Periode maandag 1 juli 2013 - zondag 7 juli 2013. Route Viggja, Molde, Bud, Andalsnes, Alesund, Geiranger.

Maandag 1 juli 2013.

Sjonge jonge ... ik ben al weer 5 weken onderweg. Wat gaat de tijd toch snel :-)

Ik moet nu in ieder geval nog de rest van mn vroegere gebied (tussen Oslo, Bergen en Trondheim) bezoeken en daarna nog een flink aantal campings in het zuiden van Noorwegen. Plannen is gewoonweg niet te doen, maar feit is wel dat als ik ergens een extra dag blijf staan, ik daarna weer wat meer campings op een dag moet doen. Maar aan de andere kant loop ik bijv. flink met mn verslag achter, moet ik alle campings welke ik de afgelopen 5 weken bezocht heb nog in beheer aanpassen en moet ik nog een flink aantal presentaties afronden.

Wil je trouwens meer informatie over de mooie nieuwe hytter op Trasavika Camping (perfect om bijv. Trondheim te bezoeken ..),

kijk dan even op: http://www.vakantiewoningen-in-europa.nl/2675/vakantiewoning/sor-trondelag/noorwegen

Deze ochtend zit ik in ieder geval de hele ochtend achter de laptop. Tegen de middag maak ik de camper klaar voor vertrek en ga weer op weg. In Orkanger gooi ik de diesel tank nog even weer vol en ga daarna door naar Surnadal, een ritje van 1,5 uur. Bij Surnadal Camping Brekkoya is de eigenaar helaas niet aanwezig. De receptioniste geeft aan dat hij er waarschijnlijk om 18.00 uur wel weer is ... maar mn ervaring leert dat dit toch vaak later wordt :-)

En dus zoek ik een plekje op de camping en mn schotel (tv), WIFI en senseo werken. Dus een prima plek ha ha. En als het zonnetje schijnt ... helemaal goed !

De rest van de middag ben ik aan het werk achter de laptop. Om 18.00 uur bel ik de receptie, maar de eigenaar is inderdaad nog niet gearriveerd. Om 20.00 uur bel ik m nog een keer en we spreken af om morgenvroeg om 10.00 uur om tafel te gaan. De rest van de avond zit ik wisselend achter mn laptop en voor de buis (CSI).

Dinsdag 2 juli 2013.

Vandaag heb ik een druk daggie. Allereerst zo om 10.00 uur een gesprek hier op de camping, daarna met de boot en daarna een flink stuk rijden. Omdat ik geen idee heb of ik bijv. de boot haal en hoe laat ik ongeveer in Molde (in de omgeving van Molde moet ik 3 campings bezoeken) zal zijn, heb ik verder geen afspraken gemaakt.

Het gesprek met de eigenaar van Surnadal Camping Brekkoya is goed. Zoals al eerder aangegeven bestaat de camping eigenlijk uit 2 gedeeltes, met behoorlijk wat seizoensplaatsen. Precies in het midden ligt een mooi grasveld wat hij eigenlijk zou willen gebruiken voor "drop in gasten", maar helaas ... dat stukkie gras is niet zijn eigendom en hij is al jaren bezig om het in zn bezit te krijgen. Maar niettemin verlengt hij de bestaande promotie.

Wil je meer informatie over deze camping, kijk dan even op: http://www.vakantiewoningen-in-europa.nl/2674/vakantiewoning/more-og-romsdal/noorwegen

Ik weet dat de veerboot om het half uur gaat en ik ben net op tijd om de veerboot van 11.00 uur te halen. De overtocht gaat van Kvanne naar Rykkjem en duurt ca. 25 minuten. Kosten voor een camper 6 - 7 m. inclusief bestuurder: NOK 162 = EUR 20. Tijdens de overtocht eet ik even een paar crackers (vaste prik om 11.00 uur :-) en aan de overkant rijd ik verder richting Sunndalsora / Molde. Een ritje van ca. 2 uur. Onderweg had ik eerder 2 campings te bezoeken, maar eentje is dicht en de andere adverteert niet.

