Periode dinsdag 25 juni 2013 - zondag 30 juni 2013. Route Ballangen, Fauske, Mo i Rana, Korgen, Harran, Steinkjer, Roar, Viggja.

Dinsdag 25 juni 2013.

Vanochtend slapen we ook even iets langer uit, maar het is geweldig mooi weer ... dus er toch maar gauw uit !

Eerst even wat shotjes maken van ons plekkie hier. Ballangen Camping ligt direct aan het fjord:

en beschikt over verharde plaatsen:

en over grasplaatsen:

en tot slot over een flink aantal leuk hytter (hutten):

Tegen 10.00 uur vertrekken we richting Skarberget, want daar moeten we met de veerboot over naar Bognes. We denken dat we mooi op tijd zijn, maar in plaats daarvan vaart de boot net weg als we aankomen. Dan maar even een kopje koffie zetten en kort daarna is de veerboot er ook al. We tikken NOK 268 = € 34 (camper 6 - 7 meter incl. bestuurder + 1 passagier) af en rijden bij aankomst aan de overkant verder zuidwaarts over de E6.

In Innhavet stoppen we even om brood te kopen en plakken daar gelijk de lunch ook maar aan vast. Bij de plaatselijke Shellpomp mikken we nog even wat diesel in de dorstige camper en we kunnen verder. Onze eindbestemming is Fauske, maar onderweg wil ik nog een klant van Mol Travel bezoeken.

Tegen 15.00 uur rijden we Stromhaug Camping op in Straumen. Sinds 2010 staan de hytter van deze camping op www.vakantiewoningen-in-europa.nl, maar er zijn wat ... eh ... probleempjes. Bij aankomst blijkt de eigenaar niet aanwezig, maar de dame bij de receptioniste is uiterst onvriendelijk. Ze stelt - in mijn ogen - de meest onlogische vragen welke je maar kunt bedenken en ondertijd eet ze gewoon verder van haar brood. Met hangen en wurgen belt ze de eigenaar en nu versta ik niet letterlijk al het Noors wat ze uitkraamt, maar de strekking is me wel duidelijk. Ik raak in ieder geval behoorlijk pissed off en helemaal als ze aangeeft dat ze niets willen betalen voor de promotie van de afgelopen jaren.

Nu moet je weten dat we werken met jaarcontracten. Elk jaar krijgt de camping een verlengingsvoorstel of ik bezoek de camping. In dit geval heeft de camping inmiddels 6 of 7 mailtjes en 3 telefoontjes ontvangen. Op de mail wordt niet gereageerd en over de telefoon laten ze steeds weten wel via de mail te reageren. En omdat ik er niet van houd om een camping "zo maar" van de site te gooien en het - zeker in Noorwegen - in de meeste gevallen wel goed komt, laat ik de campings vaak online staan. Maar in dit geval komt het dus niet goed :-)

Gauw weg hier !

Op naar Fauske. Onze eindbestemming is Lundhogda Camping, maar we gaan eerst nog even boodschappen doen in Fauske. Op de camping aangekomen blijkt de eigenaresse niet aanwezig, maar telefonisch geeft ze aan dat ze later vanavond komt en dat we wel een plekje mogen opzoeken. Het weer is inmiddels wat omgeslagen, maar we houden de moed erin en rollen de luifel uit. Maar na een paar rukwinden houd ik het voor gezien en haal de luifel weer binnen.

Later op de avond ga ik richting receptie voor een gesprek met de eigenaresse. Verlenging is bij deze camping geen enkel probleem, ze zijn zelfs super tevreden. Pff ... dat verbetert mijn stemming enigszins :-)

Wil je meer informatie over deze prachtig - net buiten Fauske - gelegen camping, kijk dan even op: http://www.vakantiewoningen-in-europa.nl/3137/vakantiewoning/nordland/noorwegen

Ook handig: de eigenaar bezit ook een garage in Fauske. Dus heb je problemen met je auto, camper of caravan dan is Lundhogda Camping ook een goed adres. Desnoods regelen ze transport naar de garage en kun je tijdelijk op de camping verblijven. Wil je liever direct contact met de garage, kijk dan even op: http://www.autokon.no/

Woensdag 26 juni 2013.

