Periode vrijdag 21 juni 2013 - maandag 24 juni 2013. Route Alta, Honningsvag, Noordkaap, Lakselv, Vestre Jakobselv, Kautokeino, Narvik, Ballangen.

Vrijdag 21 juni 2013.

Als we op staan is het in ieder geval droog, maar nog wel wat bewolkt. Eerst even een warme douche en nog even een tijdje achter de laptop en daarna op pad !!

Voor vandaag hebben we 2 campings + 1 klant van Mol Travel op het programma staan, allemaal op het eiland Mageroya waar de Noordkaap op ligt.

Even na 11.00 uur rijden we de camping af en bezoeken in Alta nog een klant. Nou ja .. eigenlijk de accommodatie. Want de eigenaresse van Baarstua Gjestehus gaf gisteravond telefonisch aan dat ze vandaag niet aanwezig zou zijn. En dus stoppen we om de accommodatie te bekijken en om wat foto's te maken:

In het gebouw verhuren ze 1- en 2-pers. kamers en ik moet zeggen dat de kamers er van binnen mooier uit zien dan het gebouw van buiten.

Baarstua Gjestehus ligt langs de E6 aan de noordzijde van de E6, perfect dus als je op weg bent naar bijv. de Noordkaap.

Voor meer informatie, kijk maar even op: http://www.vakantiewoningen-in-europa.nl/3113/vakantiewoning/finnmark/noorwegen

We rijden Alta uit en een eindje verder draaien we weer de bergen in. Het gaat flink de hoogte in en even later krijgen we echt "hordes" rendieren te zien:

Even wat dichterbij en groter:

Echt een heel mooi gezicht !

Bij de splitsing Hammerfest - Nordkapp gaan we weer richting de kust en even later rijden we over de Nordkappsveien richting Honningsvag waar we de eerste klanten gaan bezoeken.

Om half 2 stoppen we nog even om wat te eten. Op een prachtige P in een baai ...

We lopen nog even naar het water en zoals overal hier in het noorden zijn er weer flink wat torentjes gemaakt:

Helaas moeten we de deur dicht houden want er zitten hier behoorlijk wat muggen. Benieuwd hoe dat verder naar het noorden is ...

Rond 15.00 uur - als we bijna de onderzeetunnel naar Honningsvag bereikt hebben - worden we (weer) geconfronteerd met rendieren die ineens over de weg schieten:

En dan ook precies bij de tipi's die Hennie graag wilde zien:

Even verder is het weer raak ... het blijft goed oppassen hier:

Gelukkig kunnen ze niet vanuit de bosjes de weg opschieten, want die (bosjes) zijn er niet :-)

Even later duiken we de onderzeetunnel in en het gaat behoorlijk steil naar beneden en uiteraard even later ook weer steil naar boven. In Honningsvag aangekomen blijkt het weer (let op de klemtoon ...) behoorlijk opgeknapt.

In Honningsvag bezoek ik North Cape Guesthouse, een klant van Mol Travel. Omdat ik geen idee had hoe laat we hier zouden zijn heb ik geen afspraak gemaakt. Maar dat had ook niet uitgemaakt. Want de eigenaresse blijkt pas volgende week terug te komen. En dus krijg ik een rondleiding door deze vlakbij het centrum van Honningsvag gelegen accommodatie. North Cape Guesthouse verhuurt appartementen en kamers tegen een redelijke prijs en het is een komen en gaan van verschillende nationaliteiten.

Wil je meer informatie, kijk dan even op: http://www.vakantiewoningen-in-europa.nl/2879/vakantiewoning/finnmark/noorwegen

We rijden verder naar de Noordkaap en bezoeken op ca. 8km. vanaf Honningsvag de volgende klant --> Nordkapp Camping. Ook daar blijkt de eigenaar niet aanwezig, maar de receptioniste is heel behulpzaam en wil wel even bellen. We vullen in ieder geval vast de formulieren in en een half uurtje later duikt er ineens een man op in de receptie. Het is behoorlijk druk met arriverende klanten en de receptioniste reageert niet. En voordat ik het in de gaten heb is de man weer verdwenen. Het zit me niet lekker en dus vraag ik de receptioniste of dat toevallig de eigenaar was. Dat blijkt inderdaad het geval, maar ik moet haar vervolgens nog overreden om hem vlug te bellen.

