Periode donderdag 5 juli 2012 - woensdag 11 juli 2012. Route Tretten, Lillehammer, Moelv, Sore Osen, Trysil, Osen, Rena, Koppang, Drevsjo, Os i Osterdalen (bij Røros), Grimsbu.

Donderdag 5 juli 2012.

Voor vandaag heb ik 3 campings op de planning staan, maar met de eigenaar van de 1e camping in Lillehammer krijg ik moeilijk contact. Hij is vandaag vrij, maar zou misschien nog op de camping komen. Uiteindelijk kreeg ik m gisteren te pakken en we spreken af om vandaag rond 12.00 uur te bellen. En dus heb ik vanochtend nog even tijd om wat dingetjes te regelen.

En dus kruip ik na een heerlijke douche achter de laptop om mn verhuursite bij te werken. Buiten is het een drukte van jewelste want ook deze camping stroomt 's morgens helemaal leeg. Tja ... en dan is het even heerlijk genieten als je over het meer kijkt:

En alleen het tentje van het Noorse stel staat er nog:

Tegen 12.00 uur ben ik klaar met mn verhuursite en probeer ik opnieuw Per van Lillehammer Turistsenter te pakken te krijgen, maar helaas. En dus besluit ik na mn lunch te vertrekken en alvast naar zijn camping te gaan. Dan daar maar overnachten en misschien kan ik m dan morgenvroeg even spreken.

En dus rijd ik pas om 13.30 uur van de camping. Iets meer dan een half uur later rijd ik Lillehammer Turistsenter op, maar zoals al verwacht is de eigenaar niet aanwezig. Vorig jaar ben ik hem ook al misgelopen en dus blijf ik nu maar wachten tot morgen. Maar ik heb genoeg te doen en er is hier internet ... dus...

Ik zoek een plekje en dat blijkt lastiger dan ik had verwacht. De combinatie dichtbij de receptie (vanwege WIFI), een beetje vlakke plaats voor mn lange camper en tv-ontvangst lijkt nagenoeg niet mogelijk. Uiteindelijk vind ik een plaatsje dichtbij de receptie, ik sta redelijk vlak en de schotel werkt:

Maar als ik de mn WIFI verbinding probeer krijg ik het niet voor elkaar. Wel ontvangst, maar ik kan maar geen verbinding maken. Het lijkt wel of ie overbelast is of zo. Nou ja ... straks nog maar even weer kijken.

Dus eerst maar even een wandeling over deze mooie camping maken. Vanaf de rand van de camping heb je een mooi uitzicht over het Mjosameer:

en kun je nog net de brug bij Lillehammer tussen de bomen door zien (als je goed kijkt :-)

Wil je meer informatie over deze camping, kijk dan even op: http://www.campingwijzer.nl/Noorwegen/Oppland/Lillehammer/Lillehammer-Turistsenter-AS.aspx

Zoals je op bovenstaande foto's ziet was het vanochtend nog behoorlijk bewolkt, maar inmiddels is het zonnig en behoorlijk warm geworden. En dus kruip ik terug bij de camper eerst even met een bakkie leut in het zonnetje.

Als ik later de WIFI verbinding nog een keer probeer, heb ik weer hetzelfde probleem. Gelukkig heb ik offline ook nog het nodige te doen.

Na het eten loop ik even richting receptie of er misschien iets aan de hand is met de WIFI verbinding, maar dit blijkt niet het geval. Als ik terug loop richting camper kom ik toevallig Per (eigenaar) tegen. Hij heeft vandaag een vrije dag maar was toevallig even op de camping. We spreken af om morgenvroeg om 9.00 uur om tafel te gaan.

Ik kijk nog even naar de samenvatting van de Tour, 's avonds nog even bellen met mn vriendin en de avond is zo weer voorbij.

Vrijdag 6 juli 2012.

Om 9.00 uur meld ik bij de receptie, maar Per is nog niet aanwezig. En om 9.15 uur nog niet .... de receptionist wordt wat onrustig en even later zie ik m bellen. Oei ... slecht nieuws denk ik want hij komt met een hoogrood hoofd naar me toe.

Hij geeft aan dat Per niet kan komen. Een reden krijg ik er niet bij, maar enigszins vreemd vind ik het wel. Er kan natuurlijk iets dringends tussengekomen zijn, maar had dit dan even laten weten.

Terug bij de camper eerst even afkoelen onder het genot van een bakkie senseo, daarna de camper klaarmaken voor vertrek en op pad !

