Periode woensdag 29 juli 2015 - maandag 3 augustus 2015. Route Roldal, Kyrping, Aksdal, Stavanger, Egersund, Mandal, Evje (e.o.), Kristiansand.

Woensdag 29 juli 2015.

Vanmorgen ga ik eerst even lekker douchen, daarna nog even mn mail checken en vervolgens rond 9.40 uur de camper klaar voor vertrek maken. Even later rijd ik van de camping en even na 10.00 uur draai ik Seim Camping op. Ik moet even wachten op de eigenaresse en kan mooi even een rondje over de camping maken. Deze foto maakte ik (ook) vorig jaar:

Seim Camping is de grootste van de (4) campings in Roldal en de camping is meestal goed gevuld. Ook veel Nederlanders. Gezien de ligging kan ik dat wel begrijpen.

Even later is de eigenaresse gearriveerd en kunnen we in gesprek. Vorig jaar zat ik met de eigenaar om tafel en heb ik goed zaken gedaan. Dit keer moet ik even geduld hebben, want ik hoor later pas of de contracten verlengd kunnen worden.

Voor meer info over Seim Camping, r kijk maar even op: http://www.vakantiewoningen-in-europa.nl/2665/vakantiewoning/hordaland/noorwegen.

Zo ... nu heb ik voor vandaag nog 2 campings op mn schema staan. Dat lijkt een makkie, maar de 1e ligt op een uur rijden en de 2e weer op een uur na de 1e .... dus.

Vanuit Roldal gaat het behoorlijk de hoogte in en als je dit ziet:

(nu snap je ook waarom ik steeds foto's van vorig jaar gebruik, deze is wel errug somber ...)

zul je begrijpen dat er een tunnel aan zit te komen. En niet zo'n kleintje ook, want de tunnel bij Roldal is iets van 5km. maar gezien de staat "voelt het langer". Tis niet echt druk trouwens:

Er zijn plannen om de E134 welke door Roldal loopt te verleggen met nieuwe tunnels. Lijk me een strak plan, maar dat gaat nog wel even duren ben ik bang.

De E134 loopt trouwens door een flink aantal tunnels, die gelukkig in betere staat zijn dan de Roldaltunnel. Een vrachtwagen voor mij heeft de gang er behoorlijk in en ik kan m amper bijhouden. Dan ineens zie ik m midden op de weg stil staan. Als ik dichterbij kom zie ik dat het tegemoetkomende verkeer ook stil staat. Wat krijgen we nou ? Dan zie ik ineens een geitje tussen de auto's doorspringen. Hij is over het gaas gesprongen en ze krijgen m niet van de weg af ha ha:

Even later is het geitje weer over het gaas (terug) gesprongen en kunnen we weer verder. Na weer een tunneltje van ca. 8km. zie ik de Langfossen al in de verte. Zo lijkt het of de weg er onder door loopt en dat is ook bijna het geval:

Van bovenaf ziet het er een stuk spectaculairder uit:

De naam Langfossen (lange waterval) zegt het al, de waterval valt over een hoogte/lengte van 612 meter naar beneden en is daarmee 1 van de grootste watervallen van Noorwegen.

Tegen 11.30 uur rijd ik Kyrping Camping op. Ik meld me bij de receptie, maar de eigenaar is helaas niet aanwezig. Ik had gisteren al gebeld, maar kon de eigenaresse (Aziatisch) niet goed verstaan. Ze geeft aan dat haar man de promotie doet (wist ik ..) en dat hij eind volgende week pas weer terug is. Tja ... dan ben ik al bijna weer terug in Nederland.

En dus nemen we de papieren door en maak ik nog even een rondje over deze mooi gelegen camping. De camping heeft veel vaste plaatsen, maar de hytter liggen zeer fraai en de mooiste kampeerplaatsen liggen direct aan het water:

Zo ziet het er vanaf een naastgelegen berg uit:

Meer info op: http://www.vakantiewoningen-in-europa.nl/4529/vakantiewoning/hordaland/noorwegen.

