Periode woensdag 15 juli 2015 - maandag 20 juli 2015. Route Gaupne, Sognefjellet ("55"), Lom, Skjak, Randsverk ("51"), Fagernes, Vang i Valdres, Flam.

Woensdag 15 juli 2015.

Vandaag is het weer eens een heerlijke koude regenachtig zomerdag in Noorwegen. Sjonge jonge ... Het valt echt met bakken uit de lucht. Morgen lijkt het wat beter te worden (ook op de Sognefjellet), dus wat dat betreft kan ik beter morgen richting Lom rijden.

Het sanitair hier op de camping is de afgelopen jaren vernieuwd en ziet er prima uit. En dus heb ik me vanmorgen even lekker gedoucht, daarna even een broodje gegeten, nog even achter de laptop en vervolgens naar mn afspraak.

Het gesprek met Hans Olav - de eigenaar - is prima. Deze camping valt ook onder de groep PlusCamp (promotie wordt centraal geregeld) en dus komt dat ook nog uitgebreid ter sprake. Met een goed gevoel loop ik weer terug naar de camper. Hier nog een dag blijven is geen probleem. Nu eerst maar even wat telefoontjes plegen. Even later heb ik de planning voor morgen rond en komt de eigenaar van de volgende te bezoeken camping (Vassbakken) hier bij mij op bezoek :-).

Met de eigenaren van Vassbakken Camping ben ik de afgelopen jaren bevriend geraakt en Bjorn (1 van de eigenaren) komt hier toevallig vanmiddag langs. Vanochtend ben ik in ieder geval de gehele ochtend achter de laptop aan het werk. Na de lunch haal ik de printer van stal en ga ik even een aantal dingetjes printen. En daar ben ik - gelukkig - net mee klaar als Bjorn arriveert. Want anders had ie niet eens kunnen zitten ha ha.

We nemen de papieren door en spreken af dat ik morgen nog even langs de camping rijd om alles af te ronden. Als Bjorn vertrokken is ga ik nog een tijdje aan het werk, vervolgens mihoen 2 opwarmen en nog even naar de samenvatting van de Tour de France kijken. Daarna nog een tijdje achter de laptop. Morgen ga ik dus weer verder.

Donderdag 16 juli 2015.

Als ik wakker wordt schijnt het zonnetje volop .... yeeeezzzz. Maar als ik richting de Sognefjellet kijk, zie ik dat er nog behoorlijk wat bewolking is. Volgens YR.NO zou het - ook op de Sognefjellet (de hoogst begaanbare weg van Noord Europa) - rond 10.00 uur vanochtend ook zonnig moeten zijn. Nou ... ik ben benieuwd. Want het is al weer een aantal jaren geleden dat ik daar mooi weer had. Ik werk al in Noorwegen sinds 2006 en eigenlijk heb ik maar 1 keer mooi weer gehad. Dat was in 2011 en toen maakte ik deze foto:

Ik moet om 13.00 uur in Lom zijn en dat is vanaf hier zo'n 2 uurtjes rijden. Onderweg moet ik nog even naar Vassbakken Camping en dus rijd ik tegen 10.00 uur van de camping. De rit langs het fjord naar Skjolden is zeer fraai, maar het blijft oppassen op dit stuk. Want af en toe is het "fietspad-breed" en moet je soms flink in de ankers. En dus zijn er een aantal nieuwe tunnels aangelegd. Op de foto hieronder zie je rechts langs het fjord nog de oude weg lopen en in de verte zie je Skjolden al liggen:

Bjorn vertelde gisteren dat het behoorlijk druk in Skjolden was omdat er gisteren 2 cruiseschepen lagen. Die zijn nu weer vertrokken en dus is het heerlijk rustig :-).

Even later ben ik bij Vassbakken Camping gearriveerd en onder het genot van een kopje koffie (met wat lekkers ;-) wikkelen we de contracten af en ga ik weer verder. Het weer lijkt nog steeds goed, maar als ik eenmaal aan de klim ben begonnen weet ik al dat dit weer geen mooie etappe :-) zal worden.