En dus bereik ik rond 13.20 uur Molde. Ik moet nu een keuze maken of ik voor Molde af sla of verder Molde in rijd en dus stop ik even om de eigenaar van Kviltorp Camping in Molde te bellen. Hij blijkt aanwezig en heeft bovendien wel even tijd voor mij. En dus zit ik even later met hem in gesprek.

Hij adverteert niet bij de Campingnavigator, dus in principe zou ik ook deze camping niet hoeven bezoeken. Maar het is wel een klant van Mol Travel en dus maak ik er een "combinatie-gesprek" van. Dit pakt goed uit want even later sta ik ook met een nieuw contract voor de Campingnavigator buiten. De verlenging van de promotie van de hytter is geen enkel probleem.

Kijk maar even op: http://www.vakantiewoningen-in-europa.nl/2853/vakantiewoning/more-og-romsdal/noorwegen voor meer informatie.

In overleg met eigenaar Terje rijd ik even de camping op om een broodje te gaan eten en zie dat het al behoorlijk druk is. Ik zet de camper even aan de stroom zodat ik mn lunch kan opleuken met een bakkie senseo en ga daarna weer verder. Mn eindbestemming voor vandaag is PlusCamp Bud, op ongeveer een uurtje rijden.

Onderweg moet ik nog 1 camping bezoeken: Bjolstad Camping in Malmefjorden. Te bereiken via een tunnel of iets omrijden langs de bergrand. Kosten voor de tunnel NOK 20 = EUR 2,50. Omrijden levert iets van 7km. extra op. Het maakt dus eigenlijk niet zo veel uit en meestal rijd ik via de tunnel richting Bud en ga "buitenom" weer terug.

Rond 14.30 uur meld ik bij de receptie van Bjolstad Camping. Eigenaresse Laila is net 2 gasten uit Israel aan het inchecken en ze heeft helaas niet veel tijd. Ik stel voor om morgen of overmorgen terug te komen, maar ze geeft aan dat ze deze week personele problemen heeft en het eigenlijk de hele week druk heeft. En dus gaan we snel om tafel. Dan het gesprek maar wat inkorten. Dit is niet helemaal succesvol, maar het is goed zo :-)

Gauw verder naar PlusCamp Bud, 1 van mn favoriete bestemmingen. Dat zal ook wel met het weer te maken hebben. Want omdat Bud direct aan zee ligt trekken de wolken meestal over en heb ik er eigenlijk elk jaar mooi weer. Maar bij aankomst is het helaas wat bewolkt en blijkt bovendien eigenaresse Marianne niet aanwezig. Als ik even later de camper te plek heb en over de camping loop kom ik wel Ola - haar man - tegen en we kletsen even bij. Hij geeft aan dat ik beter morgenvroeg even naar de receptie kan komen. Helemaal goed !

En dus kruip ik in de camper nog even achter de laptop en ga daarna met het eten aan de slag. Daarna even afwassen en nog een tijdje achter de laptop. Ik weet nog niet precies wat ik morgen ga doen. Het lijkt mooi weer te worden en bovendien weet ik natuurlijk niet precies hoe laat ik de eigenaresse tref.

Woensdag 3 juli 2013.

Als ik wakker word hoor ik de camper kraken .. yes !!

Want eigenlijk moet ik ook nodig nog een wasje draaien en dus besluit ik om direct uit mn bed te springen en met de was aan de gang te gaan. En even later draait de wasmachine al.