Ik stap weer in mn campertje en ga verder richting Haugesund. Deze mooie havenstad staat nog op mn verlenglijstje (ben er nog nooit geweest). Komt wel een keer :-).

Bovendien rijd ik niet helemaal tot aan Haugesund maar is Aksdal (ca. 15 km. voor Haugesund) mn eindbestemming. Onderweg stop ik nog even om dit plaatje vast te leggen:

Sjonge jonge ... het water is spiegelglad en "de overkant"spiegelt mooi in het water.

Iets verder bij Olen zijn ze in het fjord met het onderhoud van een boorplatform bezig:

Sjonge jonge wat een gevaarte. De huizen eracher (zelfs op de berg) zijn hun - mooie - uitzicht zo wel kwijt.

Tegen 13.00 uur rijd ik mn eindbestemming - althans ... dat hoop ik .... - Grindafjord Feriesenter op. Vorig jaar vertelde de eigenaar mij dat de camping verkocht zou worden en een paar dagen terug heb ik m gebeld en vertelde hij me dat ik in principe niet langs hoefde te komen. Maar mn volgende bestemming (camping welke ik MOET bezoeken) is Egersund. Ik had dan van Roldal via Sand en Jorpeland naar Egersund kunnen rijden, dat is 247km. en daar doe ik bijna 5 uur over. Waarom zo lang ? Omdat de "13" niet echt een brede weg is, zeg maar op sommige stukken echt smal. En bovendien (tijd had ik niet meegerekend) moet ik dan ook nog iets van 2 - 3 keer een fjord oversteken. Onderweg kom ik bovendien geen campings tegen welke ik moet bezoeken.

Via Aksdal en vervolgens (morgen) met de veerboot naar Stavanger en dan naar Egersund is in totaal ook 5 uur rijden en 275km. in totaal. Maar onderweg kom ik nog 3 klanten tegen en ik hoef maar 1x met de boot (dus 2x minder wachten en minder "vaartijd"). Dus ....

Maar goed, even weer terug naar de aankomst op Grindafjord Feriesenter. Eigenaar Trygve is niet aanwezig, maar wordt door de vriendelijke receptioniste gebeld. Ik leg hem uit waarom ik toch langs gekomen ben (ik moet de gegevens opnemen, camping controleren en kan dan mooi de brochure/papieren achterlaten). Hij is begripvol en geeft aan dat ik hier - als ik - wel mag overnachten. Superrrrr.

Ik kies er dit keer voor om niet helemaal naar beneden te rijden, maar "boven" een plekje te zoeken. Vorig jaar heb ik op deze camping 2 dagen direct aan het water gestaan. Echt een geweldige plek:

Dat doe ik dit keer niet, want dat zijn natuurlijk wel de meest gewilde plekjes ....

Wil je meer info over Grindafjord Feriesenter, kijk dan even op: http://www.vakantiewoningen-in-europa.nl/4400/vakantiewoning/rogaland/noorwegen.

Op de camping zijn trouwens zeer veel voorzieningen voor kids. Zo is er een strandje en biedt het fjord veel mogelijkheden, maar op de camping is ook een soort van natuurbad met een reuzenglijbaan.

Als ik de camper te plek heb ga ik eerst maar s even eten, want dat wordt de hoogste tijd !

Daarna ga ik even wat telefoontjes plegen en de "mapjes voor morgen" klaarmaken. En vervolgens kruip ik achter de laptop. Het weer is echt super. Het regent af en toe iets, maar de temperatuur is prima ... kortebokseweer.

Na het eten even afwassen, nog even achter de laptop, het 1e gedeelte van Ajax kijken en vervolgens Criminal Minds. Genoeg gewerkt vandaag.

Donderdag 30 juli 2015.