Mn volgende bestemming is Lillehammer Camping, een rit van maar liefst 10 minuten. Maar in die 10 minuten gaat het wel bijna mis ... want als ik eenmaal op de E6 zit (om langs Lillehammer te rijden) verschijnt er ineens een auto vlak achter de camper. Die had de gang er goed in want ik zie m pas op het laatste moment. Hij lijkt te willen inhalen en net als ik denk ik "hij gaat toch niet inhalen" gooit ie m langs de camper en het gaat allemaal net goed. Het is dat de tegemoetkomende vrachtauto en ik allebei remmen anders waren er 2 Polen (en ik hoop dat het daarbij was gebleven :-) minder geweest.

Bij Lillehammer Camping is manager Stian aanwezig en we kunnen direct in gesprek. Het gesprek is leuk en goed. Voor de Kosmos Campingwijzer doe ik nog niet gelijk zaken omdat deze camping onder een groep valt. En met die groep ben ik in onderhandeling. Het contract voor Mol Travel wordt wel verlengd. Kijk voor meer info maar even op: http://www.vakantiewoningen-in-europa.nl/2885/vakantiewoning/oppland-zuid/noorwegen

Na het gesprek maak ik een rondje over de camping. Het is er behoorlijk druk en dat kan ik begrijpen. Want vanaf de camping is het gezellige centrum van Lillehammer lopend goed te bereiken en de camping ligt prachtig aan het water (met strandje !) Enig nadeel is dat het naar mijn mening een echte stadscamping is. Dus veel drukte en niet erg rustig. Die afweging moet je een evt. bezoek aan Lillehammer zelf maar maken.

Ik ga verder naar - zeer waarschijnlijk - mn eindbestemming van vandaag --> Steinvik Camping in Moelv. Een ritje van ca. 30 minuten. Geen verre afstanden dus vandaag.

Tegen 11.00 uur rijd ik Steinvik Camping op en ik heb geluk, eigenaar Frode is zelf aanwezig. Hij vraagt of we een uurtje later om tafel kunnen. En dat ik hier wel kan overnachten. Maar dit wil ik nog even af laten hangen van de volgende te bezoeken campings. Wil ik straks via internet regelen.

Ik ga op zoek naar een plekkie en ga eerst even achter de laptop. Van de volgende 2 te bezoeken campings in Brumunddal en Sore Osen zijn de managers/eigenaren niet altijd aanwezig en dus bel ik in ieder geval de camping in Brumunddal. Daar blijkt de campingmanager op vakantie te zijn ... huh ? midden in het hoogseizoen ? okay ...

Tja, dan maakt het dus ook niet wanneer ik daar heen ga. Op de camping in Sore Osen is de eigenaar alleen 's avonds aanwezig dus ik besluit hier vanmiddag om 16.00 uur weer te vertrekken. Want de WIFI-verbinding heeft ook hier kuren ... of zou het misschien aan mijn laptop liggen ? Dat hoop ik toch niet ...

Het gesprek met Frode is goed en zowel de promotie bij de Kosmos Campingwijzer als voor de hytter op mn eigen site worden verlengd. De camping heeft overigens een flink aantal hytter welke ook in de winter worden verhuurd. Een tip voor iemand die de Vikingsskipet (schaatsbaan) in Hamar wil bezoeken ? Want Hamar ligt vlakbij. Voor meer info: http://www.vakantiewoningen-in-europa.nl/2646/vakantiewoning/hedmark/noorwegen

Na het gesprek maak ik mn inspectieronde over de camping, ga even een broodje eten en kruip nog een tijdje achter de laptop.

Tegen 16.00 uur maak ik me klaar voor vertrek. Waarom om zo'n rare tijd vertrekken ? Omdat de camping waar ik vanavond ga overnachten in ieder geval geen WIFI heeft. En de eigenaar is pas vanavond bereikbaar, het heeft dus niet zo veel zin om daar eerder heen te gaan.

Even later rijd ik weer op de E6, dit keer is Mjosa Ferie og Fritidssenter mn bestemming. Van deze camping was de eigenaar op vakantie, dus even een inspectieronde maken, de papieren invullen en weer op pad.

Mn einddoel voor vandaag is Sore Osen, een behoorlijk stuk verder oostwaarts de Hedmark in. Vanaf Brumunddal een ritje van een uur en 15 minuten. Het weer is overigens nog steeds redelijk goed. Het is droog en als ik bij Hamar af sla richting Elverum/Trysil zie ik dat het tegen half 6 nog steeds 19 graden is.

Even later heb ik Elverum bereikt en rijd via de "25" verder richting Trysil. Let hier wel op want ze staan hier nog al eens te controleren. Reden hiervoor is dat er behoorlijk hard gereden wordt. Lange rechte wegen, een beetje glooiend en ze hebben hier een tijdje een maximum snelheidsgrens van 90km. p.u. gehad. Dat geeft Helga (mn navigatiesysteem) ook nog steeds aan, maar het is nu overal 80 !!