Terug bij de camper rol ik de luifel uit en hang de waslijnen op. Terwijl de wasmachine zn werk doet ga ik even douchen en als ik weer terug richting camper loop zie ik dat ie over 10 minuten klaar is. En dus stel ik het gesprek met de eigenaresse nog even uit en ga ik eerst de was ophangen:

Het gesprek met Marianne is prima en belangrijk voor mij. Want zij zit ook in de board (bestuur) van PlusCamp en dus is het belangrijk te weten wat haar ervaringen zijn met bijv. de Best Deal. Die zijn goed en ik ben gerustgesteld. Bovendien wordt de promotie van de prachtige hytter hier op de camping:

verlengd en dus loop ik tevreden richting camper. Vanwege het mooie weer maak ik - gewapend met mn camera - even een rondje over deze mooie camping. De camping bestaat eigenlijk uit 2 gedeelten. De zeezijde:

en plaatsen rond een klein meertje:

De berg op de achtergrond heb ik de laatste jaren regelmatig "beklommen" en vanaf dat punt heb je naar alle richtingen een geweldig uitzicht !

Het sanitairgebouw is gevestigd in dit prachtige optrekje:

gemaakt in de vorm van een schip en ook binnen (de eigenaren wonen in de zomer boven de receptie) heb je het idee dat je door een schip loopt ...

Terug in de camper ga ik eerst een broodje eten. En daarna antwark ! Terwijl ik achter de laptop aan het werk ben zie ik dat er steeds meer bewolking komt en aangezien de was inmiddels wel droog is ga ik eerst de was opruimen, mn bed weer opmaken en de waslijnen opruimen. Later op de middag begint het wat te spatteren en aan het eind van de middag regent het behoorlijk. Maar goed, ik heb alles weer binnen en de camper ruikt lekker fris ha ha.

Even na 18.00 uur ga ik met het eten aan de slag en onder het eten kijk ik even tv. Na de samenvatting van de Tour wil ik nog even achter de laptop, maar dan blijkt ineens mn WIFI verbinding verdwenen te zijn. Nou ja .. ik moet ook nog wat mapjes voor de Campingnavigator klaar maken en als ik daarmee klaar ben werkt de WIFI verbinding inmiddels weer.

Donderdag 4 juli 2013.

Vannacht heerlijk rustig geslapen. Wat is dit toch een heerlijke plek :-)

Wil je meer informatie over PlusCamp Bud, kijk dan even op:  http://www.vakantiewoningen-in-europa.nl/2663/vakantiewoning/more-og-romsdal/noorwegen voor meer informatie.

Voor vandaag heb ik maar 1 camping op het programma staan en die ligt in Andalsnes. Een ritje van ca. 1,5 uur rijden. Maar onderweg moet ik nog met de boot en ik plan mn vertrek zo dat ik ongeveer rond etenstijd bij de haven bij.

En dus kan ik eerst nog mooi even wat dingetjes doen. Ik ben met name bezig om de tot nu toe bezochte campings administratief af te wikkelen en dat zijn er natuurlijk flink wat. Want de afgelopen 5 weken heb ik daar niets aan gedaan.

Tegen 11.00 uur heb ik de camper klaar voor vertrek, groet de eigenaren nog even en vertrek richting Molde. Vlak voor ik de onderzeetunnel in duik, rijd een autobestuurder zonder te kijken vlak voor me de rotonde op. Hij wil ook de tunnel in, neemt dus dezelfde afslag, ziet mij dan ineens in de spiegel vlak achter m en schiet pardoes de berm in. Nou ja ...

Maar goed, eigenlijk ben ik al lang blij dat ik zo'n grapjas niet in deze tunnel voor me heb want zoals ik elk jaar in dit verslag schrijf: ik vind het een rot tunnel. Het gaat behoorlijk steil naar beneden, de tunnel is niet erg goed verlicht en d'r zit ook nog een bocht in. Eenmaal beneden moet je flink gas bijgeven en bijschakelen anders kom je niet meer boven :-)

Rond 12.00 uur rijd ik de haven van Solsnes binnen .... dat klinkt heel wat, maar ik bedoel zeg maar de plek waar de weg stopt. Zie ik dat nou goed ? yes ... de boot komt er net aan. Da's geluk hebben. Ik sta vooraan in rij 2 dus dat moet wel lukken. Tis hier trouwens altijd behoorlijk druk, ik heb hier ook al s op "een boot later" moeten wachten. Als ik NOK 175 = EUR 22 heb afgetikt ga ik vlug even wat eten. Want de overtocht duurt maar 20 minuten en ik moest even wachten totdat ik kon betalen (meestal komen ze langs op de boot ...)

