Periode zaterdag 8 juni 2013 - woensdag 12 juni 2013. Route Storen - Roar - start RV17 Kystriksveien - Namsos - Vennesund - Offersoy (Tjotta) - Furoy - Saltstraumen.

Zaterdag 8 juni 2013.

Het heeft vannacht weer eens behoorlijk geregend en omdat het zonnetje niet schijnt is het behoorlijk fris in de camper. Eerst denk ik dat het nog wel mee valt, maar als je - zoals ik - lang stil zit (achter de laptop) is het op een gegeven moment echt niet meer aangenaam. En dus zet ik het kacheltje aan.

Vanochtend "ga ik in Kroatie aan het werk". Ik heb nog wat contracten liggen en wil bovendien een aantal "gasten" achter de broek aan zitten omdat ze maar niet reageren. Het weer lijkt in de loop van de ochtend trouwens wat op te knappen, maar ik ben inmiddels gewend aan mn kacheltje en laat m lekker aan.

Tussen de middag ga ik even een broodje eten en tegen 14.00 uur ga ik op pad. Naar het vliegveld van Trondheim wat niet echt in Trondheim ligt (maar dat is bij de meeste vliegvelden het geval) is het ruim een uur rijden, maar ik moet vanmiddag ook nog 2 klanten bezoeken. Die heb ik vanmorgen gebeld en het gaat alleen om verlengingen voor Mol Travel.

Ik groet de eigenaren nog even en vertrek richting Varvolden Camping, ook in Storen. De camping ligt hemelsbreed op 100m. afstand van Storen Camping, maar de camping ligt aan de andere kant van de rivier (Gaula) en met mn camper kan ik niet over de brug (te zwaar). En dus moet ik omrijden (10min.) ...

Op Varvolden Camping klets ik even bij met de eigenaresse en de vermelding op mn eigen site wordt verlengd. Wil je meer informatie over deze leuke - bij vissers zeer in trek zijnde - camping, kijk dan even op:

Even later draai ik weer de E6 op. Mn volgende stop is Vikhammer Camping iets voorbij Trondheim direct aan het fjord. Bij Trondheim (aan de oostzijde) zijn ze flink met de weg bezig en ik ben blij dat ik redelijk op tijd ben. Want het is een beetje kruip-door-sluip-door en je wordt omgeleid via de Gamle E6 (de oude E6). Ik hoef nu ook de E6 niet weer op, want het plaatsje Vikhammer ligt ook aan de Gamle E6.

Bij Vikhammer Camping had ik met de eigenaresse afgesproken om 's middags te komen zodat ik met de nieuwe manager Stein kennis zou kunnen maken. Maar bij aankomst blijkt hij net even naar Trondheim te zijn. Tja .. ik kan helaas niet wachten, laat de verlengingsnota en wat informatie achter en ga richting Stjordal waar het vliegveld van Trondheim is.

Om 16.20 uur rijd ik het vliegveld op, maar het kost me even wat moeite om - uiteraard weer illegaal - een plekje voor de camper te vinden. Want een parkeergarage is niet echt handig met de camper :-)

Ik heb Hennie inmiddels een sms gestuurd waar ik sta, maar terwijl ik naar de uit-/ingang sta te kijken staat ze ineens achter me. Stiekem via een andere uitgang natuurlijk ...

Omdat ik hier eigenlijk niet mag staan gaan we vlug op pad. De 1e camping ligt op een uurtje rijden en even later draaien we de E6 op richting Narvik (879km.). Ik blijf dat apart vinden. Zo'n (ANWB)bord zie je nou in Nederland niet...

Narvik ligt redelijk bovenin Noorwegen, maar nog lang niet bij de Noordkaap. Want van Trondheim naar de Noordkaap is - via de snelste route - het ongeveer 1.600km. rijden.

