Periode dinsdag 31 juli 2012 - zondag 5 augustus 2012. Route Sogndal, Jostedal, Gaupne, Skjolden, Sognefjellet, Skjak (Lom), Heidal (Jotunheimen), Vang, Laerdal.

Dinsdag 31 juli 2012.

Vanmorgen heb ik om 9.30 uur een afspraak en dus kan ik even rustig wakker worden en nog even achter de laptop.

Het gesprek met de eigenaren Terje en Eli is goed, maar door het uitgebreide promotiepakket wat ze afnemen en met name ook doordat we steeds "gestoord" worden door klanten welke zich in de receptie melden ... duurt het gesprek behoorlijk lang.

En uiteindelijk ben ik pas om 11.30 uur terug bij de camper. Ik heb gelukkig alles al "vertrekklaar" gemaakt en dus ga ik op pad.

Ik weet nog niet waar ik vanavond beland, want ik heb vandaag behoorlijk wat afspraken en ik heb geen idee hoe het vandaag gaat lopen.

Mn 1e bestemming voor vandaag is Hafslo, op een half uurtje rijden. Even later rijd ik Hafslotun Hyttesenter op en wordt verwelkomd door eigenaresse Franca. Haar man Paul is helaas niet aanwezig. Ik ken Paul van de Caravana en de hytter op Hafslotun Hyttesenter staan nu een aantal jaren op www.vakantiewoningen-in-europa.nl. Afgelopen januari had ik Paul beloofd hem met een bezoekje te vereren, maar hij is "aan het kajakken". Beroepsmatig wel te verstaan want sinds 2010 zijn Paul en Franca ook eigenaar van Fjord Seal. Dit bedrijf verzorgt kajaktochten vanuit Marifjora (mn volgende bestemming) en daar zijn ze zeer succesvol mee.

En als je dit zo ziet:

... verbaast me dat niks. Kijk voor meer informatie over deze onder gids begeleide kajaktochten maar even op: http://www.fjordseal.com/

De hytter kan ik helaas niet bekijken, maar ik heb nu in ieder geval een indruk gekregen van het hyttepark.

Wil je meer informatie, kijk dan even op: http://www.vakantiewoningen-in-europa.nl/3178/vakantiewoning/sogn-og-fjordane/noorwegen

Zoals gezegd, mn volgende stop is in het knusse dorpje Marifjora. Omdat ik niet wist hoe lang het gesprek vanochtend zou duren, heb ik ook hier geen afspraak gemaakt en dus "kom ik voor een dichte deur" bij Marifjora Sjobuer. Eigenaar Per Jarle is niet aanwezig. Maar dochterlief wil pa wel even bellen en ik krijg de telefoon in de handen gedrukt. De eigenaar is helaas ook niet in de gelegenheid om te komen en dus geef ik aan dat ik de stukken achterlaat en dat we later wel contact hebben. Op moment van schrijven heb ik trouwens al akkoord van verlenging. Helemaal super !

Deze Sjobuer/Hytter zien er echt geweldig uit ! Kijk maar s:

op de site vond ik ook deze foto. Ik weet niet waarom, maar het lijkt bijna niet echt .... alsof het speelgoedhuisjes zijn ... zooo leuk !!

Wil je meer informatie, kijk dan even op: http://www.vakantiewoningen-in-europa.nl/3112/vakantiewoning/sogn-og-fjordane/noorwegen

De eigenaresse van mn volgende afspraak heb ik wel voor de zekerheid even gebeld. Want Jostedal Camping ligt "een half uur het dal in" vanaf de doorgaande weg. Maar eigenaresse Astrid is aanwezig en ik had aangegeven dat ik er rond 13.00 zou zijn. Nou, dat ga ik bij lange na niet halen ... maar ik denk niet dat dat een probleem is.