Ik heb net mn laatste stukkie brood achter de kiezen als de klep open gaat en we de boot af kunnen. De rit naar Andalsnes is fraai, maar het weer is minder fraai dan gisteren en dus een minder mooi uitzicht. Wel zie ik vanuit de verte weer een enorm cruiseschip in Andalsnes voor anker liggen. Daar moet ik zo nog even naar toe want ik moet nog even wat boodschappen doen. Even later heb ik de boodschappen gedaan en de tank weer wat gevuld en rijd ik door naar Mjelva Camping.

Bij aankomst is normaal gesproken eigenaar Knut altijd aanwezig, of een jong meisje als vakantiekracht. Maar nu staan er 2 volwassenen en al direct heb ik het gevoel dat er iets niet in de haak is. Dat wordt even later bevestigd en ik krijg te horen dat Knut waarschijnlijk vanavond nog wel even op de camping komt. En dus ga ik op zoek naar een plekje op deze mooie camping.

Da's niet zo moeilijk, want het uitzicht hier ... tja ... kijk zelf maar:

Ja inderdaad, het weer is weer wat opgeknapt. Het "hokkie" op onderstaande foto zorgde ervoor - geloof het of niet - dat mn tv het niet deed. Mn schotel "raakte" net de top van het dak. Toen ik de camper een meter achter uit reed deed ie het wel. Voor mensen die nog nooit in Noorwegen geweest zijn: in Noorwegen staat de schotel bijna recht op. Hoe verder je naar het noorden gaat, hoe minder schuin ie staat. En dan kan een huis, boom of zelfs een hoge camper direct naast je al een probleem vormen:

Okay ... nog eentje dan:

Daarna is het de hoogste tijd voor een bakkie leut en kruip ik weer achter de laptop. Als ik na het richting receptie loop om een douchemuntje te halen, loop ik Knut tegen het lijf. We kletsen even bij en hij wil kijken of we morgenvroeg nog even om tafel kunnen. Dat zien we morgen dan wel weer :-)

Vrijdag 5 juli 2013.

Zo ... vanochtend eerst maar s een doesje nemen. Daarna even ontbijten en na een bakkie koffie kan ik weer tegenaan. Ik werk eerst mn verslag even wat bij en moet nu toch wel weten of ik hier nog in gesprek kan. Want ik moet nu wel mn andere afspraken voor vandaag plannen. Dat zijn er maar 2 en allebei in de omgeving van Andalsnes, maar met name de eigenaar van PlusCamp Trollstigen - waar ik als eerste naar toe ga - is "hard to catch".

Bij de receptie wordt Knut direct gebeld en zoals zo vaak krijg ik de telefoon in de handen gedrukt. Knut geeft aan dat het hem niet lukt en dus vul ik samen met de receptioniste de gegevens in en terug in de camper ga ik direct met de planning aan de gang. Na 3 telefoontjes (3 verschillende nummers) krijg ik Edmund, de eigenaar van PlusCamp Trollstigen, te pakken. Hij heet me van harte welkom, maar vertelt er direct bij dat hij er niet is en dat z'n assistente Kristine het gesprek over neemt.

En dus maak ik de camper klaar voor vertrek en rijd richting de Trollstigen. Daar word ik ontvangen door Kristine en even later is alles geregeld. Kristine is deels Spaans en tijdens het gesprek komt er nog een Australische medewerker bij zitten. Gek ? Nee hoor ... hier niet. We gaan even tellen en komen dit jaar in totaal op 16 verschillende nationaliteiten. En dat is hier eigenlijk ook wel handig want bij de camping is een groot restaurant waar elke dag flink wat bussen met toeristen stoppen. Inderdaad ... van allerlei verschillende nationaliteiten.

