Vertrek zaterdag 25 mei 2013 - vrijdag 31 mei 2013. Route Assen - Arhus - Jevnaker - Lillehammer - Oyer - Moelv - Sore Osen - Trysil - Engerdal.

Zaterdag 25 mei 2013.

Afgelopen week ben ik al begonnen voor het 1e gedeelte van mn reis, namelijk helemaal van Meppel naar Assen. Vandaag vertrek ik vanuit Assen voor een - zoals al aangegeven - lange reis door Noorwegen. Mijn opdrachtgever (Kosmos Campingwijzer) heeft niet alleen haar naam veranderd in Campingnavigator, er is ook het nodige veranderd en voor Noorwegen betekent dat, dat er van de 4 consulenten nog maar 1 over is en dat ben ik :-)

Daarnaast is besloten dat alleen de adverterende campings nog bezocht worden. Maar goed, anders was het ook gewoon niet mogelijk geweest. Mn schema ziet er ongeveer als volgt uit: eerst 2 weken het oostelijke gedeelte van Noorwegen. Dan pik ik over 2 weken mn vriendin op in Trondheim en trekken we 3 weken lang noordwaarts richting Noordkaap en in diezelfde 3 weken ook nog weer terug richting Trondheim. Daar moet ik helaas weer afscheid nemen van mn vriendin en vervolgens heb ik nog ruim 5 weken om het westelijk en zuidelijk gedeelte van Noorwegen te bezoeken. Flinke afstanden dus en ik heb nog geen idee of ik dat ga redden.

In ieder geval vertrek ik vandaag rond 8.30 uur richting Denemarken en ik ben nog maar net op weg als ik bij Rolde ineens met een ambulance geconfronteerd word. Hij heeft geen sirene aan en ik merk m dus pas op het laatste moment op. Misschien zat ie al wel een tijdje achter me .... Als hij me voorbij is stopt ie iets verder en gaat - met zwaailicht - met gang achteruit. Ik zie het dit keer op tijd en bedenk me dat dit wel heeeeeel apart is. Een ambulance met zwaailicht met gang achteruit rijdend. Even denk ik dat hij me wil rammen, maar hij was een inrit bij een verzorgingstehuis voorbij gereden. Ohhh...

Even later zit ik op de N33 richting Veendam. Hier zijn ze flink aan het werk (de weg wordt 4-baans), maar vandaag is er geen oponthoud. En dus draai ik even later de A7 op richting Leer - Bremen - Hamburg. Het weer is nog steeds prima en om 11.30 uur stop ik iets voorbij Bremen voor een korte pauze. De "1" tussen Bremen en Hamburg is na 4 jaar eindelijk helemaal klaar en je kunt nu lekker opschieten. Bij Hamburg is het zoals gebruikelijk weer behoorlijk druk en als het even later begint te regenen is het gewoon wachten op files.

En ja hoor. Nog voordat ik de Elbetunnel in rijd staat het ineens stil. Maar even later rijd het weer en ook door de Elbetunnel kan ik mooi doorrijden. Maar daarna gaat het goed fout. Het regent echt pijpenstelen en ik zie het ene ongeluk na het andere. Veelal is er nog geen politie aanwezig en waarschijnlijk dus net gebeurd. Met dit soort situaties ben ik blij dat ik - in de camper - wat hoger zit en dus een beter zicht heb. Eigenlijk gaat het het hele stuk tussen Hamberg en Flensburg zo door, maar wordt het naarmate ik dichter bij de Deense grens kom wat rustiger.

Bij de laatste afslag in Duitsland tank ik altijd even bij het Scandinaviepark, maar ze zijn er met de weg aan de gang en ik meende net in een flits gezien te hebben dat de afrit gesloten is. Maar het laatste tankstation aan de snelweg heb ik al gehad en omdat even later blijkt dat de afrit inderdaad dicht is, moet ik straks toch maar even in Denemarken tanken.

Ik stop nog even om wat te eten en rijd daarna door naar mn eindbestemming Lisbjerg iets boven Arhus. In Lisbjerg gooi ik nog wat diesel in mn tank en tegen 17.00 uur rijd ik Arhus Camping op. Dit was mn 1e klant (voor Mol Travel) in Denemarken en met de eigenaren heb ik de laatste jaren een band opgebouwd. En het is ook een beetje traditie geworden dat ik hier stop (voor een gesprek) en hier overnacht. Even later is de presentatie weer verlengd en heb ik de camper te plek. En zoals je ziet:

is het inmiddels prachtig weer !

Op deze mooie camping (met zwembad en restaurant !) zijn zowel nieuwe hytter als traditionele hytter te huur:

en qua uiterlijk vind ik nog steeds de oude (rechts) het mooist.