Even na 13.30 uur rijd ik de camping op en omdat het druk is bij de receptie spreken we af dat ik eerst even ga eten en dan terug kom bij de receptie. En ik ben eerlijk gezegd ook wel toe aan een bak koffie en een broodje. Op de camping is het nu niet zo druk, maar dat is op de meeste campings rond deze tijd zo. De camping wordt voornamelijk bezocht door wandelaars/kampeerders welke de Nigardsbreen (gletsjer) willen bezoeken. Die ligt op slechts 5km. afstand van de camping.

Het gesprek met Astrid is prima en ze verlengt de vermelding voor de (mooie) hytter. Kijk maar even op:  http://www.vakantiewoningen-in-europa.nl/3413/vakantiewoning/sogn-og-fjordane/noorwegen voor meer informatie.

Op je een idee te geven .... zo ligt de camping erbij:

Ik spring weer achter het stuur en ga richting Gaupne. Wel grappig: toen ik net met Astrid in gesprek zat belde de eigenaar van PlusCamp Sandvik. En ik had net tegen Astrid gezegd dat dat mn volgende stop zou worden. Hij weet dus dat ik er aan kom ha ha.

Onderweg stop ik nog even om een foto te maken van de prachtige gekleurde kolkende rivier Jostedola:

En tegen 15.00 uur rijd ik PlusCamp Sandvik en eigenaar Hans Olav staat me al op te wachten. Eerst denk ik "wat leuk", maar dan blijkt dat ie weg moet en er pas 18.00 uur weer is. Oei ... ik had eigenlijk nog een camping verder gewild, maar ik heb nu geen keus. Dus spreken we vanavond om 20.00 uur af en blijf ik dus hier overnachten. Dat is ook al weer een tijdje geleden, dus helemaal prima.

Ik vind een mooi plekje en het zonnetje komt er warempel door. Dus gauw even een mooie foto maken:

Zoals je ziet is het ook hier nog niet druk, maar ook 15.00 uur is nog te vroeg. Dat blijkt later op de middag als de camping toch redelijk bezet raakt. Overigens met heeeeeel veel Nederlanders.

PlusCamp Sandvik heeft overigens naast de leuke veldjes met fruitbomen nu ook een aantal grindplaatsen. En die staan later op de avond dus ook allemaal vol met campers.

Ik kruip nog even een poosje achter de laptop want ik heb genoeg werk te doen, ga rond 18.00 uur even eten en tv kijken. Want dat laatste zit er de komende dagen niet in. Daarna even afwassen, nog even voor de tv en dan naar de receptie.

Bij aankomst vraagt Hans Olav of ik zin heb in koffie. Graag ! Of ik er ook wat bij wil ... chocola of ijs ? Ik geef aan dat dat echt niet hoeft, maar ik was schijnbaar niet overtuigend genoeg want even later komt ie terug met 2 schaaltjes met ijs ha ha.

Het (zakelijke) gesprek is ook prima en de bestaande contracten worden verlengd. PlusCamp Sandvik hanteerde al de Best Deal Camping Card en dat geldt dus nu ook voor volgend jaar !

Wil je meer informatie over deze leuke camping (vanaf komende winter ligt er iets verderop een splinternieuw subtropisch zwembad in Gaupne, dus als het slecht weer is .....)

kijk dan even op: http://www.vakantiewoningen-in-europa.nl/2676/vakantiewoning/sogn-og-fjordane/noorwegen

Woensdag 1 augustus 2012.

Na een heerlijke douche en een ontbijtje kruip ik met een bakkie senseo achter de laptop. Want voor vandaag heb ik een soort van pauzedag ingelast en ga ik maar 1 camping bezoeken. Die had ik eigenlijk gisteren al willen bezoeken, maar doordat de eigenaar van de camping waar ik nu ben weg moest, ben ik hier gisteren gebleven.

Maar dat is helemaal prima want ik heb nog flink wat administratie liggen. Ik heb al met Hans Olav overlegd of ik aan het begin van de middag kan vertrekken en dat is geen enkel probleem.

Tussen de middag ga ik even een broodje eten en tegen 14.00 uur maak ik de camper klaar voor vertrek.