Vannacht heeft het behoorlijk geregend en ook als ik wakker word is het nog niet helemaal droog. Tijdens het ontbijt kon ik nog geen besluit nemen, maar als ik na het openen van mn mailbox ontdek dat de mailtjes maar niet binnen komen, besluit ik direct te vertrekken.

In een poep en een scheet ben ik klaar voor vertrek en nog voordat de buren wakker zijn rijd ik de camping al af. Ik draai de E39 op en rijd naar Arsvagen waar ik de boot naar Mortavika neem. Onderweg naar Arsvagen heb je het idee dat je "door de zee" rijdt. Want zowel links als rechts van de weg zie je de zee. En da's ook niet zo gek, want deze mooie route loopt over een flink aantal eilandjes welke met bruggen met elkaar verbonden zijn.

In de verte zie ik Arsvragen al liggen en de veerboot trouwens ook. Oei ... da's niet best. Dat ga ik niet halen denk ik. Een paar auto's achter mij denkt een Poolse bestuurder van een bestelbusje met aanhanger er anders over. Hij gooit er nog een eindsprint uit, haalt als een gek een paar auto's in en komt net te laat ha ha. Mmmmoooi !

Echt druk hoef je je hier trouwens niet te maken, want de veerboten gaan om de 20 minuten...

Ik was wel even benieuwd wat de overtocht mij nu zou kosten. Want een tijdje terug heb ik een klantenkaart van Fjord1 gekocht en die zou op alle trajecten geldig zijn. Helaas is dit ook Fjord1 en dus weet ik nog niet 100% zeker of het voor alle rederijen werkt, maar ik heb vandaag weer flink korting gekregen.

Voor een camper van 7 meter inclusief bestuurder betaal je normaal gesproken NOK 395 = € 45. In dit bedrag zit NOK 113 aan bompenger = tol (voor de 2 onderzeetunnels aan de overkant). Daar krijg je natuurlijk geen korting over.

Over het resterende bedrag van NOK 282 krijg ik 50% korting !! En da's omgerekend € 15,50.

Nog even ter info: een paar weken geleden heb ik een klantenkaart gekocht. Die kostte me NOK 3.300 = € 365. Dat lijkt veel, maar in dit bedrag zitten slechts NOK 100 kosten. De rest is tegoed en daar wordt dan telkens de overtocht vanaf geschreven. Die kosten heb ik er na 2 overtochten al uit. Ik had het alleen eerder moeten weten, want ik ben dit jaar (zeker op Kystriksveien en de overtocht naar de Lofoten) al een behoorlijk aantal keren met de boot geweest.

Even later zie ik de volgende veerboot al aankomen en kunnen we de boot op. Deze foto maakte ik vorig jaar:

De overtocht duurt iets van 35 minuten en aan de overkant rijdt je opnieuw over een aantal eilanden en vervolgens door 2 onderzeetunnels (jippie ...) richting Stavanger. Al ruim voordat je de stad bereikt wordt aangegeven dat ze op meerdere plaatsen in de stad met de weg bezig zijn. Gelukkig is het nu bouwvak en kan ik mooi doorrijden. Maar vorig jaar kwam ik (trouwens ook eind juli ...) hier behoorlijk in de file terecht.

Tegen 11.00 uur rijd ik Mosvangen Camping - ook wel Stavanger Camping genoemd - op. De eigenaar zou misschien aanwezig zijn, maar helaas ... nu even niet. De receptioniste helpt me met de papieren en vervolgens maak ik nog even een rondje over de camping. Zoals gewoonlijk is het weer een drukte van jewelste en dat wordt nog eens versterkt omdat ze op de camping een groot zwembad gaan bouwen. Namens de gemeente overigens. En dat gaat ten kosten van een flink aantal kampeerplaatsen. En het is er altijd al zo druk.

Maar goed, de camping ligt op loopafstand van het centrum van Stavanger en daarom een ideaal uitgangspunt om deze mooie stad te bezoeken. Even een korte impressie:

Ik laat het dit keer voor wat het is en rijd verder zuidwaarts naar Sandnes. Daar bezoek ik nog een potentiele klant, maar de eigenaar reageert niet echt enthousiast.

