Periode donderdag 13 juni 2013 - zondag 16 juni 2013. Route Saltstraumen, overtocht naar Lofoten, Ramberg, Kabelvag, Svolvaer, Sandsletta.

Donderdag 13 juni 2013.

Voor vandaag hebben we een behoorlijk strakke planning. De veerboot richting Lofoten vertrekt om 16.30 uur en Geir heeft aangegeven dat 1 uur voor de tijd wel voldoende is. Maar helemaal gerust ben ik daar niet op en raadde ik mensen eerder nog aan om te reserveren, nu gaan we gewoon eerder richting de haven. Waarom niet meer reserveren ? Omdat ik de kosten hiervoor echt niet meer normaal vind. De overtocht kost NOK 1.666 = € 220, maar als je van te voren reserveert komen daar nog eens € 45 aan reserveringskosten bij.

En dus willen we vanmiddag om 14.00 uur vertrekken (Bodo is ongeveer 35 min. rijden). Tussen de middag willen we hier nog even warm gaan eten en nog even voor de tijd naar de supermarkt. En hier op de camping hebben ze een sauna waar we eigenlijk nog wel even gebruik van willen maken.

Maar nu eerst het gesprek met Geir. En dat is een hele belangrijke want Geir is voorzitter van PlusCamp en sinds jaar en dag verzorg ik de promotie voor PlusCamp voor de Campingnavigator (voorheen Kosmos Campingwijzer). Het gesprek is prima, de promotie van de hytter wordt probleemloos verlengd --> http://www.vakantiewoningen-in-europa.nl/2664/vakantiewoning/nordland/noorwegen en mijn groepsvoorstel voor PlusCamp valt heel goed. Uiteraard moet dit binnen de groep nog besproken worden, maar het lijkt goed.

Terug bij de camper maak ik nog even een paar foto's van ons plekje hier:

en daarna lopen we even naar de supermarkt welke tegenover de camping ligt. We slaan een brood en een grote pizza in en terug bij de camper gaan we eerst nog even in het zonnetje zitten met een bakkie leut.

Tussen de middag mikken we de pizza in de oven en daarna gaan we toch even van de sauna genieten.

Om 14.00 uur zijn we klaar voor vertrek, nemen afscheid van Geir en rijden we naar Bodo. De bedoeling is dat we de camper in de rij parkeren en vervolgens even het centrum van Bodo in wandelen, maar het loopt anders.

Want als we om 14.40 uur in de haven van Bodo aankomen staan nagenoeg alle rijen vol. Echt niet normaal !!

In totaal zijn er 7 rijen, 3 "gereserveerde rijen" en 4 "gewone" rijen. En we staan bijna achteraan in rij 4 ..... Oei ! Geir had verteld dat een uur van te voren voldoende zou zijn, maar het is nu bijna 2 uur van te voren en alles staat al bijna vol. Natuurlijk heeft het mooie weer daar ook mee te maken. Van uit het verleden weet ik nog dat veel mensen rond Bodo wachten tot het mooi weer wordt voordat ze de - dure - overtocht naar de Lofoten maken.

Geir had ook verteld dat de veerdienst Torghatten Nord AS een nieuw schip heeft gekocht en er dus veel meer op de boot kunnen, maar ik ben er niet gerust op. En er is nog een probleem. De knaap die de kaartjes verkoopt loopt niet gewoon langs de rijen, maar loopt steeds heen en weer tussen de gereserveerde rijen en de gewone rijen. Uiteraard heb ik geprobeerd om bij hem een kaartje te kopen, maar natuurlijk wil hij zien hoe groot je camper is. Hij geeft aan dat hij wel langs komt.

De tijd verstrijkt en steeds als hij vlakbij is, rent hij weer terug naar de gereserveerde rijen. Een bezoek aan Bodo kunnen we nu in ieder geval helemaal wel vergeten en als even later de 1e rijen de boot op beginnen te rijden worden we er niet geruster op. Het is bovendien al bijna 16.30 uur .... Dan ineens verschijnt de knaap, we kopen een kaartje en mogen even later de boot op. Maar ik geloof dat er achter ons op de boot nog wel geteld 2 vrachtwagens, een camper en een paar auto's erbij konden en toen was de boot vol.