Wil je meer informatie over het huren van deze hytter kijk dan even op:

Als ik weer een beetje "op kracht gekomen ben" ga ik met het eten aan de slag. Na het eten en de afwas even achter de laptop en daarna kijkt de gehele camping zo'n beetje de CL finale tussen Dortmund en Bayern München. Naast mij staan 2 Duitse campers met mannen (vissers denk ik) en tegenover mij zijn in de hytter zo straks iets van 25 motormuizen neergestreken. En die zijn restaurant getrokken.

Ik weet niet waar mn Duitse buren vandaan komen, maar ze zijn overduidelijk voor Dortmund ha ha. Helaas loopt dat voor hun niet zo goed af ....

Als de wedstrijd is afgelopen kruip ik gauw in mn bedje want morgenvroeg gaat de wekker om 6.00 uur ....

Zondag 26 mei 2013.

Poeh wat vroeg !! Waarom zooooo vroeg ?

Omdat mn boot om half 10 gaat en ik er minimaal een half uur voor vertrek moet zijn. Daarnaast is het nog een kleine 2 uur rijden naar Frederikshavn en vind ik het wel fijn om iets speling te hebben. En dat komt me even later goed van pas. Want als ik voor de poort sta en mn pasje erdoor haal... weigert de slagboom om mee te werken. Ik had de eigenaar gisteren nog gevraagd of het een probleem zou zijn dat ik zo vroeg zou vertrekken, maar dat was geen punt.

Gedurende 10 minuten probeer ik van alles en nog wat, maar het wil gewoon niet lukken. En dus bel ik toch maar - noodsituatie :-) - om half 7 de eigenaar uit bed. Die arriveert even later ... probeert het zelf ook nog eens (gelukkig doet ie het nu ook niet :-) en doet m vervolgens met een sleutel open. En dus kan ik eindelijk op weg en draai even later de E45 op.

Het is nog steeds prachtig weer en het zal je niet verbazen dat het lekker rustig is op de weg. Onderweg geniet ik van de prachtige "gele weilanden":

en voordat ik het in de gaten heb rijd ik even later al Frederikshavn binnen. Als ik op de Stenaterminal in de rij sta te wachten zie ik de Stena Saga al liggen:

Hij ligt trouwens op een andere plek dan voorgaande jaren en we rijden er nu ook aan de voorzijde in. Vorig jaar lag de Stena Saga nog hier:

En het is nog maar net 9.00 uur geweest als ik al de boot op kan. Da's mooi want dan kan ik er in Noorwegen ook als 1 van de eersten uit. Ik ga eerst even naar mn hut en vervolgens trapje lopen richting het zonnedek. Even na half 10 vertrekken we en ik zie nog steeds auto's in de rijen staan:

(deze foto is genomen voordat we vertrokken ....)

Ik snap er eerlijk gezegd niets van. Het was echt heel rustig vanmorgen, maar schijnbaar is het "hoge" dek met vrachtwagens en campers vol, want in de rijen staan alleen nog auto's met grote boten op aanhangers en een busje. Volgens mij is er nog plek genoeg op de (personenauto) autodekken, maar daar passen ze natuurlijk niet op.

Ik maak nog een shotje van het prachtige uitzicht vanaf het zonnedek:

en ga naar mn favoriete Riva bar voor een bakkie leut. Nou .. zeg maar rustig een bak leut. Want je krijgt echt een bak vol zwart water met een smaakje. Kosten NOK 26 = € 3,45...

Via de supermarkt (nog even 2 milka repen gekocht voor maar € 1,20 ... kon ik niet laten liggen :-) loop ik weer naar beneden naar mn hut op dek 4. Want zoals je aan het formaat van de foto's ziet, heb ik een nieuwe camera. Mn oude Canon Camera rammelde aan alle kanten en begon behoorlijk wat kuren te vertonen.

Daarnaast moet ik me nog goed voorbereiden op Noorwegen want de Campingnavigator heeft weer flink wat wijzigingen doorgevoerd. En daarbij heb ik ook een i-pad overhandigd gekregen. Aangezien ik er zelf niet eentje heb, is het in het begin even zoeken. Maar alles went ...

De rest van de dag ben ik op mn hut. In de middag ga ik nog even lekker douchen en knijp ik ook nog eventjes de oogjes dicht want het was behoorlijk vroeg vanmorgen. Voor de zekerheid heb ik om 15.45 uur de wekker gezet want om 16.00 uur moet je van de kamer/uit de hut. Je tas mag je in principe laten staan tot 18.00 uur (aankomst is 18.30 uur in Oslo), maar ik neem mn rugzak direct mee en zoek een plekje in het zonnetje want het is nog steeds heerlijk weer.

Tegen 18.00 uur lopen we de haven van Oslo binnen en maak nog even (weer) een foto van dit prachtige restaurant:

Zoooooo nietig vergeleken bij de enorme veerboot !

