesprek is goed, de promotie bij de Campingnavigator wordt verlengd maar voor Mol Travel doe ik geen zaken omdat de camping geen accommodaties verhuurd.

Na het gesprek springt Rolf direct op de tractor en maak ik nog even een rondje over de camping:

En daarna spring ik in mn eigen tractor en ga weer verder. Want zoals al aangegeven heb ik vandaag ook weer een flinke rit voor de boeg. Mn eindbestemming voor vandaag is aan de andere kant van het Oslofjord. En dus rijd ik verder richting Horten en neem daar de veerboot naar Moss. Ik heb nog even getwijfeld of ik iets noordelijker door de tunnel bij Drammen zou rijden (richting Drobak), maar ten eerste moet ik dan eerst een stuk naar het noorden en aan de andere kant weer een stuk naar het zuiden (een eind om dus  ..), ten tweede moet ik ook daar tol betalen en ten derde hoor ik niet zulke goede geluiden over deze tunnel (veel ongelukken ..)

En dus koop ik een kaartje voor de 30 minuten lange overtocht naar Moss en betaal (camper 6 - 7 meter incl. bestuurder) NOK 260 = EUR 32,50. Op de veerboot gaat echt een enorme vracht aan auto's. Ik schat zo'n 15 vrachtwagens (en een paar campers) en iets van 80 auto's. Echt niet normaal. De overtocht gebruik ik om even een broodje te eten. Aan de overkant ga ik zuidwaarts richting Sarpsborg en krijg "Goteborg" op de borden te zien. Even heb ik het idee dat ik al naar huis ga .... vorig jaar vertrok ik namelijk vanuit Goteborg richting Kiel.

Dit keer bezoek ik Utne Camping. Eigenaar Kjell weet dat ik kom en ontvangt me hartelijk. Al direct heb ik het idee dat dit een bijzondere man is. Dat blijkt als we later samen de camping over lopen. Hij heeft grootse plannen, wil de entree veranderen (lijkt me een goed plan), een nieuwe receptie bouwen en er komt een groot zwembad. En wat hij doet, doet hij goed. Zo heeft ie nieuwe campervoorzieningen laten aanleggen en dat ziet er goed uit:

Als we verder de camping oplopen zie ik dat het eigenlijk best een mooie plek is:

Dat zie je in 1e instantie niet vanaf de weg, dus de entree veranderen met een zwembad bij de entree lijkt me een strak plan. Op de camping is ook een soort "verblijfsruimte" bij slecht weer en ook dat ziet er leuk uit:

Terug bij de camper stap ik met een goed gevoel achter het stuur. Want ik heb goed zaken gedaan met Kjell. Hij had al een behoorlijk promotiepakket bij de Campingnavigator en heeft dat verlengd inclusief deelname aan de Best Deal Camping Card. En da's mooi want de camping ligt op slechts een paar km. van de E6 (ruwweg tussen Goteborg en Oslo) en dan is het niet alleen een gemakkelijke stop voor kampeerders, het is dan ook nog een stuk voordeliger. Zeker in het laagseizoen. Daarnaast wil hij ook voor de hytter en de appartementen een presentatie bij Mol Travel. Dus mooi geregeld.

Kijk voor meer informatie over deze camping, maar even op: http://www.vakantiewoningen-in-europa.nl/4398/vakantiewoning/ostfold/noorwegen.

Mn eindbestemming voor vandaag is Olberg Camping in Trogstad, opnieuw weer ruim een uur rijden. De camping ligt ruwweg tussen Utne Camping en Oslo in en daar heb ik morgenvroeg een afspraak om 11.00 uur. Daarnaast heeft de camping eerder promotie gemaakt en heb ik de camping een aantal jaren geleden bezocht en toen had ik er een goed gevoel bij.

En dat goede gevoel wordt nog eens benadrukt als ik rond 16.15 uur de receptie binnen loop en vriendelijk ontvangen wordt door eigenaresse Birgitta. Even later is ook echtgenoot Finn aangeschoven en ontstaat er een erg leuk gesprek. Maar tot zaken komt het nog niet. Ze willen het nog even overleggen en komen er vanavond op terug. Nog even afwachten dus.

Ook nu krijg ik weer te horen dat de WIFI alleen maar bij de receptie werkt. In dit soort gevallen zoek ik altijd een plekje zo dicht mogelijk bij de receptie, maar dat is nu nog een behoorlijk eind. Dus als ik de camper te plek heb, probeer ik - onder het genot van een bakkie leut :-) - de WIFI verbinding. Die geeft aan "verbonden" en "geen signaal" ... maar er komen toch mailtjes binnen. Ik kan dus wel even wat doen, maar echt handig is het niet.

Maar goed, het is inmiddels al etenstijd en dus ga ik eerst met het eten aan de slag. Onder het eten kijk ik altijd even tv en dus had ik de schotel al geprobeerd. Die pakt ook gelijk het signaal, maar als ik de tv aan zet kan ik het amper volgen. Veel strepen en veel s krrrrkrrr in het geluid :-) Ik snap het niet helemaal. Er staan geen bomen en geen bergen in de weg en de schotel lijkt over de coniferenhaag heen te gaan. Maar ik heb een keer eerder meegemaakt dat als er iets te dicht op de schotel staat, dit ook verstoort.

En dus rijd ik de camper 2 meter naar voren en ja hoor ... Het signaal is goed. Na het eten ga ik even afwassen en daarna - uiteraard - weer achter de laptop. Het WIFI signaal is inmiddels verbeterd naar "zeer laag". Wat 2 meter al niet kan doen ha ha.

Woensdag 31 juli 2013.