Onderweg kletsen we lekker bij en tegen 18.00 uur rijden we KOA Camping op in Roar, ca. 20km. ten zuiden van Steinkjer (waar de RV17 begint). De eigenaren zijn niet aanwezig, maar als ik ze bel (toch handig die Noorse simcard :-) geven ze aan dat ze vanavond later wel even naar de camper komen. En dus de hoogste tijd om even wat te eten. Uiteraard ga ik voor Hennie vanavond een feestmaal klaarmaken: pannenkoeken met spek en kaas .... en omdat ze berehonger heeft ben ik de rest van de avond zo'n beetje aan het pannenkoeken bakken. Maar ze smaken - natuurlijk - weer prima !

We staan trouwens op een geweldige plek, samen met een Duitse en een Noorse camper:

Het weer kan nog wel een stukje beter, maar de voorspellingen voor de komende dagen lijken goed.

We wilden eigenlijk vanavond onder de luifel zitten, maar daar is het echt te koud voor. En dus kruipen we lekker in de camper. Later op de avond komen de eigenaren langs en ze willen liever "op de terugweg" afspreken. Dat wordt dus over 3 weken als we weer richting Trondheim rijden.

Ik ga nog even met de planning aan de gang, want dit moet ik nu van dag tot dag bekijken. Morgen gaan we in ieder de Kystriksveien, beter bekend als de RV17 ... 1 van mooiste kustwegen van Europa met een lengte van totaal 650 km en gaat langs fjorden en over eilanden. In totaal moet je 6x met een ferry. Onderweg kun je de Svartisen gletsjer bezoeken, de Saltstraumen, de Seven Sisters berg en de Torghatten.

Het is aan te raden in het centrum van Steinkjer aan de E6 even het infoboekje op te halen bij de Tourist Office. Maar nagenoeg op elke camping vind je ze ook.

Zondag 9 juni 2013.

Vanmorgen - uiteraard - eerst even uitslapen en vervolgens de te bezoeken campings/klanten even bellen. Want het zijn telkens flinke afstanden en dan moet je wel zeker weten dat je niet voor niets rijd. We hebben voor vandaag 3 adressen op de planning staan. Ik had vandaag ook graag een afspraak in Steinkjer willen hebben, maar dat lukte helaas niet. Op de terugweg maar even kijken.

De 1e camping ligt in Namsos, op zo'n 1 uur en 3 kwartier rijden. Even voorbij (ten noorden van) Steinkjer draaien we de RV17 op. Het 1e stuk is - vind ik - nog niet spectaculair, maar voor mij is het zakelijk ook gewoon noodzaak dat ik deze route weer een keer rijd. Als eigenaar van Mol Travel heb ik hier behoorlijk wat klanten en ik merk dat als ik ze niet regelmatig bezoek dat het dan steeds slechter gaat met de betalingen. Het wordt dus nu hoog tijd dat ik het noorden van Noorwegen ga bezoeken, want de laatste keren was in 2008 en 2010.

Maar ik kan nu ook in het noorden voor de Campingnavigator (vroegere Kosmos Campingwijzer) aan de slag en dat kan ik mooi met mn eigen werk combineren. En ook al heeft Hennie nu 3 weken vakantie, voor mij wordt het een drukke periode want ik moet in totaal ca. 50 adressen bezoeken. Of ik dat allemaal ga halen ? geen idee ... Over 3 weken weet ik meer :-)

Na een korte lunch-stop rijden we rond 13.30 uur PlusCamp Namsos op. Eigenaar Kjell kent me nog en het gesprek is prima. Kjell is trouwens ook eigenaar van een B & B hotel in het centrum van Namsos. Deze staat nu te koop, dus mocht er iemand geïnteresseerd zijn, neem dan even contact op met de eigenaar. Voor meer informatie, kijk maar even op: http://www.vakantiewoningen-in-europa.nl/2651/vakantiewoning/nord-trondelag/noorwegen

Na het gesprek maken we even een rondje over deze mooie camping. Met mooie - verharde - plaatsen:

en direct gelegen aan het water. Met prachtige picknick-/grillplekken:

en met fraaie hytter:

en ik zei de gek:

Wil je meer informatie over deze camping, kijk dan even op: http://www.vakantiewoningen-in-europa.nl/2650/vakantiewoning/nord-trondelag/noorwegen