Om 18.15 uur loop ik richting de camper, ruim mn spullen op en even na 18.30 uur kan ik de boot af. Voor mij rijden een aantal vrachtwagens en ik ben de 1e camper welke van boord rijd. Tja ... en dan kun je er op wachten.... En inderdaad, ik word weer aangehouden. Ik krijg o.a. de vraag waar ik naar toe ga. Als ik dit in redelijk Noors beantwoord vraagt de douanier mij of ik Noors ben of dat ik Noorwegen woon. Nee joh :-) !! Voordat hij lastige vragen gaat stellen besluit ik zelf maar heel veel vragen te gaan stellen. O.a. of de E6 en de "3" (van Hamar - Trondheim) wel open zijn. En of er misschien alternatieven zijn.

Hij beantwoordt mn vragen uitgebreid en inmiddels is er achter mij een enorme rij campers komen te staan. Dat ziet de douanier even later ook en hij geeft aan dat ik door kan rijden. Mission accomplished ha ha.

In de haven zijn ze nog steeds aan het werk (al sinds ik hier kom - 2006), maar dit keer rijd ik goed. En dat ondanks mn navigatiesysteem die me een totaal andere route wil opsturen.

Ik rijd eerst richting Drammen, gooi de tank nog even vol diesel (in Oslo is de diesel volgens mij het goedkoopst van heel Noorwegen !!) en neem even later de afslag richting Honefoss (E16 ri. Bergen). Halverwege Honefoss ligt Nes Tunnelen en deze is al een paar jaar afgesloten wegens werkzaamheden. Ook dit jaar moet ik afdalen richting het Tyrefjord en rijd vlak langs het eilandje Utoya. Mn gedachten gaan weer even terug naar het drama wat inmiddels al bijna 2 jaar geleden is. Zo onwerkelijk !!

Mn eindbestemming van vanavond is Slovika Camping iets ten noorden van Jevnaker. Met eigenaar Hans ben ik de afgelopen jaren bevriend geraakt, maar hij heeft een feestje vanavond. Als ik even na 20.00 uur de camping op rijd, is hij dan ook nergens te bekennen. Ik zoek een plekje, meld me bij de receptie en een half uurtje later komt Tora - de oudste dochter van Hans - naar de camper. Ze heeft een simcard (Telenor Noorwegen) voor me geregeld. Dit op mijn verzoek omdat ik dit jaar meer op afspraak moet rijden. En dan is het makkelijker dat ik een nationale simcard heb. Als buitenlander moet je je dan registreren en da's een heel gedoe (volgens mij). En dus heeft Hans (Tora) het voor mij geregeld.

De rest van de avond zit ik achter mn laptop, bel ik mn vriendinnetje nog even en hang ik uitgeblust voor de tv. Morgen blijf ik hier nog een dag want ik moet Hans natuurlijk ook zakelijk spreken en bovendien moet ik me nog verder voorbereiden, dingetjes printen, afspraken maken etc.

Maandag 27 mei 2013.

Al behoorlijk op tijd word ik begroet door Hans. Hij is - zoals gebruikelijk - weer keidruk en we spreken af om morgenvroeg (di mo) zakelijk om tafel te gaan. Ook hier op de camping staat het water zo hoog dat ze caravans bij de waterkant hebben moeten verwijderen. Maar gelukkig is hier niet zo erg als bij het Mjosameer en meer noordelijk in de Gudbrandsdalen. Gisteren vertelde een Noor op de veerboot dat de "3" volledig was afgesloten en dat ook de E6 op bepaalde plekken was afgesloten omdat de weg onder water stond. Oorzaak: heeel veel regen en daardoor ook nog s veel smeltwater.

Dit is overigens een jaarlijks ritueel, maar dit jaar staat het water wel erg hoog. En ondanks dat wegen en campings steeds "hoger geplaatst" worden, zijn er weer overal problemen. Maar goed, dat is Noorwegen. Hier kom je dichter bij de natuur dan waar dan ook in Europa (is mijn bescheiden mening ...) en daar heb je je maar aan aan te passen.

De rest van de dag ben ik in de camper - in mn mobiele kantoor - aan het werk en maak ik ook nog even een rondje over de camping. En dus zie ik inderdaad dat het water van het prachtige Randsfjord sommige caravans tot op een paar meter bereikt heeft. Sjonge jonge.

Even na 18.00 uur ga ik met eten aan de slag. Na het eten even afwassen en nog even achter de laptop. En daarna vind ik het wel genoeg voor vandaag. Hans komt morgenvroeg om 9.00 uur en daarna ga ik op pad. Hans moest vandaag naar een bijeenkomst iets boven Lillehammer en dus hoor ik morgen gelijk ook de toestand van de wegen.

Dinsdag 28 mei 2013.

Vanmorgen gaat de wekker al op tijd want ik wil me eerst even douchen en Hans komt al op tijd.

