Periode woensdag 24 juli 2013 - maandag 29 juli 2013. Route Roldal, Aksdal (bij Haugesund), Jorpeland, Egersund, Byglandsfjord, Evje, Hornnes, Grimstad, Risor, Stathelle.

Woensdag 24 juli 2013.

Vannacht weer heerlijk geslapen en gelukkig wat het totaal niet koud. Iets van 3 jaar geleden stond ik hier een keer en was het OVERDAG iets van 5 a 6 graden. Echt steenkoud. Toen moest ik de hele dag de kachel aan. Dit jaar kan ik het me bijna niet herinneren wanneer dat voor het laatst was. Prima zomer dus.

Voor vandaag heb ik een flinke rit voor de boeg en eerlijk gezegd weet ik nog niet eens of ik het wel ga halen. En dus even vlug achter de laptop, even wat foto's maken van mn plekkie hier:

Zoals je ziet (rechts op de foto) ligt de oude Stavkirke van Roldal vlakbij de camping. Het uitzicht hier is geweldig:

Daarna nog vlug even een bakkie en op pad !

De eerste 2 uur vandaag volg ik de E134 richting Haugesund. Richting westkust dus. En ik zit nog maar net op de E134 en het uitzicht is meteen al weergaloos:

en besneeuwde bergtoppen in de verte:

Mn 1e bestemming is Kyrping Camping bij het plaatsje Etne op ongeveer een uurtje rijden. Vlak voordat ik de camping bezoek stop ik nog even bij deze waterval. Eerlijk gezegd was ik hier nog nooit langs geweest en kende ik deze waterval niet. Maar de naam is Langfossen en geloof me ... het is echt een lange foss (waterval). Je kunt het op de foto niet zo zien, maar hij valt maar liefst 600 meter naar beneden en is 1 van de mooiste 10 watervallen ter wereld !!

Zo ziet het er misschien niet zo spectaculair uit:

Maar zo:

(bron: Fjord Norway) .................WAUW !!

Even later neem ik de afslag naar de camping en via een soort van fietspad bereik ik de camping. En meestal zijn het dan erg mooie plekjes. Zo ook hier. De camping is gelegen in een baai aan het Akrafjord en het uitzicht is super. De camping beschikt wel over veel vaste plekken, maar er zijn mooie plekjes voor "drop-in guests".

Het gesprek met de eigenaresse verloopt enigszins vreemd en zaken doe ik vooralsnog niet, maar met een goed gevoel rijd ik terug richting de E134. Mn volgende bestemming is Grindafjord Feriesenter in Aksdal. Onderweg heb ik de neiging om steeds weer foto's te gaan maken. Vanwege de blauwe lucht is het natuurlijk extra mooi. En dus stop ik even later om dit plaatje te maken:

Echt heel mooi. Zoals je ziet verandert de omgeving wat. De bergen worden wat minder hoog en bovendien zie je geen sneeuw op de bergtoppen. Met de eigenaar van Grindafjord Feriesenter heb ik om 12.00 uur afgesproken en precies om 12.00 uur rijd ik de camping op ha ha. Het is nog steeds behoorlijk warm en dus een drukte van jewelste op de camping (direct aan zee en met strand :-) en ik ben blij dat we even apart kunnen zitten. Met eigenaar Trygve heb ik lange tijd geleden ook om tafel gezeten en hij lijkt zich dat zelfs nog te kunnen herinneren.

Om een lang verhaal kort te maken (errug lastig voor mij ...): het gesprek is prima en we doen goede zaken. Zo gaat de camping volgend jaar meedoen aan de Best Deal Camping Card en gaan we ook een presentatie maken van de hytter. Wil je alvast een kijkje nemen "op de camping", kijk dan even op: http://www.campingnavigator.com/noorwegen/rogaland/aksdal/grindafjord-feriesenter-as.aspx

Ik maak nog even een rondje over de camping en ga weer op pad. Mn eindbestemming voor vandaag is Jorpeland (waar de Prekestolen ligt) en ik heb even zitten twijfelen of ik via Stavanger zou gaan. Via de veerboot en de onderzeetunnels naar Stavanger en daarna weer met de veerboot richting Jorpeland is wel het snelst, maar wordt me eigenlijk wat te gortig. In 2007 ben ik wel richting Stavanger gegaan en was ik voor de overtocht naar Stavanger alleen al NOK 325 = EUR 40 kwijt en dan wemelt het in en rond Stavanger ook nog eens van de tolpoortjes en moet ik dan vervolgens nog weer met een overtocht.

