Periode maandag 17 juni 2013 - donderdag 20 juni 2013. Route Sandsletta, Foldvik, Tennevoll, Tromso, Lyngseidet, Skibotn, Alta.

Maandag 17 juni 2013.

Als we vanochtend wakker worden is het - gelukkig - een stuk minder koud dan gistermorgen.

Zoals zo vaak kwam er gisteravond nog een auto + caravan (Oostenrijker) de camping op rijden. Het leek of hij de caravan niet op de plek kon krijgen en dus bood ik hem gisteravond aan nog even te helpen. Dat was niet nodig en hij vroeg me vanmorgen of we geen last van hem hadden gehad. Hij kon de schotel namelijk niet voor elkaar krijgen en tja .. je wordt hier niet gehinderd doordat het te donker is.

Ik maak nog even wat foto's. Eentje van ons plekkier hier (met de Oostenrijker die nog steeds met z'n schotel aan het martelen is ..):

En van het prachtige - geheel in Lapland stijl - centrumgebouw hier op de camping:

En daarna gaan we weer op pad. Onze eindbestemming voor vandaag is zeer waarschijnlijk Tennevoll aan de E6, maar onderweg gaan we eerst 2 andere klanten bezoeken. Zoals al aangegeven moet we helaas Vesteralen aan ons voorbij laten gaan. Hoofddoel van deze reis is de Noordkaap en bovendien gaan de campings welke ik voor de Campingnavigator moet bezoeken voor. En dus rijden we even later via de nieuwe E10 richting Gullesfjord. Deze E10 bestaat in ieder geval uit 2 onderzeetunnels, uit een aantal bruggen en een flink aantal tunnels, maar gek genoeg wordt hier geen tol geheven.

Het is een mooie route en onderweg krijgen we nog de schrik van ons leven als er direct naast de weg 2 grote elanden op duiken. Ze steken gelukkig niet over en tegen 12.00 uur rijden we veilig Gullesfjord Camping op. Deze camping staat al een aantal jaren op mijn eigen site en hoeft in principe niet voor de Campingnavigator bezocht te worden. Maar ja ... als ik er toch al ben ... De camping hoeft niet bezocht te worden omdat ze nu niet adverteren, maar wat niet is ...

Ik heb een goed gesprek met campingmanager Per Arne. Maar hij is niet de eigenaar en dus kan hij niet beslissen voor nieuwe promotie. Verlenging van de promotie van de hytter is echter geen probleem. In overleg met Per Arne zetten we de camper even op de camping aan de stroom en gaan we eerst even eten. Daarna maken we even een rondje over deze mooi gelegen camping:

Als je hier midden op de camping gaat staan en alle kijken op kijkt dan valt je mond open van verbazing. Overal waar je kijkt enorme bergen en ook nog eens met flink wat sneeuw:

Zoals je ziet is de blauwe lucht van vanochtend helaas al weer verdwenen, maar het is niet zo koud als gisteren.

Wil je meer informatie over deze camping in de Troms, ideaal en centraal gelegen voor een bezoek aan bijv. de Lofoten en de Vesteralen,

kijk dan even op: http://www.vakantiewoningen-in-europa.nl/3097/vakantiewoning/troms/noorwegen

We gaan weer verder via de E10 richting de E6/Narvik. Maar zodra we de Tjellsundbrua bij Steinsland over gereden zijn nemen we de afslag, gaan we er onderdoor en nemen we "825" richting Foldvik waar we een klant van Mol Travel gaan bezoeken. Het 1e stuk over de "825" gaat direct langs zee en het uitzicht is werkelijk magnifiek ! Daarna is er even een wat minder stuk maar even later rijden we weer langs het fjord en bereiken we Foldvik.