Het potje mooi weer lijkt inmiddels wat leeg want het heeft vannacht flink geregend en ook nu is het niet droog. Als Hans tegen 9.00 uur op de camperdeur klopt kijkt ie me aan met een blik van "als jij hier bent is het altijd mooi weer ... dus ??".

Het gesprek met Hans is goed. Het is bovendien voor mij altijd makkelijk om het 1e gesprek met een vriend te bespreken dan met een onbekende camping. Als onderdeel van de voorbereiding zeg maar. Uiteraard heeft het gesprek niet alleen een zakelijk karakter en pas om 11.00 uur vertrekt hij weer. Maar het resultaat is goed. Alle contracten worden verlengd en zelfs nog wat uitgebreid.

Wil je meer informatie over deze mooie - op een 1 uur van Oslo gelegen - camping, kijk dan even op: http://www.campingnavigator.com/noorwegen/oppland/jevnaker/slovika-camping.aspx

En wil je een accommodatie huren, kijk dan even op: http://www.vakantiewoningen-in-europa.nl/99/vakantiewoningen/oppland-zuid/noorwegen

Ik twijfel even wat ik zal doen, pleeg wat telefoontjes en even later heb ik mn schema klaar. Ik heb in ieder geval ook de meest noordelijke camping in dit gebied gebeld en de eigenaren hebben me aangegeven dat de camping goed bereikbaar is. Daar moet ik in ieder geval uiterlijk om 16.00 uur zijn. Hans heeft ook aangegeven dat de E6 weer helemaal open is, maar dat ze op heel veel plaatsen nog met herstelwerkzaamheden bezig zijn.

Om half 12 vertrek ik uit Slovika en rijd langs het prachtige Randsfjord noordwaarts richting Brandbu en pak daar de "4" richting Gjovik (1 van de 3 Olympische Steden van 1994). Als ik aan de afdaling richting Gjovik begin zie ik het Mjosemeer in de verte al liggen. Even wat info: het meest zuidelijke punt van dit enorme meer (365 km2) ligt ca. 100 km. ten noorden van Oslo. Het meer is 117 km. lang en het breedste stuk (bij Hamar) is 15 km. breed. De 3 steden Gjovik, Hamar en Lillehammer waar in 1994 de Olympische Winterspelen gehouden werden liggen alle 3 aan het meer. In de winter wordt er ook vaak over het meer naar de overkant gereden. In de zomer moet je het stellen met een aantal bruggen (o.a. bij Moelv en bij Lillehammer).

Zoals al eerder aangegeven stijgt het waterpeil van het Mjosameer altijd behoorlijk in de overgangsperiode tussen winter en zomer. Dit is ook afhankelijk van de hoeveelheid sneeuw wat in de winter is gevallen. Maar vorige week heeft het zo veel geregend dat het waterpeil van het Mjosameer met meer dan 1,2 m. is gestegen. Deze stijging wordt normaal gesproken in 3 maanden gehaald, maar nu in 3 dagen !!

Bij Gjovik zie ik al direct hoe hoog het water staat. Het staat zo'n beetje aan de rand van de E6 en bij een winkelcentrum is de gehele parkeerplaats nagenoeg onder water gelopen. Eerst even een opmerking: de meeste campingeigenaren weten dat ik een verslag bij houd en hebben me gevraagd geen foto's te maken. Als je meer informatie over de campings wilt kun je het beste direct contact met ze opnemen. Of uiteraard bij mij informeren. In ieder geval kan ik al wel zeggen dat de wegen rond het Mjosameer allemaal goed te berijden zijn en dat het waterpeil daalt.

De 1e te bezoeken camping aan het Mjosameer is Camping Sveastranda, ca. 12 km. boven Gjovik, mooi centraal gelegen tussen Hamar en Lillehammer. De eigenaren zijn meestal wel aanwezig en dat is nu ook het geval. We bespreken de situatie en gaan vervolgens om tafel om het zakelijke gedeelte te bespreken. Dat gaat prima en door de i-pad te gebruiken kan ik het een en ander veel beter laten zien.

Wil je meer informatie over deze camping, kijk dan even op: http://www.campingnavigator.com/noorwegen/oppland/gjovik/sveastranda.aspx

En voor de hytter op deze mooie camping op: http://www.vakantiewoningen-in-europa.nl/3397/vakantiewoning/oppland-zuid/noorwegen

Voordat ik vertrek eet ik nog even een broodje en ga daarna richting Lillehammer. Ik heb nog iets tijd over en dus bel ik de eigenaar van Lillehammer Camping of hij aanwezig is. Dat blijkt het geval en dus OP naar Lillehammer. Op het gedeelte tussen de brug bij Moelv en Lillehammer is duidelijk te zien hoe hoog het water gestaan heeft. Het meer ligt (als je noordelijk rijd) aan de rechterzijde van de weg, maar links in de berm ligt nog allemaal drijfhout en troep. De rechterbaan is geheel opnieuw geasfalteerd en bij Biristrand was een brug meegesleurd. Maar ook die is inmiddels vervangen (door een tijdelijke brug). Om deze redenen was dit stuk E6 afgelopen weekend afgesloten.