Nog even afscheid nemen bij de receptie en daarna op pad. Op naar Skjolden (aan de voet van de Sognefjellet), een ritje van iets meer dan een half uur. Wel een prachtige route trouwens want de RV55 is een Nationale Touristenroute. Tot aan Skjolden is het met auto + caravan nog wel te doen, maar de Sognefjellet is totaal niet geschikt. Zoals voor veel wegen in Noorwegen moet je ook op het stuk tussen Gaupne en Skjolden wel achteruit kunnen rijden met auto + caravan want sommige stukken zijn heel smal en met name het stuk tussen Luster en de nieuwe tunnel voor Skjolden.

Onderweg stop ik nog even om een foto te maken van het prachtig gekleurde water in het fjord:

En deze is - zie ik nu pas - ook heel apart:

Bij Luster krijg ik het nog "aan de stok" met een camperbestuurder voor me die het hele stuk bijna stapvoets rijd en me er maar niet langs wil laten. Dat gebeurt me wel vaker, ze zien natuurlijk in een achteruitkijkspiegel een camper rijden en weten niet dat ik geen vakantie heb en toch ook wel een beetje wil opschieten. Maar goed, uiteindelijk zitten er zoveel auto's achter hem dat hij stopt en iedereen er langs laat. Ik ga hem voorbij en laat vervolgens alle auto's passeren.

Om 15.00 uur meld ik bij de receptie van Vassbakken Camping. Met de jonge eigenaren (net zo oud als mijzelf :-) Bjorn en Kristin (broer en zus) kan ik het goed vinden en meestal eten we 's avonds even wat samen. Toen ik in april/mei in Italie was mailde Bjorn mij (hij had mn verslag gezien) of ik misschien "als tegenprestatie" even een Italiaans flesje wijn wilde meenemen. Tuuuurlijk.

Bij aankomst is Bjorn niet aanwezig, maar als ik even later op de camping een plekje zoek komt hij naar me toe. Hij geeft aan dat ik het beste op dezelfde plek als vorig jaar kan gaan staan. Want dan sta ik op een verhard stuk en heb ik zeker WIFI omdat ik dan vlakbij het Vanderhjem gebouw sta en daar is de router (voor de WIFI) gevestigd:

Mooi plekkie he ? Met zicht op een 70m. hoge waterval die aan de andere kant van de weg naar beneden klettert .... een enorm lawaai :-)

We lopen samen even de camping over en hij geeft aan dat ze grootse plannen hebben. Ze gaan nieuwe plaatsen maken (verhard) voor campers en caravans en een mooi nieuw tent(gras)gedeelte. Aan de wegkant zodat iedereen het vanaf de weg goed kan zien. Ik geef Bjorn - voor zover mogelijk - nog wat tips en daarna moet hij weer terug naar het restaurant en ga ik de camper te plek zetten.

We hebben voor vanavond 21.30 uur afgesproken, eenvoudigweg omdat er eerder geen tijd voor is (vanwege het restaurant). En dus kruip ik weer achter mn laptop en ga ik me voorbereiden voor de komende te bezoeken campings.

Om 18.00 uur neem ik even een bakkie soep want ik verwacht dat het vanavond laat wordt met het eten. Na de soep ga ik nog even weer achter de laptop want tv kijken ziet er hier niet in.

Om 21.30 uur meld ik me in het restaurant en gaan we direct OM tafel om het zakelijke gedeelte door te nemen. Bjorn is zeer tevreden over de Best Deal Camping Card en ook al hadden we de prijs niet aangepast, dan nog had hij het op dezelfde wijze verlengd als vorig jaar. Ook de contracten voor de accommodaties worden verlengd.

Kijk voor meer informatie maar even op:

Uiteindelijk zitten we pas om 23.45 uur AAN tafel. Ook de vriend van Kristin en een goede vriend van Bjorn uit Macedonie is aanschoven en het eten is niet alleen lekker en het is ook heel erg gezellig. En dus stuiter ik pas om 1.30 uur mn bedje in....

Donderdag 2 augustus 2012.