Gisteravond heb ik even contact gehad met Fauske Camping, iets ten zuiden van Fauske aan de E6 gelegen. Want eigenaresse Else spreekt geen Engels en slechts een beetje Duits. De vriendelijke receptioniste heeft me gisteravond aangegeven dat ze er om 10.00 uur wel zou zijn en dus staan we even na 10.00 uur op de stoep.

Maar helaas .... de dame is niet aanwezig en dus ga ik het gesprek met Else met handen en voeten aan. Maar we komen eruit ! Voor de Campingnavigator doe ik helaas geen zaken, maar de presentatie van Mol Travel wordt zonder problemen verlengd. Voor meer informatie, kijk maar even op: http://www.vakantiewoningen-in-europa.nl/3077/vakantiewoning/nordland/noorwegen

Net als gisteren hebben we voor vandaag weer een ritje van iets van 200km. voor de boeg. Niet echt grote afstanden, maar zelfs via de E6 doe je over 200km. toch nog wel zo'n 3 uurtjes. En daarnaast moet ik onderweg nog een klant bezoeken: Rognan Fjordcamp. Rond 11.15 uur rijden we de camping op. Eigenaresse Hanna weet van mn komst en dus kunnen we direct in gesprek. Het gesprek is goed, maar het lukt me net niet om een contract voor de Campingnavigator af te sluiten. En da's jammer want ik vind dit een leuke camping met goed sanitair en veel ruimte.

En dus ben ik blij dat ze wel graag de hytter op m'n eigen site wil plaatsen, kijk maar even op http://www.vakantiewoningen-in-europa.nl/4377/vakantiewoning/nordland/noorwegen voor meer informatie.

We rijden verder zuidwaarts en stoppen in Rokland nog even bij een Tourist Office om even wat rond te struinen en om even te lunchen. Eenmaal weer op de E6 gaat het behoorlijk de hoogte en even later bereiken we de Poolcirkel waar aan de E6 een leuk Polar Centre gevestigd is. Hier ben ik in 2008 en 2010 langs gereden en dus de hoogste tijd om nu maar een keer te stoppen.

Het Polar Centre bestaat uit een restaurant en een leuke winkel. Deze Polar Bear wilde wel even met Hennie op de foto:

Ook heel grappig (foto hierboven rechts): je kunt hier nu al je Kerstkaarten versturen. Als je ze in deze brievenbus deponeert worden ze tegen Kerst verzonden met een speciaal "Poolcirkel stempel".

Zo ziet het Polar Centre er uit:

En uiteraard ook hier weer de bekende "stenen torentjes". Soms voorzien van naam en datum:

Het is inmiddels 15.00 uur, dus we gaan weer gauw verder. Onze eindbestemming voor vandaag is Mo i Rana Camping en rond 16.00 uur rijden we de camping op. Eigenaar Tore is aanwezig, maar druk en dus spreken we - ook hier - af om vanavond om tafel te gaan.

Als we de camper te plek hebben en ik net mn Duitse buurman met de stroom aan het helpen ben, krijgen we bezoek. Ik moet even graven (is me als mol wel toevertrouwd ..) in mn geheugen, maar even later is het kwartje gevallen. Ruud en Riekje Bokma. Nou ja zeg ... Voor de 1e keer ontmoet in Spanje in februari 2009, vervolgens in Portugal in maart 2009, daarna op Sicilie in maart 2010 en nu dus in Noorwegen. Gek genoeg stond ik alle keren bijna naast hun. Ook nu. Hennie en ik zeiden nog tegen elkaar "dat is bijna dezelfde camper als die van ons"...