Ik rijd weer terug richting Andalsnes en ga vervolgens een stukje richting Dombas voor mn eindbestemming van vandaag Trollveggen Camping. Eigenaar Trygve weet dat ik kom, maar heeft later vanmiddag pas tijd voor een gesprek. En dus ga ik op zoek naar een plekje. Eigenlijk sta ik hier altijd op dezelfde plek ... maar dat komt ook een beetje omdat ik er niet zeker van ben dat er overal op de camping tv-ontvangst is. Ik vermeld het volgens mij elk jaar, maar als je dit zo ziet:

kun je gewoon niet begrijpen dat de schotel nog ergens tussen de bergen door gaat. Want de omliggende bergen bereiken een top van 1.700 m. hoog en het is werkelijk een adembenemend gezicht:

het is dan ook 1 van mn favoriete campings. Mooie terrasvormige plaatsen, speciale plekken voor tenten, een rustige omgeving, vriendelijke eigenaren/personeel en het sanitair is prima. Misschien wat te weinig capaciteit als de camping helemaal vol staat, maar dat is niet echt vaak het geval. En overal waar je kijkt die enorme bergen:

maar goed.... Ik moet aan het werk en de rest van de middag ben ik bezig met mn verslag en mn administratie. Om 17.00 uur ga ik met het eten aan de slag, want om 18.00 uur heb ik een gesprek met Trygve.

Het gesprek is prima en de bestaande contracten worden uitgebreid. En de hoge bergen brengen me nog extra omzet ha ha. Want in een 1/6 advertentie zijn de toppen van de bergen niet te zijn en dus kiest de eigenaar voor een dubbele en dus een 1/3 advertentie. Mmmoooi !

Terug bij de camper ga ik eerst even afwassen en daarna vind ik het eigenlijk wel prima voor vandaag. Ik kijk even naar de finale van X-factor, bel natuurlijk nog even met mn vriendinnetje en bereid me nog even voor op morgen. Want morgen heb ik een drukke dag !

Zaterdag 6 juli 2013.

Ook al is het weekend, de wekker gaat gewoon om 7.48 uur. Even vlug ontbijten, de boel opruimen en ik ben klaar voor vertrek. Ik ben zelfs veel te vroeg want de receptioniste is nog niet eens gearriveerd en de ketting hangt nog voor de inrit naar de camping. Maar eh .. het is half 9 ... me dunkt .... dus ketting eraf, ik eruit, ketting er weer op en daar gaat de mol.

Zoals gisteren al aangegeven heb ik een druk daggie vandaag. Flink wat campings bezoeken en bovendien een behoorlijke afstand rijden. En ook nog eens een overtocht. Nu maar hopen dat ik iedereen een beetje te pakken krijg ...

Mn 1e bestemming is Mandalen waar ik Mana Camping bezoek. Iets na 9.00 uur rol ik de camping op en eigenaar Odd Inge kijkt me aan van "waar kom jij zo vroeg weg ?". Maar goed, het heeft zo zn voordelen, want als we even later in gesprek zitten worden we vanwege het vroege tijdstip niet veel gestoord.

En dus is even later alles geregeld. We hebben nog een discussie hoe het kan dat het aantal Nederlanders op zn camping niet toe neemt. En eerlijk gezegd weet ik er geen antwoord op. De camping ligt werkelijk schitterend direct aan het fjord tussen Andalsnes en Alesund en is ideaal gelegen om Alesund, Geiranger en de Trollstigen te bezoeken. Het sanitair is prima en ook prijstechnisch mankeert er niets aan. En het uitzicht ... kijk zelf maar:

Soms - zoals in dit geval - kan ik het gewoon niet uitleggen. Mochten er Noorwegen-gangers zijn die de wijsheid wel in pacht hebben, laat me het dan even weten.