En dus heb ik besloten weer een stukje terug te rijden over de E134 richting Olen en vervolgens via Vikedal naar de veerboot in Ropeid te rijden. Ik had nog de bedoeling om een camping in Vikedal te bezoeken (mooi plekje trouwens !!), maar dat ga ik qua tijd echt niet meer redden. De overtocht naar Sand is vrij kort en dus kan ik al vrij snel de boot oprijden. Kosten voor deze overtocht NOK 162 = EUR 20.

Het is inmiddels al 15.00 uur, dus de hoogste tijd om even een broodje te eten. Ik vang nog wel een glimp op van het leuke plaatsje Sand, maar heb geen tijd om een foto te maken. Even later draai ik de "13" weer op (loopt ook bij Odda en Kinsarvik langs). Vorig jaar ben ik hier samen met Hennie langsgereden, maar toen reden we vanuit het zuiden noordwaarts. Nu dus net andersom en eerlijk gezegd kan ik me dit stuk niet herinneren. Vorig jaar hadden we hier - dat weet ik nog wel - slecht weer. Nu is het - nog steeds - geweldig mooi weer. Het uitzicht is prachtig, maar op dit stuk moet je je aandacht goed bij de weg houden want het is behoorlijk smal:

Het gaat een paar keer net goed. Mn moeder zou zeggen "op de snoaren" en ik stop nog even om een foto van het fjord te maken:

Ik ben inmiddels al bijna bij het veer in Nesvik en heb naast me een prachtig gekleurd fjord:

Sjonge jonge wat is het toch mooi hier !

Precies op tijd kom ik in Nesvik aan ... ik kan nog net de boot op en even later varen we al. Opnieuw kost deze overtocht mij NOK 162 = EUR 20.

Aan de overkant - in Hjelmeland - is de weg al niet veel breder. Ik ben inmiddels al bijna in Jorpeland als het ineens helemaal stil staat:

Een paar vrachtwagens kunnen elkaar amper passeren en de auto voor mij en moi wachten hier maar op de vrachtauto in de verte. Anders staan we hier morgen nog ...

Mn eindbestemming voor vandaag is Solvik Camping in Jorpeland, maar eerlijk gezegd weet ik niet wat ik daar aan zal treffen. Ik ken de eigenaar vrij goed en vorig jaar gaf hij aan met de camping te zullen stoppen. Geen verkoop, maar gewoon dicht .... En al in de verte zie ik dat de camping wel heel erg leeg is.

Iets verder stop ik even om met de eigenaar te bellen. Hij geeft aan dat de camping nu inderdaad heeeeelemaal dicht is en dat het zelfs voor mij niet mogelijk is om te overnachten. Zoooo jammer, want ik vond dit altijd een erg leuke camping. Prachtig direct aan het fjord gelegen en vriendelijke eigenaren. Het was mn bedoeling om vanavond een afspraak te maken met de eigenaar van Preikestolen Camping, maar ik heb nu geen keuze en rijd dus door.

Bij de receptie excuseer ik me dat ik geen afspraak gemaakt heb en of eigenaar Colin nu of later misschien even tijd heeft. Maar Colin is de beroerdste niet en even later zitten we al in gesprek. We nemen de papieren door en aangezien deze camping deelnemer is van Rondje Noorwegen nemen we ook het groepsvoorstel even door. We kletsen nog even wat bij (Colin is een Nederlandse eigenaar ...) en hij geeft aan dat ik hier mag overnachten.

En dus heb ik de camper even later te plek. Het is inmiddels al behoorlijk laat, dus ik ga eerst met het eten aan de slag. Na het eten even afwassen en heel even voor de buis om even uit te blazen. Achter me staan een aantal Drenthen en ik had beloofd even wat voor ze op te zoeken. Maar als ik later bij ze kom heb ik al vrij snel een pot bier voor me staan. Echt veel tijd gun ik me voor dit "soort dingen" eigenlijk niet, maar het is wel heel erg gezellig en dus nemen we er nog maar eentje ha ha.

Donderdag 25 juli 2013.