We groeten Kjell nog even en gaan weer op pad. De volgende bestemming is het plaatsje Bogen. Vanochtend had ik de eigenaar van Bogen Feriehus (klant van Mol Travel) al gebeld en hij gaf aan dat het vanaf Steinkjer ca. 3 uur rijden was. Naar Namsos was het 1 3/4 uur rijden. Dus ik dacht ...daarna is het nog 1 1/4 uur rijden. Nou niet dus ... kleine miscalculatie. Want die 3 uur van Steinkjer naar Bogen was via de snelste route (een stuk via de E6). Nu ben ik via Namsos gereden en dus is het nu nog 2 uur rijden. En dus bellen we onderweg de eigenaar van Bogen Feriehus nog even dat we iets later komen... een uur later ...

Maar de RV17 is geen straf om over te rijden. Pas om 16.30 uur rijden we Bogen binnen. Bogen Feriehus blijkt niet alleen een vakantiewoning te zijn, de eigenaren hebben inmiddels ook flink wat appartementen in de verhuur. Bogen Feriehus is inmiddels een aantal jaren klant, maar ik heb de eigenaren nog nooit ontmoet. Vandaar dat we er nu even langs rijden. We krijgen een uitgebreide rondleiding en daarna ga ik nog even met de eigenaren in gesprek. Het contract wordt verlengd. Prima !

Wil je meer informatie over het prachtige vakantiehuis wat ze te huur hebben of 1 van de nieuwe appartementen wil huren, kijk dan even op: http://www.vakantiewoningen-in-europa.nl/3102/vakantiewoning/nordland/noorwegen

We rijden verder naar de veer van Holm - Vennesund, maar die blijkt net te zijn vertrokken. De eerstvolgende boot gaat pas om 18.45 uur, maar die heeft ook nog s vertraging en dus rijden we pas rond 19.00 uur de boot op. Kosten (voor een camper 6 - 7 meter inclusief 2 personen) NOK 237 oftewel € 31. De overtocht duurt slechts 20 minuten en ondanks dat het weer niet zo best is, is het uitzicht heerlijk:

Even later komt Vennesund in zicht:

De camping ligt direct in de haven en bij Vennesund Camping ligt ook een mooie Brygge (cafe - restaurant, het witte gebouw links op de foto hierboen). Ik groet de eigenaar en loop even de Brygge in omdat mn contactpersoon in het restaurant werkt. Omdat het al zo laat is spreken we af om morgenvroeg om tafel te gaan. Hier overnachten is overigens geen enkel probleem. De rorbuer (huis op palen ..) rechts op de foto hierboven staan trouwens bij mij op de site. Maar daarnaast heeft Vennesund Camping ook nog behoorlijk wat hytter in de verhuur. Kijk maar even op: http://www.vakantiewoningen-in-europa.nl/2652/vakantiewoning/nordland/noorwegen voor meer informatie.

We vinden een leuk plekje vlakbij het water en gaan direct met het eten aan de slag. Na de afwas proberen we de WIFI verbinding, maar helaas ...

(de volgende ochtend blijkt dat ze sinds een aantal dagen wat problemen hebben). We maken nog even een wandeling over de camping en kruipen daarna in onze warme camper.

Maandag 10 juni 2013.

Vanochtend heb ik pas om 11.00 uur een afspraak en daarom werk ik vanochtend eerst even offline mn verslag bij. Ik maak nog even een foto van ons plekkie hier:

Het lijkt trouwens wel of de boot achter ons langs RIJDT .. maar hij gaat echt door het water. Zoals je ziet komt de veerboot direct bij de Brygge aan:

Mn contactpersoon vertelde dat er vorige zomer iemand op het terras zat te wachten. Hij had nog niet gezien waar de veerboot aan kwam, zat wat weg te dutten en schrok zich een ongeluk toen de veerboot "met zn bek open" op m af kwam. Hij rende gillend weg ha ha.