Een uurtje later rijd ik Sjoenden Camping op in Sore Osen aan de zuidzijde van het enorme Osensjoen meer. Als ik me meld bij de receptie blijkt dat Paul - de eigenaar - al op de camping is. En dus rijd ik de camping op, zie zn bus staan .. stop er naast en vraag of ie zin heeft in koffie. Hij begint hard te lachen want hij is gek op Senseo. En dus zet ik de camper te plek, sluit de stroom aan en even later zitten we in mijn kantoor in gesprek onder genot van een bakkie senseo.

Hij is tevreden over de promotie en dus worden ook hier de contracten verlengd. Sjoenden Camping is een camping met veel vaste plaatsen, maar ook een aantal leuke toerplaatsen en prima sanitair. Er zijn een klein aantal leuke hytter te huur. Kijk maar even op:  http://www.vakantiewoningen-in-europa.nl/2843/vakantiewoning/hedmark/noorwegen voor meer informatie.

Normaal gesproken is het hier heerlijk rustig, maar meestal bezoek ik deze camping eind mei en ben ik hier een maandje verder in het seizoen. En dus is het drukker. Maar er is morgen iets verderop ook een festival en dus staan iets verderop een groepje jongelui (nu voel ik me echt oud ha ha). En die zijn zo om 19.30 uur al flink aan het bier. Maar Paul heeft ze in de smiezen. Nu moet je weten dat Paul een beer van een vent is van minstens 2 meter lang. En dat scheelt, want hij hoeft ook maar 1x tegen de jongens te zeggen dat ze rustig moeten zijn.

Heel laat op de avond komt hij nog een keer langs op zn fietsie en ik heb die jongelui niet meer gehoord ha ha.

Zaterdag 7 juli 2012.

Oei oei ... het heeft vannacht echt verschrikkelijk geregend. Echt niet normaal meer. Nu moet je weten dat ik hier op een klein veldje sta, wat wat lager ligt dan het pad. Ik moet dus iets "omhoog" rijden. En de grond is echt zeiknat ! Als ik uit de camper stap plonst het water gewoon tegen mn benen omhoog. En dus rijd ik m in 1x van de blokken (had ik wel voor de zekerheid achter de banden gelegd) op het pad en het lukt net.

In de stromende regen ruim ik de blokjes op en haal ik de stroomkabel binnen. Ik sta hier eigenlijk altijd op dezelfde plek en dus kan ik rustig een foto van een paar jaar geleden gebruiken. Toen was het behoorlijk beter weer ha ha:

In de camper verkleed ik me en even later ben ik weer op pad. Mn eindbestemming van vandaag: Trysil ! een ritje van zo'n 35 minuten.

Om 10.00 uur heb ik een afspraak in het Trysil Knut Hotel. De eigenaar van dit hotel is ook eigenaar van een camping aan het Femundtunet meer welke ik over een paar dagen moet bezoeken en de promotiegesprekken vinden normaal gesproken in het hotel plaats.

In Trysil is het een enorme drukte en eerlijk gezegd was ik er al bang voor. Want ik was al een paar keer ingehaald door auto's met mountainbikes op het dak en volgens mij is er een wedstrijd in Trysil. Ook in hotel vertrekken allemaal mannen in "wielrenpakken" en ze komen met fiets en al van de trap zetten. Eh .. met de fiets op de rug dan he !

Ook hier gaat het niet goed met de afspraak. Mn contactpersoon komt niet opdagen, maar gelukkig is z'n broer in de buurt en die neemt het gesprek over. Hij heeft echter weinig tijd en in no-time sta ik weer buiten. Wel met 2 mooie contracten.

Ik rijd nog even naar de KIWI (supermarkt) om wat boodschappen te doen, rijd vervolgens de brug over en wil het centrum van Trysil inrijden maar dat gaat niet. Het centrum is afgezet en er is een omleiding. Ik rijd om het centrum heen en zie aan de andere kant wat de reden is: de start vindt hier plaats en iedereen is zich aan het inrijden:

Later hoor ik dat vandaag de Trysilrittet gehouden wordt, een rit van zo'n 75 km. ... en er doen in totaal 1.500 deelnemers mee !! Tja, ook niet zo gek dat het zo druk is.

Bijna stapvoets rijd ik Trysil uit want het krioelt werkelijk van de mountainbikers en even later rijd ik mn eindbestemming van vandaag Trysil Hyttegrend op. Als ik me meld bij de receptie blijkt dat de eigenaren niet aanwezig zijn, maar wel later op de dag komen. En dus zoek ik een plekje en da's niet makkelijk. Want zoals je hierboven op de foto ziet is het werkelijk beestenweer en ik moet even goed zoeken naar een "harde" plek.