Ondanks dat het gisteravond niet al te vroeg was ga ik er vanochtend op tijd uit want ik moet nodig mn verslag bij werken. En als ik langer blijf liggen ben ik de rest van de dag ook zo duf als een knien ...

Tegen 11.00 uur maak ik de camper klaar voor vertrek en het potje mooi weer lijkt even helemaal leeg want het regent behoorlijk. Ik neem nog even afscheid van Bjorn en Kristin en ga op pad.

Niet echt ideaal weer om de Sognefjellet over te rijden, maar eerlijk gezegd heb ik op "het stuk naar boven" (vanaf Skjolden) nog nooit mooi weer gehad. Ik ben overigens wel benieuwd hoe mn motor het zal houden want ik heb wat problemen met de temperatuur. Als ik veel van de motor vraag loopt de temperatuur te veel op en ik ben er inmiddels achter (navraag camperdealer in Nederland) dat vermoedelijk het thermostaatklepje niet meer opent. Ik kan het beperken door rustiger naar boven te rijden en af en toe te stoppen en de verwarming op de hoogste stand te zetten.

Maar goed .. je kunt natuurlijk niet overal stoppen en die verwarming ... die kan sowieso vanmorgen wel op de hoogste stand ha ha. Met enkele pauzes stop ik bijna bij de top even wat langer en je even een idee te geven hoe het er hier dan uit ziet:

En dit even verder:

Zo zag het er vorig jaar uit (afdaling richting Lom):

Best wel een verschil he ?!

Enigszins verlaat meld ik bij de receptie van Nordal Turistsenter in Lom en ik heb niet zo'n goed voorgevoel. Met eigenaar Lars is het altijd moeilijk afspraken maken, maar dit keer neemt iemand anders het gesprek over. En die heb ik niet zelf gesproken. En ja hoor ... als ik me meld bij de receptie blijkt mn contactpersoon geen tijd te hebben. We maken een afspraak voor morgenvroeg 9.00 uur en ik rijd - na overleg - de camping op om deze al vast te inspecteren.

Ik neem de camper mee omdat ik ook even wat wil eten. Een half uurtje later ga ik weer op pad. Op naar Skjak. Onderweg heb ik nog een camping op het programma staan: Nissegarden Hytter og Aktiviteter Senter. Een camping met - zoals de naam al doet vermoeden - heel veel "outdoor" mogelijkheden. Zo is er een zwembadje met glijbanen, een giga klimpark (door de bomen) en is er in het water ook een parcours gemaakt. Bij aankomst is eigenaresse Grethe gelukkig aanwezig en we kunnen direct in gesprek.

Ze twijfelt over het promotiepakket van de Kosmos Campingwijzer en besluit het uiteindelijk (om andere redenen ... problemen met de gemeente) niet te doen. De vermelding van de hytter wil ze wel verlengen, dus wil je meer informatie over deze camping, kijk dan maar even op: http://www.vakantiewoningen-in-europa.nl/2898/vakantiewoning/oppland-noord/noorwegen

Na mn inspectieronde ga ik weer verder. Ik heb nog 2 campings op het programma staan en bij de 1e (Gjeilo Camping) stop ik even bij het huis van Sverre en Tanja (zoon eigenaar en echtgenote) om te informeren of ze vanavond ook thuis zijn. Sverre is aan het werk, maar Tanja is thuis en ze geeft aan dat er nu op de camping ook WIFI is. Da's mooi want dan kan ik "iets verder" op de camping staan en daan heb ik waarschijnlijk ook tv-ontvangst ha ha.

Ze nodigt me ook gelijk uit om te komen eten om 19.00 uur want ze heeft toch al veel gasten, dus eentje meer of minder is geen enkel probleem. Ik ga akkoord onder voorwaarde dat ik - opnieuw - een flesje wijn mee mag nemen...

Ik vervolg mn rit naar Bispen Camping, maar ook daar tref ik de eigenaar niet. De receptioniste kent me en was 2 jaar geleden ook bij het gesprek - samen met de eigenaar - aanwezig. Ze geeft akkoord voor verlenging en dus maak ik mn inspectieronde over de camping en ga weer terug naar Gjeilo Camping.