Op 1 van de smalle stukken naar boven moet ik nog een flink stuk in de achteruit omdat er een grote bus aankomt en we elkaar niet kunnen passeren. Ook kom ik een aantal auto's met caravan tegen (ook Nederlanders), en eerlijk gezegd vind ik dat niet echt verstandig. Een van die grappenmakers reed bovendien ook nog eens behoorlijk midden op de weg. Tja ... als je al niet eens "gewoon" met een caravan kunt rijden, hoe wil je dan 100 meter achteruit rijden met een caravan over een smal weggetje. Je kunt natuurlijk je probleem wel neer leggen bij de tegemoetkomende bestuurder (wat meestal het geval is), maar wat nou als je tegenligger ook zo'n grappenmaker is die niet achteruit kan rijden ?

Een eind verder krijg ik het "aan de stok" met een stel Duitse oudjes in een camper. We kunnen elkaar redelijk gemakkelijk passeren, maar hij gebaart me dat ik moet stoppen en rijd achteruit. Vervolgens wil hij ook de spiegels ook nog s inklappen, maar inmiddels ben ik al weer opgetrokken en dat bevalt meneer niet ha ha. Ik rijd verder en kom eenmaal boven al behoorlijk wat sneeuwmuren tegen:

Ik stop nog even om te laten zien hoe hoog het hier nog ligt:

en begin iets verder aan de afdaling richting Lom:

zoals je op de foto's ziet is het behoorlijk donker, maar als het vervolgens ook nog begint te sneeuwen (natte sneeuw):

en vervolgens keihard begint te regenen en ik hier:

ca. 15 minuten moet wachten (brug weggeslagen door stroming, ze zijn bezig met een nieuwe brug) heb ik behoorlijk de smoor in en kom ik ook zeker te laat voor mn afspraak. Het stuk van de Sognefjellet aan de kant van Lom is trouwens een stuk makkelijker te rijden als aan de kant van Skjolden (veel smaller en steiler). Maar niettemin moet je wel zorgen dat als je hier afdaalt (richting Lom) dat je niet teveel gang krijgt want er zitten een paar rare bochten in en bovendien lopen er hier ook nog eens behoorlijk wat shapie shapies.

Ruim 20 minuten te laat meld ik bij de receptie van Nordal Turistsenter in Lom. Maar dan blijkt de eigenaar ook verlaat, probleempje met het sanitair. Of ik nog even geduld kan hebben ? Tuurlijk. Komt me eigenlijk wel goed uit, want ik moet nog eten ....

Net als ik mn laatste hap genomen heb, verschijnt Lars - de eigenaar - bij de receptie en gaan we in gesprek. Het gesprek met Lars is prima. Ik kan het goed met hem vinden en een klein uurtje later loop ik tevreden weer terug naar mn camper.

Het regent nog steeds behoorlijk en van de voorspellingen (ook in Lom zou het vandaag zonnig zijn) klopt werkelijk helemaal niets. Ik snap ook wel dat het in zo'n enorm land moeilijk te voorspellen valt, maar dit is totaal verschillend met wat voorspeld is. Bovendien is het echt steenkoud (7 - 8 graden) ... echt niet normaal. Ik besluit het dan ook maar voor gezien te houden en rijd door naar mn eindbestemming: Gjeilo Camping in Skjak. Met de eigenaren ben ik al sinds het begin van mn reizen naar Noorwegen bevriend geraakt en ze weten dat ik kom.

Op de camping is het even zoeken naar een plekje, en dan met name naar een droog plekje want bijv. op de plek waar ik hier normaal gesproken sta, staat gewoon een plas water. En dus "zoek ik het iets hogerop". Op Gjeilo Camping komt het trouwens nogal precies, want niet overal is het WIFI signaal te ontvangen en bovendien is er niet overal tv-ontvangst. Ik moet dus een beetje "schipperen": hoe dichter bij de receptie hoe beter het WIFI signaal, maar dan heb ik geen tv. Het verder ik de camping op ga, hoe beter de schotel langs de bergen gaat, maar dan is het WIFI signaal weer wat zwakker.

Maar goed, ik vind een leuk plekje ... ben nog even aan het martelen om de camper goed recht te krijgen en ga eerst maar s een bakkie senseo maken ... pfffffff.

