Periode maandag 8 juli 2013 - donderdag 11 juli 2013. Route Geiranger, Stryn, Loen, Olden, Bryggja.

Maandag 8 juli 2013.

Vannacht heerlijk rustig geslapen ! Zo vast dat ik vanochtend slecht wakker kon worden .... eerst maar s frisse douche !

Ik kruip nog even achter de laptop en ga daarna direct op pad. Voor vandaag heb ik geprobeerd afspraken te maken, maar de 1e klant krijg ik maar niet te pakken en dan heeft het eigenlijk ook geen om de daaropvolgende klanten te gaan bellen. En dus ga ik maar gewoon op pad.

Mn 1e te bezoeken camping is PlusCamp Strynsvatn aan het gelijknamige meer. Een ritje van zo'n 1,5 uur. Want onderweg wil ik nog een kijkje nemen bij een klant van Mol Travel. Maar eerst moet ik nog even een bultje over :-)

Ik ben behoorlijk vroeg en dus is het heerlijk rustig en eenmaal boven heb ik het idee dat ik "alleen op de wereld ben":

Het uitzicht is geweldig:

En ondanks de sneeuw ligt er veel minder dan bijv. op 9 juni 2011 .... maar toen was ik natuurlijk ook bijna een maandje eerder ... maar wel bij hetzelfde huisje:

Een eindje verder draai ik de "15" richting Stryn en duik daar al meteen de door mij niet zo geliefde tunnels in. Want ondanks dat ze er afgelopen jaar mee aan het renoveren waren zijn het nog steeds geen fijne tunnels: slecht verlicht, niet echt vlak en vooral: niet al te breed. Als je een vrachtwagen tegen komt, stop dan maar even want het past veelal maar net.

Maar ik kom veilig beneden en voor de laatste tunnel neem ik de afslag naar Hjelledalen aan de noordoostzijde van het Strynsvatn ("het meer van Stryn"). De eigenaresse is niet aanwezig, maar Vollsnes staat al een aantal jaren op mijn site en dus wordt het de hoogste tijd om de accommodaties eens zelf te gaan bekijken. Even verder kom ik bij een wel heeeeel smal bruggetje:

Maar ik ben wat gewend :-) Even verder vind ik de prachtig gelegen hytter van Vollsnes ... wauw ! wat een uitzicht !

Ze zijn niet echt berekend op campers hier ... Mn camper staat iets verder op het pad en keren zit er niet in. Maar ja ... mensen die hytter huren komen meestal niet met een camper.

Wil je meer informatie over deze hytter (de klant heeft trouwens meerdere vakantiehuisjes te huur ...

kijk dan even op: http://www.vakantiewoningen-in-europa.nl/2912/vakantiewoning/sogn-og-fjordane-omgeving-olden-stryn-nordfjord/noorwegen

En dus moet ik een stukkie achteruit rijden, kan vervolgens keren, kom weer zonder kleer scheuren over het smalle bruggetje en draai even later weer de "15" op.

Ik heb zojuist opnieuw de eigenaar van PlusCamp Strynsvatn proberen te bereiken, maar helaas ...

Dan maar op goed geluk.

En dus meld ik me even later bij de receptie. Eigenaar John Roger is - geheel volgens verwachting - niet aanwezig, maar zn moeder kent me en is de beroerdste niet en wil m wel even bellen. Maar ze krijgt m niet te pakken ... goh :-) ??

Terwijl ze andere nummers probeert gebaart ze me dat ik bij haar in de auto moet stappen en even later hebben we m gevonden. En dus zit ik even later met John Roger in gesprek op de veranda van zn privéwoning. En ik maar denken dat je vanaf de camping al een mooi uitzicht had. Sjonge jonge ...

De bestaande contracten worden verlengd, dus ... wil je meer info, kijk dan even op: http://www.vakantiewoningen-in-europa.nl/4026/vakantiewoning/sogn-og-fjordane-omgeving-olden-stryn-nordfjord/noorwegen

Ik ga verder richting Stryn en een klein stukje verder bezoek ik de volgende klant: Mindresunde Camping. Een kleine camping welke overigens op dit moment geen promotie heeft bij de Campingnavigator. En dus hoef ik m eigenlijk niet te bezoeken. Maar in het verleden hebben ze wel promotie gehad en eigenlijk vind ik het een beetje jammer dat ze niets doen. Want het is een leuke knusse camping direct aan het Strynsvatn en met prima sanitair.