En dus staan er nog steeds auto's in de rijen als we vertrekken:

We genieten nog even op het achterdek van het zonnetje en zien de coastline van Bodo:

langs komen. Even later hebben we het ruime sop gekozen:

en gaan we naar binnen om even wat te lezen. Want de overtocht duurt 3 uur + 1 kwartier en dat is ook een stukkie sneller dan "vroeger" toen de boot er 4 uur over deed.

Maar als we de Lofoten in zicht krijgen, zie ik dat het schip ineens begint te draaien en even later zien we door de grote panorama ruiten van de boot de kust weer ... oei ... dit is niet goed. De mensen aan boord worden ook wat ongerust en gaan allemaal staan om te kijken wat er aan de hand is. Dan krijgen we via de intercom te horen dat er problemen zijn met de machines, maar dat we weer verder kunnen.

Ondanks dat we hierdoor wat vertraging hebben opgelopen zien we even later de kust van de Lofoten bij Moskenes opdoemen:

Als we de haven binnenvaren zien we vanuit de verte al de stokken met stokvissen:

iets dichterbij:

Stokvis is de benaming voor gedroogde vis. Stokvis wordt meestal gemaakt van kabeljauw, maar soms ook van leng, lom, koolvis of schelvis. Door het drogen is de vis veel langer houdbaar, afhankelijk van hoe koel en droog de vis bewaard wordt, kan de houdbaarheid oplopen tot wel een jaar.

Om stokvis te maken, wordt de gebruikte vis ontdaan van kop en ingewanden en aan stokken te drogen gehangen. Vandaar de naam stokvis. Dit drogen duurt ongeveer 3 maanden. Het maakt trouwens niet uit of het droog weer is of niet, de huid van de vis is waterdicht dus ook bij regen droogt de vis.

Zoals eerder aangegeven staan we achteraan op de boot, maar doordat de middelste rijen als eerste van de boot rijden zijn we toch nog op tijd van de boot. Ik weet de weg, dus even later draaien we de E10 richting noorden (Svolvaer). Ons einddoel voor vanavond is Ramberg Gjestegard, op ongeveer een half uurtje rijden. Maar nu even niet, want ze zijn me toch met de weg aan het knooien ... niet normaal. Op veel stukken ligt er alleen maar puin, niet echt fijn voor de banden. En het lijkt erop dat de werkzaamheden ook nog wel even gaan duren.

Even later hebben we kust achter ons gelaten en krioelt het verkeer over smalle weggetjes door kleine knusse dorpjes. Even na 20.30 uur rijden we Camping Ramberg Gjestegard op en gezien het tijdstip en het weer is het behoorlijk druk op de camping. Eigenaresse Tordis weet dat ik kom en we spreken af om morgenvroeg even om tafel te gaan. Ze helpt nog wel even met het zoeken van een plaatsje, want dat is nog niet makkelijk. Uiteindelijk zetten we - in overleg - de camper naast een Italiaanse camper en de plek is eigenlijk perfect:

Want het grote voordeel van de westzijde van de Lofoten is dat je hier de hele avond, tja ... eigenlijk de hele nacht, zon hebt. En dan moet je weten dat de camping aan een prachtig zandstrand ligt:

In mijn ogen is dit - qua camping - de mooiste plek op de Lofoten !

Uiteraard nemen we eerst even een bakkie leut en gaan daarna - gewapend met camera - richting het strand. Misschien lijkt het op de foto wel anders, maar het is nu iets van 10 graden. Maar goed ... het is inmiddels ook al 21.30 uur. Op het strand liggen dus niet echt veel mensen :-)

mooie lucht he ?!

ik maak nog een shotje richting de camping:

en eentje tegen de zon in:

dit vind ik eigenlijk - qua kleur en het uitzicht - de mooiste foto:

of had ik deze mooier moeten vinden :-)

Terug bij de camper zitten we nog even buiten in het zonnetje na te genieten en gaan daarna moe en voldaan op bed.

Vrijdag 14 juni 2013.

Ook vanochtend is de lucht weer stralend blauw. WAUWW !!

Ik heb pas om 10.00 uur een uur afspraak met de eigenaresse en dus kruipen we nog even achter de laptop. Maar de WIFI verbinding wil niet echt meewerken.