In Noorwegen heb ik wel geleerd dat je je niet moet aanpassen aan het weer. Dus als je op een camping komt en het regent, dan heeft het echt geen zin om te wachten tot het droog is. In dus ga ik "in mn regenpak" (shirt en sportbroekje) de camper te plek zetten en even later zit ik weer op- en afgedroogd in de camper aan een bakkie leut. Tja .. ik kom ook steeds vroeger op de camping ha ha. Maar ik moet me gewoon nog voorbereiden op de volgende te bezoeken campings dus ik hoop dat het internet hier wel een beetje werkt.

Daar lijkt het wel op en dus doe ik eerst het belangrijkste. En da's geen overbodige luxe want later op de middag is het ineens helemaal gebeurd met de verbinding. Omdat de camper een behoorlijk eind van de receptie staat en omdat het nog steeds met bakken uit de lucht komt, bel ik even met de receptie en krijg onverwacht de eigenaar aan de telefoon. Hij wil graag over een uurtje in gesprek en zal de router even resetten. En inderdaad, even later werkt het weer.

Het is nu half 6, dus ik ga maar vast het eten een beetje klaar maken. Dan kan ik na het gesprek direct aan de voerbak ha ha.

Nou, maar goed dat ik het eten voorbereid had, want pas om 20.00 uur hobbel ik weer de camper in. Ook hier is het gesprek goed en de eigenaar waardeert het zeer dat we voor kleinere campings de prijs voor promotie verlaagd hebben. Voor meer informatie over deze kleine camping met (normaal gesproken) zicht op de Trysilfjellet, HET grootste skigebied van Noorwegen. Om die reden zijn er in Trysil behoorlijk wat cafe's en restaurants gevestigd. Hetzelfde zie je in wintersportplaatsen als Geilo en Voss.

Voor meer informatie over Trysil Hyttegrend, kijk maar even op: http://www.vakantiewoningen-in-europa.nl/3124/vakantiewoning/hedmark/noorwegen

Zondag 8 juli 2012.

Ja, ik weet het ... het is zondag. Maar voor mij even geen weekend dit keer. Ik denk dat ik de komende week nog 2 dagen weekend in plan...

Voor vandaag heb ik een druk programma, in totaal 6 adressen te bezoeken maar 2 daarvan zijn geen campings. Daarnaast in totaal ca. 4 uur rijden en dus rijd ik al even na 9.00 uur van de camping.

Het weer is trouwens behoorlijk opgeknapt en daar ben ik behoorlijk blij mee. Want het is gewoon niet leuk om in de regen inspectierondes over de camping te maken.

Vanuit Trysil neem ik eerst een stukkie de "26" noordwaarts richting Drevsjo. Even verder neem ik de "215" richting Rena, wordt nog even opgehouden door een wel heeeeeeel erg brede tractor:

Hij gaat al iets aan de kant, maar daar kan ik echt niet langs ...

en even voor 10.00 uur rijd ik Osen Vannsport Camping op. De eigenaren van deze camping komen trouwens uit Meppel en da's dus heel grappig want daar woon ik namelijk aan het eind van dit jaar (als alles goed gaat met de bouw).

Voor het gesprek maak ik een rondje over de camping en eigenlijk loop ik dan altijd linea recta naar de steiger:

En geloof me, als je daar staat en je kijkt het enorme Osensjoen meer over ... dan valt alles van je af. De stilte is zo intens dat ik bijna schrik van een vogel die langs me heen vliegt.

Eigenlijk is die steiger en dat heerlijke gevoel al de moeite waard om Osen Vannsport Camping te bezoeken. Gelukkig heeft de camping de mooiste plekken direct aan het water (uitkijkend op de steiger) vrijgehouden voor "drop-in-guests".

En wordt je van die steiger niet rustig, dan raad ik u eigenaresse Wilma aan. Want zij heeft een massage, reiki en hotstone praktijk welke gevestigd is in een leuke hytter op de camping. Op de camping is trouwens ook nog een leuke snackbar met een gezellig terras gevestigd. Na mn rondje over de camping waarbij ik constateer dat de eigenaren het sanitair flink onder handen genomen hebben (wauw !) gaan we in gesprek. Het bestaande contract wordt niet alleen verlengd, voor volgend jaar doen ze ook mee met de Best Deal Camping Card en dus kun je hier volgend jaar buiten het hoogseizoen overnachten tegen flink lagere prijzen.