De eigenaar is de beroerdste niet en even verder zie ik m keren en 5 minuten later zitten we in gesprek. Het klikt en ik doe goed zaken. Hij verlengt de bestaande promotie bij de Campingnavigator en wil ook promotie voor de bungalows, hytter en de kamers op de camping. Kijk maar even op: http://www.vakantiewoningen-in-europa.nl/4371/vakantiewoning/finnmark/noorwegen voor meer informatie.

We rijden door naar de volgende klant --> Kirkeporten Camping bij Skarsvag. Onderweg hebben we een geweldig uitzicht:

en zoals je ziet is het weer behoorlijk beter geworden. Zouden we zoveel geluk hebben dat het vannacht op de Noordkaap onbewolkt is ?

Op Kirkeporten Camping word ik vriendelijk ontvangen door receptioniste Magdalena. De contactpersoon welke ik heb doorgekregen blijkt er niet meer te werken, maar deze receptioniste weet van wanten. Ze belt niet alleen met mn contactpersoon, maar ook met de eigenaar en even later zijn niet alleen de papieren geregeld, maar is het bestaande contract van de Campingnavigator verlengd en zelfs uitgebreid.

Het is nu 17.00 uur en we hebben net afgestemd dat we hier tot 22.00 uur mogen blijven en daarna naar de Noordkaap gaan. Als we een - tijdelijk - plekje voor de camper gevonden hebben, maak ik eerst even een rondje over de camping om wat foto's te maken van deze prachtige plek:

Wel grappig ... onderstaand bord geeft aan op welke tijden het konvooi van Skarsvag naar Honningsvag gaat. Uiteraard gaat het hierbij om de winter, maar begin mei lag er hier nog behoorlijk sneeuw en de borden zijn nog niet weggehaald. Als je dus naar Honningsvag wilt rijden er meestal 2 sneeuwschuivers mee om de weg sneeuwvrij te maken. Even naar Honningsvag rijden en weer terug zal dus ook niet gaan want dan zul je je daar weer bij het konvooi moeten melden....

Terug bij de camper rijd ik toch de camper even op de blokken want anders kan ik geen pannenkoeken bakken :-) Daarna even afwassen en nog even een tijdje achter de laptop en Hennie in het zonnetje want het is nog steeds heerlijk weer.

Via een webcam (http://nordkapp.livecam360.com/cam3/flash/main.php) kijken we wat voor weer het bij de Noordkaap is (vanaf Kirkeporten ongeveer 20 minuten rijden) en dat stemt ons niet gerust. Het lijkt wel steeds bewolkter te worden. Daarnaast zien we op de webcam dat de parkeerplaats behoorlijk vol staat...

Om 21.30 uur houden we het niet langer. We maken de camper klaar voor vertrek en rijden naar de Noordkaap. Bij de kassa's aangekomen kijk ik of ik het advies van de eigenaar van Nordkapp Camping in de praktijk kan brengen. En warempel .. het lijkt en even later rijden we zonder te betalen de parkeerplaats op. Maar goed, ik maak natuurlijk ook heel veel promotie voor de Noordkaap en Noorwegen in het algemeen :-)

Even voor de duidelijkheid: wie denkt van "ik rijd even naar de Noordkaap en parkeer mn camper wel ergens"  ... die komt bedrogen uit. Want dat gaat je niet lukken. De entree kost NOK 245 = € 32,50 p.p. Voor dit bedrag heb je 48 uur toegang tot de Noordkaap. Dat betekent dus ook dat je na een paar kunt vertrekken en daarna zo vaak je wilt kunt terugkomen tot een maximum van 48 uur. Er is ook een "light" versie. Die kost NOK 160 = € 21 p.p. Dan kun je maximaal 12 uur op de Noordkaap verblijven. Prima als je er bijv. wilt overnachten. Tussentijds wegrijden en later weer terugkomen is niet mogelijk.

De lightversie is ook niet inclusief de Nordkapp Panoramafilm, maar als wij later door de enorme ruimtes wandelen zitten we ineens in de bioscoop naar de panoramafilm te kijken :-) Echt heeeeel erg mooi !!!