Daar tref ik de moeder van Sverre en we hebben het nog even over vorig jaar toen de camping volledig onder water stond. Zo zag het er vorig jaar uit:

En nu sta ik zo:

Mooi droog en inmiddels is het prachtig mooi weer geworden. Ik sta nu dus "iets verder" op de camping en heb inderdaad nu wel tv-ontvangst. Eerder stond ik altijd op een veld naast de camping waardoor ik van de WIFI van Sverre gebruik kon maken. Nu sta ik op de camping ... iets verder naar achteren en dus richt de schotel net langs de hoge berg voor de camping.

De WIFI-verbinding is ook prima en dus kruip ik nog even achter de laptop. Omdat het zulk mooi weer is maak ik nog even rondje over de camping, raak nog even aan de klets met mn Groningse buren en maak ik een foto van het meer/rivier compleet met strandje:

Tegen 19.00 uur ga ik richting het huis van Sverre en Tanja en uiteindelijk zitten we met 11 personen te eten. Sjonge jonge ... gisteren met 5 man, nu met 11 .... wel even wennen als je normaal gesproken steeds alleen zit te eten ha ha.

Na het eten neem ik met Sverre de papieren door en daarna ga ik weer richting camper.

Wil je meer informatie over deze camping, kijk dan even op: http://www.vakantiewoningen-in-europa.nl/2648/vakantiewoning/oppland-noord/noorwegen

Uiteraard eindig ik de avond met even lekker onderuitgezakt naar de tv kijken ....

Vrijdag 3 augustus 2012.

Om 9.00 uur heb ik dus de - van gisteren verplaatste - afspraak op Nordal Turistsenter. Het gesprek is prima en wat ze is heel erg tevreden over de Best Deal Camping Card. Nu is Nordal Turistsenter ook wel een behoorlijke camping en die hebben er dan natuurlijk meer profijt van. In ieder geval worden de bestaande contracten verlengd.

Kijk voor meer informatie over deze camping maar even op: http://www.vakantiewoningen-in-europa.nl/2860/vakantiewoning/oppland-noord/noorwegen

Ik haal nog even wat boodschappen bij de Coop en ga vlug door naar Dovre. Want daar heb ik een afspraak om 11.00 uur en dat is nog een uurtje rijden. Vorig jaar moest ik - via Otta - een flink stuk omrijden (vanwege de overstromingen ..) maar nu kan ik "over de berg" richting Sel en draai even later de E6 op. Aan de E6 moet ik 2 campings bezoeken en beide campings hadden vorig jaar grote problemen. Bij 1 van de campings (Dovreskogen) was vorig jaar de brug flink beschadigd waardoor ze de gehele zomer genoodzaakt waren "de tent" te sluiten.

Maar onderweg heb ik al gehoord dat ze dit jaar net voor het seizoen een nieuwe brug hebben gekregen en even later krijg ik die in het vizier. Ik heb de afspraak op de volgende camping en dus rijd ik door naar Dovre. Daar heb ik op bij Toftemo Turiststasjon een afspraak met eigenaresse Oda. Zoals altijd is ze weer heel erg druk, maar ja ... naast de camping runnen ze ook nog een prachtig traditioneel Noors hotel en een restaurant. Hier moet ik gewoon een afspraak maken want als er toevallig een groep komt eten is er natuurlijk helemaal geen tijd.

Het gesprek duurt dan ook maar 10 minuten. Voor de Kosmos Campingwijzer doe ik helaas geen zaken, maar de vermeldingen van de hotelkamers en van de hytter worden wel verlengd.

Kijk maar even op: http://www.vakantiewoningen-in-europa.nl/218/vakantiewoningen/oppland-noord/noorwegen voor meer informatie.