Foldvik Bryggeferie is niet zo moeilijk te vinden. Ik heb tussen 15.00 en 16.00 uur met Jorun - de manager - afgesproken, maar er is geen receptie en ik kan m niet vinden. Een paar Duitse vissers geven aan dat zn auto op de kade staat en dat hij dus zeer waarschijnlijk met de boot weg is. En dus bel ik m en even later komt er een boot over het water aanstuiven. Hij zwaait ... dus dat zal Jorun wel zijn :-)

We maken kennis en hij laat me 1 van de hytter of eigenlijk rorbuer (huis op palen) zien. WAUW ! Buiten is het te donker om foto's te maken, dus daarom even wat buitenfoto's van hun site:

En daarna even wat eigen binnenfoto's. Van de woonkamer:

van de keuken:

en door het raam naar buiten:

Bij de hytter is ook een restaurant en een supermarkt gevestigd en ook het "centrum" van Foldvik ligt op loopafstand. Ook heel grappig: Jorun geeft aan dat ik best in mn travelblog mag schrijven dat er ook campers welkom zijn. Maar dat ze niet een soort van camping moeten verwachten want er zijn geen voorzieningen. Maar er is WIFI en hij kan evt. ook stroom regelen. Kosten ... niets. Maar ... boodschappen doen bij de supermarkt of even eten of bakkie leut drinken bij het restaurant (waar ook een museum is gevestigd) wordt zeer gewaardeerd. Gewoon even vragen naar Jorun :-)

Voor meer informatie, kijk maar even op: http://www.vakantiewoningen-in-europa.nl/3101/vakantiewoning/troms/noorwegen

Omdat we morgen een flink stuk moeten rijden, besluiten wij nog even een stukkie verder te rijden. Ons einddoel is Lapphaugen Turiststasjon bij Tennevoll. En ik heb geen idee waar we terecht komen :-)

Even ter uitleg: sinds 2006 werk ik in Noorwegen en inmiddels ken ik een groot deel van het land op mn duimpje. Maar boven Narvik ben ik alleen heeeeel vroeger een keer met een tentje geweest. En dus kom ook ik nu overal campings tegen welke ik nog niet eerder bezocht heb.

Even nadat we Foldvik verlaten en richting de E6 rijden gaat het behoorlijk bergopwaarts. En ook even later als we over de E6 opgedraaid zijn gaat het behoorlijk de lucht in. Oei ...

Gelukkig ligt de camping net op een iets lager stuk, maar als ik de camperdeur open doe heb ik het idee dat ik de koelkastdeur open trek. Ik meld me bij de receptie, maar er is ook een restaurant op de camping gevestigd en de eigenaresse heeft nu geen tijd. We spreken af om rond 19.30 uur om tafel te gaan. Hier overnachten is geen probleem.

We vinden een aardig plekje, maar moeten redelijk dicht bij de receptie blijven voor een goed WIFI signaal. Zo gauw de camper staat en we een rondje over de camping gemaakt hebben, maak ik gelijk maar even een foto van ons plekkie hier:

links op de foto hieronder zie je het receptiegebouw annex restaurant en overal om ons heen zijn besneeuwde bergtoppen:

En koud dat het is ... echt niet normaal. Het is nu ca. 17.00 uur en later hoor ik van de eigenaresse dat het 7 graden is. En dat dat in de zomer net zo normaal is als 20 graden. En dat het ook gewoon de ene dag 7 en de volgende dag 20 graden kan zijn.

We gaan dus maar gauw met het eten aan de slag en na de afwas doen we direct de kachel aan. brrrrr .... Om 19.30 uur ga ik richting receptie en ik heb een goed gesprek met eigenaresse Heidi. Voor de campingnavigator komen we niet tot zaken, maar ze wil wel promotie maken voor de hytter.

Dus wil je meer informatie over deze hytter, kijk dan even op: http://www.vakantiewoningen-in-europa.nl/4356/vakantiewoning/troms/noorwegen voor meer informatie.

Terug in de camper kruipen we de rest van de avond lekker met de kachel aan voor de buis. En dus is het (we hebben geen aparte slaapkamer in de camper :-) ook lekker warm als we op bed gaan. Kben wel benieuwd hoe koud het vannacht nog gaat worden ....

Dinsdag 18 juni 2013.

Brrrr ..... het was ECHT NIET warm meer vannacht ha ha. En dus doen we 's morgens ook gelijk het kacheltje weer aan. Maar het lijkt buiten ook minder koud en dus warmt het dit keer snel op.

Ik ga nog even met de planning aan de gang en rond 10. 00 uur gaan we op pad. We hebben een behoorlijk stuk voor de boeg want we gaan naar Tromso vandaag. Een ritje van zo'n 221km. en daar doe je hier zo'n 3 a 4 uur over.