Daarna nog even mn mail checken en tegen 18.00 uur loop ik richting het huis van de eigenaren, want het is inmiddels traditie geworden dat ik de avond van aankomst bij hun kom eten... gezellie ! Onder het eten kletsen we even bij over van alles en nog wat en daarna nemen we ook het zakelijke gedeelte (voor de camping) door.

Rond 20.30 uur ga ik weer terug richting de camper en toe maar ... het is zelfs droog geworden.

Vrijdag 17 juli 2015.

Vannacht heb ik heerlijk geslapen en de temperatuur bleef zelfs nog boven het vriespunt vannacht. Het is toch echt niet geloven. Ook vanmorgen is het nog maar 8 graden in de camper. Eerst maar s even een warme douche en daarna kruip ik eerst even achter de laptop om te kijken wat het weer vandaag gaat doen. Het lijkt - als ik naar de lucht kijk - goed en volgens de voorspellingen blijft het vandaag ook mooi. En dus ga ik vandaag een wasje draaien. Gistermiddag had ik voor de zekerheid al een muntje gekocht en als ik bij het sanitairgebouw ben aangekomen is de wasmachine gelukkig nog vrij.

Terug bij de camper ga ik even wat lijntjes spannen en even een broodje eten. Als ik weer bij het sanitairgebouw aangekomen ben, is de wasmachine al aan het centrifugeren en dus bijna klaar. Terug bij de camper probeer ik de was zoveel mogelijk in de zon te hangen en dit is het resultaat:

Zoals je ziet (rechts op de foto) heb ik een flinke stellage gemaakt om de was "een beetje op hoogte" te houden. Omdat ik nu toch met de camera rond loop en het mooi helder weer is, ga ik nog wat extra foto's maken. Op Gjeilo Camping hebben ze verschillende soorten kampeerplaatsen. Onder de bomen, op veldjes en ik sta zelf op een soort van verhoging:

Achter de camper ligt een rustige rivier (lijkt meer op een meer, maar is toch echt een rivier ...):

waar je ook lekker kunt kanovaren (camping heeft kano's ter beschikking). En er is een klein strandje waar 's avonds meestal ook een kampvuurtje gemaakt wordt. Ook hier kun je staan:

en rechts zie je nog een klein stukje van het strandje.

Gjeilo Camping is een heerlijke "kneuterige" camping met oud maar schoon sanitair en zeer vriendelijke eigenaren. De camping is een geliefde bestemming bij Nederlanders en daar zal ook zeker de lage prijs (camping heeft een prima prijs-kwaliteits-verhouding) aan bijgedragen hebben. Daarnaast ligt de camping mooi centraal tussen Lom en kun je zelfs vanaf hier mooie uitstapjes maken richting bijvoorbeeld het zomerskigebied van Stryn en het Geirangerfjord.

Voor meer info, kijk maar even op: http://www.vakantiewoningen-in-europa.nl/2648/vakantiewoning/oppland-noord/noorwegen.

De rest van de ochtend ben ik bezig met mn mail en boekingen (+ administratie). Daarna even een broodje eten en vervolgens de rest van de middag bezig met de was, met papieren printen, telefoontjes plegen, etc.

Rond 18.00 uur ga ik met het eten aan de slag en nog even naar de Tour kijken. Morgen ga ik weer verder.

Zaterdag 18 juli 2015.

Vannacht heb ik heeeeeerlijk geslapen en ik heb nog wat moeite vanochtend om wakker te worden. Eerst maar even "ontbijten". Ik heb hier in het dal nog 2 afspraken en de 1e is om 11.00 uur op een kwartiertje rijden. Ik check nog even mn mail en maak rond 10.15 uur de camper klaar voor vertrek. Nog even de vuilnis wegbrengen en de waterfles vullen. Ik rijd de camper van de plek, rijd nog even naar het huis van de eigenaren om afscheid te nemen en ga op pad.

Mn 1e bestemming voor vandaag is Bispen Camping. Ik moet dan even een stukje richting Stryn en bij aankomst blijkt de eigenaar al aanwezig. We kunnen direct in gesprek wat enigszins moeizaam verloopt omdat de man z'n Engels niet optimaal is. En mijn Noors is ook nog niet optimaa :-). Maar met behulp van de eigenaresse komen we een heel eind en even later is alles geregeld. Meer info: http://www.vakantiewoningen-in-europa.nl/3087/vakantiewoning/oppland-noord/noorwegen.