Het gesprek is prima, maar mn contactpersoon kan niet direct een besluit nemen. Dat volgt dus later. Na het gesprek besluiten we maar direct op pad te gaan. Want we hebben nog een flink stuk voor de boeg. Eerlijk gezegd hebben we voor vandaag niet echt een eindbestemming. Dat komt omdat we geen idee hebben hoe het verloopt met de veerboten en hoe lang we zin hebben om te rijden. Het weer lijkt in ieder geval een stuk beter dan gisteren. En dat is op RV17 echt een godsgeschenk :-)

We rijden richting Bronnoysund, maar laten de Torghatten (de berg met het gat):

letterlijk en figuurlijk links liggen.

Rond 14.00 uur bereiken we de haven van Horn waar we weer met de veerboot moeten. De hoogste tijd om even een broodje te eten. En van het zonnetje te genieten:

Stoer wief he :-) ?? en even later komt de veerboot eraan:

Ook deze overtocht duurt 20 min. en dit keer worden we - per ongeluk ?? - gematst door de man van de kaartjes. We hoeven dit keer maar NOK 107 = € 14 te betalen, terwijl het toch echt veel meer had moeten zijn.

(Maar dat wordt ruimschoots "goed gemaakt als we iets verder opnieuw met de veerboot moeten).

Even een tip: als de (havens van de) veerboten kort bij elkaar liggen kun je het beste doorrijden. Anders mis je de volgende overtocht. Op het schiereiland Hamnoya is dat eigenlijk niet goed geregeld. Van de aankomsthaven Anddalsvag naar de volgende vertrekhaven Forvik is het 18km. rijden en er zit ongeveer 20 min. tussen. Dat kun je dus net halen en onderweg heel eventjes stoppen betekent dat je minstens 1 of 2 uur moet wachten. Dat weet ik ... en dus rijden we door, maken onderweg nog even een foto van dit mooie kerkje:

en gelukkig is het lekker rustig op de weg:

In Forvik aangekomen ligt de veerboot al te wachten en kunnen we direct de boot op. Dit keer zijn we behoorlijk meer Noorse kroontjes kwijt, want de overtocht naar Tjotta duurt 1 uur en is dus ook een stuk duurder. De overtocht kost voor een camper van 6 - 7 m. inclusief 2 personen NOK 397 = € 53. En daarnaast rekenen ze voor een zwart bakkie slootwater ook nog s NOK 28 = € 3,70 (PER KOPJE !!). Dus ...

Maar de prachtige overtocht is het meer dan waard. En we hebben echt geluk want het weer is super en het uitzicht magnifiek:

Als we de haven van Tjotta binnen lopen is het inmiddels al bijna 16.30 uur en we vinden het wel prima voor vandaag. Iets voorbij Tjotta is een camping met - volgens het RV17 boekje - behoorlijk wat hutten. En aangezien ik op dit stuk nog niet veel klanten heb, bezoek ik Offersoy Camping zakelijk en probeer daarbij ook een overnachting te regelen.

Bij de receptie is niemand te bekennen, maar net als ik wil bellen komt er iemand naar me toe. Het blijkt de beheerder te zijn. Hij (Martin .. Pools) hoort mij aan en lijkt geïnteresseerd. Ik doe hem een "gecombineerd" voorstel en hij geeft aan dat hij de eigenaar wel even zal bellen en dat we hier wel kunnen overnachten. Vanwege de WIFI verbinding blijven we (met de camper) dicht bij de receptie, maar het uitzicht is er niet minder om. WAUW !! de foto is iets aan de donkere kant, maar geloof me ... WAUWWW !!

Als we de camper te plek hebben maken we even een rondje over de camping en zien dat er verder op de camping direct aan de waterkant ook nog prachtige plekken zijn. En een leuke "visafwerkplek" op een soort van eilandje in het water:

Nu even niet want het is eb. We maken nog een foto van onze plek hier (rechts op de foto staat de camper):

Zoals je op onderstaande foto ziet waait het behoorlijk:

En we gaan gauw weer terug richting de camper. Eigenaar Odd zou tusen 18.00 en 19.00 uur arriveren, maar met Noren weet je het nooit. En dus gaan we maar vast eten. Tijdens de afwas komt Martin om te vertellen dat de eigenaar er pas morgenvroeg is. Eh ... okay...