Om je even een idee te geven hoe druk het is om 23.00 uur 's avonds:

We maken een wandeling over het plateau en het uitzicht is echt geweldig:

Nog een eentje richting het Noordkaap punt:

En daarna lopen we richting het Noordkaap punt om onszelf te laten vereeuwigen. En het is er helemaal niet druk :-)

En om te genieten van het geweldige uitzicht. Zoals je ziet is de zon nagenoeg verdwenen, maar het is er niet minder indrukwekkend om:

Uiteraard snuffelen we even rond in giftshop en lopen nog even via de andere kant richting het Noordkaap punt:

We genieten nog even in het restaurant van een bakkie leut en wat lekkers en gaan vervolgens weer naar buiten. Maar het weer lijkt niet op te knappen en dus besluiten we even later richting Nordkapp Camping te gaan. Want de eigenaar heeft aangegeven dat we daar vannacht wel kunnen blijven en dat het geen probleem is dat we midden in de nacht arriveren. Als we maar niet te veel lawaai maken.

Zaterdag 22 juni 2013.

En dus rijden we om 00.45 uur van de parkeerplaats en stoppen even later al weer omdat we een grote kudde rendieren zien. WAUW !!

's nachts rijden is natuurlijk geen enkel probleem want het is echt superlicht en om 1.20 uur rijden we Nordkapp Camping op.

De camper hebben we zo te plek als we de screens dicht hebben (om toch nog een beetje "nacht idee" te krijgen) genieten we nog even na en gaan we vervolgens op bed. Want morgen staat ons een flinke rit te wachten.

Om 9.45 uur schrikken we wakker. Oei ... ik had eigenlijk om 10.00 uur willen vertrekken, maar dat gaan we nu niet meer redden. Ik maak nog even een paar foto's van ons plekje hier:

Zoals je ziet beschikt de camping over een grote geasfalteerde plek voor (met name) campers. Sommige mensen vinden dat verschrikkelijk, maar persoonlijk heb ik er geen moeite mee. Voor campers is het ideaal en voor de camping eigenlijk ook. Want het is hier natuurlijk ook vaak regenachtig en het is natuurlijk elke dag een komen en een gaan van campers. En bovendien worden die campers steeds groter en zwaarder.

Nog even weer de link naar de camping: http://www.vakantiewoningen-in-europa.nl/4371/vakantiewoning/finnmark/noorwegen

En bovendien hebben ze voor tenten weer een mooi grasterrein:

Deze jongens in die auto's met reclame erop kwamen vannacht pas om 4.00 uur aan. En die waren - helaas - niet erg rustig. Het zijn voornamelijk Duitsers en Zwitsers en op elke auto staan sponsors vermeld en is er aangegeven dat ze voor een goed doel rijden. Ik heb nog even opgezocht waar "the baltic sea circle, SAC 2013" voor staat:

Achter de camping ligt trouwens nog een fraai hotel. Uiteraard ook weer volledig van hout:

Om 10.45 uur rijden we van de camping, op naar Vestre Jakobselv vlakbij Kirkenes op slechts 5km. van de Russische grens. Want zoals je op bovenstaand plaatje kunt zien, grenst Noorwegen in het hoge noorden aan Rusland.

Voor vandaag hebben we een ritje van 436km. voor de boeg en opnieuw bij een gemiddelde snelheid van ca. 60km. per uur doen we daar ca. 7 uur over. Maar onderweg moeten we ook nog een camping bezoeken.

Nog voordat we de onderzeetunnel bij Honningsvag bereikt hebben rijden we al in een colonne van campers:

Inhalen is er niet bij want het is veel te smal en te bochtig. Een half uurtje later houden de voorste 2 campers het voor gezien en laten de rest van de campers er langs.

Even voor 14.00 uur rijden we Camping Stabbursdalen Resort op. De eigenaar heb ik onderweg al gebeld en hij heeft niet veel tijd. Dat komt mooi uit .. wij eigenlijk ook niet :-)

De eigenaar blijkt een bijzondere gast. Hij heeft weinig tijd, maar vertelt aan 1 stuk door. Zo heeft hij op de camping prachtig nieuwe bungalows (dit kun je echt geen hytter meer noemen) geplaatst:

En uiteraard wil ik die heel graag op mn site hebben. Dat lukt niet alleen, hij breidt ook zn bestaande promotie bij de Campingnavigator uit. Super !!