Op de camping lozen we nog wat vuil water en tanken de schoonwatertank weer vol en gaan verder de noordwaarts de E6 op. Onderweg doen we nog even wat boodschappen en rond de middag draaien we de Nordlysroute (Noorderlichtroute) richting Tromso op. Dit is zo'n beetje continue ons uitzicht:

en even later stoppen we even voor een lunch en hebben we dit uitzicht:

als onze buikjes weer gevuld zijn rijden we door naar Tromso. Onderweg gooien we de tank nog even vol bij Bunker Oil in Laksvatn. En dat blijkt een goede keus want in Tromso blijkt even later dat de prijzen voor benzine en diesel behoorlijk hoger liggen.

Als we Tromso (of eigenlijk Tromsdalen, want Tromso "ligt over de brug") aangekomen zijn, hebben we het idee dat we in een wintergebied terecht gekomen zijn:

We rijden onder de brug door en even later draaien we Tromso Camping op. Tromso Camping is rustig gelegen en beschikt over een flink aantal hytter en over een klein aantal (voornamelijk) camper plaatsen. Ik heb dit keer geen afspraak gemaakt en dus is het bij aankomst even afwachten of ik met iemand in gesprek kan. Dat lukt sneller dan verwacht en even later zit ik met manager Geir in gesprek.

Voor het geringe aantal plaatsen op de camping wil hij geen promotie maken, maar - zoals verwacht - wel voor de hytter. En dus sluiten we een mooi contract.

Wil je Tromso bezoeken dan ligt deze camping ideaal. Kijk voor meer informatie maar even op: http://www.vakantiewoningen-in-europa.nl/4365/vakantiewoning/troms/noorwegen.

We hadden voor vanmiddag ook een bezoek aan de stad Tromso gepland, maar daar hebben we eigenlijk niet genoeg tijd voor. En dus gaan we dat morgenvroeg doen. Nu eerst naar Skittenelv Camping, op zo'n half uurtje rijden van Tromso. Al voordat we op de camping gearriveerd zijn weten we al dat deze camping prachtig gelegen moet zijn. Want het uitzicht is steeds geweldig !

Bij aankomst tref ik direct eigenaresse Vigdis en we kunnen direct in gesprek. Het contract van vorig jaar wordt verlengd en ze doet zelfs nog iets extra. En daar ben ik blij mee want dit is echt een hele leuke camping. Als ze vervolgens ook nog promotie wil voor de hytter en we een contract voor Mol Travel overeenkomen ben ik helemaal heppie de peppie :-)

Een plekje zoeken op deze mooie en grote camping is geen enkel probleem. Overal waar je staat heb je een geweldig uitzicht op het fjord:

En de plek waar de camper staat is prima. Later op de avond begint het behoorlijk vol te lopen.

Dat is bovenstaande foto nog niet te zien, maar op deze wel:

Als de Hurtigruten langs komt, loop ik nog even naar de waterkant:

Rechts op de foto zie je een eiland liggen. Op dit eiland heb ik (Mol Travel) een klant en die wilde ik eigenlijk bezoeken. Het vervelende is dat ik de huizen aan de overkant van het fjord kan zien liggen, maar dat een rit (met de camper) er naar toe me niet alleen 2 uur rijden (en 2 uur terug ..) kost, maar ook nog een overtocht met een veerboot en weer terug. Dit wordt me wat te gek en dus bel ik de eigenaar om te vragen of er een andere mogelijkheid is. (ik hoop natuurlijk dat hij me even met een speedboot op haalt :-)

Het gaat trouwens om deze klant:

Wil je meer informatie, kijk dan even op: http://www.vakantiewoningen-in-europa.nl/2903/vakantiewoning/troms/noorwegen

Ik heb de eigenaar overigens vandaag al een paar keer gebeld, maar krijg m pas later op de avond te pakken. Hij geeft aan dat hij morgenmiddag gasten krijgt en dat deze per (transfer)boot vanuit Tromso naar Finnkroken gebracht worden. Als ik wil mag ik wel mee. Oei ... dit is wel heel aanlokkelijk en als het morgenvroeg om 9.00 uur was geweest had ik het ook gedaan, maar het is pas morgenmiddag en dan zijn we de hele dag kwijt.

We besluiten het niet te doen, morgenvroeg Tromso te bezoeken en dan 's middags verder te gaan. Want we willen toch eigenlijk wel graag naar de Noordkaap en dat betekent dat we een iets strakker schema moeten rijden. De bedoeling is dat we vrijdagmiddag op de Noordkaap aankomen. Want dan redden we het ook in de periode daarna om de opgegeven campings voor de Campingnavigator te bezoeken.