Voor meer informatie over deze prachtig gelegen camping, kijk maar even op: http://www.campingwijzer.nl/Noorwegen/Hedmark/Osen/Osen-Vannsport-Camping.aspx

Oh ja ... voor de camping ligt trouwens een prachtig zandstrand van een kilometer lengte !! maar dat geheel terzijde ... (zou Wilfred Genee zeggen)

Ik vervolg mn route richting Rena, bezoek de 2 klanten van Mol Travel (bij 1 goed gesprek, bij de andere was niemand thuis) en even na 12.00 uur rijd ik Rena binnen. Iets ten zuiden van Rena staat de volgende camping op het programma. Maar helaas .... de eigenaresse is ziek en haar man staat me even te woord. We vullen in ieder geval de papieren in, ik laat het promotiemateriaal van de Kosmos Campingwijzer achter en ga weer verder.

Mn volgende adres is Koppang Camping, opnieuw een ritje van ongeveer een uur. Onderweg stop ik nog even om een broodje te eten. Even na 14.30 uur rijd ik Koppang Camping op. Helaas hebben de eigenaren geen tijd voor een gesprek en dus vullen we snel de formulieren in en ga ik weer verder ...

Op naar mn eindbestemming van vandaag: Solenstua Camping bij Engerdal. In Akstrestrommen word ik echter geconfronteerd met een wegafsluiting ... huh ? Gelukkig blijkt het alleen maar een feest, optocht o.i.d. te zijn en ik word netjes om "het centrum" heengeleid en even later draai ik de "217" op richting Engerdal/Drevsjo. Normaal gesproken een prachtige route, maar het is nu grauw en grijs en veel meer dan de weg en de berm is er niet te zien.

Op Solenstua Camping word ik hartelijk ontvangen door de eigenaren en als ik de camper te plek heb, kunnen we direct in gesprek. Ze zijn zeer positief over de nieuwe ontwikkelingen bij de Kosmos Campingwijzer en dus verlengen ze niet alleen het bestaande contract, ze besluiten ook mee te doen met de Best Deal Camping Card .. super !

Ook de presentatie van de hytter wordt verlengd, kijk voor meer info maar even op: http://www.vakantiewoningen-in-europa.nl/2845/vakantiewoning/hedmark/noorwegen

Terug in de camper eerst maar s even een bakkie senseo. Heb ik wel verdiend :-) ... wat een rare dag. Maar toch nog met een goed resultaat !!

Gelukkig heb ik het eten zo klaar en even later zit ik aan een heerlijke maaltijd opgebakken aardappels, shoarma, wortels en rode kool. Daarna even afwassen en even voor de buis.

De rest van de avond vind ik het eigenlijk wel prima. Morgen weer een dag.

Maandag 9 juli 2012.

Oef ... dit was een frisse nacht ! De komende nacht maar s even een deken erbij over dacht ik zo. Want gisteren heb ik met de eigenaren overlegd dat ik hier nog een naggie mag blijven staan. Kheb genoeg te doen en de WIFI verbinding hier is prima. Eerst maar s even een warme douche en daarna antwark. Campingadministratie en verslag bijwerken, mailtjes beantwoorden, verhuursite bijwerken etc.

En het weer ... da's niet veranderd sinds gistermiddag ... het is nog steeds triest en het regent onophoudelijk. Normaal gesproken is dit hier het uitzicht:

Maar nu ziet het er zo uit: ik kan amper de bomen zien, laat staan de berg:

En zelfs de mooie nieuwe speeltuin ziet er triest uit:

Geen probleem voor de Noorse kids overigens, regen of geen regen ... ze gaan gewoon buiten spelen ha ha.

Aan het eind van de dag heb ik een goed gevoel over mn werkzaamheden en ga ik met het eten aan de slag. Onder het eten even tv kijken, afwassen en nog een poosje achter de laptop.

Morgen ga ik weer verder en ik heb mn schema al weer klaar.

Dinsdag 10 juli 2012.

Voor vandaag heb ik weer een aardig ritje op het programma en daarnaast nog 4 campingbezoeken of eigenlijk 5 want ik moet nog een camping inspecteren (promotiegesprek al gehad). Vanwege mn planning is het handiger als ik pas om 10.30 uur vertrek en dus rijd ik rond die tijd van de camping. Mn 1e bestemming is Drevsjo Camping, zo'n beetje op de grens met Zweden, en dat zal vermoedelijk meteen een vreemd gesprek worden.

Want Drevsjo Camping staat te koop. De eigenaren vinden het na 20 jaar wel genoeg en zoeken een nieuwe uitdaging. Tijdens het gesprek met de eigenaresse blijkt dat de camping alleen in Nederland voor overname wordt aangeboden. De reden daarvoor is dat ze de camping niet willen zien verloederen. Ze willen de camping graag overgedragen zien aan een stel die hun schouders eronder wil zetten en aan mensen die er energie in willen steken.