Ondanks dat het op de camping behoorlijk vol staat was het vannacht redelijk rustig. En zelfs bij het sanitairgebouw hoef ik niet te wachten en dus zit ik even later fris en fruitig achter de laptop.

Rond 10.00 uur maak ik de camper klaar voor vertrek en even later ben ik weer op pad. Eindbestemming voor vandaag Egersund. Een ritje van zo'n 1,5 uur en onderweg wil ik in Brusand nog een camping bezoeken.

Maar eerst moet ik nog weer met de boot van Oanes naar Lauvvik en opnieuw kost het me NOK 162 = EUR 20. De veerboot is hier overigens gewoon het verlengde van de weg: je staat in 2 rijen geparkeerd, rijd in 2 rijen de boot op en in 2e rijen de boot weer af. Richting Lauvvik is het niet druk:

Maar vanaf Lauvvik staat er een flinke rij te wachten en staan de auto's zelfs nog voor de haven op de weg. Niet zo verwonderlijk natuurlijk want met dit weer trekt de Prekestolen nog meer bezoekers dan normaal. Oh ja ... als je nou denkt van "leuke rustige wandeling" ... forget it :-) Jaarlijks bezoeken tussen de 150.000 - 200.000 de Prekestolen. En dat aantal groeit alleen maar ...

Aan de overkant rijd ik een stukje met een Nederlandse camper op en ga bij Algard de E39 op richting Egersund. Bij Vaule neem ik de afslag en via Moi (ik dacht dat ik de Drenten achter me gelaten had) rijd ik binnendoor richting Brusand en heb daarbij een prachtig uitzicht op de zee in de verte:

Ook al zijn de bergen hier niet zo hoog ... de weggetjes zijn nou niet echt heel breed:

Even later rijd ik Brusand Camping op. Daar is het - gezien het mooie weer en het feit dat de camping aan een prachtig zandstrand ligt - een drukte van jewelste en nou ja ... ik kom bekenden tegen. Een stel - met dochter - uit Ruunerwold waar ik "vroeger" altijd mee gekorfbald heb in Ruinen. Echt heeeeel toevallig.

We kletsen even wat bij en ga daarna met de eigenaren Kari en Sigmund in gesprek want via de telefoon hadden ze al aangegeven weinig tijd te hebben. Maar dat kan soms ook in je voordeel werken. En dat blijkt nu het geval te zijn, want ze hebben amper tijd om naar me te luisteren en verlengen de bestaande contracten. Ik loop terug richting camper en wil eigenlijk nog even wat foto's maken, maar de camper staat behoorlijk in de weg en ik besluit maar direct verder te gaan.

Om je even een idee te geven hoe mooi het hier is:

Ja ... dit is echt in Noorwegen !

Wil je meer informatie over deze camping, kijk dan even op: http://www.vakantiewoningen-in-europa.nl/3992/vakantiewoning/rogaland/noorwegen

Via een smal kustweggetje rijd ik gauw door naar Egersund want de campingmanager van Steinsnes Camping wilde graag dat ik vroeg op de middag kom. Steinsnes Camping is typisch zo'n camping waarvan je bij aankomst nou niet direct denkt van "wat een leuke camping". Maar als ik de camper eenmaal te plek heb:

direct aan een riviertje en later na het gesprek met de eigenaar over de camping loop, verander ik snel van gedachten. De camping beschikt over mooie plekken:

en het sanitair gebouw is niet alleen fonkelnieuw, het is vooral ook groot:

De badkamers (met douche, wastafel en toilet) hebben een enorme omvang en het ziet er prima uit !

Met de eigenaren ben ik overigens goed tot zaken gekomen. Ze hebben de bestaande promotie bij de Campingnavigator iets uitgebreid en daarnaast gaan we promotie maken voor de mobilhomes en hytter op de camping. Voor meer informatie, kijk maar even op: http://www.vakantiewoningen-in-europa.nl/4395/vakantiewoning/rogaland/noorwegen.

Zo ... nu wordt het toch echt de hoogste tijd om even wat te eten. Want het is inmiddels al weer 14.00 uur geweest.

En daarna achter de laptop. Eerst maar s mn mailachterstand wat inhalen. Vervolgens de campings voor de komende dagen voorbereiden en dan is het zo maar weer etenstijd.

Ook na het eten en de afwas kruip ik nog een tijd achter de laptop. En ik kan mooi wat doen want de WIFI verbinding hier is supersnel. Morgen trek ik trouwens weer iets in het binnenland in.