Ik rijd nu weer terug naar Lom en vlak voor Lom heb ik hier nog 1 klant: Nissegarden Camping. Op fietsafstand van Lom gelegen en een hele leuke camping voor mensen met kids. Want op de camping zijn heel veel activiteiten te ondernemen. Zo beschikt de camping over een groot klimpark (in de bomen), over een mooi waterparcours en over een mix van minigolf en golf. Meer info: http://www.vakantiewoningen-in-europa.nl/2898/vakantiewoning/oppland-noord/noorwegen.

De eigenaresse twijfelt en besluit uiteindelijk alleen de promotie voor de hytter te verlengen.

En dus ga ik weer verder. Mn eindbestemming voor vandaag is Randsverk Camping aan de prachtige route "51" van ruwweg Lom naar Fagernes. Nog ongeveer een uurtje rijden. En dus stop ik onderweg nog even om een broodje te eten. Ik bereid me onder het eten nog even voor op het gesprek en even later rijd ik de camping op. Ik heb geen afspraak gemaakt omdat de eigenaar me de vorige keer vroeg of ik volgend jaar (nu dus) misschien een nacht kon blijven, maar nu blijkt dat er op de camping geen wifi is. Oei ... da's voor mij wel errug lastig. Het is erg druk met boekingen en ik moet eigenlijk wel internet hebben. Een gesprek nu komt niet gelegen en dus maak ik eerst even een rondje over de camping.

Eigenaar Peter van Randsverk Camping heeft de afgelopen jaren de camping een flinke opknapbeurt gegeven. Zo is er een fraai nieuw sanitairgebouw gerealiseerd:

zijn er in verschillende terrassen/hoogtes nieuwe kampeerplaatsen aangelegd:

en beschikt de camping over een leuke speelplaats en een grillplaats:

Verder beschikt de camping over een gezellig restaurant en een kleine supermarkt. Meer info --> http://www.vakantiewoningen-in-europa.nl/2862/vakantiewoning/oppland-noord/noorwegen.

Terug in de receptie blijkt Peter niet meer tijd te hebben gekregen. Er zit niets anders op  ... ik zal even geduld moeten hebben.

Waar ik de camper nu even tijdelijk heb staan, heb ik wel internet en dus kruip ik even een tijdje achter de laptop. Iets van 3 kwartier later komt Peter naar de camper en voeren we in "mijn kantoor" het gesprek. Wordt ie ook niet gestoord :-).

Even later is alles geregeld en inmiddels heb ik besloten om verder te gaan. Dat komt eigenlijk ook wel beter uit qua planning voor de komende dagen, maar qua weer eigenlijk niet. Ik wilde eigenlijk morgen het mooie stuk over de "51" rijden en morgen wordt het mooi weer. Althans ... dat voorspellen ze. Maar goed ... ik haal even diep adem en draai weer de "51" op. En zoals gezegd ... het is donker ... heel erg donker. In de verte zie ik het sneeuwen:

En het is zo donker dat ik in 1e instantie deze kudde rendieren over het hoofd zie:

Nu zul je waarschijnlijk denken "haaaallllooooo ... welke rendieren ?". Nou, ik bedoel maar ... zo donker is het dus. En ze hadden zich qua kleur ook goed aangepast aan de omgeving. Daarom even wat dichterbij:

Ook hier op de "51" ligt heeeeel veel sneeuw:

En op zich heeft dit ook wel wat zo .... beetje spooky :-).

In Beitostolen aangekomen, maakt het blijkbaar niet uit wat voor weer het is. Hier is altijd een drukte van jewelste:

Ik bezoek de gelijknamige camping, maar mn contactpersoon is niet aanwezig. En dus rijd ik verder naar Fagernes. Uiteindelijk rol ik om 17.30 uur Fagernes Camping op. Met de eigenaren kan ik het heel goed vinden en even later heb ik de camper te plek. Het is nu veel te druk (met aankomsten) en dus spreken we later vanavond af. Als ik de camper te plek heb, krijgt Erik (eigenaar) me in het vizier en komt me nog even begroeten. Nu eerst even wat eten !