Helaas is er niemand aanwezig en op zo'n moment komt mn Noorse simcard goed van pas. Even later krijg ik de eigenaresse aan de lijn, maar ze is niet in de buurt. Ze geeft aan dat ze haar man (boer) wel zal sturen, maar ja ... ik heb natuurlijk geen idee hoe lang het duurt. En dus zet ik maar even een kopje koffie en ga even wat eten. Maar net als ik de koffie heb ingeschonken (tuuuuurlijk ...) wordt er op de deur geklopt. Lars, de eigenaar.

Hij heeft niet veel tijd en dus gaan we direct in gesprek. Bij de bespreking van de promotiemogelijkheden krijgt het gesprek ineens een andere wending ... met als resultaat een promotiepakket bij de Campingnavigator. Super !

De camping heb ik al gecontroleerd en dus ga ik weer verder. In Stryn ga ik nog even boodschappen doen. En flink ook want ik ben er aardig door ...

Toen ik net bij Mindresunde Camping weg reed heb ik nog even gebeld met de eigenaresse van Vollsnes (van bovenstaande foto's ...). Zij werkt in Stryn - geen idee waar ... - en had aangegeven dat ik haar maar even moest bellen als ik in Stryn was. Als ik terug kom uit de supermarkt zie ik dat ze heeft teruggebeld. En dus bel ik haar opnieuw en krijg te horen "i think i already see your bobil" (=camper). Blijkt ze bij het Stryn Kulturhus te werken en uitgerekend daar op het parkeerterrein staat mn camper ha ha.

En dus zit ik even later in het Kulturhus in gesprek en ook hier krijgt het gesprek een andere wending. Ik kwam eigenlijk om met haar kennis te maken en om het bestaande contract te verlengen. Maar ze regelt ook de promotie voor Folven Camping waar ik overigens zo straks voor langs ben gereden. Ze vraagt of we hier een afzonderlijk (nieuw) contract voor kunnen maken. Ach, nou toe dan maar :-)

Voor meer informatie, kijk maar even op: http://www.vakantiewoningen-in-europa.nl/4389/vakantiewoning/sogn-og-fjordane-omgeving-olden-stryn-nordfjord/noorwegen

Als ik weg rijd bedenk ik me dat ik nog steeds geen brood heb gegeten. Iets verder staan op een parkeerplaats behoorlijk wat campers en dus stop ik daar maar even om wat te eten.

Want ik heb nog een aantal afspraken te gaan. Ik hoef trouwens geen grote afstanden meer te rijden, maar heb in Loen en Olden behoorlijk wat klanten te bezoeken. Bij het grote Alexandra Hotel in Loen sla ik af en rijd het dal in.

Iets verder bereik ik Tjugen Camping en ook hier is niemand aanwezig. Ook nu bel ik de eigenaar en even later zit ik met Knut in gesprek. Het bestaande contract van Mol Travel wordt verlengd, maar als ook z'n vrouw is gearriveerd komen we ook een promotiepakket voor de Campingnavigator overeen. Mooi !

Tijdens het gesprek blijken ook deze eigenaren besloten te hebben de camping te gaan verkopen. Als je geïnteresseerd bent, stuur dan de eigenaar of mij even een mailtje. En ... het moet gezegd worden: het is een mooie camping op een prima locatie. Een klein aantal seizoensplaatsen (goed voor een basisinkomen :-), een aantal hutten/bungalows en een mooi sanitairgebouw. Volgens mij hoeft er niet zo veel aan te gebeuren ...

Kijk maar even op: http://www.vakantiewoningen-in-europa.nl/4027/vakantiewoning/sogn-og-fjordane-omgeving-olden-stryn-nordfjord/noorwegen  voor meer informatie.

Om je alvast een idee over het uitzicht te geven:

Op naar de volgende klant: Loenvatn Feriesenter. Gelegen direct aan het prachtig Loenvatn ("het meer van Loen"). Hier heb ik een kort gesprekje met de eigenaar en ga daarna verder naar mn eindbestemming voor vandaag: PlusCamp Sande. Met de eigenaren van deze camping kan ik het goed vinden en de ontvangst is daarom anders dan anders :-) We spreken af om om 17.00 uur zakelijk om tafel te gaan en eigenaar Magne loopt met me mee naar buiten. Hij geeft aan dat ik wel "next to that blue van" kan parkeren.

Op de auto zie ik grote groene stickers met ACSI inspection erop. Ja ja ... het is me al duidelijk ha ha.