En dus .... op naar mn eindbestemming van vandaag: Steinsnes Camping in Egersund. Onderweg gooi ik de tank nog even vol en rond 13.00 uur rijd ik de camping op. Zo vroeg had ik het niet verwacht, maar ik ben vanmorgen natuurlijk al op tijd vertrokken.

Bij aankomst wil eigenaar Roar wel direct in gesprek ... eh ... okay. Dan moet mn hongerige maag nog maar even wachten. Het gesprek met is prima en met een klein half uurtje is alles geregeld. Hier overnachten is geen probleem en dus parkeer ik de camper op precies dezelfde plek als waar ik de afgelopen 2 jaar ook gestaan heb. Dan weet ik dat mn schotel werkt en dat de WIFI verbinding goed is:

Ik heb nog even getwijfeld of ik nog verder zou gaan, maar mn mailbox zal nu al wel behoorlijk volgelopen zijn en ik moet ook hoognodig met mn administratie en mn verslag aan de gang. En bovendien moet ik de volgende te bezoeken campings nog voorbereiden.

Als mn honger gestild is, ga ik direct aan de bak en ben ik de rest van de middag wel zoet.

Even na 18.00 uur ga ik met het eten aan de slag. Voor vandaag maar weer eens spaghetti. Onder het eten even Masterchef kijken, daarna afwassen en nog een tijdje achter de laptop. Morgen ga ik weer verder.

Wil je trouwens meer informatie over Steinsnes Camping, kijk dan even op: http://www.vakantiewoningen-in-europa.nl/4395/vakantiewoning/rogaland/noorwegen.

Vrijdag 31 juli 2015.

Vanmorgen ga ik eerst even mn mailbox opschonen en vervolgens wat telefoontjes plegen. Want gezien de afstanden in het zuiden (te bezoeken campings liggen vaak eind uit elkaar), werk ik grotendeels op afspraak. Alleen als ik nog geen idee van (aankomst-) tijd heb, laat ik het open. Zo heb ik voor vandaag de 1e afspraak gepland, bij de 2e "aan het bein van de middag" afgesproken en daarna weet ik nog niet waar ik terecht kom.

Ik vertrek rond 10.15 uur van de camping en draai even buiten Egersund (leuk plaatsje !!) de "44" op. Een mooie route, maar ook eentje welke heel veel tijd kost. Want de weg slingert behoorlijk door de bergen en het uitzicht is veelal zeer fraai:

Ik heb geen keuze, want de 1e te bezoeken camping (Bakkaano Camping) ligt aan deze route net buiten het dorpje Hauge i Dalane. Ik tref de eigenaresse direct bij aankomst op de camping en we kunnen direct in gesprek. Even later is de papierwinkel geregeld en is het contract voor promotie van de hytter in ieder geval verlengd --> http://www.vakantiewoningen-in-europa.nl/4530/vakantiewoning/rogaland/noorwegen. Het besluit over promotie op www.campingnavigator.com volgt later.

Bakkaano Camping is een heeeeeerlijke kneuterige camping op een zeer rustige plaats. De camping heeft mooie tentplaatsen en plekken voor campers en caravans (met stroom). De eigenaresse is een bijzonder mens. Super aardig en als je haar om informatie over de omgeving vraagt, ga er dan maar even bij zitten ha ha. Komende winter wordt het sanitair op de camping vernieuwd en er is gratis WIFI. Prima plek !

Ik neem afscheid en draai weer de "44" op. Al direct gaat het flink de hoogte in en net als ik denk "hier kun je toch niet met een caravan rijden" .. kom ik een grote vrachtwagen achterop die nagenoeg klem staat met een andere vrachtwagen. Die staat tegen de vangrail en de vrachtwagen (met oplegger) voor mij kruipt er langs. Spiegels ingeklapt en af en toe lijken ze elkaar te schampen. Hij kan in ieder geval niet verder uitwijken, want dan glijdt ie de greppel in. Ik wacht geduldig op veilige afstand :-).