Als ik bij Lillehammer de afrit genomen heb moet ik eerst over een stuk winkel/industriegebied. Ook een gedeelte van deze (laaggelegen) weg staat nog steeds onder water. Een auto voor mij denkt schijnbaar dat het allemaal wel mee valt en even denk ik dat ie niet weer boven komt ha ha. Maar goed, het is me nu duidelijk dat het aan de rechterzijde behoorlijk diep is en dus ga ik er aan linkerkant (deels over de stoep) voorbij. Geen probleem.

Op Lillehammer Camping heb ik een kort gesprek met campingmanager Stian. De camping hoef ik dit jaar verder niet te controleren en dus sta ik na een klein half uurtje weer buiten. Ik ga weer verder noordwaarts en bereik even later het dorpje Oyer. Hier, op deze camping hoog boven de E6:

overnacht ik later vandaag. PlusCamp Rustberg ligt hoog genoeg om geen last te hebben van het water :-)

Maar eerst heb ik een afspraak op PlusCamp Mageli, iets noordelijker bij Tretten aan de E6. De nieuwe tunnel tussen Oyer en Tretten is ook eindelijk klaar en dat scheelt een behoorlijk stuk. En ook veel ongelukken want het was altijd "een krap stukkie".

Tegen 16.00 uur rijd ik PlusCamp Mageli op. Vorig jaar hebben de eigenaren me aangegeven dat ze een zwembad gingen bouwen en dat deze in de zomer van 2013 opgeleverd zou worden. Dat gaan ze inderdaad halen, maar op het moment dat ik arriveerde waren ze er nog druk mee aan het werk. Het gesprek met de eigenaren is prima en ook al is de groepsdeal met PlusCamp nog niet helemaal rond, ik heb daar maar vast een voorschot opgenomen. Want je moet toch al vast ergens van uit kunnen gaan.

Wil je meer informatie over deze prachtig gelegen camping met Best Deal !! aan de E6, kijk dan even op: http://www.campingnavigator.com/noorwegen/oppland/tretten/pluscamp-mageli.aspx

En voor de hytter op: http://www.vakantiewoningen-in-europa.nl/2681/vakantiewoning/oppland-zuid/noorwegen

Zo ... op naar de laatste klant van vandaag. Weer iets zuidelijker in Oyer (zie foto boven). Vorig jaar kon je nog de afslag bij de camping nemen, maar omdat het nu veranderd is rijd ik verkeerd. Als je PlusCamp Rustberg wilt bezoeken moet je komend van uit het noorden bij Tretten de oude weg richting Oyer nemen en komend van het zuiden bij Oyer de nieuwe afslag (staat wel aangegeven).

Vlakbij PlusCamp Rustberg ligt - direct tussen het water en de E6 - Camping Odden (Oyer):

Ik noem deze camping (geen klant) al jaren gekscherend "de onderwatercamping" want telkens als ik hier langs rijd, staat de camping onder water. Vorig jaar hebben ze de camping - gelijk met de E6 - een stuk hoger gelegd, maar dit jaar stond de camping weer onder water. Er is zelfs een caravan meegesleurd door de sterke stroming van het water vorige week. Een andere campingeigenaar had de caravan gezien en dacht dat er een boot langs ging :-)

Maar goed, eigenlijk is het verschrikkelijk voor de eigenaren van deze camping. Al moet je je wel afvragen wanneer het een keer genoeg is. En je dus besluit om de camping ergens anders voor te zetten. In ieder geval heb ik wel begrepen dat de verzekering niet meer uitbetaalt omdat het domweg niet meer een kans is dat er schade komt maar een zekerheid.

Even later draai ik PlusCamp Rustberg op en de eigenaresse is aanwezig en heeft ook direct tijd. En dus zitten we even later in gesprek. Eigenlijk geldt voor deze camping hetzelfde als voor PlusCamp Mageli en een half uurtje later sta ik weer buiten. Hier overnachten is geen probleem en dus sta ik even later mooi in het zonnetje:

En misschien ga ik nog wel even in de speeltuin of van de glijbaan :-)

Maar eerst een bakkie senseo want daar ben ik echt aan toe. Onder de koffie pleeg ik nog wat telefoontjes voor morgen en ga daarna met het eten aan de slag want het is inmiddels al 18.00 uur geweest.

Na het eten en de afwas probeer ik nog wat te doen, maar krijg weinig uit handen. Het was dan ook een heftig daggie. In totaal ca. 3 uur gereden en 5 gesprekken gevoerd.