Vlak voordat ik in gesprek ga met de eigenaren raak ik met de ACSI inspecteurs aan de klets. Wel grappig om te horen hoe hun werken in min of meer hetzelfde gebied.

Het gesprek met Turid en Magne - eigenaren van PlusCamp Sande - is prima. Turid zit ook in het bestuur van PlusCamp en ook om die reden is dit een belangrijk gesprek. Ze geeft aan dat het voorstel (wat ik de groep gedaan heb) er prima uit ziet en al geaccepteerd is. Da's mooi !

Terug in de camper ga ik met het eten aan de slag en na het eten begin ik wat weg te zakken. Vandaag een behoorlijk druk daggie gehad. In totaal 6 gesprekken. De ene wat langer dan de andere... maar goed. En al met al bovendien een zeer succesvolle dag.

Dinsdag 9 juli 2013.

Gisteravond heb ik nog s goed naar de weersvoorspellingen gekeken en uiteindelijk heb ik besloten om hier vandaag te blijven. Want ze hebben toch pokkenweer voorspeld vandaag en dat lijkt uit te komen ...

En omdat ik in het volgende dal flink wat campings c.q. klanten moet bezoeken en het morgen weer beter weer lijkt te zijn ga ik vandaag maar weer s met mn administratie aan de slag. En da's hoognodig.

Maar eerst vanochtend even een lekker douche pakken. En dat gaat hier prima ! Want Magne is nogal handig en hij heeft vorig jaar het sanitair flink onder handen genomen. En dat is te zien ! Ziet het "gewone" sanitair er al gelikt uit:

De familiebadkamers zijn helemaal super. Ik heb even het gevoel dat ik thuis ben ha ha:

En omdat ik vanochtend op tijd wakker ben, heb ik het voor het kiezen.

Terug in de camper eerst even ontbijten en daarna aan het werk ! In de loop van de ochtend zie ik dat het gros van de toeristen is verdwenen. Blijven kampeerders in Noorwegen toch al niet zo lang op een camping .... als het regent vertrekken ze meestal direct. Bij mij is dat juist omgekeerd ... Voor mij is dit een mooie administratiedag. Als ik met mn papieren over de camping moet en foto's moet maken, is het handiger dat het mooi weer is.

Tussen de middag ga ik even een broodje eten en de rest van de middag zit ik achter de laptop. Inmiddels zijn er al weer flink wat nieuwe kampeerders gekomen, maar het weer wordt er niet beter op.

Na het eten ga ik even afwassen en ga ik met de planning voor morgen aan de slag. Omdat ik zoveel klanten in een klein gebied heb, maak ik alleen een afspraak met de 1e klant.

Woensdag 10 juli 2013.

Vannacht heb ik weer heerlijk geslapen en da's maar goed ook want ook vandaag heb ik flink wat gesprekken op de planning staan. Wel allemaal in hetzelfde dal en de afstand wat ik vandaag moet rijden zal misschien in totaal iets van 40 - 50 km. zijn. De 1e afspraak heb ik om 9.30 uur en dus heb ik nog even tijd om nog een paar foto's van mn plekkie hier te maken:

De bewolking is nog niet opgetrokken en dus kun je de gletsjer helaas niet zien:

Wil je meer informatie over deze prachtige plek, kijk dan even op: http://www.vakantiewoningen-in-europa.nl/2649/vakantiewoning/sogn-og-fjordane-omgeving-olden-stryn-nordfjord/noorwegen

En daarna gauw op pad. Ik heb om 9.30 uur met de eigenaar van Fjordblikk Olden. Het gaat in dit geval niet om een camping maar om een particulier die een aantal vakantiehuisjes verhuurd en die zijn minder goed aangegeven dan de campings en dus hebben we afgesproken bij de Statoil (tankstation) in Olden. De vakantiehuisjes liggen (weet ik) vlakbij de haven waar de cruiseschepen aanmeren en als ik deze:

in het vizier krijg, weet ik dat ik vlakbij ben. Het tankstation blijkt daar ook te liggen en dus maak ik wat dichterbij nog een foto van dit enorme schip, wat dus inderdaad gewoon "naast de weg ligt":

Even later kom er iemand naar me toe (mijn camper valt wel op ha ha), we maken kennis en rijden de berg op richting de vakantiehuisjes. Gelukkig is het niet al te steil en even later bereiken we de prachtige bestemming. Helaas liggen de huisjes 's morgens vroeg in de schaduw en dat maakt een foto maken wat lastiger. Ik heb daarom even wat foto's van de website van de klant gehaald:

Het is echt een geweldige plek is !!