Ik maak mn rondje over de camping en ga door ... of eigenlijk terug naar Dovreskogen. Het is al bijna etenstijd, maar ik besluit eerst naar de camping te rijden. En da's achteraf een goed besluit want bij aankomst heeft eigenaresse Eva (haar man heet Bjarne ... dus ...) het druk. Er is een bruiloft in de omgeving dit weekend en 1 van de gelukkigen is een Deen. En dus zitten/komen de huisjes vol met Denen. Daar moeten nog een aantal van schoongemaakt worden en dus ga ik eerst even eten. Ondertussen maak ik even een paar foto's van de camping:

Leuk doorkijkje he ?

Om 13.00 uur kunnen we in gesprek en ook hier wordt de promotie voor de hytter verlengd.

Kijk maar even op: http://www.vakantiewoningen-in-europa.nl/2884/vakantiewoning/oppland-noord/noorwegen

Zo .... vandaag een druk daggie en ik heb dus nog 2 campings te bezoeken. Ik verlaat de E6 weer en duik bij Sel weer de berg op. Deze weg is nu goed te doen, maar eerder was hier een heel steil stuk onverhard en daar was ik nu met mn camper (vanwege de oplopende temperatuur) echt niet tegenop gekomen. Tegen 14.00 uur bereik ik Vagamo en rijd Smedsmo Camping op.

Oei ... ik had - toen ik hier zo straks langs reed - al gezien dat het heel erg druk was, maar als ik me bij de receptie meld blijkt waarom. Er is dit weekend iets van een folklore muziek festival en het staat er werkelijk heeeeelemaal vol.

En eigenaar Justin - de rust zelve :-) - zit totaal gestrest in de receptie. Tja ... en dan komt er ook nog zo'n hapsnurker van de Kosmos Campingwijzer.

Ook hier ben ik genoodzaakt het kort te houden en met een paar minuten sta ik weer buiten. Even een rondje over de camping maken en op naar mn eindbestemming. Ik rijd weer iets terug naar Lom, maar ga na een paar km. linksaf de "51" richting Fagernes op. Dit is 1 van mn favoriete routes, maar dan moet het natuurlijk wel mooi weer zijn. Tja ... het is de hele dag geweldig mooi weer geweest, maar in de verte zie ik letterlijk en figuurlijk de bui al hangen. Even later kletst het flink naar beneden en als ik op mn eindbestemming (Jotunheimen Feriesenter) aangekomen ben, moet ik het kleine stukkie van de camper naar de receptie rennen om niet zeiknat te worden.

In de receptie blijkt eigenaresse Petrita niet aanwezig en dus moet ik even afwachten. Ondertussen zit ik met haar man te kletsen en hij vertelt dat het echt een superslecht seizoen is. Althans wat de camping betreft... de hutten zitten over het algemeen wel vol. Nu ligt deze camping - de naam zegt het al - vlakbij de Jotunheimen en trekt dus veel wandelaars. Maar als het weer slecht is blijven veel wandelaars weg en dat kunnen ze hier goed merken.

Even later is Petrita gearriveerd en kunnen we in gesprek. Ook van haar hoor ik dat het een desastreus seizoen is en ze is genoodzaakt een jaartje te stoppen met de promotie. Tja ... het is niet anders.

Ik zoek en vind een leuk plekkie voor de camper en zowel de schotel als WIFI werkt. Mooi ... want dan kan ik nog even wat doen.

Als ik richting sanitairgebouw loop raak ik met mn (Ned.) buren aan de klets. Ze geven aan dat ze uit De Knipe komen en ze vertellen erbij "dat ken je waarschijnlijk niet ... ligt bij Heerenveen". Maar natuurlijk ken ik De Knipe en vertel dat ik daar met mn korfbalcluppie uit Noordwolde wel s moest korfballen. Waarop de vrouw antwoord: ik heb ook regelmatig met Kinea tegen Leonidas (Noordwolde) gespeeld ..... grapsig.

Na het eten even afwassen, nog even tv kijken ... achter de laptop ... en mn vriendinnetje bellen en de avond is zo weer voorbij. Ook dit weekend gaat het werk overigens gewoon door ... zowel morgen als zaterdag ga ik campings bezoeken. Niet veel (2 per dag) omdat ik ook nog behoorlijk wat (administratief) werk te doen heb.