Onder het eten kruip ik nog even voor de buis en na de afwas check ik nog even mn mail, maar veel krijg ik niet meer uit handen. Ik probeer nog wat te plannen voor morgen, maar dat wil niet echt lukken.

Het gesprek later op de avond is prima en de bestaande contracten worden verlengd. Superrr.

Zondag 19 juli 2015.

Ondanks de drukte hier op de camping was het heerlijk rustig en ik heb goed geslapen. En voor het eerst sinds lange tijd was het vannacht niet koud.

Na een lekkere douche kan ik er weer tegen aan en ga ik eerst maar s een flink stuk van mn verslag bijwerken. Daar is het afgelopen week niet echt van gekomen...

Dit is trouwens de ligging van Fagernes Camping Park:

direct aan het fjord en op loopafstand (langs het fjord) gelegen van het stadje Fagernes. Fagernes Camping Park is een goed verzorgde camping met zeer fraai sanitair. Niet voor niets heeft de camping afgelopen jaren al aardig wat "Norges-Best-Campingplassen-Awards" in de wacht gesleept. Voor meer info, kijk maar even op: http://www.vakantiewoningen-in-europa.nl/2863/vakantiewoning/oppland-zuid/noorwegen.

Aan het eind van de ochtend ben ik weer een beetje bij (met mn verslag), check mn mail nog even, ga nog even een broodje eten en maak de camper klaar voor vertrek. Ik groet de eigenaresse nog even bij de receptie en ga even iets zuidelijker naar Leira Camping. Eigenlijk tegen beter weten in, want sinds gisteren probeer ik de eigenaar te pakken te krijgen ... maar helaas. En dus laat ik de papieren achter bij de receptie en geef aan dat ik de komende week nog wel even zal bellen.

Ik ga nog even weer iets zuidelijker en draai een kwartiertje later Aurdal Fjordcamping op. Eigenaar Knut weet van mn komst en dus kunnen we direct in gesprek. Het gesprek is goed, maar krijgt een beetje een rare wending als hij vertelt over wat een ACSI inspecteur hem verteld heeft. Laat ik verder maar niet in detail treden, maar de actie van deze l inspecteur is verre van netjes .....

Knut vertelt me dat ze nieuwe kampeerplaatsen direct aan het fjord gaan maken en dus rijd ik even met de camper (advies van Knut) de camping op. Achterop de camping zijn ze inderdaad begonnen met de aanleg van nieuwe plaatsen. Dat is echter nog lang niet klaar, maar ik kan al wel zien dat het een hele mooie plek is. Wil je meer info over Aurdal Fjordcamping, kijk dan even op: http://www.vakantiewoningen-in-europa.nl/3420/vakantiewoning/oppland-zuid/noorwegen.

Ook hier even een luchtfoto:

Zo ... nu weer noordwaarts ! Ik stop nog even bij de weeg"brug" van de Vegvesen (Rijkswaterstaat), maar het gewicht van de camper valt mee. Maar ja .. ik ben ook al weer 8 weken onderweg en de camper is nu behoorlijk lichter dan 8 weken terug. Al is het alleen al de behoorlijk zware brochures en papieren van Campingnavigator ...

Terug in Fagernes gooi ik de tank nog even vol en rijd vervolgens richting mn eindbestemming: Boflaten Camping in Vang i Valdres. Onderweg kom ik 1 stroom van auto's tegen. De eigenaresse van Fagernes Camping Park had me al verteld dat er dit weekend een groot rockfestival werd gehouden in de omgeving en dat veel bezoekers uit Oslo e.o. komen. Die kom ik dus nu allemaal tegen :-)

Om 16.00 uur rijd ik Boflaten Camping op. Ik word vriendelijk begroet door de Nederlandse eigenaren en we gaan - nagenoeg - direct in gesprek. Een uurtje later is alles geregeld en loop ik weer terug richting mn camper. Ik ga eerst even mn mail checken en vervolgens met het eten aan de slag. Voor vanavond: aardappels, wortels, boontjes en een kipschnitzel. Onder het eten even naar de Tour de France kijken, daarna afwassen en nog even tijdje achter de laptop.

Maandag 20 juli 2015.