De camping bestaat uit 32.000m2 grond, 14 hutten en ca. 80 plaatsen voor caravans, campers en tenten.

Het sanitair is oud maar nog netjes en kan zeker nog een aantal jaren mee. Geinteresseerd en nieuwsgierig naar de vraagprijs (welke naar mijn bescheiden mening reuze mee valt),

kijk dan even op: http://noorwegen.placement.nl/default.aspx?menu=203&id=3781

De eigenaresse wil geen promotie maken voor de Kosmos Campingwijzer, maar wil de presentatie voor de hytter wel verlengen. Kijk maar even op: http://www.vakantiewoningen-in-europa.nl/2886/vakantiewoning/hedmark/noorwegen voor meer informatie.

Mn volgende bestemming is Femundtunet Camping. Deze camping hoef ik alleen maar te inspecteren en dat is zo geregeld en dus draai ik even later weer de "26" op richting Roros. Bij de naast gelegen camping Femundsvika is een maand gelegen "een ongelukje" gebeurd. Ik weet niet precies wat er gebeurd is (iets met gas ...) maar van het receptiegebouw, annex kiosk, annex restaurant iets niet veel meer over dan een zwart hoopje verkoold hout ... sjonge jonge ...

Ik rijd verder richting Johnsgard Camping, iets van 40 min. verder. De camping ligt aan het eind van een onverhard pad, maar - zoals ik jaarlijks schrijf :-) - sommige stukken van de weg richting dit pad is slechter dan het pad zelf. Rond 12.30 uur rijd ik de camping op. Eigenaar Jan is niet aanwezig, maar is boer en nooit ver weg. Hij wordt gebeld en komt zo naar de receptie ... kan ik mooi even een inspectieronde doen.

Het gesprek met Jan is goed. Hij verlengt de bestaande contracten en bij het invullen van de formulieren geeft hij aan dat de camping een nieuw adres heeft --> Langsjoveien 631. Als ik m aan kijk van "hou je mij nou voor de gek" begint ie te lachen. Want aan de "26" staat zo'n beetje om de 10km. een huis.... Hij geeft aan dat 631 betekent dat de camping 6,31km. van de doorgaande weg ligt. Is zo in het leven geroepen, zodat bijv. ambulances weten hoever de camping van de weg af ligt. Echt begrijpen doe ik het niet, want aan het begin van het pad staat een groot bord dat de camping op 6km. afstand ligt ...

Voor meer info over deze prachtig gelegen camping, kijk maar even op: http://www.vakantiewoningen-in-europa.nl/2671/vakantiewoning/hedmark/noorwegen

Ik rijd terug naar de hoofdweg, maar daar aangekomen begint mn maag flink te knorren en dus ga ik eerst even een broodje eten. En daarna verder richting Roros. De weg is inmiddels overgegaan in de "28" en tja ... hier kun je eigenlijk wel gewoon midden op de weg rijden. Want veel verkeer is er niet. Ook wel handiger trouwens, want de meeste gaten in het wegdek zitten aan de zijkant. Uiteraard moet je bij bochten wel even je eigen weghelft opzoeken.

Rond 15.00 uur bereik ik Os i Osterdalen. Ik rijd mn overnachtingsadres eerst voorbij en ga door naar Roros. Want daar moet ik nog een camping bezoeken: Haneset Camping. Een kleine camping op loopafstand van Roros en daarmee heb je ook gelijk het belangrijkste genoemd. Eigenaar Arnt vind het allemaal wel best en heeft als enige van alle (bijna) 100 campings in mn gebied geen website. Adverteren wordt dan dus lastig en dat doet ie dan ook niet ha ha.

Na mn inspectieronde ga ik nog even een paar km. door naar Roros (vaste prik) want daar is bij de gemeentewerken een camperserviceplaats en daar tegenover is een tankstation waar ik nog even wat litertjes diesel in mn kantoor mik.

Zo ... nu op naar Roste Camping. Daar aangekomen blijkt eigenaresse Astrid niet aanwezig en hier heb ik meestal het gesprek met beide eigenaren en dus spreken we voor morgenvroeg af.

Als ik de camper te plek heb, is het eerst tijd voor een bakkie koffie. Daarna even checken of de WIFI hier werkt en dat blijkt gelukkig het geval. Daarna met het eten aan de slag, eten/tv kijken, afwassen, nog even achter de laptop, mn vriendinnetje bellen en Tour du Jour kijken. Ach .. eigenlijk ziet elke avond er ongeveer zo uit ha ha. Maar vanavond is het toch iets anders dan anders .... ik zie iets blauws in de lucht ... en in die blauwe lucht zie ik iets geels ... wauw .. de zon!