Woensdag 19 juni 2013.

Vannacht hebben we echt heerlijk geslapen. Nu eerst even een lekkere douche en nog heel even achter de laptop (gratis WIFI !) en dan op naar Tromso !

Wil je trouwens meer informatie over Skittenelv Camping, kijk dan even op: http://www.vakantiewoningen-in-europa.nl/4367/vakantiewoning/troms/noorwegen voor meer informatie.

Als we eigenaresse Vigdis nog even de hand geschud hebben, rijden we richting Tromso. Bij Tromso aangekomen rijden we opnieuw onder de grote brug door:

en rijden er even later overheen. Van de receptioniste van Tromso Camping hebben we al doorgekregen waar we kunnen parkeren. Wil je Tromso bezoeken, houd dan in je navigatiesysteem "Kaigata" aan dan kom je vanzelf bij het grote parkeerterrein direct aan het water. Het is een "open" parkeerterrein zonder vaste vakken dus perfect voor campers en auto met caravan:

(in de verte zie je trouwens de brug weer ...) En bovendien - naar Noorse begrippen - niet duur. Het 1e uur NOK 20, daarna NOK 10 = € 1,32 per uur.

We lopen de stad in en we hebben geluk. Het weer is echt perfect !

Tromso blijkt een gezellige winkelstraat te hebben:

en er is een kleine markt, trouwens hoofdzakelijk met standjes met Noorse truien:

maar ook eentje met stokvissen:

Ook in Tromso is het redelijk toeristisch, getuige dit treintje:

In het centrum staat trouwens een fraaie kerk, uiteraard volledig van hout:

We lopen nog even door een winkelcentrum en zoeken daarna een terrasje op:

voor een lekker (....) bakkie koffie. Het is nu 12.30 uur en ondanks het tijdstip en het feit dat je alleen het 1e kopje koffie hoeft te betalen en daarna telkens gratis kunt bijtanken, zitten de meeste Noren aan de wijn of bier:

We lopen weer terug naar de camper en als we de stad uitrijden wemelt het ineens van de Politi. We hebben geen idee wat er aan de hand is, maar het lijkt erop dat er belangrijk bezoek komt. Overal werden namelijk mooie bloembakken neergezet en we zagen een paar vrachtwagens van de NRK (Noorse NOS) staan.

We rijden de brug over en gaan richting Breivikeld waar we de veerboot richting Svensby nemen. De tijden heb ik gisteravond doorgekregen van de Stein-Erik, de eigenaar van Sorheim Brygge (klant van Mol Travel welke we straks gaan bezoeken) in Lyngseidet en we zijn mooi op tijd. We kunnen nog net even een broodje eten voordat we de boot oprijden.

Op de boot genieten we van het geweldige uitzicht:

Zoals je ziet is het weer nog steeds super en daardoor heb je niet alleen een veel beter uitzicht, het lijkt ook allemaal veel mooier. Nog mooier dan het in werkelijkheid is :-)

We rijden een stukje en arriveren rond 15.00 uur in Lyngseidet waar ik een afspraak heb met Stein-Erik. Hij is eigenaar van Sorheim Brygge en het contact wat we tot nu toe gehad hebben ging hoofdzakelijk via de mail en telefoon.

Het gebouw ziet er vanaf de weg prachtig uit, maar komt mij ook een beetje onbekend voor:

En wat blijkt .. het is allemaal net klaar. Het oude gebouw is gesloopt en er is een volledig nieuw gebouw neergezet, met 4 prachtige appartementen:

met 3 slaapkamers, 2 woonkamers, 2 badkamers en een balkon met een geweldig uitzicht. Het ziet er allemaal zeer gelikt uit :-)

En daarnaast heeft Sorheim Brygge nog een aantal accommodaties te huur. De bar is nog in aanbouw:

Maar de vorm (van een schip) is al duidelijk. Het uitzicht is echt helemaal super !

De gasten van Sorheim Brygge kunnen ook boten huren. Maar de garnalenvissers komen elke ochtend met de boot verse garnalen brengen, dus daar hoef je geen boot voor te huren.