Het gesprek met Tordis is prima. De verlenging voor de hytter is geen probleem, maar ze gaat ook bij de Campingnavigator promotie voor deze prachtige camping maken. En daar ben ik heel blij mee, want dit soort campings op zulke unieke plekken, daar maak ik graag promotie voor. Wil je meer informatie, kijk dan even op: http://www.vakantiewoningen-in-europa.nl/2668/vakantiewoning/nordland-noord-lofoten-vesteralen/noorwegen

Terug in de camper ga ik - onder het genot van een lekker bakkie senseo - met de planning aan de slag. Vandaag heb ik een ritje van ca. 2 uur op het programma staan en in ieder geval 2 afspraken. En dus gaan we even later op pad. We rijden de camping af, maar nog heb ik er niet genoeg van. Want vanaf de weg is het uitzicht over het strand misschien nog wel mooier:

De eigenaresse vertelde me trouwens dat iets ten zuiden van Ramberg een nog mooier strand is. Echt een bountystrand. Maar dat strand is niet met de auto te bereiken. De wandeling naar het strand kost ca. 1 uur en helaas hebben we daar niet genoeg tijd voor. Als we verder rijden richting Leknes slaan we ook Nusfjord en Ballstad over. Maar het uitzicht onderweg vergoed veel, sjonge jonge wat is het toch mooi als het zulk mooi weer is !

En weer even iets verder stoppen we weer even:

Daarna proberen we door te rijden, maar het gaat ons moeilijk af. We hebben de neiging om bij elke bocht te stoppen en weer foto's te maken. Maar zo komen we nooit bij de Noordkaap.

We rijden verder richting Leknes en nemen naar de oostelijke kustweg over het eiland Vestvagoy en bereiken rond 13.00 uur Brustranda Sjøcamping. De eigenaar weet dat ik kom en we kunnen direct in gesprek.

Voor de Campingnavigator kom ik helaas (nog) niet tot zaken, maar de verlenging van de hytter op mn eigen site lijkt te worden verlengd. Wil je meer informatie over deze camping,

kijk dan even op: http://www.vakantiewoningen-in-europa.nl/3072/vakantiewoning/nordland-noord-lofoten-vesteralen/noorwegen

Brustranda Sjøcamping is trouwens geweldig mooi gelegen:

en beschikt over een leuk restaurant:

waar tevens een leuke Noorse giftshop in gevestigd is. We maken nog een foto van wat wij eigenlijk wel graag als ons tuinhuisje zouden willen hebben:

en gaan weer verder. Het is inmiddels al bijna 14.00 uur en dus de hoogste tijd om even wat ergens te gaan eten. Uiteindelijk vinden we een leuke plek, maar Hennie vindt de berm interessanter dan de lunch :-)

Zo, de maag weer gevuld. Op naar de volgende afspraak ... in Kabelvag. Daar heb ik een afspraak met de eigenaar van Sandvika Camping. In 2008 en 2010 hebben we ook al eens om tafel gezeten, dus ik weet waar ik moet zijn. Maar ondanks dat vanmorgen duidelijk een afspraak gemaakt is, is eigenaar Helge niet aanwezig. Gelukkig is er iemand anders die me te woord kan staan en die blijkt even later ook "in charge of the marketing" te zijn. En dus wordt het bestaande contract niet alleen verlengd, maar ook uitgebreid.

Hennie heeft inmiddels zo'n beetje alle winkels in Kabelvag wel gezien en dus rijden we naar Sandvika Camping welke iets ten zuiden van Kabelvag ligt. Het kost ons enige moeite om een goede plek te vinden .... de Zweedse knaap bij de receptie adviseerde me om een plekje te zoeken vlakbij de receptie vanwege het WIFI signaal. Maar het is behoorlijk druk en op de plekken welke nog beschikbaar zijn, hebben we geen tv-ontvangst. Dus kunnen we uiteindelijk een totaal andere plek en hebben nu ineens zowel WIFI- als TV-ontvangst. Het kost me alleen wat moeite de camper goed vlak te krijgen.

Het weer is inmiddels wat minder geworden en dus blijven we in de camper. Eerst even een bakkie en daarna gaat Hennie met het eten aan de slag en ik kruip nog even achter de laptop. De WIFI verbinding werkt prima, dus ik kan nog mooi even wat doen. Na het eten even afwassen, nog even een rondje lopen over de camping en gaan weer terug richting camper. Sandvika Camping staat in mijn geheugen gegrift als de "toetercamping". Op 27 juni 2010 was ik hier ook en op die dag moest Duitsland tegen Engeland voor het EK / WK ? voetbal. Toen de Duitsers 1 - 0 scoorden begonnen al die Duitsers te toeteren in hun campers. Bij 2 - 0 weer. Toen het 2 - 1 werd heb ik voor Engeland nog meer even "tegengetoeterd" maar uiteindelijk gingen de Engelsen ten onder.

