Periode woensdag 27 juni 2012 - donderdag 28 juni 2012. Route Brusand, Stavanger (bezoek aan de stad) en Jørpeland (bezoek Prekestolen).

Woensdag 27 juni 2012.

Als we wakker worden schijnt het zonnetje volop.. YESSS !

Dus vlug even douchen, ontbijten en het strand op. De camping ligt aan zee, dus 1 duin over (nog even poseren)

en je staat aan het strand:

Het is nu niet warm genoeg om aan het strand te liggen, maar wandelen met de voeten in het (ijskoude) zeewater is heerlijk ! Even wat "shotjes" :

Terug bij de camper uiteraard eerst even een bakkie koffie en daarna kruip ik nog even weer achter de laptop. Ook om de rit naar Stavanger vast voor te bereiden.

Wil je meer informatie over deze mooie camping, kijk dan even op: http://www.vakantiewoningen-in-europa.nl/3992/vakantiewoning/rogaland/noorwegen

We eten nog even een broodje en vertrekken rond 13.30 uur richting Stavanger. Een ritje van een klein uurtje...

Tegen half 3 rijden we Mosvangen Camping op in Stavanger of eigenlijk heet de camping voluit Stavanger Camping Mosvangen. Als ik me meld bij de receptie gaat het direct mis. Manager Per Arne is niet aanwezig en laat telefonisch weten geen interesse te hebben in welke vorm van promotie dan ook. Oei ...

Maar goed, we willen toch graag Stavanger bezoeken en dus check ik in, zoeken een plekje voor de camper en gaan voor de 2km. lange wandeling naar het centrum van Stavanger. Prima te doen dus. En het is nog steeds mega mooi weer !

Dat is ook gelijk te zien als we het centrum inlopen:

En het 1e wat vervolgens opvalt zijn de 2 enorme cruiseschepen welke in de haven liggen:

En 1 van de cruiseschepen voert de Nederlandse vlag .. huh ?

Als we dichterbij komen blijkt het de Rijndam van de Holland America Lijn uit Rotterdam te zijn.

Om aan te geven hoe dicht het schip "op de huizen ligt" blijkt wel uit deze foto. Als het schip richting de huizen zou vallen, zou alles verpletterd worden.

Bij de haven is ook een hele strook met gezellige cafés en terrasjes waar het nu een drukte van jewelste is. Sjonge jonge:

We lopen verder richting het gezellige winkelcentrum gedeelte

en genieten op een terrasje van een kop koffie en een cappuccino. Genieten is bijna verplicht want we tellen hier wel eventjes NOK 72 voor neer. Bijna EUR 10 voor 2 kopjes koffie. Da's toch niet normaal meer :-(

Maar goed, we hebben wel heerlijk op een terrasje gezeten en ook nog (volgens onze buurvrouw op het terras) van het optreden van de dorpsgek van Stavanger genoten. En uiteraard nog even een soft-isen...

Als we het centrum uitlopen nemen we nog even een kijkje in de Domkirke van Stavanger .... wauw !

En daarna gaan we richting Gamle Stavanger ... het oude gedeelte van Stavanger met prachtige oude huisjes. Maar als we langs de haven lopen zien we een soort van drijvende steiger en zodoende konden we deze foto's vanaf het water van de Rijndam nemen:

Even later hebben we Gamle Stavanger bereikt ... goh wat leuk !

We slenteren nog even door de steegjes en gaan vervolgens terug richting camping. Tegen 18.00 uur komen we moe maar voldaan weer bij de camper.

Uiteraard eerst even lekker een bakkie koffie in het zonnetje. Tijdens de koffie besluiten we om vandaag te gaan barbecueën. Want het is nu nog prima weer en de voorspellingen voor komend weekend zijn niet zo best en hier hebben we ook niet zo veel last van de wind.

Maar eerst ga ik nog even naar de receptie. Misschien is de manager nu zelf aanwezig. Als ik bij de receptie aankom zie ik buiten een man zitten. Hij komt me enigszins bekend voor (het is 5 jaar geleden dat ik hem gesproken heb ..) en ik vraag of hij Per Arne is. Dat klopt ... (heb ik even mazzel ha ha). En dus raken we in gesprek en dan ineens gaan we de goede kant op. We maken een deal over de overnachting en bereiken zelfs een akkoord voor een presentatie van de hytter. Helemaal super ! Kijk voor meer informatie maar even op: http://www.vakantiewoningen-in-europa.nl/3993/vakantiewoning/rogaland/noorwegen.