Woensdag 29 mei 2013.

Vannacht weer prima geslapen. Na mn ontbijt kruip ik direct achter de laptop. Ik heb mn planning voor vandaag gedeeltelijk rond, maar ben nog afhankelijk of een gesprek op een andere camping in Lillehammer door gaat. Ik werk eerst mn verslag wat bij (was ook hoognodig) en bel daarna de eigenaar van Lillehammer Turistsenter op. We kunnen vandaag wel afspreken, maar niet eerder dan 12.00 uur.

En dus ga ik vanochtend in ieder geval ook kijken hoe ik de foto's van mn nieuwe camera op mn laptop moet plaatsen. Dat kost me aardig wat tijd want helaas stond dat niet echt fijn uitgelegd op de bijgeleverde cd-rom. Maar goed, het werkt en daar gaat het om. Om 11.00 uur maak ik me klaar voor vertrek en rijd richting Lillehammer.

Het gesprek met eigenaar Per van Lillehammer Turistsenter verloopt prima en rond 13.15 uur sta ik met een mooi contract buiten. De camping gaat niet alleen adverteren maar ook deelnemen aan de Best Deal. Voor degene die niet weet wat dit is verwijs ik graag naar deze pagina: http://www.campingnavigator.com/best-deal.aspx maar in het kort komt het er op neer dat je op vertoon van deze kaart (gratis aan te vragen !!) een aantrekkelijke prijs = de best deal voor een overnachting betaalt. Op de meeste Best Deal campings (meer dan 30 in Noorwegen !!) ligt de prijs in het laag- en middenseizoen zo'n 30 - 40% lager dan de normale prijs. Tel uit je winst !!

Mn volgende stop is Biristrand Camping. Hier had ik "aan het begin van de middag" afgesproken en dus moet mn lunchpauze even wachten. Eigenaar Lars had me aangegeven dat hij zich in de omgeving van de receptie zou ophouden en dus is hij gemakkelijk te vinden. Ook hier heb ik een prima gesprek en de bestaande contracten worden verlengd.

Wil je meer informatie over deze prachtig direct aan het Mjosameer en op fietsafstand van Lillehammer gelegen camping, kijk dan even op: http://www.campingnavigator.com/noorwegen/oppland/biristrand/biristrand-camping.aspx

En voor de hytter op: http://www.vakantiewoningen-in-europa.nl/2841/vakantiewoning/oppland-zuid/noorwegen

Op Biristrand Camping is een goede camperserviceplaats, dus loos ik even het vuile water van de camper en vul ik de schoonwatertank bij. Daarna zoek ik - met Lars afgesproken - even een plekje op de camping om even wat te eten en om even een rondje over de camping te lopen.

Zo, op naar mn eindbestemming van vandaag Steinvik Camping in Moelv ("bij de brug"). Nietsvermoedend rijd ik richting Moelv, maar al direct na de afslag in Moelv zie ik dat het foute boel is. De caravans van de seizoensgasten staan al in de berm langs de toegangsweg en als ik bij de receptie aangekomen ben valt mn mond zo'n beetje op mn schoenen van verbazing. Echt nagenoeg de gehele camping staat onder water ...... allemachtig !!

Even voor de goede orde.... zo sta ik hier normaal gesproken:

En nu ziet het er zo uit:

Op de 1e foto zie je voor mn camper achter de partytent de caravan staan welke op de onderste foto rechts in beeld is. Sjonge jonge ..

Enigszins verdwaasd loop ik richting receptie, maar daar is niemand aanwezig. Dus bel ik aan bij de woning van de eigenaar. Een vrouw doet open en ik vraag haar of eigenaar Frode er is. Ze kijkt me met een vreemde blik aan en zegt dat Frode vorig jaar november is overleden. Pfff ... ik kon wel door de grond zakken. Maar ja, dat kon ik natuurlijk ook niet weten.

Ze geeft aan dat de zoon het heeft overgenomen. De zoon wordt gebeld en ik krijg de telefoon in de handen gedrukt. Hij komt pas later op de dag op de camping en hier overnachten gaat echt niet lukken (dat was me al duidelijk). We spreken af om het verdere contact via de mail te laten lopen. Oh ja ... in dit geval heb ik wel iets over de camping geschreven omdat overnachten op dit moment gewoon niet mogelijk is. De hytter staan op een hoger gelegen gedeelte van de camping en dat is geen probleem. Je kunt nu wel bijna vissen vanaf de veranda ...

Terug in de camper moet ik even goed schakelen. Ik weet niet goed waarom maar het hakt er toch wel even in. Daarnaast moet ik nu even goed naar de planning kijken. Ik besluit de volgende camping te bellen, maar daar is mijn cp net vertrokken. Op de camping daarna is de eigenaar alleen 's avonds aanwezig, dus ik besluit door te rijden naar die camping. Nog een ritje van ca. 1,5 uur. Voordat ik vertrek maak ik ook al vast een afspraak voor morgenvroeg in Trysil.