De eigenaren zijn gisteravond niet geweest en dus loop ik voordat ik vertrek nog even langs de receptie. Als ik bijna bij de receptie ben komt Finn naar me toe met een papier in de hand ... dat lijkt goed ha ha.

En inderdaad ... hij heeft interesse om promotie te maken en dus vullen we het contract in. Veel tijd heb ik niet .... dus ik excuseer me vast bij hem dat ik direct daarna weg moet.

Ik had vanochtend al even wat foto's gemaakt van deze leuke camping. Dit is mn plekkie hier (wel handig ...een paar "grus-plaatsen"):

Maar voor tenten en caravans zijn er echt prachtige plekjes te vinden op deze knusse camping:

Wil je meer informatie, kijk dan even op:

Zoals gezegd, ik moet om 11.00 uur in Oslo zijn. Bewust zo laat, want 's morgens vroeg is het richting Oslo behoorlijk druk. En ik red het net ... nou ja, eigenlijk kom ik iets te laat aan op Ekeberg Camping. Maar dat komt omdat de Norway Cup gehouden wordt, een groot voetbaltoernooi wat op maar liefst 60 voetbalvelden in en rond Oslo gehouden wordt. In totaal nemen er 1.400 !! (jeugd)teams aan deel en daarmee is het het grootste voetbaltoernooi ter wereld.

Het is dan ook een drukte van jewelste en ik heb even - heel asociaal - een stukje stoep nodig om op de camping te kunnen komen. Ook daar moet ik nog even asociaal zijn, want parkeren gaat hier natuurlijk ook niet lukken. Maar de receptioniste is heel behulpzaam, opent de slagboom en even later heb ik de camper op de camping staan. En de beide mannen waar ik de afspraak mee heb, staan al op me te wachten. Super !

Ik heb een afspraak met campingdirecteuren van Bogstad en Ekeberg, de 2 grootste campings van Oslo .. tja, eigenlijk van Noorwegen. Want beide campings tellen zo'n 700 plaatsen elk. Voor de Campingnavigator (Kosmos) had ik deze campings nog nooit bezocht (ander gebied), dus we hebben veel te bespreken. Maar de mannen hebben natuurlijk niet veel tijd en dus probeer ik het zo kort mogelijk te houden. Maar da's lastig want deze campings maken onderdeel uit van East West Norway (een groep van 8 campings in Noorwegen, zie www.norwaycamping.no) en bovendien hebben ze ook interesse om voor de 3 campings (er is ook nog een kleinere camping in Oslo) gezamenlijk iets te doen.

Maar het gesprek is goed en het lijkt erop dat we iets voor elkaar kunnen betekenen :-) Wil je alvast meer informatie over de campings in Oslo, kijk dan even op:

Bogstad Camping --> http://www.campingnavigator.com/noorwegen/oslo/oslo/bogstad-camp--turistsenter.aspx

Ekeberg Camping --> http://www.campingnavigator.com/noorwegen/oslo/oslo/ekeberg-camping.aspx

Om je even een idee te geven hoe deze camping ligt:

Fjord Camping Oslo --> http://www.campingnavigator.com/noorwegen/oslo/oslo/fjord-camping-oslo.aspx

Terwijl ik met de mannen in gesprek zit, komt er iemand naar me toe. "Hey Mol, wat doe jij hier" Oei ... ik herken de man niet en hij roept iets van Fjellet en "je bent een paar keer bij ons geweest". Maar het kwartje valt niet bij ...

Als ie vertrokken is, geeft de eigenaar van Bogstad Camping aan dat het leek of hij ook een camping had. Ergens in de buurt van Alesund ....

En nog steeds zegt het me niets ... pas 2 dagen later bedenk ik me ineens dat het de eigenaar van Fjellstova in Orskogfjellet was. Maar ja ... ik ken Harry alleen met een kokschort aan en niet met een pet achterstevoren op z'n hoofd, een zonnebril op en met een sportshirt aan ha ha. En hij had natuurlijk mn camper al gezien ... En het laatste gesprek met Harry was in 2010 ... maar in ieder geval --> Harry, als je dit leest: SORRY dat ik je niet herkent heb !!

Ik neem afscheid van Arne en Kjell en wurm me weer door het nog steeds vastgelopen verkeer (vanwege het toernooi ...) naar beneden (de berg af) en duik daar de tunnels in. Die tunnels maken het dat ik - ondanks mn ervaring - het lastig vind om door Oslo te rijden. Veel wegen lopen "onder Oslo door" en je duikt soms van de ene de andere tunnel in. Omdat je navigatiesysteem niet in elke tunnel werkt, moet je dus goed weten welke kant je op moet. Maar goed .. het is wel Noorwegen en als ik een tunnel uit kom en een rotonde op moet met 5 afslagen en mn navigatiesysteem er nog niet helemaal bij is ... stop ik gewoon even en niemand die er toetert. Da's toch zo fijn hier :-) !!

Mn volgende stop is Hokksund, op ongeveer een uurtje rijden. Onderweg gooi ik de tank nog even vol, maar er is geen parkeerterrein bij het tankstation en dus moet ik nog even doorrijden om te kunnen lunchen. Ik besluit door te rijden naar Hokksund want iets voor de camping is een parkje waar ik wel vaker gestopt ben om even te eten. Opnieuw bel ik even met de camping welke ik zo moet bezoeken. Mn contactpersoon is er sowieso niet, maar ze heeft aangegeven dat de eigenaar wel "in de buurt is".