We kletsen even wat bij en daarna kruip ik nog even achter de laptop. Later op de middag raken we met onze andere Nederlandse buren aan de klets. Ze komen uit Heerenveen, maar de man komt oorspronkelijk uit Oldeholtpade en de vrouw heeft op de Rabobank in Wolvega gewerkt. En laten Hennie en ik daar nu ook gewerkt hebben :-) Ik had het idee dat ik de man kende en dat lijkt wel te kloppen want hij was eerder behoorlijk actief in de korfballerij en hij geeft aan mijn naam wel eens voorbij hebben zien komen. Kleine wereld ...

Na het eten en de afwas ga ik richting receptie voor het gesprek met Tore. Dat verloopt prima. Eigenlijk beter dan verwacht, want hij sluit ook een mooi contract af voor de Campingnavigator en verlengt daarnaast de promotie van de appartementen voor mn eigen site. Wil je meer informatie over deze vlakbij het centrum van Mo i Rana gelegen appartementen, kijk dan even op: http://www.vakantiewoningen-in-europa.nl/3078/vakantiewoning/nordland/noorwegen.

Ik heb het met Tore ook nog even over mn Duitse buurman. De beste man spreekt alleen maar Duits en waarschijnlijk door taalproblemen heeft hij veel te veel voor de stroom betaald. Tore geeft aan dat er waarschijnlijk iets fout gegaan is en vraagt me of ik de buurman richting receptie wil dirigeren. Tuurlijk wil ik dat doen, maar ik loop ook nog maar even mee. Want Tore spreekt geen Duits en mn Duitse buurman geen Engels. En dus ga ik mee als tolk en mn buurman krijgt netjes het teveel betaalde bedrag NOK 80 = € 10 terug. Mn buurman weer blij :-)

Terug in de camper kruipen we nog even samen voor de buis want we hebben weer s beeld ... Morgen gaan we weer verder. Waarschijnlijk maar een klein stukje ...

Donderdag 27 juni 2013.

Gisteravond hebben we even uitvoerig naar het weer gekeken en besloten om hier op de camping eerst nog even een wasje te gaan draaien. Want ik ben inmiddels al bijna 5 weken onderweg en we hoeven vandaag niet ver te rijden. En dus zit de was even later in de wasmachine. Maar het weer houdt niet over en als de was eenmaal hangt droogt het niet snel.

Maar later op de ochtend komt eindelijk het zonnetje erdoor en is het in een poep en een scheet droog :-) Als we de was opgeruimd hebben, maak ik even een rondje om wat foto's te maken. Dit is ons plekkie hier:

Op onderstaande foto zie je de camper van Ruud en Riekje links van onze camper en de luu uut Oldeholtpae staan met hun caravan rechts van ons:

Rond 15.30 uur maken we de camper klaar voor vertrek en gaan we weer op pad. In Mo i Rana gooien we de tank nog even vol en rijden daarna naar ons 1e adresje van vandaag: Yttervik Camping. Even later rijden we de camping op en kan ik direct in gesprek met eigenaar Oddbjorn. Het gesprek is goed en met een goed gevoel rijd ik deze mooie camping af.

Wil je meer informatie over de hytter op deze knusse camping direct aan het fjord, kijk dan even op: http://www.vakantiewoningen-in-europa.nl/3079/vakantiewoning/nordland/noorwegen.

We rijden de E6 weer op en gaan verder zuidwaarts richting Korgen. Nog een ritje van ca. 30 minuten. Zoals gezegd, geen lange rit dit keer. Bij aankomst op Korgen Camping zie ik dat de camping nog steeds open is. Een aantal jaren geleden gaf eigenaresse Gry Elly me aan dat ze de camping waarschijnlijk wilde gaan sluiten. En dat zou heel jammer zijn want het is een leuke kleine camping en heerlijk rustig gelegen aan een rivier.