Vrijdag 26 juli 2013.

Ook vanochtend besluit ik hier eerst nog een tijdje mn administratie bij te werken. De camping waar ik vanmiddag naar toe ga heeft wel WIFI, maar je weet het nooit ...

En dus vertrek ik pas om 10.30 uur van de camping. Vandaag heb ik 3 campings op het programma staan, maar alleen bij de laatste heb ik afgesproken. Dat is eigenlijk ook de enige camping welke ik MOET bezoeken.

Ik heb besloten om niet de kortste route naar mn eindbestemming te rijden (omdat ik dan een paar dagen later omgekeerd een gedeelte over hetzelfde stuk terug moet) maar een mooie shortcut te nemen. Ik heb de beheerder van Steinsnes Camping voor de zekerheid even gevraagd of dat met de camper te doen was en dat was volgens hem geen probleem.

Aan de E39 bij Helleland gooi ik de tank nog even vol en neem vervolgens de "42" richting Tonstad. Daarna niet via de "42" richting Evje maar via de "468" verder noordwaarts. Een prachtige route, maar op sommige stukken behoorlijk smal. Daar had de campingbeheerder me al voor gewaarschuwd: je moet op tijd een uitwijkplek nemen want de weg is gewoon niet breed genoeg om elkaar te passeren. Tja .. en dan rijden er ook gewoon nog mensen met caravan hier he !

Om je even een idee te geven, zo ziet het er uit:

Het is hier echt super rustig:

Zo rustig, dat ik even later bij een mooie parkeerplaats aan een meer EN geen radio-ontvangst EN geen telefoon-ontvangst meer heb. Nou ja .. alleen mn Noorse telefoon doet het nog.

Tijdens het nuttigen van mn broodje hoor ik niets ... echt niets:

Deze heb ik even later vanaf de weg genomen. Zoals je ziet stonden er wel meerdere campers en auto's, maar het was gewoon hartstikke stil ...

De weg blijft smal:

Maar het uitzicht is steeds geweldig:

Even later begin ik aan de afdaling en "onderaan" draai ik de "9" op richting mn eindbestemming: Neset Camping aan het Byglandsfjord. Onderweg bezoek ik nog 2 campings, maar dat is geen succes.

Rond 14.00 uur rijd ik Neset Camping op. De eigenaar weet dat ik kom, maar het kost de knaap bij de receptie behoorlijk moeite om m te traceren. Uiteindelijk schut ik Olav - de eigenaar - de hand en het "weerzien" is goed. Ik ken Olav al behoorlijk wat jaartjes en we kunnen het goed met elkaar vinden.

Hij geeft aan dat ie druk is .. of we vanavond in gesprek kunnen ? Tuurlijk ! Hij geeft aan dat hij wel bij me komt.

En dus zoek ik een plekje voor de camper en eenmaal de camper te plek ga ik uiteraard eerst even een bakkie koffie drinken. Want daar ben ik wel aan toe.

Daarna maak ik - gewapend met mn camera - even een rondje over de camping. Ik vond nog een plekje direct aan het water:

En dat is op deze camping niet zo moeilijk. Want de camping is gesitueerd op een schiereiland midden in het Byglandsfjord en er zijn dan ook heel veel "watervoorzieningen":

En natuurlijk meerdere strandjes:

Zie je de camper staan ? Iets links van het midden :-)

Maar eigenaar Olav is niet gauw tevreden en hij is al weer druk bezig met nieuwe plannen. Nou ja ... plannen. Het is zo goed als klaar: op bovenstaande foto zie je links in het midden een nieuwe uitbouw in het fjord. Daar worden ca. 30 vnl. camperplaatsen gesitueerd. Allemaal prachtig "schuin" gesitueerd zodat iedereen een mooi uitzicht heeft op het Byglandsfjord. Echt heel mooi !

Om nog even de situatie vanuit de lucht weer te geven:

Terug bij de camper kruip ik nog even een tijdje achter de laptop, maar het is behoorlijk warm in de camper en dus ga ik af en toe even buiten zitten lezen. Khad nog een VI liggen :-)

Na het eten en de afwas even voor de buis en daarna nog een tijdje met mn verslag bezig. Om 21.15 uur komt Olav bij me. Of ik nu tijd heb ... tuurlijk !