Tja ... dit is natuurlijk altijd een beetje vaag en dus bel ik nu nog even of de eigenaar er straks is. De receptioniste geeft aan dat ze haar best zal doen. Maar als ik me een half uurtje later bij de receptie meld, blijkt de eigenaar in een meeting te zitten en hij is voorlopig niet beschikbaar. Dus ...

De receptioniste helpt me bij het invullen van de papieren, ik laat de informatie van de Campingnavigator achter en ga weer verder. Mn eindbestemming van vandaag is Fjordglott Camping in Rodberg, nog ruim 1,5 uur rijden. In Kongsberg draai ik de "40" op en rond 16.30 uur bereik ik Fjordglott Camping. Daar word ik vriendelijk ontvangen door de Belgische eigenaren en onder het genot van een kopje koffie kunnen we direct in gesprek.

Het gesprek is prima, maar omdat de camping deelnemer is van Rondje Noorwegen nemen we alleen kort het groepsvoorstel even door. Wel komen we een vermelding van de hytter op Mol Travel overeen. Naast diverse soorten hytter beschikt Fjordglott Camping ook over een volledig afgezonderde berghut. Interesse ? kijk dan voor alle informatie even op: http://www.vakantiewoningen-in-europa.nl/4394/vakantiewoning/buskerud/noorwegen

Hier overnachten is geen probleem en even later heb ik de camper te plek. Het weer is redelijk goed, dus ik ga gelijk even wat foto's maken. Dit is mn plekje hier:

De camping beschikt over een leuke speeltuin:

en zelfs over een klein zwembadje (niet in de winter :-):

Als ik later in de deuropening even zit uit te puffen (zware dag ...) met een bakkie senseo komt eigenaar Andre nog even langs fietsen. Hij maakt een rondje over de camping en dat is geen overbodige luxe. Want de camping is behoorlijk goed bezet aan het eind van de middag en hij moet natuurlijk wel inzicht hebben waar nog vrije plekken zijn.

Ik kruip nog heel even achter de laptop en ga daarna met het eten aan de slag. Na het eten en de afwas ga ik nog een tijdje aan het werk. Morgen ga ik een klein stukje verder zodat ik me dan even goed kan voorbereiden op het laatste stuk. Want nu over precies een week ben ik weer terug in Nederland ...

Donderdag 1 augustus 2013.

Vannacht heb ik heerlijk rustig geslapen en het kost me de nodige moeite (veel koffie) om wakker te worden. En daarna antwark !

Mn eindbestemming vandaag is Birkelund Camping in Hovet i Hallingdal, een ritje van ruim 1,5 uur. En dus vertrek ik pas aan het eind van de ochtend. Onderweg bezoek ik nog een camping in Uvdal, maar daar hoor ik pas later of we zaken kunnen doen.

Eenmaal weer op de "40" gaat het behoorlijk de hoogte in. Maar het is goed te doen en "boven" is het heeeeeerlijk rustig:

En ze hebben hier wel hele speciale borden ha ha:

Maar naarmate je dichter bij Geilo komt is het steeds meer gedaan met de rust. Bij de skigebieden van Geilo met 39 pistes, 20 skiliften en zo'n 220km aan langlaufpaden tref je ontelbare vakantiehuizen en het is wel duidelijk dat het niet slecht gaat in Noorwegen. Groot, groter, grootst:

Het uitzicht is steeds geweldig:

En als ik even later aan de afdaling naar Geilo begin zie ik ook aan de overkant van het dal skipistes liggen:

In Geilo stop ik even vlug om een broodje te eten, want het is inmiddels al 14.00 uur geweest en mn maag is behoorlijk aan het knorren.

Mn eindbestemming ligt nu nog op iets meer dan een half uur, dus ik ga gauw door. Bij Birkelund Camping aangekomen is de ontvangst - zoals altijd - hartelijk. Met de Nederlandse eigenaren Franka en Rinie kan ik het goed vinden en om die reden is het soms moeilijk het gesprek zakelijk te houden. Dit wordt nog eens versterkt doordat Franka tijdens het gesprek altijd met koffie en lekkere (chocolade) koekjes aan komt zetten ha ha.

Maar de bestaande contracten worden verlengd. Ook het contract van de Best Deal Camping Card. Dit betekent dat je hier volgend jaar (2014) in het voor- en najaar voor slechts € 16 kunt overnachten. Deze prijs is voor 2 personen, inclusief stroom en douchen. En dat is echt een prikkie voor deze leuke knusse camping:

Wil je meer informatie over de camping, kijk dan even op: http://www.campingnavigator.com/noorwegen/buskerud/hovet-i-hallingdal/birkelund-camping.aspx

En over de hytter --> http://www.vakantiewoningen-in-europa.nl/2868/vakantiewoning/buskerud/noorwegen

Ik kan mn camper op precies hetzelfde plekje als vorig jaar stallen en dus kruip ik nog even achter de laptop. Met name om met de voorbereiding van morgen aan de slag te gaan. En daar ben ik wel even zoet mee, want voor morgen heb ik behoorlijk wat campings op de planning staan. Later op de middag lijkt het wel redelijk goed en dus ga ik met het eten aan de slag.

Na het eten en de afwas kruip ik nog een tijdje achter de laptop. Onder andere om mn verslag nog even wat bij te werken...

Vrijdag 2 augustus 2013.

Vanmorgen ga ik me eerst even lekker douchen, daarna even ontbijten, nog even achter de laptop en daarna op pad !