Een eindje verderop gaat ie opnieuw flink in de remmen en komt ie vanuit de bocht achteruit rijden:

Ik zag het op tijd en was al gestopt. Om even aan te geven hoe smal de "44" soms is:

En de bochten.... eigenlijk niet te geloven dat die gast er langs komt. Helaas heb ik verder geen foto's, eenvoudigweg omdat ik ze onderweg niet kon maken. Wil je meer info over de "44" ook wel Nordsjovegen ("het oude Vikingpad van Stavanger naar Kristiansand) genoemd, kijk dan even op: http://www.nordsjovegen.no/.

Rond 12.30 uur bereik ik Flekkefjord ... al weer zo'n leuk plaatsje. Vorig jaar maakte ik hier deze foto:

Ik rijd door en draai even later de E39 op richting Mandal / Kristiansand. Onderweg stop ik nog even om een broodje te eten. Inmiddels is het weer behoorlijk opgeknapt en als ik even later Sjosanden Feriesenter op rijd, schijnt de zon volop. Nu heb ik inmiddels begrepen dat niet de Sorlandet (bij Grimstad en Risor) het warmste plekje van Noorwegen is, maar dat Mandal op nr. 1 staat. Dus zoek je goed weer ... rijd dan naar Mandal (alweer een leuk plaatsje :-) !!

Op Sjosanden Feriesenter tref ik het. De eigenaresse is aanwezig en ze is zeer tevreden over de resultaten. En dus wordt het bestaande contract verlengd. En daar ben ik blij mee want Sjosanden Feriesenter is een mooie (grote) camping met een prachtig zandstrand en veel voorzieningen. Zo ziet het er vanuit de lucht uit:

Wil je meer info, kijk dan even op: http://www.campingnavigator.com/nl/campings-noorwegen/vest-agder/sjosanden-feriesenter/.

Even twijfel ik of ik zal vragen of ik hier kan overnachten, maar morgen ben ik mn tijd wel nodig en dus rijd ik door naar Sandnes Camping, iets het binnenland in net buiten Mandal. Die eigenaren ken ik inmiddels al een flink aantal jaren en dus is de ontvangst bij aankomst zeer warm en vriendelijk. Hier overnachten is geen probleem, maar het is al behoorlijk vol. Zowel de WIFI verbinding als de TV (berg) werkt hier niet overal en dus kies ik ervoor om dicht bij de (normaal gesproken rustige) weg de camper neer te zetten.

Op onderstaande foto:

stonden we 3 jaar geleden rechts in het midden van de camping, nu sta ik rechtsboven op de camping. Ik kruip eerst een tijdje achter de laptop, ga daarna even eten en later op de avond komen de eigenaren nog even langs. Ze hadden nog wat vragen over de promotie en bieden ook gelijk hun excuses aan voor het vele verkeer op de weg. Dat was me inderdaad al opgevallen, maar naar nu blijkt is de E39 (grote en enige doorgaande weg van Kristiansand naar Stavanger) tussen Mandal en Kristiansand het gehele weekend afgesloten. Het verkeer wordt omgeleid en je moet rekenen om ca. 45 minuten extra reistijd.

Ook volgend weekend is dat stuk op de E39 afgesloten, dus als je op tijd bij de boot in Kristiansand moet zijn, houd dan rekening met een flinke vertraging. Als je met auto + caravan reist kun je beter al vroegtijdig een andere route pakken, want de omleidingsroute is niet echt JE VAN HET.

Zaterdag 1 augustus 2015.

Nou inderdaad ... het was niet echt rustig vannacht, sjonge jonge .... ik ben behoorlijk brak, maar ondanks dat moet ik vandaag aan de bak. Want voor vandaag heb ik 3 campings op het programma staan. Eigenlijk eerst 4, maar de eigenaar van de 4e camping is op vakantie. De 1e afspraak heb ik rond 11.00 uur op een camping welke op iets meer dan een uur rijden ligt en dus kruip ik vanochtend eerst nog een tijdje achter de laptop en maak rond 9.30 uur de camper klaar voor vertrek, groet de eigenaren nog even en ga op pad.