Wil je meer weten over Mana Camping, kijk dan even op: http://www.campingnavigator.com/noorwegen/more-og-romsdal/mandalen/mana-camping.aspx

En voor de hytter: http://www.vakantiewoningen-in-europa.nl/2656/vakantiewoning/more-og-romsdal/noorwegen

Ik stap weer in mn kampeerautootje en ga verder richting Alesund. Maar da's makkelijker gezegd dan gedaan. Want ze zijn op heel veel plekken met de weg bezig en bovendien komt er een brug over het fjord bij Vestnes en dat scheelt zo'n ritje van 20 - 30 minuten langs het fjord want hier een behoorlijk stuk landinwaarts loopt. De brug is pas in 2015 klaar, maar pomphouders, restauranthouders en campingeigenaren langs het fjord zullen er vast niet zo blij mee zijn...

Om 11.15 uur rijd ik Volsdalen Camping op in Alesund. Dat is in ieder geval de bedoeling, maar 2 Nederlandse auto's + caravans blokkeren de ingang. De campingmanager vraagt ze vriendelijk iets door te rijden, maar het Engels van de Nederlanders lijkt me niet in orde. Ook als ik ze het in het Nederlands uit leg lijken ze niet te willen verplaatsen. Ze hebben iets van "misschien kunnen we nog ontsnappen als we bij de poort blijven staan" denk ik. Maar even later rijden ze toch de camping op.

Het Zweedse stel Harris en Linda wat de camping al een aantal jaren min of meer runt is druk. Harris geeft aan zo te komen, maar even later zit ik met Linda in gesprek. Dat gesprek gaat prima, maar als Harris het over neemt kan ik weer overnieuw beginnen. Hij heeft de pet verkeerd staan en op een gegeven moment vind ik het wel genoeg. Dat lijkt te helpen en alle zaken worden geregeld. Bij mn vertrek excuseert hij zich nog ... druk, druk, druk zegt ie :-)

Ik mag nog even de camping oprijden om even wat te gaan eten en zie tot mn verbazing dat er een flink stuk is bijgekomen. En dat was ook hoognodig, want ze hadden niet veel plek. En zo begint Volsdalen Camping toch nog een leuke camping te worden ha ha. Met het sanitair zijn ze al goed op weg ... nu de plaatsen nog. Het uitzicht is geweldig en ook de ligging is perfect ... het centrum en het uitkijkpunt zijn lopend te bereiken. Wat mij betreft een aanrader als je de mooie stad Alesund wilt bezoeken, maar minder geschikt voor een langer verblijf.

Kijk maar even op: http://www.vakantiewoningen-in-europa.nl/vakantiehuizen/noorwegen/more-og-romsdal  voor meer informatie.

Zo ... op naar Geiranger !

Ik moet dan eerst een stuk over dezelfde weg terug en sla vervolgens bij Sjoholt af richting Stordal. Een mooie route welke echter wel door flink wat tunnels loopt. Prima tunnels overigens.

Even na 13.30 uur rijd ik Stordal Camping op. Ik ben benieuwd wat en wie ik hier aan tref want volgens hun website is de camping weer van eigenaar veranderd. En inderdaad, bij aankomst word ik verwelkomd door de Belgische Myriam. Myriam en haar partner Stijn runnen de camping sinds maart dit jaar.

Na het gesprek maak ik een rondje over de camping en zoals altijd ziet het er piekfijn uit:

Bij de hytter kom ik Stijn tegen en dus kan ik ook mooi even met hem kennis maken. Hij is trouwens even bovenstaand "veldje" aan het maaien en dat kost m 3 uurtjes. En dat 2x in de week ... Maar ik moet zeggen ... het is een plaatje :-)

Wil je meer informatie over Stordal Camping, kijk dan even op: http://www.vakantiewoningen-in-europa.nl/2770/vakantiewoning/more-og-romsdal/noorwegen

Ik ga weer verder en bereik even later het veer van Linge naar Eidsdal. Oei ... het is er behoorlijk druk. Tja, veel mensen gaan met dit mooie weer naar Geiranger natuurlijk. De slagbomen gaan dicht:

en de veerboot vertrekt richting overkant. Maar in de verte zie ik dat de 2e veerboot ook al onderweg is en even later kan ik de boot op. Kosten voor dit stukkie NOK 162 = EUR 20.