Dat was al een beetje voorspeld, maar dat weet je hier nooit.

Woensdag 11 juli 2012.

Oei ... het was vannacht weer behoorlijk fris, maar gelukkig komt de zon hier zo'n beetje om 4 uur op en als ik de screens opentrek zie ik dit:

De wolken hangen nog iets tegen de bergen (net boven de bomen) en daarboven een bijna strakblauwe lucht ... nog wat sneeuw op de bergen... prachtig !

De klapsleurhut rechts van de rode bus werd gisteravond rond 22.00 uur opgezet. Er rolden iets van 5 kids uit en die waren (want als het mooi weer is spelen de kinderen volgens mij net zo lang totdat ze omvallen) tot laat in de avond buiten aan het spelen. Achter de klapsleurhut hadden ze nog een (groene) tent opgezet en daarachter stond gistermiddag al een klein tentje (van een fietser). Niet alleen werd die groene tent zo'n beetje tegen dat kleine tentje aangezet, de kids renden en fietsten nog een paar uur rond dat kleine tentje en uiteindelijk vond de kampeerder het genoeg en heeft de campingeigenaar uit bed gebeld. Die kwam met een leuke oplossing (vind ik) --> hij krijg de sleutel van een hut en mocht daar de rest van de nacht wel slapen. Lekker rustig ...

Terwijl ik achter mn laptop zit loopt de camping weer bijna volledig leeg. Er staat alleen nog een Nederlandse auto met caravan en ik heb het idee dat ik de mensen eerder gezien heb. Als ik later bij een picnictafel aan de koffie en crackers zit raak ik met de mensen in gesprek. De man heeft een grote witte baard en ik vraag hem of ze wel eens op Femundtunet Camping geweest zijn. Ja, zegt de man ... 5 jaar geleden. Ik begin te lachen en zeg "volgens mij stonden jullie toen alleen op de camping tussen de bomen". De man kijkt me stomverbaasd aan en bevestigt dit.

Ik heb het later in mn verslag nog even opgezocht en ja hoor ... in juni 2007 heb ik hun inderdaad op Femundtunet Camping gezien. Ik kan het me nog goed herinneren omdat ik toen dacht dat Sinterklaas toch wel erg vroeg was ...

Terug in de camper ga ik verder met mn campingadministratie. Het gesprek met de beide eigenaren was prima en ook hier zijn de contracten weer verlengd.

Voor meer informatie over deze leuke kleine camping vlakbij Roros --> http://www.vakantiewoningen-in-europa.nl/2846/vakantiewoning/hedmark/noorwegen

Voor vandaag heb ik 4 campings op het programma staan. Niet echte grote afstanden tussen de campings en daarom vertrek ik pas tegen 14.00 uur. Eigenlijk was er nog een reden. De eigenaar van de 3e te bezoeken camping vandaag is nooit op de camping aanwezig. Ik bel m altijd en dan komt hij uit z'n werk naar de camping. Maar vorig jaar was ie op vakantie in Frankrijk en ook dit jaar is hij een week weg en niet in de gelegenheid naar de camping te komen. Ik had dus eigenlijk wel eerder kunnen vertrekken, maar later op de middag zijn de recepties bij de meeste campings wel bemand/bevrouwd.

De 1e camping vandaag is Kvennan Camping, een kleine camping direct aan de "vliegvisrivier" de Glomma. De eigenaar van de camping vertelt elk jaar dat 1 van zn vele kleinkinderen het volgend jaar zal overnemen, maar steeds weer tref ik de inmiddels al 79-jarige eigenaar zelf in de receptie. Dit keer is ie zelf niet aanwezig, maar neemt z'n moeder het over ... grapjuh ... qua leeftijd had het gekund ha ha. Maar de vriendelijke mevrouw spreekt goed Engels en als de papieren zijn ingevuld maak ik even een rondje over de camping.

Bij Kvennan Camping komt het allemaal niet zo precies. Dit is het volleybalveldje:

En in deze pijpen kun je je wc-cassette legen:

Alsof je je ontlasting in een achtbaan gooit ha ha. Nou nou ... zo kan ie wel weer.

Maar eerlijk is eerlijk, de plekken aan het water zijn fraai en bieden een prachtig uitzicht:

Ik kruip weer achter het stuur en rijd verder naar Tynset. Onderweg krijg ik de enorme puist Tron in het vizier:

Hij lijkt niet zo heel erg hoog, maar bereikt wel een hoogte van 1.665m. En er ligt altijd sneeuw ! Deze foto heb ik "over Tynset" heengemaakt:

En nee het is nog geen nacht, het is pas 15.00 uur ...