Kijk maar even op: http://www.vakantiewoningen-in-europa.nl/4375/vakantiewoning/finnmark/noorwegen voor meer informatie.

Om aan te geven hoe bijzonder de eigenaar is. Op deze fundering:

gaat hij een kerkje bouwen. Een Nordlys (Noorderlicht) kerk. Hiervoor wil hij een Japanse priester in dienst nemen, met de bedoeling om de kerk te gaan gebruiken voor trouwerijen. En dan met name gericht op Japan want het schijnt, dat als Japanners trouwens bij het Noorderlicht dat dit geluk brengt ... dus ....

Wij rijden weer verder, stoppen onderweg nog een paar keer - o.a. om te tanken en om boodschappen te doen - en rijden uiteindelijk om 19.30 uur Camping Vestre Jakobselv op. Onderweg hebben we echt giga veel campers op parkeerplaatsen zien staan, maar ook hier op de camping is het behoorlijk vol. Opnieuw heb ik geen idee wat ik aan tref, want deze - zeer noordelijk gelegen - campings heb ik nog nooit bezocht.

Bij de receptie is het behoorlijk druk en dus vraagt de campingmanager mij of ik iets later kan terugkomen. Hier overnachten is geen probleem en de muggen vallen hier volgens mij ook nog wel mee. Als we de camper te plek hebben en de schotel ook nog blijkt te werken, gaat Hennie met het eten aan de slag en ga ik met de campingmanager om tafel.

Dat blijkt behoorlijk langer te duren dan ik had verwacht en dat is zakelijk meestal een goed teken. Zo ook nu, want ze verlengt niet alleen de bestaande promotie, ze breidt het ook uit met de Best Deal Camping Card en met promotie voor de hytter op mn eigen site. Kijk maar even op: http://www.vakantiewoningen-in-europa.nl/4376/vakantiewoning/finnmark/noorwegen voor meer informatie.

En dus rol ik pas om 21.30 uur de camper binnen. De hoogste tijd om te eten. Na het eten zakken we beide heeeeeeeel ver weg ... morgen maar s even uitslapen dacht ik zo !

Zondag 23 juni 2013.

Zoals gezegd ... we slapen vanochtend uit. Om half 10 schrikken we wakker. Zo duf als een knien zoeken we eerst verfrissing onder de douche en gaan daarna lekker ontbijten met een vers bakkie senseo .... en het zonnetje schijnt. Dus beter kan de dag niet beginnen. Niet wetende dat het een heeeeeeeeeeeeeeeeeele lange zondag gaat worden :-)

Eerst maar s even een paar foto's van ons plekkie hier:

Nog even offline (WIFI werkt tijdelijk niet) met mn verslag aan de gang en de route van vandaag voorbereiden en dan kunnen we weer op pad. Onze eindbestemming is eigenlijk morgen in Narvik. We hebben alle te bezoeken campings in het noorden gehad en ga nu "binnendoor" via Finland en Zweden naar Narvik. Daar pakken we dan te bezoeken campings aan de E6 tussen Narvik en Trondheim weer op. Een rit van totaal 855 km.

Het is bedoeling dat we vandaag 355km. rijden en morgen 500. Maar het loopt anders ...

Even voor 11.00 uur rijden we van de camping en genieten langs het prachtige Varangerfjord van het uitzicht:

Het Varangerfjord mondt overigens uit in de Barentszee ... klinkt behoorlijk ver weg of niet dan ?

Het is werkelijk een schitterend gebied en volgens de campingmanager maken veel Nederlanders hier een stop als ze op de heenreis via Finland of Zweden richting Noordkaap rijden.

Wij rijden in ieder geval net de omgekeerde route en rijden via Alta zuidwaarts richting Kautokeino. Maar mn navigatiesysteem heeft een betere route en even later rijden we Finland binnen. Dit was niet helemaal de bedoeling. Ik had eigenlijk nog willen tanken. Nu zult u misschien zeggen "in Finland is de diesel goedkoper".. Dat klopt, maar in Finland kan ik de BTW niet verrekenen en dat betekent dat de dieselprijs er voor mij toch nog ca. 17% hoger ligt.