Op de E6 richting Hamar is het behoorlijk druk en ook als ik de "25" richting Elverum en Trysil op rijd is er veel verkeer. In Elverum bezoek ik Elverum Camping nog even, maar dat is geen succes. Gauw door naar mn eindbestemming, Sjoenden Camping in Sore Osen. Omdat het nog vroeg in het seizoen is, is ook hier de receptie nog niet open en dus rijd ik de camping op. Mn vaste plekkie hier is nog vrij en even later heb ik de camper te plek:

Om er zeker van te zijn dat eigenaar Paul vanavond wel langs, komt bel ik m en hij geeft aan dat hij er met een uurtje is. Sjonge ... die Noorse simcard is me al goed van pas gekomen. Normaal gesproken bel ik ook best veel via internet, maar op deze camping is geen WIFI dus dat was geen optie. Een uurtje later is Paul gearriveerd. Paul is een beer van een vent en het is inmiddels traditie geworden dat hij bij mij in de camper koffie komt drinken. Nou ... dat past net. Hij kan net door de deuropening en eenmaal in de camper staat hij met zn hoofd tegen het dak van de camper ha ha.

Onder het genot van een lekker bakkie senseo nemen we de papieren door en gelukkig heb ik al wat dingetjes op mn i-pad gezet, zodat ik hem offline het een en ander kan laten zien. Even later is alles geregeld. Tijd voor een biertje ha ha.

Als Paul vertrokken is, is het inmiddels 19.00 uur geweest ... de hoogste tijd om met het eten aan de slag te gaan. Vanavond maar weer s bami dacht ik zo. Onder het eten even tv kijken, daarna afwassen en daarna 's even goed naar mn planning kijken.

Omdat ik een aantal campings niet meer hoef te bezoeken en bovendien de eigenaren van een camping iets verderop naar Nederland zijn (feest ...) ben ik aan het kijken wat nu de beste route is. Maar goed, eerst morgen maar s naar Trysil.

Donderdag 30 mei 2013.

Het was hier vannacht echt heeeeerlijk rustig en bovendien is het nog steeds prachtig mooi weer. Ik kan dus met gemak in mn korte bokse naar het sanitairgebouw (zie bovenstaande foto). Het sanitair is hier trouwens prima !

Terug in de camper even wat eten en rond 9.15 uur maak ik de camper klaar voor vertrek. Iets voor half 10 rijd ik Sjoenden Camping af.

Wil je meer informatie over deze camping, kijk dan even op: http://www.vakantiewoningen-in-europa.nl/2843/vakantiewoning/hedmark/noorwegen

Trysil is ongeveer een half uurtje rijden en even voor 10.00 uur rijd ik het parkeerterrein op van Trysil-Knut Hotell:

Zowel dit hotel in Trysil als Camping Femundtunet in Drevsjo (ca. 80km. noordelijker) wordt gerund door 2 broers en even na 10.00 uur zit ik met beide mannen in gesprek.

Het gesprek is goed, al is duidelijk dat de mannen ook een hotel achtergrond hebben en in die branche is het behoorlijk slechter dan de camping branche.

In Trysil ga ik nog even naar het postkantoor en rijd daarna verder naar Trysil Hyttegrend, waar toevallig ook de eigenaren aanwezig zijn. Maar het gesprek loopt niet goed. Het hoofdbestanddeel van hun camping bestaat uit het verhuren van hytter en een jeugdherberg. De kleine camping is slechts bijzaak en dus lukt het me niet om het bestaande contract voor de Campingnavigator te verlengen. De promotie voor de hytter willen ze wel verlengen, dus wil je meer informatie kijk dan even op: http://www.vakantiewoningen-in-europa.nl/3124/vakantiewoning/hedmark/noorwegen

De eigenaar had me al aangegeven dat ik hier wel weer kon overnachten, maar als ik de receptie uit loop vraagt hij me of ik WIFI nodig heb. Hij vertelt erbij dat dat alleen mogelijk is bij de receptie want vanwege blikseminslag is er geen WIFI op de camping. Oh nee he ... ! Ik heb nu juist zoveel werk liggen en heb eigenlijk de hele middag (het is nu net 12.00 uur geweest) en avond wel WIFI nodig. Zo lang ga ik echt niet bij de receptie zitten.

En dus moet ik opnieuw aan mn planning sleutelen. Ik besluit verder noordwaarts te rijden naar Solenstua Camping, 1 van mn favoriete campings in dit oostelijke gedeelte van Noorwegen.