Als ik vanmorgen wakker word, schijnt het zonnetje volop. En dus maak ik gelijk even wat foto's van mn plekkie hier:

Boflaten Camping ligt aan de E16 (doorgaande weg van Oslo - Bergen) op een prachtige locatie. Meer info: http://www.vakantiewoningen-in-europa.nl/2660/vakantiewoning/oppland-zuid/noorwegen,

Voor vandaag heb ik een flink stuk (rijden) in gedachten en dus vertrek ik even later richting Flam. Onderweg wil ik nog 2 campings bezoeken en misschien nog een klant van Mol Travel. Wie kiekt wel hoe t giet...

Maar ik ben nog maar een half uurtje van de camping verwijderd als het 1e oponthoud zich al aandient. Schapen.... Je ziet ze misschien niet zo goed, maar er loopt ineens een behoorlijk aantal op de weg. Nu moet je je voorstellen dat de E16 DE doorgaande route van Oslo naar Bergen is. Als op zo'n route in Nederland schapen op de weg zouden lopen zou er een chaos ontstaan.

Als ik dichterbij kom zie ik dat de schapen het ook koud hebben. En ze zijn nog slim ook ha ha. Ze gaan eerst voor de auto lopen zodat deze stopt, vervolgens lopen ze vlak langs de auto naar de zijkant en gaan lekker tegen de auto aan staan om zich op te warmen:

Echt een superkomisch gezicht. Temeer omdat mensen ineens het schaap "kwijt" zijn. Je ziet mensen uit de auto hangen om te kijken waar dat schaap gebleven is ha ha.

Een stuk verderop zijn ze over een groot gedeelte met de weg bezig. Wel goed te rijden, maar het kost flink wat extra tijd.

Rond 11.00 uur bereik ik de 1e klant: Borgund Camping, een kleine camping direct langs de E16. Ik meld me bij de receptie en moeders regelt dat zoonlief met pa richting receptie komt. Terwijl we in gesprek zitten, bakt zij een aantal grote wafels. Uiteraard heb ik tijdens het gesprek niet veel tijd, maar als er tussen pa en zoon "verlengingsdiscussie" ontstaat zie ik mn kans schoon. Heeeeerlijk :-) !

Uiteindelijk worden beide contracten (voor www.campingnavigator.com EN voor www.vakantiewoningen-in-europa.nl) weer verlengd en vertelt de eigenaar me nog een mooi verhaal. Omdat deze camping direct aan de E16 ligt krijgen ze veel ongenode gasten in het sanitair. Mensen die vrij kamperen en dan midden in de nacht komen douchen en van het toilet gebruik maken. Maar een tijdje terug was de zoon 's morgens vroeg op de boerderij aan het werk toen er ineens een grote bus bij de camping stopte. De receptie was nog niet open en de mensen gingen allemaal richting sanitairgebouw. Belachelijk natuurlijk en dus hebben ze met 2 tractors de bus klemgezet en eerst de mensen het sanitairgebouw laten schoonmaken en nadat ze NOK 25 p.p. betaald hadden, hebben ze ze laten vertrekken ha ha. Die doen dat niet weer ...

Ik rijd verder naar Laerdal Ferie og Fritidspark, maar ben nog iets aan de vroege kant. En dus stop ik in Laerdal even om een broodje te eten en meld me rond 13.00 uur bij de receptie. Eigenaar Even is nog even in gesprek, maar kort daarna kunnen we in gesprek. Het gesprek is prima en tevreden loop ik weer terug richting camper. Wil je meer info over deze mooie camping, kijk dan even op: http://www.vakantiewoningen-in-europa.nl/2869/vakantiewoning/sogn-og-fjordane/noorwegen.

Normaal gesproken overnacht ik op deze camping, maar het stuk wat ik morgen wil/moet rijden is me eigenlijk wat te groot (in combinatie met de afspraken erbij). Bovendien is het nu redelijk weer en dus kies er voor om NIET door de 24,5km. !! lange tunnel te rijden maar om de oude weg over de Aurlandsfjellet te nemen. Later hoor ik dat de weg nog maar een paar weken open is omdat er nog zoveel sneeuw lag ...

De weg naar boven is aan beide zijden smal en steil, maar bovenop kun je elkaar goed passeren. Al moet je geen hoogtevrees hebben, want vangrails ... daar doen ze hier niet aan.