Verder is er eigenlijk nauwelijks verschil. Of het moeten de plaatsnamen zijn:

Allemachtig ... je mag eigenlijk wel gewoon stoppen om het goed te lezen :-)

De rit gaat verder prima. Onderweg stoppen we om even te lunchen en rijden vervolgens door Noors Lapland richting Keutokeino.

Naarmate we dichter bij Kautokeino komen begint het steeds harder te regenen. Bij de gelijknamige camping aangekomen valt het wel weer mee, maar echt mooi weer is het niet meer. Ik meld me bij de receptie en informeer of mn contactpersoon Marit er is. De oude vrouw geeft aan dat ze er niet is en ik meende toch echt dat ze zei dat haar dochter even met pauze was.

In ieder geval ... of ik vanavond om 19.00 uur terug wil komen ? Tuurlijk. We vinden een leuk plekje, maar al bij het aansluiten van de stroom valt me op dat er hier heel veel kleine vliegjes zitten. Ik denk nog "daar word ik niet bang van :-)".

Maar naarmate de tijd verstrijkt verschijnen er muggen, muggen en nog eens muggen. En dus sluiten we alles goed af en eten in de camper.

Om 19.00 uur ga ik richting receptie en als Marit verschijnt blijkt dit een nog oudere vrouw te zijn dan de oude vrouw die me vanmiddag te woord stond. En nog iets niet geheel onbelangrijks ... ze spreekt geen woord Engels of Duits. Nu kan ik me wel aardig redden in het Noors, maar een volledig gesprek voeren in het Noors ... daganie !

En dus komt de iets minder oude vrouw erbij en een heel moeizaam gesprek volgt. Tot zaken komt het niet, maar hier blijven is geen enkel probleem. Onder 1 voorwaarde: elke avond tussen 20.00 en 21.00 uur wordt er gratis koffie geschonken in de tipi en er komt dan een traditionele Lapse (?) vrouw. Tja, dit is natuurlijk koren op de molen voor Hennie en dus gaan we even later naar de tipi, waar het vuur al hoog opgestookt is:

Het kan ons niet hoog genoeg opgestookt worden, misschien kunnen we zo de muggen wat verjagen ? In de tipi is het behoorlijk druk en de koffie hangt al boven het vuur te pruttelen:

We kletsen even wat en gaan vervolgens even - zo goed en kwaad als dat gaat met zoveel muggen - een rondje maken over de camping. Dit is ons plekkie hier:

Terug in de camper zijn we eigenlijk alleen maar bezig met muggen verjagen. Om 23.00 uur gaan we - tegen beter weten in ? - op bed. Ons zoveel mogelijk verstoppen voor de muggen ... maar het helpt niet. Egnie !

Maandag 24 juni 2013.

Het is 0.00 uur ... dit is niet gewoonweg niet te doen. Hoe graag we hier ook willen blijven, dit is onmenselijk. We hebben alles potdicht zitten, maar de muggen komen met bussenvol de camper binnen. Het is klaar, we gaan ervandoor !!

Naar de kust bij Narvik is het ongeveer 500km. rijden, maar het is licht en we hebben de hele nacht. Als we de camping af rijden heeft de eigenaresse ons al in picture. Ze komt naar ons toe en als ik aangeef dat er gewoon TEveel muggen zijn geeft ze aan dat het best wel mee valt als je maar wat muggenspray gebruikt. Tja, dat zal wel ... maar terwijl ze het mij vertelt zitten er 3 muggen op haar voorhoofd. Ze zijn er volgens mij gewoon immuun voor geworden :-)

Via de "93" rijden we zuidwaarts richting de Finse grens en steken bij het enorme meer van Geadgejavri (klinkt als gadverdarri ...) de grens over en rijden we Finland binnen. Alsof we nog niet genoeg muggen hebben. Nou ik moet zeggen ... terwijl ik aan het rijden ben is Hennie op muggenjacht gegaan en ze heeft er inmiddels al flink wat te pakken.