Ik neem afscheid van Franka en Rinie en ga richting Gol. Mn 1e stop is het splinternieuwe Hallingdal Feriepark in Al. Een paar dagen terug heb ik geprobeerd een afspraak te maken met mn contactpersoon, maar dat lukte niet. Ook een afspraak met de campingmanager lukte niet vanwege andere afspraken. Maar als ik me meld bij de receptie heb ik geluk ... z'n afspraak komt later en dus kunnen we even kort in gesprek. Ik laat de papieren achter en we spreken af dat ik een voorstel zal sturen.

Ik ga gauw door naar Gol, want ik moet voor 12.00 uur op Gol Campingsenter zijn. Dat lukt net en ook daar kan ik direct in gesprek. Gol Campingsenter is onderdeel van PlusCamp en dus wordt de promotie centraal geregeld. Had ik trouwens al gezegd dat het MEGA contract met PlusCamp niet alleen verlengd, maar ook nog uitgebreid is ? Dit betekent in ieder geval ook dat alle 19 PlusCamp campings in Noorwegen ook volgend jaar de Best Deal Camping Card gaan voeren.

Even later zijn de papieren geregeld en ook de verlenging van de promotie van de hytter wordt voortgezet.

Kijk voor meer info maar even op: http://www.vakantiewoningen-in-europa.nl/2865/vakantiewoning/buskerud/noorwegen

Ik maak nog een rondje over de camping en kruip weer in de camper. Zo langzamerhand begin ik te voelen dat mn potje energie leeg begint te raken. Ik heb er inmiddels meer dan 10.000km. op zitten en ik heb werkelijk geen idee hoeveel campings ik bezocht heb, maar het zijn er behoorlijk wat. En elke dag rijden en steeds weer goedgemutst gesprekken voeren gaat me ook niet in de koude kleren zitten. Natuurlijk vind ik het leuk werk, maar soms ....

Gol Campingsenter ligt aan de "7" en ik ga verder de "7" op om hier nog 2 campings te bezoeken. Eentje ligt iets ten noorden van Nesbyen en de eigenaar weet dat ik kom. Als ik me meld bij de receptie van Sjong Campingsenter wordt de eigenaar direct opgetrommeld en even later zitten we in gesprek. We vullen de formulieren in en nemen de promotie door. Maar veel meer dan verlenging van de promotie van de hytter zit er helaas niet in.

Ik mag de camping even oprijden om even wat te eten en dus nuttig ik even wat broodjes en ga daarna weer verder de "7" op. Mn volgende doel is Stavn Camping op iets meer dan een half uur rijden. Deze knusse camping wordt sinds vorig jaar gerund door 2 Nederlandse dames. Ook deze camping weet dat ik kom en ook hier kunnen we direct in gesprek. Marianne - 1 van de eigenaresses - is echter alleen en ik moet dus af en toe even geduld hebben.

Omdat de camping deelnemer is van Rondje Noorwegen hoef ik alleen het gedane groepsvoorstel door te nemen en uiteraard komt ook de verlenging van de hytter aan de orde.

Wil je meer informatie over Stavn Camping, kijk dan even op: http://www.vakantiewoningen-in-europa.nl/3017/vakantiewoning/buskerud/noorwegen

Om je nog even een indruk van de camping te geven:

Ik kruip weer achter het stuur en ga weer terug richting Gol. Ik rijd even door dit leuke plaatsje en ga daarna weer de bergen in. Mn eindbestemming voor vandaag (waarschijnlijk): Vasetdansen Camping in Tisleidalen. Vanaf Gol nog iets meer dan een half uur rijden. Het is inmiddels al 16.00 uur als ik Vasetdansen Camping op rijd en ik heb geluk. Eigenaar Ola is aanwezig, maar hij staat alleen in de receptie/winkel en dus vraagt hij me of ik hier kan overnachten zodat we later in gesprek kunnen.

Eh ... dat was eigenlijk wel de bedoeling, maar voor de zekerheid bel ik even met de volgende camping (Fagernes Camping) of we morgenvroeg om tafel kunnen. En het is maar goed dat ik bel, want dat blijkt helaas niet mogelijk. Eigenaresse Kaja vraagt of ik vanavond nog kan komen. Eh... okay. En dus ga ik weer terug naar Ola en ondanks dat we een aantal malen "gestoord" worden, is het gesprek goed en wordt het bestaande contract bij de Campingnavigator verlengd.

Ik maak nog even een rondje over de camping en vind het eigenlijk wel jammer dat ik hier vannacht niet kan blijven. Zoals al eerder aangegeven heeft Vasetdansen Camping veel vaste plekken, maar ze hebben echt een geweldige plek voor "drop-in" gasten. 2 jaar geleden maakte ik deze foto's:

Zeker voor mensen met kids is dit een superplek. Want je hebt er alle ruimte en bovendien zijn er veel speel- en sportvoorzieningen.

Wil je meer informatie, kijk dan even op: http://www.campingnavigator.com/noorwegen/oppland/tisleidalen/vasetdansen-camping.aspx

Eenmaal weer "boven" groet ik Ola nog even en rijd door naar Fagernes.

Op Fagernes Camping aangekomen is het weer een drukte van jewelste. Maar eigenaresse Kaja heeft me inmiddels gezien en even later zitten we in gesprek. Even later is haar echtgenoot Erik ook aangeschoven en is het weer "ouwe jongens krentenbrood" ha ha. De bestaande contracten worden verlengd en samen met Erik ga ik op zoek naar een plekje. En da's nog niet zo makkelijk want het staat behoorlijk vol. Erik vraagt of ik er een probleem bij heb om bij hun huis te gaan staan. Eerlijk gezegd maakt het mij niet zo veel uit ... als ik maar WIFI en TV heb.