En dus zitten we even later op het terras bij de receptie met uitzicht over het Byglandsfjord. Natuurlijk zijn ook de nieuwe plekken onderwerp van gesprek en we lopen er samen even naar toe. Terug op het terras bespreken we de promotie mogelijkheden en ik had een leuk idee voor hem (wel wat duurder ...) en hij is het helemaal met me eens.

Ook de promotie van de hytter wordt verlengd, kijk maar even op: http://www.vakantiewoningen-in-europa.nl/2877/vakantiewoning/aust-agder/noorwegen

Terug in de camper bel ik nog even met mn vriendin en daarna vind ik het wel weer genoeg voor vandaag.

Zaterdag 27 juli 2013.

Vannacht heb ik weer prima geslapen en het kost me de nodige moeite om wakker te worden. En dus eerst maar even een frisse douche !

Daarna even een bakkie koffie en een broodje en dat helpt. Voor vandaag hoef ik niet ver te rijden en dus kruip ik eerst nog een tijdje achter de laptop.

Aan het eind van de ochtend maak ik de camper klaar voor vertrek en rijd ik richting Evje. Zoals gezegd hoef ik vandaag niet ver te rijden want Evje ligt maar op een kwartiertje rijden. Mn 1e stop is gelijk een hele moeilijke want sinds een aantal jaren zijn er problemen met Fennefoss Camping. Even een korte uitleg: als consulent van de Campingnavigator (voorheen Kosmos Campingwijzer) werken we op commissie basis. Je bent daarbij ook verantwoordelijk voor de betaling van de camping. Betaalt de camping niet, dan moet je er zelf achteraan en eigenlijk heb ik daar nooit problemen mee gehad.

Behalve bij Fennefoss Camping. Deze klant was in 2009 deelnemer van Rondje Noorwegen (en inmiddels al lang geen deelnemer meer ...) en deze groep verzocht ons destijds deze camping op te nemen. De consulent in het betreffende gebied was al weer vertrokken en dus heb ik aangegeven de camping wel te willen bezoeken. Ik moest hier destijds een flink stuk voor omrijden, maar ach .. dat heb je er voor over. Het 1e contact met de eigenaren was prima, een leuke knusse camping en het klikte. Alleen .. na ongeveer een jaar kreeg ik te horen dat de klant nog nooit betaald had.

Ik heb daarop diverse mail en telefooncontacten met de camping gehad en steeds werd aangegeven dat er al betaald was en dat we niet zo moeilijk moesten doen. De toon was gezet, maar ik ben - vind ik - altijd redelijk en wilde het graag oplossen. De oplossing was natuurlijk heel simpel: stuur even een bewijs dat het overgemaakt is. Misschien was er bij de Kosmos een fout gemaakt, maar er kwam gewoon geen reactie.

Vorig jaar leek het er even op dat de betaling in orde gemaakt zou worden. Ik kreeg een toezegging en ze vroegen zelfs om het IBAN nummer. Maar helaas ... geen betaling. En dus vond ik het nu wel genoeg en heb de camping bezocht. Opnieuw om de problemen uit de weg te ruimen, maar om een lang verhaal kort te maken: het raampje van de receptie werd voor mn neus dichtgegooid en als ik niet onmiddellijk van de camping af ging, zouden ze maatregelen nemen. Nou ben ik daar normaal gesproken niet zo bang voor, maar de hond die naast de receptie lag ... was nou niet echt een puppie ha ha.

Waarom zo uitgebreid dit verhaal in het verslag ? Omdat ik mensen wil waarschuwen voor Fennefoss Camping. Ik geloof altijd in het goede van de mens, maar het vertrouwen in deze mensen ben ik - helaas - volledig kwijt.....

Enigszins verdwaasd rijd ik terug naar Evje en besluit eerst even wat boodschappen te doen. Odden Camping ligt vlakbij de supermarkt en even later meld ik me in de receptie. Gisteren heb ik al gebeld en de eigenaren blijken een weekje op vakantie. Een van de receptionistes zou me vanmiddag even helpen met het invullen van de papieren, maar zij is nog niet aanwezig.