Als je interesse hebt om deze leuke camping te bezoeken, volg dan even deze link: http://www.vakantiewoningen-in-europa.nl/2995/vakantiewoning/vest-agder/noorwegen.

Ondanks dat ik begin volgende week nog naar Kristiansand moet (had nu dus ook niet gekund), ga ik nu een stukje het binnenland in. Want de 3 te bezoeken campings liggen allemaal in de omgeving van Evje. De 1e te bezoeken camping - Evje Kilefjorden Camping - ligt ca. 15 km. ten zuiden van Evje en ca. 45km. ten noorden van Kristiansand aan de "9". En is daarmee een geliefde overnachtsplaats voor Nederlanders die met de boot in Kristiansand in Noorwegen arriveren. En op de terugweg vaak weer de camping met een bezoekje vereren. De camping is afgelopen jaar overgenomen door de Nederlander Herman Rubingh.

Even na 11.00 uur rijd ik de camping op en word direct vriendelijk ontvangen door Herman. Vorig jaar heb ik hem alleen telefonisch gesproken en dus hebben we flink wat bij te kletsen. Ik hoor dus ook nu pas dat hij vroeger in Wolvega heeft gewoond (ik kom uit Noordwolde, ligt ca. 12km. van Wolvega) ... grapsig. Ca. 1,5 uur later is alles geregeld en ga ik weer op pad.

Wil je trouwens meer informatie over Evje Kilefjorden Camping, kijk dan even op: http://www.vakantiewoningen-in-europa.nl/2894/vakantiewoning/aust-agder/noorwegen.

Mn volgende stop is Hornnes Camping, 10 minuten noordelijker. De - zeer vriendelijke - eigenaren weten dat ik kom en ik zou ze nog even de exacte tijd doorgeven. Dat doe ik dus eerst even en als ik bij Hornnes Camping ben gearriveerd is de eigenaresse ook aanwezig. We kunnen direct in gesprek en even later is alles geregeld. En dus rijd ik verder richting Evje. Mn maag is inmiddels behoorlijk aan het knorren, maar moet nog even wachten.

In Evje doe ik even boodschappen ... waaronder een heeeeerlijk (nog warm) brood en rijd door naar mn eindbestemming van vandaag: Neset Camping. Bij de camping aangekomen blijkt eigenaar Olav niet aanwezig, maar de Zweedse receptionist herkent me van vorig jaar en geeft me aan dat ik maar een plekje moet zoeken. Hij zal Olav wel inlichten. En dus heb ik de camper even later te plek. Niet op het schiereiland:

waar sinds vorig jaar prachtige nieuwe plaatsen gesitueerd zijn, maar op het "oude" stuk, direct langs het water. Waarom niet op het nieuwe stuk ? Omdat het behoorlijk hard waait en er wordt voor vanavond slecht weer voorspeld. Maar ook omdat de WIFI op het nieuwe stuk nog niet helemaal goed functioneert. De camping beschikt inmiddels over een snelle verbinding (viber), maar dit moet nog goed "over de camping verspreid worden". Is volgend jaar zeker geregeld.

Uiteraard ga ik eerst even eten en daarna kruip ik direct achter de laptop. De rest van de middag vermaak ik me dus wel :-). Even na 18.00 uur ga ik met het eten aan de slag, daarna afwassen, nog een tijdje achter de laptop en voor ik het weet is de avond al weer voorbij.

Olav heb ik inmiddels gesproken en het komt hem beter uit als we morgen om tafel gaan. En ik wilde hier - als de wifi goed werkt - nog graag een daggie blijven, dus dat komt goed uit.

Zondag 2 augustus 2015.