Wil je meer informatie, kijk dan even op: http://www.vakantiewoningen-in-europa.nl/3111/vakantiewoning/sogn-og-fjordane-omgeving-olden-stryn-nordfjord/noorwegen

We regelen het zakelijke gedeelte en Halvard vertrekt via een kortere (lees: steilere) route naar beneden. Ik neem dezelfde weg terug, vang nog een glimp op van het cruiseschip (met zwembad op het achterdek...):

en maak nog even een shotje van het dorpje Olden:

Daar - aan de overkant van het water - ligt mn volgende bestemming: Alda Camping. Vanaf deze camping heb je een geweldig uitzicht over het fjord:

en op het dal waar ik zo in ga en nog "eventjes" 5 klanten moet bezoeken:

Alda Camping is nog geen klant, maar ondanks dat de camping te koop staat wil de eigenaar wel promotie voor z'n hutten. Niet echt luxe hutten, maar wel op loopafstand van het centrum van Olden en zoals gezegd ... met een geweldig uitzicht! Voor meer informatie, kijk maar even op: http://www.vakantiewoningen-in-europa.nl/4390/vakantiewoning/sogn-og-fjordane-omgeving-olden-stryn-nordfjord/noorwegen.

a In het dal is Oldevatn Camping mn 1e stop. De camping wordt gerund door een jong enthousiast stel en even later zit ik met hun om tafel. Het gesprek is prima en ze besluiten het bestaande contract (inclusief Best Deal !) te verlengen. Ook de promotie voor de hytter wordt voortgezet en daar ben ik heel blij mee, want dit is echt een leuke camping met prima sanitair. En dat is te zien, want telkens als ik hier kom staan er veel Nederlanders... die uitzicht hebben over - veelal - prachtig helderblauwgroen water:

of op de gletsjer:

en waar je ook kijkt ... het is echt geweldig. Voor meer info: http://www.vakantiewoningen-in-europa.nl/2871/vakantiewoning/sogn-og-fjordane-omgeving-olden-stryn-nordfjord/noorwegen

Ik maak nog even een rondje over de camping en in overleg maak ik nog even gebruik van de camperserviceplaats:

Ik rijd verder het dal in, rijd door de onverlichte tunnelbuis (alsof je door een riool rijdt ..) en krijg even later Gryta Camping (sla ik eerst over, wil ik eigenlijk straks graag overnachten) en Olden Camping Gytri in het vizier. Het is hier trouwens goed oppassen want de weg is echt heel smal. En als er dan ineens zo'n grote touringcar met cruiseschipgasten om de hoek komt ....

Op Olden Camping Gytri aangekomen heb ik geluk ... de eigenaresse is aanwezig en lijkt - in tegenstelling tot vorig jaar - tijd te hebben. En we zitten nog maar net in gesprek als ook haar man aanschuift ... die is dus al ingeseind of heeft mij gezien ha ha. Vorig jaar ging het gesprek echt niet goed, maar dit keer is het prima en het lukt me om alle contracten te verlengen. Ik mag zelfs even de camping op rijden om even wat te eten en uiteraard om even wat foto's te maken:

Om je even een idee te geven hoe smal de weg door het dal van Olden soms is:

Maar denk nou alsjeblieft niet "daar ga ik niet naar toe", want naar mijn bescheiden mening zijn de dalen van Loen en Olden 1 van de mooiste van Noorwegen !! Overal waar je kijkt heb je een geweldig uitzicht:

en de campings zijn prima en allemaal aan het water gesitueerd:

Wil je meer informatie over Olden Camping Gytri, kijk dan even op: http://www.vakantiewoningen-in-europa.nl/2857/vakantiewoning/sogn-og-fjordane-omgeving-olden-stryn-nordfjord/noorwegen voor meer informatie.

Ik duik weer verder het dal in en moet nu nog 2 klanten van Mol Travel bezoeken. In de verte heb ik steeds zicht op de Briksdalgletsjer:

en even later bereik ik Myklebust Hytter. Maar helaas ... niemand aanwezig. Uiteindelijk komt er iemand bij me en die geeft aan dat de eigenaresse pas vanavond weer terug is. En dus laat ik de papieren achter, maak nog even een shotje van een uitloper van de gletsjer "bij Myklebust achter huis":

en ga verder. Melkevoll Bretun ligt helemaal aan het eind van het dal. Met de eigenaresse heb ik vorig jaar een goed gesprek gehad en omdat ze er een camping bij hebben, was het de bedoeling om dit jaar ook te kijken of we misschien opname in de Campingnavigator zouden kunnen bewerkstelligen. Maar helaas ... de eigenaresse is ziek en pas later deze week aanwezig.