En dus ga ik op zoek naar een plekje en da's nog niet gemakkelijk. Want er blijken problemen te zijn met de WIFI en er is alleen een signaal in een rond de receptie. Uiteindelijk vind ik vlakbij de receptie een plekje:

en zelfs de schotel komt mooi tussen de bomen door. Ik probeer mn gedachten wat te verzetten door even een wandeling over deze mooie camping te maken. De camping ligt direct aan een rivier:

waar je bovendien nog een leuk strandje hebt:

voor de kids is er een fraaie speeltuin:

en deze hutten verdienen nog even wat aandacht:

het zijn kleine 2-pers. hutjes van 15m2 MET douche en wc en ze liggen prachtig aan het water. En dus zeer populair !

Wil je meer informatie over Odden Camping in Evje, kijk dan even op: http://www.vakantiewoningen-in-europa.nl/3991/vakantiewoning/aust-agder/noorwegen

Terug in de camper kruip ik - ondanks de warmte - achter de laptop. Eerst maar weer s een stuk administratie verstouwen. Daarna even eten, afwassen en nog een tijdje achter de laptop. Met een schuin oog kijk ik nog even naar de Johan Cruijf schaal, bel mn vriendinnetje nog even en kruip nog even voor de buis.

Zondag 28 juli 2013.

Ondanks dat het zondag is ga ik vandaag toch weer verder. Ook vandaag weer een klein stukje en maar 2 campings te bezoeken. Met de eigenaren van de 1e camping heb ik aan het begin van de middag afgesproken en ik zou ze bellen als ik er was. En dus kan ik vanmorgen eerst nog mooi weer een stuk administratie verwerken en me voorbereiden op de komende week. Ik zit nog wel steeds te worstelen met de te rijden route, want zoals het nu lijkt ben ik zo'n beetje volgend weekend klaar en eindig ik in Oslo. En dus heb ik de route weer iets aangepast en ik heb er nu een veel beter gevoel bij ha ha.

Voor vandaag is er regen voorspeld en da's wel even wennen. Bovendien wil ik voordat het begint te regenen vertrokken zijn. Niet omdat ik ben bang ben om nat te worden, maar de ondergrond waar ik sta ziet er niet fijn uit. Het lijkt of het eerder kapot gereden is en er liggen veel losse plaggen. Mn Noorse buurman heeft het inmiddels ook gezien en bij de 1e drup beginnen we allebei de camper vertrekklaar te maken :-)

Iets buiten Evje gooi ik de tank nog even vol en rijd vervolgens door naar Hornnes waar ik Hornnes Camping ga bezoeken. Zoals afgesproken bel ik de eigenaren en ondertussen maak ik even een rondje over de camping. Dat lukt net tussen de buien door want het weer is er niet beter op geworden. Even later zijn de eigenaren gearriveerd en kunnen we in gesprek. Het gesprek loopt goed en de eigenaren zijn supervriendelijk. Uiteindelijk verlengen we het bestaande contract van de Campingnavigator. Helaas verhuren ze geen accommodaties, dus voor mn eigen site zijn er geen mogelijkheden.

Wil je meer informatie over deze heeeeerrlijk rustige camping met eigen zandstrand:

kijk dan even op: http://www.campingnavigator.com/noorwegen/aust-agder/hornnes/hornnes-camping.aspx

Mn volgende stop Evje-Kilefjorden Camping is tevens mn eindbestemming. Ook deze eigenaar is op vakantie, maar bij de receptie weten ze van mn komst. Een van de zoons staat me te woord en als we de papieren hebben doorgenomen, informeer ik of ik een code nodig heb voor WIFI. Dat heb ik inderdaad, maar hij geeft er ook bij aan dat ze behoorlijk problemen met de verbinding en dat er de komende week monteurs voor langs komen. Oei ... dat klinkt niet goed.

Terug in de camper twijfel ik even wat ik zal doen. Ik heb de "mapjes" (per camping maak ik een mapje met de papieren voor de Campingnavigator en voor mn eigen site) altijd een paar dagen in voren klaar en dus kies ik er voor om vast door te rijden naar Grimstad waar ik morgenvroeg om 11.00 uur een afspraak heb. Een ritje van 1,5 uur .. maar dat hoef ik dan in ieder geval morgen niet meer te rijden.

Via een niet al te brede weg rijd ik "binnendoor" (anders moet ik omrijden via Kristiansand) naar Grimstad. Het regent stevig en omdat het al lang niet geregend heeft rijd ik wat rustiger dan normaal. Na een uurtje draai ik bij Lillesand de E18 op. Oei ... dit is weer even wennen. Ik heb iets van 2 maanden niet op de snelweg gereden .... toch ook wel weer fijn om even met wat meer gang te rijden ha ha.