Als ik Tynset binnen rijd is de donkere wolk zich net aan het oplossen en valt het ineens met bakken uit de lucht. Eh ... ik moest ook nog boodschappen en ik geloof dat ik dat maar eerst ga doen.

Tegenover Tynset Camping ligt een groot Kjopsenter en dus ga ik in de Coop supermarkt even wat boodschappen doen. Om je een idee te geven wat producten hier kosten .. hier mijn boodschappenlijstje. Ik zet de vertaling er niet bij want volgens mij is het Noors goed te lezen:

Byggbrod  NOK 14,90 = EUR 1,96

Lettmelk NOK 14,90 = EUR 1,96

Paprika Rod (2x) NOK 16,25 = EUR 2,14

Salat Isberg NOK 17,90 = EUR 2,36

Tomater (5st.) NOK 18,27 = EUR 2,41

Yoghurt Kokos (4 kl.) NOK 16,90 = EUR 2,23

Baerepose (plastic zak) NOK 0,90 = EUR 0,12

Totaal NOK 100 = EUR 13,18.

Zoals je ziet valt de prijs voor brood wel mee. De rest is allemaal 2 a 3 x zo duur als in Nederland. Een litertje diesel kost EUR 1,71 (volgens mij is Noorwegen het land met de meeste olie ...) en een paar weken terug moesten we op een terras in Stavanger EUR 9,50 voor 2 kopjes betalen. De afgelopen weken zijn de hoge prijzen in Noorwegen veelvuldig onderwerp van gesprek geweest bij campings. Ik heb al eens geopperd om iedere vakantieganger bij aankomst in Noorwegen een kortingskaart van 20% te geven op alles wat ze in Noorwegen aanschaffen. Want Noorwegen prijst zich volledig uit de markt met deze hoge prijzen. Dit vinden campingeigenaren overigens ook.

Waarom een kortingskaart voor toeristen ? Omdat de Noren er "geen last" van hebben. Het inkomen in Noorwegen is het hoogste in heel Europa. Dan kun je ook zonder problemen die hoge prijzen betalen. Ik denk dat als ze de prijzen voor vakantiegangers zouden verlagen dat mensen veel minder boodschappen meenemen naar Noorwegen, maar dat het zeker ook meer toeristen zal trekken. En daar is iedereen - ook de Noorse overheid - bij gebaat.

Goed ... terug naar de werkelijkheid. Het is inmiddels droog en even later sta ik met de eigenaren van Tynset Camping in gesprek. De afgelopen jaren heb ze nooit geadverteerd, maar door de gewijzigde pakketten bij de Kosmos Campingwijzer willen ze graag een promotiepakket afnemen. En ook de presentatie van de hytter en B & B kamers wordt verlengd.

Kijk maar even op:  http://www.vakantiewoningen-in-europa.nl/2847/vakantiewoning/hedmark/noorwegen voor meer informatie.

Ik maak nog een inspectieronde en moet even terugdenken aan ca. 1,5 maand geleden toen ik in Italië bij Venetië inspectierondes over de camping deed. In Noorwegen ben ik met 10 a 15 min. klaar, in Italie deed ik er meestal meer dan een uur over en soms was vervoer (meestal een elektrisch karretje) gewoon noodzakelijk ha ha.

Zo, op naar de 3e camping --> Gjelten Bru Camping in Alvdal, op een half uurtje rijden. Ik draai weer de "3" op en ga even weer een stukje zuidwaarts. Even voor Alvdal neem ik de "29" richting Grimsbu (mn eindbestemming vandaag) en Folldal.

De eigenaar van Gjelten Bru Camping heb ik vanmorgen gesproken en hij heeft aangegeven dat ik de camping maar moet inspecteren en de informatie achter moet laten bij de receptie. En dus maak ik mn rondje en wil de informatie achter laten bij de receptie, maar daar is niemand aanwezig.

In de hytte (hut) naast de receptie zit een Nederlands gezin en dus vraag ik hun of ze de informatie vanavond af willen geven. Geen probleem, ook weer opgelost :-)

Op naar naar Grimsbu. Opnieuw een ritje van (iets meer dan) een half uur. Naar mate je dichter bij Grimsbu komt, wordt het uitzicht steeds mooier ... althans, normaal gesproken. Want het weer werkt niet echt mee. Het is nog droog maar daar heb je ook alles mee gezegd.

Ik meld me bij de receptie en de eigenaresse vraagt of ik morgenvroeg tijd heb. Tuurlijk. Want ik wil hier eigenlijk wel 2 nachten blijven. Ik zoek een mooi plekje en vindt tussen een Noor en een Deen een mooi vlak plekje. En de schotel gaat mooi tussen de bomen door. Morgen heb ik een administratief daggie en da's ook wel weer nodig.