Ik heb vannacht redelijk goed geslapen, ondanks het slechte weer. Want gisteravond en vannacht is me toch een bak water naar beneden gekomen.... echt niet normaal. En dat is nog steeds te merken, want als ik uit de camper stap om richting sanitairgebouw te lopen, verdwijnen mn badslippers bijna in de soppige grond. En als mn Duitse buurman een uurtje later met caravan vertrekt, spat het water hoog op. Maar ja ... sommige mensen geven ook zoooooveel gas.

Voor vandaag had ik "een daggie campingadministratie" gepland, maar ik wil eerst de planning voor volgende week of eigenlijk het restant van mn verblijf in Noorwegen rond hebben. En dus ga ik daar - nadat ik eerst mn verslag weer een stuk bijgewerkt heb - eerst mee aan de slag. Ca. 1,5 uur later heb ik het rond, inclusief het klaarmaken van de presentatiemapjes. Morgen ga ik richting Kristiansand, vervolgens 2 dagen langs de Sorlandet (Noorse Riviera :-) richting Larvik, vervolgens (in 2 dagen)weer het binnenland in richting Geilo en tot slot volgende week zaterdag via Gol naar Honefoss / Jevnaker. Daar blijf ik dan een paar dagen om even alles af te wikkelen, vervolgens dinsdag en woensdagmorgen het laatste stuk aan de oost- en zuidoostzijde van Oslo en dan woensdagmiddag richting Goteborg.

Op tijd dit keer want die wegafsluiting (vanwege een ongeluk op de E6) van vorig jaar .... dat wil ik dit keer voor zijn.

Tussen de middag ga ik even een broodje eten en vervolgens dan toch nog met de campingadministratie aan de slag. Het zonnetje is er inmiddels doorgekomen en dus maak ik even wat foto's. Van mn plekkier hier:

(een beetje verdekt opgesteld, maar te herkennen aan de schotel welke omhoog staat. Niet omdat ik tv kijk overdag, maar omdat ik via de schotel naar de radio luister ... eenvoudigweg omdat ik hier geen Noorse muziekzender kan vinden).

In de verte zie je de kampeerplaatsen op het schiereiland.

Ik heb inmiddels met Olav afgesproken om rond 19.00 uur om tafel te gaan en dus ga ik op tijd met het eten aan de slag. Daarna nog vlug even afwassen en precies om 19.00 uur meld ik me bij de receptie.

Het gesprek is prima, ik kan het goed met Olav vinden en ik ken hem nu inmiddels al een flink aantal jaren. En da's een groot voordeel, want Olav is ook zeer bekend bij de Noorse campingeigenaren en hij wordt nogal eens geraadpleegd. Ook over Campingnavigator en over Mol Travel. Hij is ook zeer tevreden met onze promotie en dat is misschien nog wel belangrijker.

Tevreden loop ik terug naar de camper, kruip nog even achter de laptop en om half 10 bel ik nog even mn lieve vriendin en daarna vind ik het wel goed voor vandaag.

Maandag 3 augustus 2015.

Vandaag heb ik een beetje een vreemd daggie. Ik heb morgenvroeg om 9.00 uur een afspraak in Kristiansand (Hamre Familiecamping), maar moet vandaag nog een afspraak zien te regelen bij Kristiansand Feriesenter. Ik krijg echter (sinds afgelopen vrijdag) mn contactpersoon maar niet te pakken. Ook vanochtend bel ik eerst en stuur er vervolgens een mail achteraan. In de mail heb ik voorgesteld om rond 13.00 uur de camping te bezoeken, maar dan moet ik wel om 11.00 uur vertrekken. Want onderweg moet ik nog even bij een camping in Evje langs en moet ik ook nog even wat lunchtijd incalculeren.

En dus ga ik vanmorgen eerst met mn mailbox aan de slag en vervolgens met de boekingsadministratie. Het was afgelopen weekend errug druk met boekingen en dus kost het me ook behoorlijk wat tijd om alles goed te administreren.