Omdat de WIFI verbinding hier prima is kruipen we allebei nog even achter de laptop / Ipad en later voor de buis. Morgen gaan we weer verder !

Dinsdag 11 juni 2013.

Even voor 9.00 uur klopt eigenaar Odd op de camperdeur (kheb geen deurbel :-) en even later zijn we in gesprek. Odd is in het verleden geschiedenisleraar geweest en Martin had me al gewaarschuwd dat Odd graag verteld. En dus zitten we een tijdje in gesprek ha ha, maar het is geen moment vervelend. Hij gaat akkoord met mijn voorstel en wil me zelfs een fles wijn geven omdat ik ook iets in mn travelblog over z'n camping schrijf. Uiteraard accepteer ik dat niet (ik heb ook genoeg wijn bij me :-) en ga weer terug richting camper.

De presentatie van de prachtig gelegen hytter op Offersoy Camping zijn inmiddels afgerond, kijk maar even op: http://www.vakantiewoningen-in-europa.nl/4351/vakantiewoning/nordland/noorwegen

Onder het genot van een kopje koffie kijken we eerst hoe laat de volgende overtocht is en gaan op pad. Via Sandnessjoen rijden we naar Levang waar we de veerboot naar Nesna nemen. Omdat we bij vertrek vanmorgen met de tijden van deze veerboot rekening hebben gehouden hoeven we niet lang te wachten. Ondertijd eten we even wat en even na half 1 varen we naar de overkant. Kosten voor een camper van 6 - 7 m. incl. 2 personen NOK 268 = € 35.

In Nesna heb ik een afspraak met een voormalige klant en eerlijk gezegd zie ik er wat tegen op. Maar eenmaal in gesprek valt het reuze mee en de problemen lijken te zijn/worden opgelost. We gaan verder en bij Nesna gaat het dan bijna meteen behoorlijk de hoogte in, de Sjonfjellet op. En omdat ik hier natuurlijk vaker ben geweest weet ik een beetje waar de mooie plekjes zijn en dus stoppen we even bij deze parkeerplaats:

En dan heb je even later dit uitzicht:

Het lijkt misschien niet zo hoog, maar die kleine stipjes in het midden zijn huizen :-) Nog even de andere kant op:

En we gaan weer verder. En ook al is het wat bewolkt, het is droog en het uitzicht is onverminderd geweldig:

Via de andere kant van het fjord rijden we verder noordwaarts richting Kilboghamn en hier wordt de weg wat smaller:

Rond 15.00 uur bereiken we de haven van Kilboghamn:

Even denken we dat de boot om 15.25 uur gaat, maar dan blijkt dat deze tijd alleen van toepassing is in het hoogseizoen. En dus moeten we even geduld hebben en maken even een wandeling door het haventje. Zoals je ziet lijkt het weer wat op te knappen:

We twijfelen nog even of we hier in Kilboghamn op een camping zullen overnachten, maar besluiten toch om op de veerboot te wachten. En dus vertrekken we pas 16.45 uur. Het is weer een langere overtocht (1 uur) en dus ook weer duurder. De duurste tot nu toe: NOK 444 = € 59. Maar ook nu weer is alleen de overtocht al geweldig. We passeren de poolcirkel en zien (rechts op de foto ... goed kijken :-) we het teken van de poolcirkel staan:

Op de boot staan we lekker uit de wind en in het zonnetje, dus het is er heerlijk. Af en toe zien we een leuke baai met een strandje en prachtig blauw water:

Als we dit weer houden zullen we dat op de Lofoten nog wel meer zien denk ik. Even later zijn we weer - even - aan land en rijden we door naar de volgende vertrekhaven in Agskardet. Ook dit stuk "over land" is niet zo lang en dan kun je meestal zo de veerboot weer op rijden. En ja hoor .. om 18.15 uur kunnen we net de veerboot pakken, tikken nog even NOK 189 = € 25 af en zien in de verte onze eindbestemming - Furoy Camping - al liggen.