In Eidsdal neem ik nog even een kijkje bij Ytterdal Camping, maar zoals de eigenaren vorig jaar al aangaven ... de camping is inderdaad definitief gesloten. Zoooooo jammer !

Als ik Eidsdal achter me gelaten heb, draai ik de bergen in en even later bereik ik Solvang Camping. Net als Stordal Camping deelnemer van Rondje Noorwegen: een groep van Nederlandstalige campingeigenaren die een gezamenlijke website hebben: www.rondjenoorwegen.nl. Ik tref eigenaar Jos op de camping en hij heeft gelukkig even tijd om in gesprek te gaan.

Daarna maak ik me op voor het laatste, maar tevens moeilijkste stukje van vandaag .... de afdaling naar Geiranger. Maar eerst moet ik nog even langs deze koeien zien te komen:

Een eindje verder nog een kudde schapen en dan kan ik aan de afdaling beginnen. Maar helaas ... ik kom weer kuddedieren tegen .... mensen .... hordes !!

Naar mijn bescheiden mening begint het een beetje idiote vormen aan te nemen en bij 1 van de uitkijkpunten kan ik amper passeren:

Boosdoeners zijn ook de ontelbare bussen, met veelal cruiseschippassagiers. Later op de avond zit ik met een Bulgaarse buschauffeur te praten. Hij werkt hier al een aantal jaren en hij vertelt dat iets van 75% van de werknemers hier in Geiranger niet uit Noorwegen komen. Zelfs de gidsen die de toeristen in Geiranger en omgeving rondleiden komen gewoon uit Spanje, Italie en Oost-Europa. Daarnaast werken er heel veel Zweden in Geiranger, maar sowieso werken er - vind ik - veel Zweden in Noorwegen.

Ik begin aan de afdaling en kan nog even een shotje "naar beneden" maken:

en zie dat er opnieuw een paar grote cruiseschepen in het Geirangerfjord liggen. Mijn eindbestemming voor vandaag is Grande Camping. Grande Camping is een klant van Mol Travel en ik heb met eigenaar Thomas afgesproken om vanavond even om tafel te gaan en o.a. ervaringen uit te wisselen.

Hij geeft aan waar ik wel kan staan met de camper en heel slim zet hij me "iets hoger op de camping". Want er staan traditiegetrouw veel tenten op deze knusse camping en die willen natuurlijk niet de hele avond naar zo'n camper kijken. Zelfs niet naar zo'n mooie :-) En dus sta ik even later zo:

En de tenten nabij het water zo:

Met een prachtig uitzicht op de cruiseschepen. Als ze weer vertrekken komen ze behoorlijk dicht langs je tent ha ha:

Later op de avond komt er een behoorlijk groter cruiseschip binnen. Maar de aandacht gaat bij de meeste mensen uit naar een mini helikopter die vanaf de camping opstijgt en het cruiseschip en later de camping filmt. Want het blijkt een op afstand bestuurbare filmcamera te zijn van de NRK (Noorse NOS). De "bestuurder" bestuurt niet alleen het apparaat hij kan op z'n laptop ook gelijk zien wat de camera opneemt. Wel vaker over gehoord, maar nog nooit gezien:

Om 21.00 uur vanavond heb ik een afspraak met Thomas, maar hij had al aangegeven dat het - gezien het mooie weer - behoorlijk druk was. Want veelal runnen de campings hier aan het water ook watertaxi's en verhuren ze boten. En dus wordt uiteindelijk de afspraak verzet naar morgenvroeg. Hij geeft aan tussen 9.00 - en 11.00 uur naar de camper te komen. Dus ...