De plek bij hun woning wordt wel vaker gebruikt als het vol is en de plek is eerlijk gezegd nog niet zo gek. Op deze foto:

sta ik iets links van het midden onder op de foto, direct aan het water en met een prachtig uitzicht over het fjord. Zoals je ziet ligt de camping op loopafstand van het stadje Fagernes. Een leuk plekkie met behoorlijk wat winkels !

Wil je meer informatie over Fagernes Camping, kijk dan even op: http://www.campingnavigator.com/noorwegen/oppland/fagernes/fagernes-camping.aspx

En voor de hytter en de mooie appartementen op: http://www.vakantiewoningen-in-europa.nl/2863/vakantiewoning/oppland-zuid/noorwegen

Als ik de camper te plek heb ga ik eerst met het eten aan de slag. Onder het eten pleeg ik nog wat telefoontjes om mn planning voor morgen in orde te maken. Terwijl ik om 20.00 uur zit te eten bedenk ik me dat Johan Cruijff weer gelijk heeft. Elk nadeel HEP zn voordeel. Want ondanks dat ik nu echt helemaal totaal kapot ben, heb ik vandaag echt heel veel gedaan en heb ik voor morgen nog maar 3 campings op het programma staan. EN DAN IS HET KLAAR.

Zaterdag 3 augustus 2013.

Gisteravond ben ik nog tot laat in de avond bezig geweest om voor vanmorgen half 10 een afspraak te maken met de eigenaar van Leira Camping, maar ik heb nog steeds niets van hem gehoord. Als Erik even later nog even voor een bakkie komt vraag ik hem of ik het juiste nummer heb en dat blijkt het geval. En dus rijd ik even later van de camping en meld me om 9.30 uur bij de receptie van Leira Camping. Helaas ... de eigenaar is niet aanwezig en ook niet bereikbaar.

En dus rijd ik door naar Aurdal Fjordcamping, op een klein half uurtje rijden. Ook deze camping heb ik gisteravond gebeld en me verteld dat eigenaar Knut vanmorgen "wel in de buurt zou zijn". Dat blijkt inderdaad het geval ... hij zit samen met een grote groep mensen klaar in de boot om een tocht van ca. 1 - 2 uur te maken. Terwijl ik op de kade sta roept hij dat alles hetzelfde is als vorig jaar en dat ik de papieren maar bij de receptie moet achterlaten ha ha.

Ik zwaai m uit, rijd richting receptie, laat de papieren achter en ga door naar de laatste camping van vandaag: Etna Familiecamping, opnieuw iets van een half uur rijden. Het weer is er inmiddels niet beter op geworden. Het regent, maar de temparatuur is gelukkig nog steeds rond de 20 graden.

Op Etna Familiecamping word ik vriendelijk ontvangen door de Nederlandse eigenaar Jos en ook nu kunnen we direct in gesprek. We nemen de papieren door en ook het groepsvoorstel voor Rondje Noorwegen, want ook deze camping is deelnemer van Rondje Noorwegen. Ik maak nog even een rondje over deze leuke camping direct gelegen aan de rivier de Etna met prima mogelijkheden om te zwemmen (klein strandje), te vissen en te kanoën:

Ook het sanitair is hier goed voor elkaar ! Wil je meer informatie, kijk dan even op: http://www.campingnavigator.com/noorwegen/oppland/etnedal/etna-familiecamping.aspx

Terug bij de camper luister ik nog even of ik het gesis van zo straks nog hoor. Toen ik hier namelijk op de camping aan kwam had ik even het idee dat mn rechtervoorband aan het leeglopen was, maar dat bleek niet het geval. Eerlijk gezegd heb ik geen idee wat het is (geweest). Misschien dat de regen drupte/lekte op de remschijven ?? Want zowel op Aurdal Fjordcamping (10%) als bij Etna Familiecamping moest ik een flink stuk naar beneden.

Ik rijd verder naar Dokka om even wat boodschappen te doen en opnieuw hoor ik geen gesis meer ... gelukkig maar !

Via de "33" en later de "34" rijd ik langs de oostzijde van het prachtige Randsfjord richting Slovika Camping bij Jevnaker. Rond 13.30 uur rijd ik de camping op en twijfel even wat ik zal doen. Want vlak voordat ik de camping bereikte kreeg ik een flinke bui te verwerken en er kwam echt een flinke bak water naar beneden.

En dus stap ik even uit voordat ik de camper te plek zet en plons zo'n beetje in het water. Maar de ondergrond lijkt hard en ik hoef alleen maar op het grasveldje naar beneden te rijden. Kmoet nu wel goed zorgen dat ik m direct goed op de plek zet. Dat lukt en even later kan ik eindelijk een broodje eten.

Met Hans - de eigenaar van Slovika Camping - ben ik de afgelopen jaren goed bevriend geraakt en gisteren heb ik m nog even gebeld of het goed was dat ik nog een paar dagen bij m kwam. Nou ... dat was meer dan goed zei hij .. ik mag zo lang blijven als ik wil. Nou ja ... langer dan dinsdag hoeft niet, want dan ga ik met de boot vanuit Oslo naar Frederikshavn. Op weg naar huis ! En eerlijk gezegd ben ik daar ook aan toe !

Naast dat ik hier op Slovika Camping nog een aantal dagen tot rust kan komen, vind ik het ook gezellig met Hans en kan ik bovendien nog mooi wat werk verstouwen. Want de WIFI verbinding is hier prima. En dus kruip ik even later achter de laptop. Aan het eind van de middag komt Hans - zoals gebruikelijk - langs met een plastic zak. Dit keer tovert hij er 2 blikjes bier uit. Morgen koffie ? voegt hij er nog aan toe en we kletsen even bij over het afgelopen seizoen.