Ik maak nog even een paar foto's. Van ons plekkie hier:

Van de kampeerplaatsen:

Van de hytter (hutten):

Op Mosvangen Camping is ook een beach volleybalveld aangelegd waar veelvuldig gebruik van wordt gemaakt:

Terug bij de camper gaat de vlam in de barbecue. En even later zitten we aan een paar overheerlijke worstjes en burgers. Uiteraard met een wijntje erbij. En groenvoer voor Hennie :-)

Rond 21.00 uur wordt het buiten toch wel heel erg fris (de zon is achter de bomen verdwenen) en besluiten we om even naar Portugal - Spanje te kijken. Maar wat ik ook probeer .... ik krijg de schotel niets langs een boom. En verplaatsen heb ik geen zin in .... en dus zitten we even later aan een spelletje Rummikub en volgen we de wedstrijd via de Noorse radio.

We krijgen niet alles mee, maar dat Fabruegas de laatste penalty erin jast is goed te verstaan. Portugal eruit ... nu Duitsland nog :-)

Donderdag 28 juni 2012.

Vanochtend gaat de wekker al om 7.30 uur ! Want vandaag gaat het gebeuren ... we gaan de Prekestolen beklimmen. En omdat het vanaf Stavanger nog een uurtje rijden is en we bovendien nog een fjord over moeten steken, willen we uiterlijk om 8.30 uur rijden. Dat lukt net niet, maar even later rijden we Stavanger uit. We kiezen ervoor om via Sandnes de "13" richting Lauvvik te rijden en daar de veerboot te nemen naar Oanes. Ik weet ook dat het mogelijk is om vanuit Stavanger naar Tau met de veerboot over te steken, maar eerlijk gezegd heb ik daar geen ervaring mee. Lijkt me een lange en dus kostbare overtocht. Voor het stukje van Lauvvik naar Oanes zijn we NOK 182 = EUR 24 kwijt.

Omdat we bij Lauvvik een poosje moeten wachten op de boot zijn we pas tegen 10.30 uur bij de Prekestolen. Daar krijgen we voor NOK 100 (overnachten verboden !) netjes een plaats toegewezen tussen allemaal campers. De rugzak hebben we al gepakt, dus de wandelschoenen aan en op pad !

Het weer is inderdaad super. Kan niet beter eigenlijk. Het is zonnig, weinig wind en ongeveer 17 graden. Tja ... en als we dan na iets meer dan een uur lopen het steilste stuk gehad hebben zie ik er zo uit:

op sterven na dood ha ha. Maar gelukkig vergaat het Hennie net zo ... het ligt niet aan mij. De laatste keer dat ik de Prekestolen op ging was in 2007 (zie verslag). En het gaat me nu een stuk lastiger af. Maar ik ben natuurlijk ook 5 jaar ouder en 5 jaar zwaarder ha ha. Maar goed ... even later staan we wel lekker boven. D'r zijn d'r zat die het niet halen. Maar goed, als je denkt het op lakschoentjes te gaan halen dan heb je het toch mis. Soms moet je als een berggeit (bergmol in mijn geval) van rots naar rots springen. En inderdaad, ook om die reden is het weer heel belangrijk. Want als het regent en de stenen zijn glad, dan is het gewoon bloedlink. Zeker op lakschoentjes :-)

En wees nou eerlijk ... aan ons kun je toch niet zien dat we net een slijtageslag achter de rug hebben ??

Het uitzicht op de Prekestolen is echt geweldig:

En de andere kant op:

Maar je bent niet alleen ...

Natuurlijk ook even Hennie op de Prekestolen vereeuwigen:

Zie r je haar zwaaien (2e foto ?)

Okay ... even iets dichterbij.