De rest van de avond kruipen we lekker voor de buis. Morgen weer een dag !

Zaterdag 15 juni 2013.

Ook vanochtend is het weer niet echt super en dus is buiten zitten er niet bij. Helaas ...

Van de buren hebben we inmiddels begrepen dat het hier gistermorgen ook nog heel mooi weer was, maar dat het gistermiddag is omgeslagen.

Vandaag ga ik eerst mn verslag weer een stukkie bijwerken en vervolgens met de planning aan de slag. De bedoeling is om vandaag in Svolvaer een klant te bezoeken en daarna boven Svolvaer nog 2 klanten en dan door te rijden naar onze eindbestemming van vandaag, Sandsletta Camping. De klant in Svolvaer is Anker Brygge, een prachtig complex met hytter op loopafstand van het centrum van Svolvaer gelegen. Als ik bel blijkt mn contactpersoon helaas niet aanwezig en dus besluiten we wat later te vertrekken.

En dus kan ik nog even met een aantal (Kroatische) presentaties aan de slag. Rond 11.30 uur rijden van de camping en hebben besloten om Svolvaer nog even in te gaan. Ik wil bij Anker Brygge nog even wat afgeven en in overleg met de receptioniste parkeren we de camper daar en lopen het centrum in. Svolvaer is wel een aardig plekkie en als we onze "boodschappen" gedaan hebben gaan we weer op pad.

Voor meer informatie over een prachtig verblijf in Svolvaer, kijk even op: http://www.vakantiewoningen-in-europa.nl/2887/vakantiewoning/nordland-noord-lofoten-vesteralen/noorwegen

We rijden door naar de volgende klant welke ook alleen op mn eigen site staat --> Hammerstad Sjohuscamping. Deze kleine camping ligt op zo'n 9 km. boven Svolvaer op een prachtige plek. Gelukkig is de eigenaresse aanwezig, maar ze heeft - voor mij - niet zo goed nieuws. Ze wil de camping verkopen en dus twijfelt ze of ze de vermelding van de hytter wel moet verlengen. Maar natuurlijk is de camping niet direct verkocht en dus besluit ze het toch nog 1 jaar te verlengen.

Het is een leuke kleine camping met een aantal fraaie hytter. En nogmaals: de camping komt te koop. Dus ben je geïnteresseerd stuur dan even een mailtje (naar de camping of naar mij).

Kijk in ieder geval eerst even op: http://www.vakantiewoningen-in-europa.nl/3074/vakantiewoning/nordland-noord-lofoten-vesteralen/noorwegen voor meer informatie.

We rijden weer verder noordwaarts de E10 op en voordat we de volgende klant bezoeken maken we even een korte stop om te lunchen. Zoals op veel parkeerplaatsen staat ook deze parkeerplaats helemaal vol met campers. Noren, Spanjaarden, Duitsers en Nederlanders. En het lijkt erop dat er een aantal hier de nacht hebben doorgebracht. Wij gaan er alleen even een broodje eten en vervolgens nog even de trappen op om van het uitzicht te genieten. Want de volgende klant (Sildpollnes Camping) is vanaf dit uitkijkpunt te zien:

En nog even eentje met de directeur erbij :-)

Zo, op naar Sildpollnes. Mn gevoel zegt dat dit een lastig gesprek gaat worden. En inderdaad .... het promotiepakket van de Campingnavigator wordt sowieso niet verlengd en ook het verlengen van de vermelding op mn eigen site is nog niet rond. Afwachten dus.

We rijden door naar onze eindbestemming: Sandsletta Camping, maar daar blijkt eigenaresse Beate (nog) niet aanwezig. De camping ligt aan de "888" aan het eind van deze weg heb ik nog een klant. Normaal gesproken rijd ik daar langs en neem dan de - deels onverharde - route richting Fiskebol en ga dan altijd met de veerboot over naar Sortland. Maar ze zijn druk aan het werk met de "888" (bij het onverharde stuk, Sandsletta Camping is prima te bereiken !) en dus bel ik de klant "aan het eind van de weg nog even".