Als Hans vertrokken is ga ik met het eten aan de slag. Het weer is inmiddels totaal bijgedraaid. Het zonnetje schijnt en de temperatuur is nog steeds prima. Gelukkig niet zo warm als in Nederland !

Zondag 4 augustus 2013.

Toen ik vanmorgen wakker werd, had ik al een hele planning in gedachten wat ik vandaag zou gaan doen. Ik begin eerst maar s met het bijwerken van mn verslag want ik lig nog steeds een flink stuk achter. Daarna even met mn financiële administratie en de campingadministratie aan de slag en vervolgens even een broodje eten.

Ik raak nog even met een Nederlands stel (met camper) aan de klets, bel nog een paar keer met mn vriendinnetje en zit de rest van de middag achter de laptop. Want ik heb ook nog flink wat nieuwe contracten voor Mol Travel liggen en ik vertel de campings meestal dat ze binnen een week online staan. En dan moet ik dat ook doen he ?!

Later op de middag begint het wat te waaien en als het ineens superdonker wordt besluit ik even buiten een kijkje te gaan nemen. Wat ik zie staat me niet aan en ik besluit de luifel voor de zekerheid maar even binnen te halen. Nou .. dat was geen overbodige luxe .... even later begint het me toch te waaien en te regenen. Echt niet normaal ! Ik weet zeker dat mn luifel dan ergens verder noordelijk in Noorwegen was terechtgekomen ha ha.

Omdat het ook wat onweert doe ik de laptop voor de zekerheid ook even uit en ga ik vast met het eten aan de slag. Vandaag maar weer s bami eten. Uiteraard voorzien van een lekkere klodder satesaus :-) Daarna even vlug afwassen en dan zit ik net op tijd klaar voor het voetbal. Oh ja .. helemaal vergeten te vermelden: ECHT HELEMAAL SUPER VAN SC HEERENVEEN !! Wat een leuke pot gisteravond. Natuurlijk zie je op tv alleen maar een samenvatting, maar die beviel me in ieder geval goed.

Maandag 5 augustus 2013.

Vannacht weer heerlijk geslapen. Gisteravond liep het behoorlijk vol hier op het veldje met opvallend veel Nederlanders. Leuk !

Ook vandaag begin ik eerst weer met mn verslag en langzaam maar zeker kom ik wat bij. Ook vandaag is het trouwens weer prima weer. Het zonnetje schijnt en af en toe kruip ik even onder de luifel "om te luchten".

Voor de rest van de dag ben ik bezig met telefoontjes plegen (met name met Noorse campings die spullen moeten aanleveren of nog een reactie moeten geven), mn campingadministratie en mn verhuursite bijwerken en nieuwe vermeldingen plaatsen op mn eigen website. Kijk voor maar s op: http://www.vakantiewoningen-in-europa.nl/vakantiehuizen/noorwegen voor het overzicht voor Noorwegen. Ziet er goed uit he ?!

Aan het eind van de middag komt Hans nog even langs voor een bakkie leut. Hij geeft aan dat hij er morgen nog weg moet en morgenvroeg nog even afscheid komt nemen. Als hij vertrokken is kruip ik nog even achter de laptop en maak nog even een paar foto's van mn plekkie hier:

Als je meer informatie wilt over deze op ongeveer een uur rijden van Oslo gelegen camping, kijk dan even op: http://www.vakantiewoningen-in-europa.nl/2645/vakantiewoning/oppland-zuid/noorwegen

Onder het eten kijk ik even tv, daarna even afwassen, nog heel even achter de laptop en daarna vind ik het eigenlijk wel genoeg voor vandaag. Morgen mn laatste daggie in Noorwegen ....

Dinsdag 6 augustus 2013.

Het moet schijnbaar zo zijn ... telkens als ik Noorwegen verlaat is het regenachtig weer. En dat terwijl ik toch 10 weken lang goed weer gehad heb. Okay ... het regende wel eens, maar deze zomer was minstens een keer zo goed in vergelijking met vorig jaar. Maar vannacht heeft het onophoudelijk geregend. Dat hadden ze ook voorspeld en dus had ik gisteravond alles al opgeruimd.

Eerst even wat mailtjes en boekingen afwikkelen en daarna ga ik opnieuw met mn verslag bezig. Rond 10.00 uur komt Hans nog even afscheid nemen. Ik vertrek zelf pas rond 15.00 uur maar hij heeft geen idee wanneer hij weer terug is en komt dus nu nog even langs. Tijd voor koffie heeft ie dit keer niet. En dus kan ik vanochtend lekker opschieten ha ha.

Om 12.30 uur heb ik dan eindelijk mn verslag bij. Dat is voor het eerst deze zomer ha ha. Nu even warm eten (pannekoekuh !), vanmiddag nog even boodschappen doen, mn rugzak vast inpakken voor de komende nacht op de boot en dan op naar Oslo..... Om 15.30 uur rijd ik van de camping, koop in Jevnaker bij een tankstation nog even een liter olie (NOK 285 = EUR 36 ... een liter he ?!), vul die gelijk bij, haal nog even boodschappen bij de Coop Extra en ga richting Oslo.

Hou er even rekening mee dat als je rond de spits naar en van (met name vanaf) Oslo rijd, dat het dan gewoon - net als in Nederland - superdruk is. Als ik even later bij Sandvika de E18 op draai staat het vanaf Oslo heeeelemaal vast. Gelukkig is het op "mijn" kant wat minder druk en ik stop nog even om de tank vol te gooien. Maar even verder moet ik zelf ook in de rij aansluiten. Er staat een flinke file en ik ben blij dat ik mooi op tijd ben.