Verder leent de naaste omgeving zich prima voor prachtige wandeltochten. Wil je meer informatie, kijk dan even op: http://www.vakantiewoningen-in-europa.nl/2881/vakantiewoning/troms/noorwegen

Ook bij deze klant krijg ik te horen dat campers welkom zijn. Dus ben je in Lyngdalseidet en zoek je een overnachtingsplaats. Vraag dan waar Sorheim Brygge is en vraag maar naar Stein-Erik. Als hij er niet is staat het telefoonnummer wel op het pand. We nemen afscheid en gaan verder langs het fjord zuidwaarts om daar de E6 weer op te pikken.

Vervolgens gaan we weer verder noordwaarts. Dit keer is Olderelv Camping in Skibotn (uit te spreken als sjibotn) onze eindbestemming. Rond half 6 rijden we de camping op en ik meld me bij de receptie. Maar de eigenaresse is niet aanwezig. Of we misschien een plekkie uit willen zoeken en om 20.00 uur terug willen komen ? Ach .. nou toe dan maar :-)

Olderelv Camping is een enorme camping met veel vaste plekken, maar ook een aantal mooie "drop-in" plaatsen. We vinden een mooi plekkie:

en gaan eerst even in het zonnetje genieten van een bakkie leut. Daarna even met het eten aan de gang, afwassen en een rondje over de camping maken. Het gesprek met de eigenaresse is eh .. niet echt verhelderend. Maar ik heb altijd goede hoop :-) We kruipen nog even achter de laptop en later voor de buis. Morgen weer een dag !

Donderdag 20 juni 2013.

Zoals al eerder aangegeven gaan we nu definitief naar de Noordkaap. Vandaag moeten we dan dan 296 km. rijden en morgen (vrijdag) 286 km. Dat lijkt niet veel, maar meestal haal je niet meer dan 50 a 60km. per uur.

Vanmiddag is onze eindbestemming Alta. Onderweg hebben we geen campings te bezoeken, maar op de eindbestemming wel 3.

En dus vertrekken we vanochtend iets later. Het weer is helaas wat omgeslagen en da's jammer want het is een mooie route. Grotendeels rijden we langs de fjorden, maar op 1 stuk gaat het behoorlijk de hoogte in en rijden we een stuk langs de besneeuwde bergen:

Onderweg stoppen we nog even om een broodje te eten en rond 15.30 uur rijden we Alta binnen. De 3 te bezoeken campings liggen allemaal bij elkaar iets buiten Alta aan de weg richting Kautokeino. Bij de 1e camping verloopt het gesprek wat moeizaam, maar bij de 2e camping (Alta Strand en Appartement) klikt het met eigenaar Folke Strand en we komen tot een mooi promotiepakket.

Voor de Campingnavigator een promotiepakket + de Best Deal Camping Card. En da's mooi, want in het verre noorden van Noorwegen hadden we geen Best Deal deelnemer. Daarnaast heeft hij behoorlijk wat hytter, waaronder een aantal zeer fraaie hytter:

En wat vind je van deze:

Let goed op het dak en de raampjes. Erg mooi !

Helaas was het ook voor de foto's niet echt mooi weer... Als je meer informatie wilt, kijk dan even op: http://www.vakantiewoningen-in-europa.nl/4368/vakantiewoning/finnmark/noorwegen voor meer informatie.

De laatste camping voor vandaag is Wisloff Camping, direct naast Camping Alta Strand. Daar heb ik pech, de eigenaren zijn niet aanwezig en de receptioniste spreekt niet goed Engels of begrijpt het allemaal niet zo goed :-) Uiteindelijk lukt het wel om de formulieren in te vullen en we spreken af om later contact te hebben. Hier overnachten is geen probleem, maar helaas is het weer nog niet best. En daarom geen foto's, maar een geshopte foto van de website van de camping:

Na het eten en de afwas ga ik de campings voor morgen voorbereiden. Er komt nog een Nederlander bij ons om te informeren hoe het kan dat wij de schotel omhoog hebben staan (en dus ontvangst hebben) en het bij hem niet lukt. En waarom wij wel WIFI hebben en het hem niet lukt ...  Maar even later is ook bij ons het beeld verdwenen. Of het nou komt door het slechte weer of vanwege het feit dat we buiten de "ontvangstcirkel" van de Astra satelliet zitten, geen idee. Waarschijnlijk het laatste.

Voor morgen is er beter weer voorspeld ... en dan gaan we naar de Noordkaap, dus misschien hebben we geluk...