Als we de camping op rijden is het natuurlijk een drukte van jewelste (vanwege het tijdstip is iedereen op de veerboot op zoek naar een overnachtingsadres), maar gelukkig herkent de eigenaresse me en ze geeft aan dat we morgenvroeg wel in gesprek kunnen. Ik blijf dat wel apart vinden dat mensen mij na 3 jaar nog gewoon herkennen. We vinden een leuk plekje en gaan - uiteraard - direct met het eten aan de slag. Daarna kruipen we nog even achter de laptop en Ipad want de WIFI verbinding is hier goed.

Morgen rijden we het laatste stuk van de RV17 richting Bodo. Als het nou s dit weer zou kunnen blijven ....

Woensdag 12 juni 2013.

Als we wakker worden en de screens opentrekken is er geen wolkje in de lucht. WAUW !!

Eerst even een warme douche, daarna even een broodje eten met een lekker bakkie senseo, heel even achter de laptop en daarna richting receptie. Het gesprek met eigenaar Trygve is prima, verlenging van de hytter is geen enkel probleem. Wil je meer informatie over de werkelijk schitterend gelegen hytter hier op de camping, kijk dan even op: http://www.vakantiewoningen-in-europa.nl/3071/vakantiewoning/nordland/noorwegen

Ik maak nog even wat foto's. Van ons plekkie hier:

van de receptie/entree van de camping:

en van het werkelijk schitterende uitzicht vanaf de camping:

bij onderstaande foto moet je even goed kijken naar de toppen van de bergen (bijna)links op de foto. Daar zie je tussen de toppen iets wits ... dat zijn geen wolken, maar dat is de Svartisengletsjer .... de 1 na grootste gletsjer van Noorwegen. Zooooo mooi om te zien !

terug bij de camper maken we ons klaar voor vertrek richting Bodo en even later zijn we weer op pad. Nog een kleine 2 uurtjes rijden naar onze eindbestemming: PlusCamp Saltstraumen, ca. 30km. voor Bodo.

We rijden nu richting de gletsjer en vanaf de RV17 heb je er een mooi uitzicht op:

Iets verder stoppen we even op een P om een paar foto's te maken:

en nog iets dichter bij:

ZOOOOOOOOOOOOO MOOOOOOOOOOOOIIIIIIIIIIIIIIIII !

Maar misschien is alles met dit weer nu wel mooi in dit gebied ha ha. Nog 1 foto de andere kant op:

We kruipen weer in de camper en gaan verder richting Bodo. Eerst een rits tunnels en daarna weer langs de kust rijdend bereiken we het plaatsje Ornes waar we even gaan tanken en boodschappen gaan doen.

Even later zijn we weer "en route" en het is nu echt zo dat we bij elke bocht zoiets hebben van "ooohh" ... zo mooi:

We stoppen nog even om een (vers) broodje te eten:

en uiteindelijk rijden we tegen 14.00 uur PlusCamp Saltstraumen op. Eigenaar Geir weet dat we komen en verwelkomt ons hartelijk. We kletsen even bij onder het genot van een kopje koffie en spreken af om morgenvroeg om 10.00 uur om tafel te gaan. We informeren ook gelijk even naar de tijden van de veerboot van Bodo - Moskenes (Lofoton) want we willen eigenlijk wel morgen de overtocht maken.

Dat heeft ook een beetje met het weer te maken, want voor de komende dagen zijn de voorspellingen nog steeds goed. Wat je natuurlijk niet op de foto kunt zien, is dat het maar iets van 12 - 14 graden is. Maar daar wen je aan en soms zitten we gewoon buiten bij 12 graden ha ha.

Even later hebben de camper te plek en ga ik met de planning voor de Lofoten aan de slag. Af en toe kruipen we even in het zonnetje en tegen 18.00 uur gaan we met het eten aan de slag. Spaghetti a la Hennie dit keer. Daarna even afwassen en nog even achter de laptop en later op de avond voor de buis.