Als je trouwens met de boot vertrekt: komend vanuit het zuiden krijg je eerst (voor de tunnels) de afslag naar de Color Line en even verder IN de tunnel de afslag naar de Stena Line. Het staat wel goed aangegeven. Even later sta ik in rij 5 op de Stena Line terminal en het valt me op dat het behoorlijk rustig is. Het voordeel - vind ik - van vertrek uit Oslo is, is dat je de boot ziet aankomen. Dan weet je nog hoeveel tijd je hebt. Als je vanuit Goteborg vertrekt ligt het schip al klaar en weet je dus nooit wanneer je de boot (al) op moet.

Als ik even later de boot zie aankomen heb ik mn broodjes al gesmeerd en al even wat gegeten. Ik sta rustig met een bakkie leut buiten ... niets aan de hand :-) Als de meeste auto's de boot zijn afgereden kruip ik achter het stuur en als even later een aantal campers voor mij de boot oprijden, start ik en wil naar voren rijden. Althans ... in gedachte. Maar mn camper zegt "doet het maar lekker zelf". Hij doet heeeeeelemaal niets. Na een tijdje proberen bedenk ik me dat dit m niet gaat worden en loop richting de "regelknaap" van de Stena Line.

Hij geeft aan dat hij wel even "een mannetje" stuurt en inderdaad komt er even later iemand met een soort van accu-boost-apparaat. Inmiddels doet mn camper steeds gekker. Om de 20 tellen gaat het alarm af en ik kan je verzekeren ... dat is geen fijn geluidje en al helemaal niet als je met je snufferd onder de motorkap staat. Inmiddels is mn camper het middelpunt van de belangstelling (er staan veel Nederlanders in de rijen en eentje geeft al aan "as ie eerst maar de boot op is .. ziet ie morgen maar weer") en iedereen heeft nu de reclame op mn camper wel gezien ha ha.

Maar wat de knaap ook probeert, we krijgen m niet aan de praat. Dan komt er een oudere man en binnen een poep en een scheet loopt ie weer... eind goed al goed ? geen idee. Morgenvroeg wordt het natuurlijk wel weer spannend.

Even later sta ik op de boot ... heel toevallig achterop het schip ? waarschijnlijk niet ....

Ik ga naar mn hut en moet even wat bijkomen ... pfff .... Daarna ga ik naar het dek en ik bel nog een uurtje met mn vriendin waarna ik voor een bakkie in de Rivabar ga. Terug in de hut ga ik nog even wat lezen en daarna vroeg op bed. Want morgenvroeg gaat de wekker om 6.00 uur.

Woensdag 7 augustus 2013.

Ondanks dat het vannacht op een gegeven moment behoorlijk te keer geven (hoge golven), heb ik goed geslapen. Ik ga me eerst even lekker douchen en rond 6.45 uur ga ik eerst even een kopje koffie scoren. Daarna even richting het zonnedek om even een frisse neus te halen. Ik kom nog een Duits stel tegen die met de camper voor me in de rij stonden. Of ik denk dat het probleem verholpen is ? Tja ... geen idee.

Als we de haven van Frederikshavn binnen lopen ga ik richting autodek en eenmaal achter het stuur kan ik me bijna niet bedwingen. Ik sta achter een vrachtwagen achter het autodek wat boven het andere autodek hangt. Eh ... even uitleggen ?

In 1e instantie rijden ze altijd een paar vrachtwagens de boot op. Vervolgens een aantal campers (ter opvulling) en daarna laten ze het autodek zakken. Daar rijden ze dan eerst auto's op, oprij"planken", auto's eronder en daarachter dan weer vrachtwagens en campers. En nu moet het natuurlijk in dezelfde volgorde weer van de boot, dus ik ben als laatste aan de beurt.

Als de "hoge" auto's en campers die naast het autodek staan vertrokken zijn, probeer ik ook de camper te starten. Maar helaas ... nog niet eens KLIK. Heeeeeeeeeeeeelemaal niets ! Om te voorkomen dat ik straks weer mee terug richting Oslo moet loop ik gelijk maar weer richting een Stena knaap en even later komt er een "oplegger-afrijd-wagentje" en 2 Denen beginnen met startkabels mn camper weer op te starten. Ze spreken geen woord Engels ... althans ... niet tegen mij, maar duidelijk is wel dat het niet werkt. De motor slaat soms iets aan, maar het eindresultaat is dat ie niet start.

Zonder wat te zeggen verdwijnen de mannen weer en heel even voel ik me heel erg eenzaam in mn kleine campertje achterin op zo'n enorm schip. Maar dan komt in de verte - met gang - een heftruckje aansjezen. Een vriendelijke man springt eruit en hij spreekt zelfs Engels. Hij heeft er duidelijk verstand van, maar hij krijgt m niet aan de praat. Hij stelt voor m te gaan slepen MET de startkabels er nog aan. Er is knaap bijgekomen die de startkabels vast houd en naast de heftruck en de camper loopt. Na 20 meter en 2x proberen slaat de motor aan en triomfantelijk springt mn Deense held van de heftruck. Ik bedank m hartelijk en rijd als een speer (grapjuh ..) de boot af.