Bij de receptie staat aangegeven dat deze "vanwege een gewijzigde organisatie" is gesloten en dat mensen maar een plekkie moeten zoeken. De overnachtingsprijs moet in een enveloppe in de brievenbus gedeponeerd worden en later hoor ik van de eigenaresse dat dat prima gaat. Ik heb haar gebeld en ze komt aan het begin van de avond even langs voor het gesprek.

Het gesprek is goed, maar voor de camping wil ze geen promotie meer maken. Wel voor de hytter, want die blijven nog zeker in de verhuur.

Kijk maar even op: http://www.vakantiewoningen-in-europa.nl/2693/vakantiewoning/nordland/noorwegen voor meer informatie.

Dit is trouwens ons plekkie hier:

Deze foto is genomen om 19.30 uur en zoals je ziet is het nog steeds heerlijk weer. We zitten dus ook nog tot laat in de avond (bijna nacht) onder de luifel ...

Vrijdag 28 juni 2013.

Vannacht hebben we heerlijk rustig geslapen en we moeten flink wat moeite doen om wakker te worden. Dat lukt uiteindelijk met een bakkie leut en een lekker broodje en ik kruip nog even achter de laptop voordat we weer verder gaan.

Daarnaast ga ik nu voor alle gesprekken afspraken maken, want vanaf nu hebben we geen speling meer aangezien Hennie zondag weer vanaf Trondheim (het vliegveld is in Stjordal) richting Amsterdam vertrekt.

Om 10.30 uur heb ik een afspraak in Mosjoen, dus we moeten een beetje opschieten vandaag. Maar we vertrekken net op tijd en duiken direct de 8,6km. lange tunnel in bij Korgen. Precies om 10.30 uur rijden we de camping op en eigenaar Bard komt me al tegemoet. Het is nog steeds goed weer en dus voeren we het gesprek buiten aan de picknicktafel. Dit is de 1e keer dat ik Bard persoonlijk spreek, maar het gesprek is prima. Mosjoen Camping is lid van PlusCamp en die promotie loopt centraal. Maar PlusCamp Mosjoen heeft ook behoorlijk wat hytter en die wil hij wel graag op www.vakantiewoningen-in-europa.nl. Prriiima !

Hennie en ik maken nog even een rondje over de camping en halen in de naast gelegen supermarkt nog even wat boodschappen. Als we onderweg zijn begint het weer helaas te verslechteren en even later regent het. De volgende stop is Svenningdal Camping in Trofors. Met de eigenaar neem ik de papieren door, maar vanwege gezondheidsproblemen zit promotie voor de camping er voorlopig niet in.

We gaan weer door en stoppen even later voor een lunch. Onze eindbestemming voor vandaag is Harran Camping. De campingmanager is pas om 15.00 uur aanwezig en dat komt prima uit. Om 15.15 uur rijden we de camping op en ik kan direct in gesprek. Het gesprek is prima. De bestaande promotie van de Campingnavigator wordt verlengd en uitgebreid en daarnaast wil ze graag promotie voor de hytter.

Kijk maar even op http://www.vakantiewoningen-in-europa.nl/4366/vakantiewoning/nord-trondelag/noorwegen voor meer informatie.

Een probleem is wel dat de camping zelf over weinig foto's beschikt en dus hebben we afgesproken dat ik vandaag en morgen even flink wat foto's ga maken. Dat heeft nu trouwens nog niet veel zin, want het heeft net verschrikkelijk geregend en er was ook nog een klap onweer. We zoeken een plekje en ik moet even goed kijken waar ik de camper neer zet. Want sommige plekken zijn nu flink zacht en daar zak ik niet alleen zo in weg, ik rijd ook nog s het gras van de camping aan gort.

We vinden een prima plekje en zowel WIFI als de schotel werken. Uiteraard eerst even een bakkie en daarna met het eten aan de slag. Na het eten en de afwas kruipen we samen nog even voor de buis en na X-factor gaan we nog even naar buiten. Maar lang houden we dat niet vol. Kleine vliegjes (volgens mij noemen de Noren dat "migs") vallen ons lastig en steken volgens mij ook nog s. Het nadeel is dat je die rotdingen niet ziet of hoort, maar het jeukt enorm.