Zaterdag 4 augustus 2012.

Vannacht om 00.30 uur had ik even het idee dat de oorlog was uitgebroken. Een enorm kabaal en ik zat - voor zover mogelijk :-) - rechtop in bed. Het duurde even voordat ik in de gaten had dat het een helikopter was en ik had werkelijk het idee dat ie op het dak van mn camper landde ... zo'n lawaai ! Kben er toch maar even uitgegaan en toen zag ik bij de receptie een helikopter landen. Vervolgens was het even rustig, maar direct daarna steeg ie weer op.

Verder pirma geslapen, wel een beetje aan de frisse kant. Maar dat had ik wel verwacht, want je zit hier op zo'n 650m. hoogte. Het werd dus gisteravond al op tijd frisjes.

Zoals gezegd ga ik vandaag 2 campings bezoeken en hoe laat ik vertrek laat ik deels afhangen van het weer en deels van de uitkomst van mn telefoontje met de eigenaar van de 1e camping.

Ik ga eerst mn verslag weer een stuk bijwerken en bel daarna met Nils, de eigenaar van Beitostolen Camping. Hij is de hele dag aanwezig, dus da's makkelijk. Volgens de weersvoorspellingen is het pas om 14.00 uur droog op de "51". Tja, dat duurt me te lang. En het is hier op de camping nog droog. Om 11.00 uur besluit ik toch maar te vertrekken. Tis ook nog een stukkie rijden ...

Ik groet de eigenaren nog even en dan hoor ik "het verhaal van de helikopter". In 1 van de hytter was een man onwel geworden en de helikopter was dus een ambulance. Want het dichtstbijzijnde ziekenhuis is in Lillehammer en dat ligt op zo'n 130km. rijden. Daar doet ie denk ik zo'n 1,5 a 2 uur over en tja .. om het dan maar even cru te zeggen ... met een ambulance auto kunnen ze dan beter de benzine besparen.

Even later rijd ik van de camping en ik ben nog maar net een stukje op de "51" of het valt werkelijk met bakken uit de lucht. Dus ... sorry, geen foto's.

Dan maar even "hoe het kan zijn". Zo zag het er 2 jaar geleden uit:

Helaas ... ander jaar beter.

Rond 12.00 uur bereik ik Beitostolen Camping en weer moet ik rennen om droog in de receptie aan te komen. Het gesprek met Nils is goed, maar het lijkt wel of ik nog op de vorige camping ben ... want ook hier is het tot nu toe geen best seizoen geweest. Vorig jaar heb ik deze camping nieuw opgenomen, maar ik krijg het nu nog niet voor elkaar om voor de Kosmos Campingwijzer een promotiepakket te regelen. Hij wil eerst in de bestaande promotie dingen schrappen.

De vermelding voor de hytter wordt verlengd. Dus wil je meer informatie over deze camping - gelegen op loopafstand van het centrum van Beitostolen - kijk dan maar even op:

Zo, op naar mn eindbestemming in Vang op zo'n 45 minuten rijden. Onderweg stop ik even om een broodje te eten en ik ben de bergen weer wat uit ... en dus ook het slechte weer. En als ik even na 14.00 uur Boflaten Camping op rijd is het weer mooi weer. Ik word vriendelijk door de Nederlandse eigenaren Rene en Patty en ze willen graag direct in gesprek. En dus zitten we even later aan de keukentafel. Het gesprek is goed, maar deze camping valt onder Rondje Noorwegen en aangezien we die groep een groepsvoorstel gedaan hebben (welke nog niet geaccepteerd is) kunnen we voor wat betreft de promotie nog geen spijkers met koppen slaan.

En dus ga ik op zoek naar een plekkie. Gelijk maar even een foto maken:

De rest van de middag ben ik bezig voor de komende dagen de campings voor te bereiden. En daar ben ik dus de rest van de middag wel mee bezig.

Onder het eten kijk ik even naar Olympische Spelen, daarna even afwassen en vervolgens deels voor de buis en deels achter de laptop.