Mn Deense held heeft nog aangegeven "it's the start engine" en zegt dat ie na een half uur wel is opgeladen. Maar ik vertrouw het niets, ga eerst een flink stuk rijden en stop daarna even om de garage in Nederland te bellen. Die geeft aan - waar ik zelf al bang voor was - dat ik de motor niet moet uitzetten, want dan krijg ik m zeker niet weer aan de praat. En dus eet ik even gauw een broodje en ga weer verder. Steeds als ik honger begin te krijgen stop ik even. Uiteraard steeds bij een tankstation (voor het geval dat ..) en steeds moet ik er goed omdenken dat ik de motor niet uit zet. Want daar ben ik nu achter ... dat gaat bijna automatisch al je stopt :-)

Er is echter nog een probleem .... tanken ! Heeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeel gelukkig heb ik m in Oslo - vlak voordat ik de boot op ging - nog volgetankt. Want als je moet tanken, moet natuurlijk de motor uit. En dus houd ik angstvallig in de gaten hoeveel km. ik nog kan rijden en hoe ver het nog is. Ik probeer zoveel mogelijk op cruise control te rijden om zo zuinig mogelijk te rijden en zie gaandeweg de rit dat ik van MIN naar PLUS ga. In 1e instantie gaf mn navigatiesysteem meer km. aan dan mn boardcomputer. Maar na een paar uur wint mn boardcomputer het en langzaam loop ik in de PLUS. Maar ik moet nu geen files of iets dergelijks krijgen, want dan heb ik wel een probleem.

Bijkomend voordeel dat ik zo stevig door rijd (ik sta naast de camper met de autodeur open een broodje te eten, durf geen koffie te zetten en een plaspauze laat ik ook maar achterweg ...), is dat ik ruim voor de spits bij Hamburg langs ben en ook nog ruim voor de spits bij Bremen langs. Onderweg is het bij wegwerkzaamheden nog wel een paar keer langzaam rijden, maar mn boardcomputer wint het nog steeds van mn navigatiesysteem. Tussen Emmen en Hoogeveen schiet mn "diesel-teller" in het rood en nu kan ik ook niet meer zien hoe ver ik nog kan rijden. Maar ik stond nog steeds 75km. in de plus, dus dan zou ik het toch moeten halen.

Hoe blij ben ik als ik even later Meppel op de borden zie staan en als ik de afrit bij Meppel-Zuid neem weet ik dat ik het ga halen. Ik ben zo blij dat ik het gehaald heb, dat ik vergeet de autodeuren op slot te doen ... tja ...  en die krijg ik ook niet meer dicht als de motor uit is. Hij doet inderdaad helemaal niets meer. Nou ja ... 1 nachtje moet kunnen toch ? Morgenvroeg gelijk bellen met de garage...

Sjonge jonge ...wat een dag. Ik ben dan ook helemaal kapot. Maar wel mooi op tijd thuis (17.20 uur) en dat is toch wel een bijkomend voordeel ha ha.

Donderdag 8 augustus 2013.

Als we wakker worden staat de camper nog steeds netjes onder de carport en bel ik gelijk met de garage wat te doen. Ik leg hem het verhaal voor en een kwartiertje later stopt er een serviceauto. De monteur is er heel snel achter wat er fout is ... de accu is heeeeeeelemaal dood. Hoogstwaarschijnlijk door de bliksem. Er missen wat onderdelen van de accu en waarschijnlijk is dat "eraf geblazen". Toen ik de verzekering belde werd er niet verrast op gereageerd. Maar of het vaker voorkomt ? geen idee.

In ieder geval heb ik in de nacht van vrijdag op zaterdag (afgelopen week) een enorme klap onweer gehad en ik had echt het idee dat de camper stond te schudden. Misschien dat het op de elektriciteitskabel is ingeslagen en dat toen de accu een tik gehad heeft. In ieder geval wilde de camper zaterdagochtend niet starten. En het is altijd starten en lopen met dat ding. Ook dinsdag bij mn vertrek van de camping had ik problemen met starten. Dus dat is het waarschijnlijk wel geweest. Nou ja .. d'r zit nu in ieder geval een nieuwe accu in en alles lijkt okay.

Ik kom nog even met de rest van het slotwoord .....

Slotwoord.

Tja ... dit was me het reisje wel ... sjonge jonge. Eigenlijk was het een beetje teveel van het goede. In totaal heb ik ca. 11.000 km. gereden in 10 weken tijd. Ca. 150 klanten bezocht in geheel Noorwegen. En ... dat moet gezegd worden: ik heb prima zaken gedaan. Dat is natuurlijk ook een uitdaging als je in een "vreemd" gebied komt. Om te kijken of er meer uit te halen valt en als dat dan lukt voelt dat in ieder geval al heerlijk.

Maar de afstanden in Noorwegen ... dat is gewoon niet uit te leggen. Toen ik mn vriendin oppikte in Trondheim zijn we "even" in 3 weken via de RV17, de Lofoten, langs de kust van Noorwegen richting Noordkaap gereden, 's nachts (vanwege de muggen) terug via Noors Lapland richting Narvik en vanaf daar weer via de E6 richting Trondheim. Alleen dat stukkie was al 4.000 km.

En ook al was dat (vanwege de afstand) niet voor herhaling vatbaar, ik had dat zeker niet willen missen. Ik moet trouwens ook direct mn mening over de Noordkaap bijstellen. Want dat is toch wel heel apart. Al moet ik wel zeggen dat de mensen zelf het eigenlijk bijzonder maken. Het is natuurlijk al bijzonder dat het daar in de zomer totaal niet donker wordt, maar als je dan ziet hoeveel mensen daar midden in de nacht zijn ... het is echt niet te geloven. Het is de combinatie einde van de wereld - zon in de nacht - veel mensen van over de hele wereld - prachtige natuur ... wat het zo bijzonder maakt.

Dus heb je de tijd ... rij dan even door :-)

Ik sluit nu Noorwegen af, want morgen (8 september) ga ik naar Italië. Arrivederci !