Ver in de diepte (600m.) vaart een bootje. Althans zo lijkt het. Maar het is een flinke veerboot:

Als we even later aan de terugweg begonnen zijn, vind ik nog een leuke plek om een foto van de Prekestolen te maken:

5 jaar geleden ben ik bij de Prekestolen nog "een trede" hoger gegaan. Dat is echt de moeite waard, maar daar hadden we nu geen zin in. Toen heb ik bijv. deze foto genomen:

Die hangt dus nu ook in canvas op mn slaapkamer :-)

Op de terugweg hebben we nog enig oponthoud bij een richel. Want geloof het of niet, maar al die mensen die het plateau halen en uiteraard weer terug gaan moeten over een klein richeltje waar je net je voet op kunt zetten. Je kunt je aan de rotsen vasthouden, maar je kunt beter niet naar beneden kijken ...

Ook verder op de terugweg blijkt dat dalen veel moeilijker is dan klimmen en het is al bijna niet minder inspannend. En dus stoppen we bijna vaker dan op de heenweg en uiteindelijk zijn we om 15.45 uur weer terug bij de camper.

Nog wel grappig: op de heenweg zaten we even bij te komen toen er een man langs liep. Hij keek ons aan en dus zei ik  "we are waiting for the bus, do you know what time he's coming". De beste man heel erg hard lachen (maar ja .. het was een Amerikaan, die zijn altijd nogal luidruchtig) ...

Het grappige wil dat we op de terugweg weer even zaten te rusten en de Amerikaan ons inhaalt. En opnieuw zeg ik "we are still waiting for the bus". Nou ... hij kwam niet weer bij.

In de camper hebben toch ook nog bijna een half uur nodig om water bij te tanken, te verfrissen en om te kleden. Want ik moet zo nog een camping bezoeken. Uiteraard is dit ook ons overnachtingsadres.

We mikken voor NOK 100 aan munten in de automaat en rijden het parkeerterrein af. Een kwartiertje later rijden we Solvik Camping op. Op de weg naar de Prekestolen ligt ook een camping, heel verrassend Prekestolen Camping geheten. Dit is natuurlijk ook een prima alternatief, maar Solvik Camping ligt - wat mij betreft - echt helemaal geweldig.

De camping ligt aan de noordzijde van Jorpeland (richting Tau) en direct aan het fjord. Bij aankomst is er echter niemand aanwezig en dus gaan we op zoek naar een mooie plek. Die vinden we, maar het loopt behoorlijk af. Maar daar zijn ze hier op de camping op berekend, er ligt een flinke stapel met "oprij-hout". Stevige houten blokken met een schuine zijde aan 1 uiteinde. Er is genoeg dus ik gebruik er 3 voor elke voorband. En dus staan we even later zo:

En vanaf beneden (er is een klein strandje) gezien:

Aan de overkant kun je (soms) Stavanger zien liggen. Echt een geweldige plek.

Later op de avond hoor ik iets wat me heel veel verdriet doet ... de camping gaat namelijk dicht. De eigenaar geeft aan dat hij volgend jaar 70 wordt en kampt met gezondheidsproblemen. En opvolging is er niet ...

Of de camping te koop komt of gewoon dicht gaat is nog niet bekend. Wel is het zeker dat dit de laatste zomer is dat de camping is. Pfff ... het is zo'n leuke camping !!

We genieten nog even van het zonnetje en het uitzicht, maar willen eigenlijk ook wel Duitsland - Italie kijken. En dus kiezen we voor het laatste ... en zien de Duitsers met 2 - 0 het schip in gaan ha ha. In de pauze ga ik nog even naar het sanitairgebouw en de (Ned.) eigenaar van de grijze camper welke rechtsboven op de foto 1 etage hoger staat, steekt de duimen naar me op. Ik maak een juichgebaar en zie even later ca. 50 Duitsers in de tv ruimte en er buiten voor het raam moedeloos naar de tv kijken. Och wat sneu ...

Als de wedstrijd is afgelopen is het snel rustig op de camping. De Duitsers (veel in aantal zoals altijd ...) gaan allemaal chagrijnig naar de campers, caravans en tenten en de deuren en screens gaan allemaal gelijk dicht. Och wat sneu (2) ...

Maar goed, ook wij gaan op tijd op bed .... beetje last van de bergwandeling van vandaag :-)