Zaterdag 29 juni 2013.

Als we wakker worden voelen we al door de screens heen dat het zonnetje schijnt. YES !!

Vanmiddag heb ik een afspraak om 13.00 uur in Steinkjer op ongeveer 1,5 uur rijden van hier. En dus heb ik mooi nog even tijd om wat foto's te maken. Dit is ons plekkie hier:

En heel grappig .... de Friezen (man uit Oldeholtpade) welke we een paar dagen geleden in Mo i Rana tegen kwamen, staan hier ook. De camping ligt direct aan een rivier:

Ondanks de grootte van de camping (niet zo groot ..) is er een aardige speeltuin en zelfs midgetgolf:

Nog eentje dan ... achter de hytter heb je een leuk uitzicht op het centrum van Harran:

Ik kruip nog even achter de laptop en rond 11.15 uur maken we de camper klaar voor vertrek. De rit verloopt prima. Onderweg bezoek ik nog een potentiële klant met veel hytter, maar dat is geen succes.

En dus rijden we precies om 13.00 uur het parkeerterrein op van de VVV in Steinkjer waar ook de promotie van de Kystriksveien (RV17) gevestigd is. Het pand bevindt zich direct langs de E6 vlak voor een enorm winkelcentrum (zelfs voor Nederlandse begrippen :-) en dus zal Hennie zich ook prima vermaken.

Ik heb een goed gesprek en we gaan in ieder geval een mooi voorstel maken. Terug in de camper blijkt Hennie ook al weer terug te zijn en dus besluiten we om samen nog even door het winkelcentrum te sjokken. Want ze hadden er volgens Hennie ook heeeeeeel lekker ijs. Nou .. dat klopt inderdaad en dus genieten we eerst even van het ijs en gaan daarna weer richtig camper.

Onze eindbestemming voor vandaag is Koa Camping (waar we op zaterdag 8 juni zijn begonnen), maar eerst heb ik nog een andere afspraak in Steinkjer. Ik weet de weg, maar in het centrum is een groot muziekfestival en dus moeten we een stukkie omrijden. Als ik Guldbergaunet Camping op rijd staat de eigenaar al op me te wachten. Superrr. Het gesprek is goed en het lijkt erop dat we zaken gaan doen. Maar vandaag nog even niet :-)

Ook hier moet ik eerst een voorstel via de mail nasturen en vervolgens hoor ik meer. De promotie is natuurlijk voor volgend jaar en sommige campings willen gewoon niet zo vroeg beslissen.

Even later draaien we weer de E6 op en een half uurtje later bereiken we Koa Camping in Roar. De eigenaresse had al aangegeven waarschijnlijk later te komen en als ik me meld bij de receptie blijkt dit inderdaad het geval. We vinden een leuk plekje direct aan zee:

en ook WIFI blijkt te werken. Naast de camper (zie 1e foto hierboven) genieten we samen op een bankie in het zonnetje met een bakkie leut van het uitzicht. Tis echt een mooie plek hier !

Later op de middag heb ik een gesprek met de eigenaren en dit kost me behoorlijk wat tijd. Maar het resultaat mag er zijn. De bestaande contracten worden voortgezet (Best Deal !!) en daarnaast willen ze ook graag promotie voor de hytter. Helaas hebben ze nauwelijks foto's op hun website en zijn de hytter ook bezig. Ik moet dus nog even wachten op foto's.

De rest van de avond doen we niet zo veel meer. De WIFI verbinding is ermee opgehouden en doordat ik een ander WIFI signaal ontvang, kan Hennie in ieder geval de vlucht voor morgen bevestigen en uitprinten. Want morgen moet ze helaas weer naar huis  ... nouooooouououu.

Zondag 30 juni 2013.