Da's wel een beetje jammer ... zo goed als de gesprekken gingen, zo slecht gaan ze nu ... Nou ja ... geen gesprekken zeg maar. En dus ga ik naar mn eindbestemming voor vandaag: Gryta Camping. En ga weer richting het Oldevatn ("het meer van Olden"):

En even later schud ik Dagfinn - de vriendelijke eigenaar van Gryta Camping - de hand. Hij vraagt of we vanavond in gesprek kunnen en eerlijk gezegd ben ik daar wel blij om ...

Ik zoek een plekje dicht bij de receptie (vanwege WIFI), maar waar je ook staat op deze camping ... het maakt echt niet uit !

Ik maak gelijk even een rondje over de camping en de burgemeester ligt er weer lekker rustig bij:

De meeste plekken zijn aan het water gesitueerd, maar de camping bestaat deels uit terrassen:

zodat eigenlijk iedereen van het geweldige uitzicht kan genieten. Elk jaar (bij mooi weer :-) moet ik gewoon een foto maken. Want het is zooooooooooooooooo mooi:

Ik kan hier eigenlijk wel uren naar kijken, maar daar heb ik niet echt tijd voor. En dus kruip ik even een tijdje achter de laptop, ga daarna met het eten aan de slag en rond 20.00 uur ga ik met Dagfinn in gesprek.

Ook hier is het even afwachten hoe het loopt want vorig jaar had ik niet echt een goed gevoel bij het gesprek. Maar dit jaar is het prima (zit zeker in de lucht ..) en met een voldaan gevoel loopt ik terug richting camper.

Sjonge jonge wat een dag ...

Donderdag 11 juli 2013.

Ik heb me voorgenomen om vandaag even "pas op de plaats" te maken. Want vrijdag heb ik weer een stevig daggie en dus wil ik die dag even goed voorbereiden. En daarnaast moet ik echt met mn administratie aan de slag. Anders wordt het echt een rommeltje ha ha.

En dus zit ik de rest van de ochtend achter mn laptop. Alsof ik nog niet genoeg te doen heb, is het ook met boekingen (voor het hoogseizoen) nog eens druk :-)

Tussen de middag ga ik nog even een broodje eten en maak vervolgens de camper klaar voor vertrek. Mn eindbestemming voor vandaag is PlusCamp Nore Fjordsenter in Bryggja, een ritje van ca. 1,5 uur.

Even na 13.00 uur rijd ik van de camping en bereik even later Olden. Daar ligt opnieuw een gigantisch cruiseschip ... de Costa Luminosa:

Costa Luminosa ??? waarom komt me dat zo bekend voor ?? En dus ga ik even Googelen op "waarisdemol.nl Costa Luminosa" en ja hoor .... op 29 juli 2010 zitten Hennie en ik in Flam te lunchen met zicht op:

precies ... de Costa Luminosa.

Ik schreef toen: "De Costa Luminosa vaart onder Italiaanse vlag, is 292 meter lang en 32 meter breed, herbergt 2.260 passagiers en daarnaast nog s 921 bemanningsleden... echt niet normaal !"

Maar toen wisten we nog niet dat lunchen bij een schip met een gele schoorsteen met een C niet zo safe is :-) De Costa Concordia welke op 13 januari 2012 kapseisde bij een eiland voor Toscane voer onder dezelfde vlag ...

Via Stryn rijd ik verder richting de westkust en tegen 15.00 uur rijd ik PlusCamp Nore op. Ben wel benieuwd wat ik hier aan tref want de laatste jaren heb ik steeds een gesprek met andere mensen gehad. Ik parkeer mn camper bij de receptie en zie bij de ingang dat deze gesloten is. Net als ik wil bellen komt er iemand naar me toe. Het blijkt de nieuwe campingmanager te zijn. En we kunnen direct in gesprek ... super !

Als alles geregeld is, ga ik op zoek naar een plekje want ik mag hier - gelukkig - wel overnachten. Als ik de camper te plek heb, wil ik eigenlijk nog wat foto's maken ... maar het is te donker. Morgenvroeg maar even kijken...

Zo ... nu eerst een bakkie koffie en daarna aan het werk ! Later op de avond ga ik hier vast even douchen want morgenvroeg moet ik echt vroeg weg !