Ik krijg haar telefonisch wel te pakken, maar ze is niet thuis. En ook zij heeft geen leuke mededeling. Ze stopt aan het eind van dit seizoen met verhuren van accommodaties en dus vraagt ze zich af of ik wel apart de reis moet maken. Daar heeft ze natuurlijk wel gelijk in en dus besluiten we een plekje op Sandsletta Camping te gaan zoeken. We maken eerst even een rondje over de camping en als we terug bij de camper zijn, is Beate ook gearriveerd.

We spreken af om morgen om tafel te gaan, krijgen de code mee voor de WIFI verbinding en even later hebben we de camper te plek. Ook nu is het behoorlijk fris, dus we blijven lekker in de camper. De internetverbinding is prima en dus gaat Hennie even wat lezen en ik aan het werk. Na onze avondmaaltijd (aardappels, sla en een boomstammetje) gaan we even afwassen en kijken samen nog even tv. Onder andere naar de wedstrijd Nederland - Italie onder 21. Maar daar werden we niet echt vrolijk van.

En dus besluiten we om nog even buiten te gaan zitten. Met een "kacheltje" erbij (metalen pot met een blik brandgel erin) en een "warm" glas (port). Maar we krijgen het niet warm en besluiten later toch maar de camper in te gaan.

Morgen blijven we hier nog een dag en gaan dan maandag weer verder noordwaarts.

Zondag 16 juni 2013.

Oei, oei ... wat was het vannacht koud. Brrrr ... En dus de kachel ook gelijk maar even aan in de camper. Voor vandaag heb ik behoorlijk wat werk te doen. Ik moet sowieso nog met Beate in gesprek, maar daarnaast moet ik nog het verslag bijwerken, nog een klant online zetten, mn verhuursite bijwerken en me voor bereiden op de volgende te bezoeken campings.

We hebben geen idee hoever we komen, maar ik heb het idee dat we de Noordkaap toch nog gaan halen ...

Vanochtend ga ik eerst het verslag bijwerken en dat is hoog nodig. We rijden natuurlijk best veel en daar "tussen door" moet ik ook nog een aantal gesprekken voeren. Maar het rijden door dit prachtige land is voor mij al vakantie genoeg. We plannen nu van dag tot dag, kijken 's avonds hoe ver we de volgende dag kunnen rijden en welke klanten we kunnen bezoeken.

Hennie treft het niet vandaag. Het is behoorlijk koud en het is zeker geen weer om buiten te zitten. Tussen de middag gaan we even samen wat eten en daarna richt ik mn (rijdend) kantoor verder in met een printer om wat dingetjes te printen. Aan het begin van de middag bel ik Beate of ze tijd heeft en even later zitten we in gesprek. Ik ken Beate al van mn bezoeken aan de Lofoten in 2008 en 2010 en dan is het makkelijk praten.

Sandsletta Camping bestaat dit jaar 50 jaar en ze willen daarom wat extra doen. En daarom verlengt ze niet alleen het bestaande contract, maar breidt ze dit ook uit met een extra advertentie in de downloadable gids van de Campingnavigator. Even ter info: op de site www.campingnavigator.com kun je bijv. alle campings in Noorwegen, of alle campings van een bepaald gebied, of bijv. alleen de campings met de Best Deal Camping Card GRATIS downloaden. En bijv. op je I-pad zetten. Echt reuze handig .... en bovendien ... HELEMAAL GRATIS :-)

Veel campings zien in dat dit de toekomst is en dat de gidsen de komende jaren volledig uit beeld zullen verdwijnen.

Naast de verlenging van het contract van de Campingnavigator komt ook de verlenging van de hytter aan de orde. Deze staan op mijn eigen site en daarnaast maken we ook nog reclame voor een groot huis voor 12 personen wat ze verhuren. Kijk maar even op: http://www.vakantiewoningen-in-europa.nl/126/vakantiewoningen/nordland-noord-lofoten-vesteralen/noorwegen voor meer informatie.

Voordat we hier naar toe gingen had ik Beate al gevraagd of ze mn haar weer (heeft ze in 2008 ook gedaan :-) wilde knippen. En dus laat ik nog wat van mn prachtige Noorse haardos achter ...

Terug in de camper ga ik me eerst even douchen en daarna nog even verder met voorbereiden voor morgen.

Na het eten kruip ik nog een poosje achter de laptop en Hennie achter de I-pad en daarna vinden we het wel genoeg en kruipen we nog even voor de buis. Morgen gaan we weer verder.