Zondag 5 augustus 2012.

Vanochtend ga ik eerst even weer een flink administratie wegwerken en opnieuw vertrek ik rond 11.00 uur richting Laerdal. Het weer is prima, maar ook nu weer zijn de weersvoorspellingen niet best.

En ook nu weer - het lijkt echt wel een kopie van gisteren - begint het na iets van 25 minuten rijden flink te regenen. Die bui zag ik trouwens al van verre aankomen:

Ook verder op de E16 is het donker, maar het uitzicht is geweldig:

Tegen 12.00 uur bereik ik mn 1e klant van vandaag: Borgund Hyttesenter og Camping, iets van 15 minuten voor Laerdal.

Deze camping is al klant van Mol Travel, maar nog niet van de Kosmos Campingwijzer. Vorig jaar had ik deze camping willen bezoeken, maar toen was dit stuk van de E16 afgesloten omdat er een brug was weggeslagen.

Op de camping word ik vriendelijk ontvangen door Olaf, de eigenaar. We kennen elkaar alleen via de mail en ik heb nog niet gezegd dat ik ook voor de Kosmos Campingwijzer werk. Dat doe ik bewust niet omdat ik graag eerst de camping wil zien voordat ik m opneem. Want een vermelding (zonder advertentie) is gratis en dan wil natuurlijk elke camping er wel in. Daarnaast wil ik graag "het verhaal" van de camping horen.

Nou ... mn 1e indruk is al prima. De camping ziet er netjes en verzorgd uit, het sanitair is oud .. maar schoon en de eigenaren zijn vriendelijk. De zoon komt erbij en samen lopen we over de camping. Wat vind je van deze hytter:

Echt heeeeeeel erg leuk ! Van binnen niet echt super de luxe ... maar gewoon leuk :-)

Nog eentje dan:

Bij de receptie is ook een soort van snackbar en er is een hele leuke gezellige overdekte ruimte. En je wordt vriendelijk verwelkomd....  Al heb ik wel wat twijfels over de rechterarm van het mannetje ....

Inmiddels heb ik de eigenaren aangegeven dat ik ook voor de Kosmos Campingwijzer werk en ze zijn meteen enthousiast. Ik geef aan dat ik ze eerst wel gratis opneem, maar ze zijn niet te houden ha ha en willen direct een promotiepakket. Nou ja .. helemaal goed natuurlijk. Wil je meer informatie over deze camping kijk dan even op: http://www.vakantiewoningen-in-europa.nl/3115/vakantiewoning/sogn-og-fjordane/noorwegen

Oh ja ... tijdens het gesprek (binnen) werd me gevraagd of ik koffie wilde. Nu is dat al verrassend want dat gebeurt errug weinig in Noorwegen, maar vervolgens werd er - zonder te vragen - een flinke wafel (met jam) bij geserveerd. Wel lekker ha ha. Ik kan er dus even tegen en besluit door te rijden naar mn eindbestemming in Laerdal en daar te gaan eten.

Als ik bij Laerdal Ferie og Fritidspark arriveer loop ik direct eigenaar Even tegen het lijf. Hij wil graag over een half uurtje in gesprek en dus geef ik eerst de camper een beurt:

en maak ondertussen even een foto van de camping. Daarna vlug even eten en naar de receptie.

Het gesprek met Even is goed, maar hij wil niet direct een besluit nemen. Dat komt natuurlijk door de veranderde promotiepakketten welke we nu aanbieden. Het verhaal ziet er dan ineens een stuk anders uit. En dus spreken we af om eind deze maand opnieuw contact te hebben.

Terug in de camper kruip ik met een bakkie senseo achter de laptop, beantwoord even wat mailtjes en ga met mn verhuursite aan de slag.

Rond 18.00 uur ga ik met het eten aan de slag en daarna is de avond zo weer voorbij. Helaas geen tv vanavond, dus ga ik af en toe even wat lezen. En ook vast even douchen. Want morgen heb ik een lange dag en ik ga vroeg weg.