Even ten noorden van Grimstad (schijnt een leuke plaats te zijn, kben er zelf nog nooit geweest ...) neem ik de afslag en naarmate ik dichter bij de camping (Marivoll Resort) kom, wordt de weg steeds smaller. Op een gegeven moment vraag ik me zelfs af of ik wel goed zit. Aan de doorgaande weg stond namelijk een bordje met "Marivold Camping", maar dit blijkt de oude naam van de camping te zijn.

Bij de receptie word ik opgevangen door een oudere man (blijkt achteraf de vader van de man te zijn waar ik morgen een gesprek mee heb) en als ik m uitgelegd waar ik voor kom, geeft hij aan waar ik kan overnachten. Ik krijg nog mee "dat er niet overal een goed WIFI-signaal op de camping is", maar dit blijkt geen enkel probleem.

In de stromende regen zet ik de camper te plek .... eerst maar s een bakkie leut dacht ik zo. Gelijk even over de camping om wat foto's te maken zit er wat mij betreft even niet aan. Morgen maar even kijken.

En dus kruip ik even later achter de laptop. Ik ga me even voorbereiden op de campings welke ik de komende dagen nog moet bezoeken en kijk opnieuw naar mn schema. Onder andere hoeveel ik per dag moet/kan doen en of ik het dan inderdaad ga redden. Ik heb nu nog iets meer dan een week en moet nog flink wat campings bezoeken...

Na het eten en de afwas ga ik met mn administratie aan de slag, kruip nog even voor de buis en dan is het klaar voor vandaag :-)

Maandag 29 juli 2013.

Na een warme douche ga ik eerst even ontbijten en daarna nog even aan het werk voordat ik naar mn afspraak ga. Het is nog steeds iets bewolkt en daarom even een foto vanaf de website van de camping:

Ik heb de afspraak in het restaurant op de camping:

en dat is prachtig gelegen in een soort van baai direct aan zee ! WAUW !

Het klikt prima met eigenaar Arnfinn en ik ben onder de indruk van z'n plannen. Hij geeft aan dat hij al jaren bezig is om een fonkelnieuw sanitairgebouw uit de grond te stampen, maar dat hij tegengewerkt wordt door de gemeente. Hij laat me de schetsen zien .... nou als dat doorgaat ontstaat er echt een paradijsje. Echt heel mooi !

Wij nemen uitgebreid alle promotiemogelijkheden door en uiteindelijk kiest hij er voor om deel te nemen aan de Best Deal Camping Card (naast het bestaande promotiepakket) en bovendien wil hij graag dat we een presentatie maken van de bungalows en hytter op de camping. Als ik vertrek krijg ik een stevige handdruk met de opmerking dat hij hoopt dat ik volgend jaar weer kom zodat ik het nieuwe sanitairgebouw kan bezichtigen ha ha.

Wil je meer informatie over deze camping, kijk dan even op: http://www.vakantiewoningen-in-europa.nl/4396/vakantiewoning/aust-agder/noorwegen.

Voor vandaag heb ik een behoorlijk vol programma. Best wel een behoorlijke afstand rijden en bovendien wil ik vandaag nog 4 adresjes bezoeken. De 1e ligt op korte afstand van Marivoll en valt ook nog onder Grimstad. Eigenaar Ole Johan had telefonisch al aangegeven niet veel interesse te hebben in promotie, maar ging toch akkoord dat ik even langs kwam.

Al bij aankomst op Moysand Familie Camping is duidelijk dat het hier om een totaal andere categorie camping gaat. De entree alleen al ziet er super uit. De receptioniste is vriendelijk, belt de eigenaar en ze vraagt me of ik richting het restaurant van de camping wil gaan. Ook daar is duidelijk dat het hier om een 5-sterren camping gaat (volgens mij de enige in Noorwegen ??) en het terras van het restaurant grens direct aan een werkelijk schitterend strand:

en de ligging is al even mooi:

Het gespek met Ole Johan is goed en ook met hem klikt het. En uiteindelijk doen we toch nog zaken ha ha.