Op een parkeerplaats bij een winkelcentrum in Trysil stop ik nog even om een broodje te eten en ga daarna via de "26" noordwaarts richting Engerdal / Drevsjo. Voor zover ik me kan heugen ben ik hier nog nooit langs geweest en ik moet zeggen ... het is een prachtige route ! Een groot gedeelte rijd je langs het Engeren meer. Een behoorlijk langgerekt meer met een lengte van ca. 18 km. !!

Even later rijd ik het dorpje Engerdal binnen. Iets voorbij dit plaatsje wil ik afslaan naar de camping, maar de weg is afgesloten. Het lijkt maar een klein stukje naar de camping, maar o.a. vanwege de overstromingen ben ik er niet gerust op en bel de eigenaresse van Solenstua Camping. Zij geeft aan dat ik beter via Drevsjo kan omrijden. En dus gooi ik mn planning nog maar weer s om want in Drevsjo moet ik ook nog 2 campings bezoeken.

Een van deze campings is Drevsjo Camping. Deze camping hoef ik niet meer voor de Campingnavigator te bezoeken, maar de hytter van de camping staat ook op mn eigen site www.vakantiewoningen-in-europa.nl. Maar bij aankomst blijkt de eigenaresse niet aanwezig. Een oude vrouw maakt me in het Noors duidelijk dat ze in Hamar is en pas vanavond laat terug komt. En dus laat ik de papieren achter.

Drevsjo Camping staat overigens te koop. Wil je meer informatie over deze prachtig gelegen camping, kijk dan even op: http://www.vakantiewoningen-in-europa.nl/2886/vakantiewoning/hedmark/noorwegen

Mn volgende stop is Camping Femundtunet. Het gesprek met de eigenaren heb ik dus vanochtend al gehad in Trysil, maar uiteraard moet ik de camping nog inspecteren en dus rijd ik even later de camping op. Vanaf de camping heb je een geweldig uitzicht over Femunden:

Even wat verder ingezoomd (valt best mee he Henk ?? :-):

Dit meer is het 3e grootste meer van Noorwegen en is 60 km. lang en op z'n breedst 9 km. Het meer heeft een totale oppervlakte van 203.52 km2. Even voor de duidelijkheid: een km2 is 100 ha. dus 100 x de grootte van een voetbalveld. Het Femund meer heeft dus een oppervlakte van 20.300 voetbalvelden !! Dus ...

Ook op Camping Femundtunet is het nog errug rustig en even later zit ik weer achter het stuur van mn rijdende kantoor. Rond 14.15 uur rijd ik Solenstua Camping op en word - zoals altijd - vriendelijk verwelkomd door eigenaresse Ann-Mari.

Ze vraagt me hoe lang ik wil blijven want ze heeft vandaag weinig tijd. Ik vraag of het mogelijk is om 2 nachten te blijven want zoals gezegd .. ik heb nog heel veel te doen. Dat is geen probleem en ongevraagd krijg ik de WIFI-code met een duur van 3 dagen in de handen gedrukt.

Even later heb ik de camper te plek en onder het genot van een bakkie leut bedenk ik me dat mn trip in Noorwegen tot nu toe behoorlijk chaotisch verloopt. Het is dat ik zo flexibel ben :-)

De rest van de middag zit ik achter mn laptop. De verbinding is prima en ik kan mooi wat werk verzetten. Het eten vandaag is zo klaar (bami 2) en na de afwas neem ik even een korte pauze en ga daarna nog even weer verder achter de laptop.

Vrijdag 31 mei 2013.

Ook vannacht slaap ik weer prima. De camping ligt op ca. 650 meter hoogte en dus koelt het 's avonds wat sneller af. Maar de temperatuur overdag is nog steeds prima en dus is het ook 's nachts niet koud. Wel apart trouwens. Vorig jaar was ik hier halverwege juli en was het echt steenkoud. Toen had ik de hele dag de kachel aan in de camper en nu - eind mei - zit ik in de korte bokse.

Ik maak nog even een foto van mn plekkie hier:

en spreek later op de ochtend met de eigenaresse af dat we morgenvroeg (zaterdag) om 10.00 uur om tafel gaan. Na dat gesprek ga ik weer verder want ik moet wel volgende week zaterdag op het vliegveld van Trondheim zijn.

De rest van de dag ben ik bezig mn verslag bij te werken, mailtjes te beantwoorden, nota's te printen en me verder voor te bereiden op de komende dagen.

Het avondeten bestaat vanavond uit een aantal overheerlijke home(camper)made pannenkoeken met spek, kaas en banaan. Mmmmm....

Daarna even afwassen, nog heel achter de laptop en daarna vind ik het wel genoeg voor vandaag. Nog even voor de buis, mn vriendinnetje bellen en daarna op bed. Het is trouwens nauwelijks donker 's avonds en 's nachts. Om te voorkomen dat ik om half 12 nog zo fit ben als een hoentje doe ik rond 22.45 uur de screens dicht en een lichtje aan, anders word ik echt niet moe.