Via de "21" bereiken we de Zweedse grens bij Kaaresuvanto en daar stoppen we even voor een bakkie leut. Ondanks het late tijdstip komen we nog steeds auto's en ook nog campers tegen. Heel apart. We rijden de E45 op en we worden - niet zo gek aangezien we midden in de nacht rijden - een paar keer geconfronteerd met overstekende rendieren:

Indien mogelijk rijd ik daarom midden op de weg en houden we beide strak de weg en de bermen in de gaten. Maar het gaat allemaal prima en even later draaien we de E10 op en bereiken we Kiruna. Deze plaats ken ik alleen "van teletekst" en dan steeds als "koudste plaats in Noord - Europa". Het blijkt een behoorlijk grote plaats, maar even later hebben we het achter ons gelaten en stoppen we weer even voor een bakkie en om wat te eten.

Het zonnetje schijnt inmiddels volop en in de verte doemen de besneeuwde bergen van het Vadvetjakka Nationalpark op. We hebben er tot nu toe een heel goed gevoel over van ons besluit om weer richting kust te rijden. Het laatste stuk is erg fraai en even later rijden we weer de E6 op. Rond 7.45 uur rijden we de Narvik Camping op, maar uiteraard is de receptie nog niet open.

Even voor 8 uur arriveert de receptioniste, maar ze geeft aan dat eigenaresse Anita vandaag niet komt. Ze wil haar later vandaag wel even bellen. Eh .. okay, dan kunnen we eerst even wat slaap bijtanken. We mogen de camper wel even op de camping zetten en waar andere mensen wakker worden en van bed komen, gaan wij juist op bed.

Rond 12.00 uur word ik wat onrustig en informeer bij de receptioniste of Anita nog komt. Dit blijkt niet het geval. En dus besluiten we om te vertrekken. De receptioniste zal me helpen de papieren in te vullen. Maar als ik bij de receptie kom zie ik ineens de man van Anita. Die ken ik nog van een paar jaar terug en hij herkent mij ook. Hij heeft niet veel tijd, maar wel genoeg om voor het eerst bij de Campingnavigator een contract af te sluiten en het bestaande contract bij Mol Travel te verlengen. Helemaal super !

Wil je meer informatie over deze - op fietsafstand van Narvik gelegen - camping, kijk dan even op: http://www.vakantiewoningen-in-europa.nl/3075/vakantiewoning/nordland-noord-lofoten-vesteralen/noorwegen

We gaan door naar onze eindbestemming van vandaag: Ballangen Camping. Nog ongeveer 40 minuten rijden. Bij aankomst is eigenaar Jorn niet aanwezig, maar als we even later de camper te plek hebben kom ik hem net tegen. We kletsen even bij en spreken af om vanavond om 20.00 uur om tafel te gaan.

's middags proberen we nog wat te doen, maar we zijn nog behoorlijk "brak" van het feit dat we een nacht hebben overgeslagen. Na het eten even samen afwassen, nog even achter de laptop en dan richting receptie.

Het gesprek met Jorn is prima. Ballangen Camping is onderdeel van PlusCamp en voor PlusCamp hebben we een mooi groepsvoorstel neergelegd. Daar hoeven we het nu dus niet over te hebben. Maar Ballangen Camping is ook klant van Mol Travel, maar de presentatie wordt probleemloos verlengd.

Wil je meer informatie over de (fraaie) hytter direct aan het fjord, kijk dan even op: http://www.vakantiewoningen-in-europa.nl/2680/vakantiewoning/nordland-noord-lofoten-vesteralen/noorwegen

En Jorn had nog een nieuwtje voor me: Ballangen Camping staat te koop ! Uiteraard meld ik dit soort zaken alleen als de campingeigenaar mij dit specifiek vraagt. Dus .... als je interesse hebt in deze mooie goeddraaiende camping + restaurant + zwembad, neem dan contact op met eigenaar Jorn Wiik, maar het kan uiteraard ook via mijn mail: info@moltravel.nl.

Terug bij de camper kletsen Hennie en ik nog even, want tv kijken is er hier helaas niet bij. En vervolgens maar s op tijd op bed dacht ik zo :-)