Wil je meer informatie over deze schitterende (maar niet goedkope !) camping, kijk dan even op: http://www.campingnavigator.com/noorwegen/aust-agder/grimstad/moysand-familie-camping.aspx

Mn volgende bestemming is Risor, op ruim een uur rijden. Hier heb ik 2 adressen te bezoeken, maar de eigenaar van Sorlandet Feriesenter wil graag zo vroeg mogelijk op de middag in gesprek en dus laat ik mn lunch nog even voor wat het is.

Maar op de camping aangekomen heb ik geluk. Eigenaar Mads is een klant met de boot aan het helpen en dus kan ik nog mooi even een broodje eten. Dat wordt trouwens ook wel hoog tijd want het is inmiddels al 14.00 uur geweest.

Terug in de receptie is de eigenaar gearriveerd en we kunnen direct in gesprek. Veel tijd heeft ie echter niet, maar ondanks dat wordt het bestaande contract verlengd en wil hij ook graag promotie voor z'n hytter. Dat kan geregeld worden :-)

Kijk maar even op http://www.vakantiewoningen-in-europa.nl/4397/vakantiewoning/aust-agder/noorwegen voor meer informatie.

Na het gesprek maak ik even een rondje over de camping en ben met name nieuwsgierig naar het zwembad wat afgelopen jaar is opgeleverd. In Noorwegen beschikken niet echt veel campings over een zwembad en over het zwembad van Sorlandet Feriesenter heb ik al veel gehoord. Uiteraard staat dit in geen vergelijking van de enorme zwembaden in bijv. Italië of Kroatië, maar leuk is het wel:

De kampeerplaatsen zijn terrasvormig gelegen waardoor je veelal een mooi uitzicht hebt. Verder beschikt de camping nog over een klein strandje:

en behoorlijk wat voorzieningen.

Terug in de camper rijd ik weer terug richting de E18 wat hier trouwens geen snelweg meer is. Onderweg breng ik nog een kort bezoekje aan een klant van Mol Travel --> Risor Resort. De eigenaresse herkent me van vorig jaar, maar is heel druk. En dus zit ik even later met de zoon in gesprek. Vorig jaar hebben we een presentatie gemaakt van de appartementen op deze camping:

en uiteraard wil ik het graag verlengen. Dat lijkt me na het gesprek geen probleem, dus als je meer informatie wilt over deze fraaie appartementen vlakbij het leuke plaatsje Risor ("het witte stadje"),

kijk dan even op: http://www.vakantiewoningen-in-europa.nl/3990/vakantiewoning/aust-agder/noorwegen

Gezien de drukte op de camping besluit ik direct weer verder te gaan en shop dus nog even een foto van de website van de camping:

en kruip weer achter het stuur. Op naar mn eindbestemming Rognstranda Camping in Stathelle, opnieuw een uurtje rijden.

Om 16.30 uur rijd ik de camping op. Eigenaar Rolf weet van mn komst en hij heeft al aangegeven dat ik hier wel kan overnachten. We kletsen even wat bij en nemen ook gelijk het zakelijke stuk even door. Hij blijft echter bij de verlenging van de presentatie van de hytter. Ik had gehoopt iets meer voor m te kunnen regelen, maar helaas ...

Rognstranda Camping is een camping die bij veel Nederlanders niet bekend is, en het is echt de moeite waard !

Vorig jaar hebben Hennie en ik hier ook een naggie gestaan. Even een paar foto's:

Dit keer moet ik dicht bij de receptie een plekje zoeken. Volgens Rolf werkt de WIFI nu alleen op dit gedeelte, maar volgens mij is het "bij de waterkant" ook al behoorlijk vol.

Wil je meer informatie over deze camping, kijk dan even op: http://www.vakantiewoningen-in-europa.nl/3989/vakantiewoning/telemark/noorwegen

Als ik de camper te plek heb is het inmiddels al 17.30 uur. Ik wil eigenlijk nog even richting het strand, maar ik krijg er geen gang in. Ook een bakkie senseo lijkt niet te helpen ... pfff ... wat een dag !

En dus ga ik maar met het eten aan de gang. Ondertussen (zo gaat het waarschijnlijk de komende dagen) maak ik afspraken voor de volgende dag. En daar moet ik wel wat geluk bij hebben want echt veel speling heb ik niet. Maar voor morgen lijkt het redelijk goed te gaan. Na de afwas zak ik als een plumpudding in elkaar en besluit ik de rest van de avond vrij te nemen. Lekker CSI kijken :-)