Zondag 7 juli 2013.

Vandaag heb ik geen grote rit op het programma staan, maar moet ik wel 2 campings bezoeken. Allebei "aan de andere kant van Geiranger ... bergieop".

En dus ga ik vanochtend eerst met mn administratie bezig want ik heb nog een flinke stapel liggen. Om 11.00 uur is Thomas nog steeds niet geweest, ik heb m wel een paar keer langs zien flitsen ... hij is nog steeds druk ha ha.

Met de 1e te bezoeken camping heb ik een afspraak gemaakt en dus maak ik rond 12.00 uur de camper klaar voor vertrek en rijd naar boven, richting receptie. Daar tref ik Thomas en als hij me ziet excuseert hij zich uitgebreid. En dat is ook wel nodig :-) Hij geeft aan dat hij me graag had willen spreken. Hij weet ook dat ik een andere afspraak heb (wel zo handig ...) en ik geef m aan dat ik lang genoeg gewacht heb. No hard feelings, maar volgend jaar krijgt hij een nieuwe kans ha ha.

Wil je meer informatie over deze knusse camping of over de hytter met een geweldig uitzicht, kijk dan even op: http://www.vakantiewoningen-in-europa.nl/3098/vakantiewoning/more-og-romsdal/noorwegen

Even later ben ik boven (steil !) en rijd ik richting Geiranger. Het is opnieuw prachtig weer en dus is het weer verschrrrrriiiikkkkkkelijk druk in Geiranger. Maar ik weet me er door te worstelen zonder iemand omver te rijden en even later bereik ik Vinje Camping. Iets buiten het dorp en hoger op de berg gelegen camping en dus heeeeeeeeeeeerlijk rustig. Onderweg maak ik nog een foto van het Geirangerfjord:

Eigenaresse Solveig staat al op me te wachten en we kunnen dus direct in gesprek. Het gesprek is prima en de bestaande contracten voor de Campingnavigator en Mol Travel worden verlengd.

Wil je meer informatie over deze leuke rustige camping "bij de waterval" kijk dan even op: http://www.vakantiewoningen-in-europa.nl/3082/vakantiewoning/more-og-romsdal/noorwegen

Ik rijd weer hoger de berg op en bereik even later Dalen Gaard Camping.... nog rustiger gelegen dan Vinje Camping, maar met een geweldig uitzicht ! Eigenaresse Wenche komt later op de middag en dus ga ik op zoek naar een plekje. Er staan trouwens verrassend veel Nederlanders en eentje heeft wel een hele bijzondere camper:

Ik verwacht even dat Pipo en Mammalou eruit komen, maar het blijkt een gehuurde camper te zijn. Op de camper staat www.thuisopwielen.nl dus als je interesse hebt ...

En dit is het uitzicht:

Je kunt het zo niet zien, maar helemaal bovenop de berg midden in beeld is de Dalsnibba, het uitkijkpunt vanwaar je een geweldig uitzicht hebt over Geiranger. Dat uitkijkpunt is trouwens gewoon met de camper te bereiken (tol !)

Het is nu inmiddels 14.00 uur ... de hoogste tijd om een broodje te eten. En daarna kruip ik de rest van de middag achter de laptop. Af en toe ga ik even "luchten" met een bakkie koffie en later op de middag ga ik richting receptie voor een gesprek met de eigenaresse. Maar helaas ... we komen er niet uit. De reden kan ik helaas niet in het verslag vermelden, maar het heeft niets met onze sites te maken ....

Rond 18.30 uur ga ik met het eten aan de slag. Daarna eten (helaas geen tv erbij hier ...), afwassen en nog een tijdje achter de laptop. Morgen heb ik weer een druk daggie voor de boeg ... dus op tied op bedde...