Eenmaal boven bedenk ik me dat ik hier nog nooit zoveel sneeuw heb zien liggen:

Maar dit is nog maar het begin .... Want dit is iets verder:

En hier is normaal gesproken een meer. Als ik dichterbij kom zie ik dat er nog ijs op ligt en daar bovenop een pak sneeuw:

Even verderop rijd ik tussen enorme sneeuwmuren door:

En kom ik een prachtig groot sneeuwlandschap ... zie je de camper staan :-) ?

Sjonge jonge .... ik kan er haast niet meer overheen kijken:

Jammer dat het nu niet onbewolkt is ... want dan zou je wel heel erg mooie plaatjes hebben kunnen schieten !

Zo .. ik kan aan de afdaling begonnen en stop (inmiddels traditie geworden) even bij het prachtige uitkijkpunt boven Aurland om mezelf te laten vereeuwigen. Maar wat krijgen we nou ?? Geiranger-achtige taferelen ... ik kan amper de camper kwijt. Zo gek heb ik het hier nog nooit meegemaakt:

Veel Aziaten ... maar die je zo langzamerhand overal opduiken. Zelfs als er een foto van me wordt genomen:

staat er weer een Aziatische gek te doen. En waar die knaap achter mij met zn hand zit ....

Dit is trouwens het uitzicht hier:

Echt heel mooi !

De rit naar beneden is ook veel drukker dan normaal en een paar keer moet ik of mn tegenligger een stuk terug. Hier rijdt de tegemoetkomende Oostenrijkse camper een eind achteruit ... maar dat duurt me toch lang. Ze (bleek later) slingert van links naar rechts en ik houd mn hart vast als ze even later in de berm (en bijna in een greppel) terecht komt. Weer iets (foto rechts) zie ik de camper in de verte aankomen, de auto voor mij niet ... dus moet die een heel eind achteruit:

Tis soms echt passen en meten en maar uiteindelijk kom ik heelhuids in Aurland aan en draai ik weer de E16 op richting Flam. Vlakbij Flam aangekomen krijg ik weer zo'n grote jongen met gele C schoorsteen in het vizier:

Flam wordt trouwens ook mn eindbestemming en even later rijd ik Flam binnen. Ik stop even om een klant (in het centrum van Flam) te bellen en krijg vervolgens vlak voor mn neus de beroemde Flamsbanen langs gereden:

De klant (verhuurt kamers) wil we me wel ontvangen en als ik hem aan bel heeft ie de koffie al klaar. Ah ... daar was ik aan toe :-).

Onder de koffie bespreken we het zakelijke gedeelte, maar we komen er niet uit. Helaas ...

Ik ga verder naar mn eindbestemming voor vandaag: Flam Camping. Oei ... tis hier wel errug druk ! De eigenaar is niet aanwezig, maar komt met een paar minuten terug. Dus wacht ik even. Naast het gesprek ben ik ook wel heel erg benieuwd of ik hier vannacht wel kan blijven. Want toen ik net aan kwam rijden zag het er al behoorlijk "vol" uit. Maar Flam Camping is een grote camping en nadat we hebben afgesproken om morgenvroeg om 8.00 uur (dus ...) in gesprek te gaan, gaat hij op de fiets voor mij uit en leidt me naar een mooie plek (met tv- en wifi-ontvangst :-). Helemaal goed !

Ondanks de drukte blijkt de WIFI verbinding ook nog redelijk goed te werken en dus ga ik eerst - "gewapend" met een bakkie koffie" mn mail checken. Daarna wil ik nog wat foto's maken, maar het weer is volledig omgeslagen en even later begint het flink te regenen. Maar op 5 juli 2006 heb ik op nagenoeg dezelfde plek gestaan:

Op de camping zijn verschillende plaatsen. Als je een mooie plek wilt hebben zorg dan dat je op tijd op de camping arriveert en vraag de eigenaar om uitzicht op de cruiseschepen en het station.

Voor meer info: http://www.vakantiewoningen-in-europa.nl/3091/vakantiewoning/sogn-og-fjordane/noorwegen

Na het eten en de afwas kruip ik nog even achter de laptop, daarna even CSI kijken en natuurlijk nog even met mn vriendin bellen. En daarna op tied op bedde ... want morgenvroeg gaat de wekker op tijd !