Vanochtend slapen we eerst even uit en na het ontbijt gaat Hennie met haar spullen aan de slag en kruip ik nog even achter de laptop. Want als ik Hennie vanmiddag bij het vliegveld in Trondheim heb afgezet, moet ik natuurlijk weer verder en dus ga ik die campings vast voorbereiden.

Aan het eind van de ochtend gaan we even buiten in het zonnetje zitten want het weer is redelijk vandaag. Ineens zie ik dat de hytter (waar ik een presentatie voor moet maken) niet meer bezet zijn en dat de schoonmaaksters bezig zijn. En dus ga ik er - gewapend met mn camera - even naar toe. Als ze klaar zijn kan ik even wat foto's maken. Het uitzicht vanaf de veranda is in ieder geval super:

en ook van binnen ziet het er goed uit:

Voor meer informatie, kijk maar even op: http://www.vakantiewoningen-in-europa.nl/4392/vakantiewoning/nord-trondelag/noorwegen.

Terug bij de camper genieten we nog even van ons (voorlopig) laatste samenzijn en rond 14.15 uur maken we de camper klaar voor vertrek. Hennie moet om half 4 om het vliegveld zijn en Stjordal (waar het vliegveld van Trondheim gevestigd is) ligt op een uurtje rijden. Mooi op tijd arriveren we op het vliegveld en na ons afscheid ga ik verder. Even voorbij Trondheim pak ik mn route weer op bij Melhus. Met de campingmanager van Oysand Camping heb ik een afspraak gemaakt en ik ben eigenlijk heel blij dat hij er is want normaal gesproken werkt hij niet in het weekend.

Het gesprek met Erlend is goed, eigenlijk beter dan verwacht. Hij is tevreden over de Best Deal en wil zelfs het promotiepakket nog wat uitbreiden. Daarnaast wil hij - eindelijk :-) - nu toch ook wel promotie voor de hytter maken. Oysand Camping ligt trouwens aan een 2km. lang strand. Ooit op een hele warme dag stonden er hier ooit 1.600 auto's en lag het gehele strand vol. Maar ja ... ik kom hier al sinds 2006 en ik heb er nagenoeg nog nooit mensen op het strand gezien. Vandaag zitten er wel wat mensen, maar het is niet echt warm ... en dus ook niet druk.

Oysand Camping ligt in een beschermd natuurgebied en Erlend is al een aantal jaren bezig om z'n sanitairgebouw te vernieuwen. Maar door allerlei regels en bezwaren moet dit steeds worden uitgesteld. En da's jammer want ik zie de camping de laatste jaren aardig opknappen. Voor dit jaar zijn de kampeerplaatsen ook wat opgehoogd, waardoor de plekken wat droger zijn. Nu het sanitair nog ...

Wil je meer informatie over de hytter, kijk dan even op: http://www.vakantiewoningen-in-europa.nl/4393/vakantiewoning/sor-trondelag/noorwegen.

Ik rijd verder naar Trasavika Camping, iets verder bij Viggja. Als ik meld bij de receptie blijkt eigenaar John (door mij big John genoemd, want hij is eh .. niet echt klein ..) zelf aanwezig, maar het is er behoorlijk druk en hij vraagt of we om 19.00 uur in gesprek kunnen ... tuuuurlijk ! Op deze camping is er geen tv-ontvangst, maar John geeft aan dat als ik vlakbij "het pad" blijf dat ik misschien toch nog kans maak .... nou ... helaas. Geen tv.

Ik ga direct maar met het eten aan de slag en zit even later aan een overheerlijke spaghetti. Om 19.00 uur meld ik weer bij big John en kunnen we in gesprek. Trasavika Camping is een kleine camping en uitbreiding van de promotie zit er dan ook niet in. De bestaande contracten worden voortgezet en ik ga weer richting camper.

De rest van de avond zit ik achter de laptop want ik heb nog genoeg te doen ... Morgen ga ik een klein stukje verder zodat ik ook morgen nog wat administratie kan doen.