Inmiddels heeft mn contactpersoon van Krisitansand Feriesenter zich gemeld en hebben we nu maar om 14.00 uur afgesproken. En dus maak ik de camper even later klaar voor vertrek en rijd tegen 12.00 uur van de camping af. De grond is gelukkig behoorlijk opgedroogd en dus reed ik zonder problemen van mn plek.

Ik leeg nog even mn vuile water tank en mn wc-cassette en ga op pad. Zoals gezegd stop ik nog even in Evje en rijd daarna door naar Kristiansand. Onderweg stop ik nog even om een broodje te eten en uiteindelijk rijd ik een kwartiertje voor 14.00 uur Kristiansand Feriesenter op. Deze camping is 1 van de weinige 5-sterren campings in Noorwegen en is dus bijv. niet goedkoop. Maar ondanks dat, is op de camping soms geen plekje meer te vinden.

Voor meer info, kijk maar even op: http://www.campingnavigator.com/nl/campings-noorwegen/vest-agder/kristiansand-feriesenter/.

Het gesprek met mn contactpersoon is goed, maar mn voorstel moet eerst "in de board" besproken worden en dus moet ik geduld hebben.

Ik kruip weer in mn campertje en rijd weer richting snelweg. Dit keer draai ik niet de snelweg op, maar ga ik er overheen en rijd ik richting het vliegveld. Halverwege de snelweg en het vliegveld ligt aan een fraai zandstrand Hamre Familiecamping. Niet te verwarren met Hamresanden Camping (van Kees Verkerk) welke direct naast Hamre Familiecamping ligt.

Ik heb inmiddels begrepen dat de campings nogal eens verward worden. De kwaliteit op Hamresanden Camping (van Kees Verkerk, of eigenlijk z'n zoon) is aanzienlijk minder dan die van Hamre Familiecamping en dat is ook mede de reden dat ik morgenvroeg een afspraak heb met de eigenaar van Hamre Familiecamping. Bij de receptie word ik vriendelijk te woord gestaan en een joch met een geel "veiligheids-shirt" begeleid me naar een plek. Ik kies voor een plek vlakbij het sanitairgebouw omdat daar de WIFI antenne gevestigd is en als ik even later de camper te plek heb, blijkt internet prima te werken.

Omdat het werkelijk schitterend mooi weer is en omdat ik nog niet eerder op deze camping geweest ben, maak ik een rondje over de camping .... met camera. Dit is mn plekkie hier:

Iets verderop "in de rij" staat trouwens een stel uit Arnhem. Zij komt oorspronkelijk uit IJhorst ... hij uit Meppel... grappig !

Dit wiite gebouw:

is het sanitairgebouw en dat ziet er prima uit. Links van het gebouw is een aantal jaren terug een errug leuke speeltuin gerealiseerd.

Ik loop even door naar de achterzijde van de camping, want daar heb je vanaf de camping een magnifiek uitzicht over het fjord:

en op het strand:

Wat een beetje jammer is, is dat daar geen kampeerplekken gerealiseerd zijn .... maar dat daar alleen grote chalets op uit kijken. En ... (alweer grappig :-) ... deze chalets zijn geleverd door: Arcabo uit Nieuwleusen. Terug in de camper blijkt dat - ondanks dat ik de luifel uitgedaan heb - het inmiddels behoorlijk warm geworden is. En dus gooi ik alles even open. Hoe moet dat ook al weer .... ik ben dit niet meer gewend :-).

Wil je meer info over Hamre Familiecamping, kijk dan even op: http://www.vakantiewoningen-in-europa.nl/4610/vakantiewoning/vest-agder/noorwegen.

Maar aan het eind van de middag is het weer wat afgekoeld. Dat komt goed uit .... want ik heb pannenkoeken op het menu staan. Kijkend naar Masterchef verorber ik een aantal heerlijke pk's, daarna even afwassen, achter de laptop en vervolgens om half 9 voor de buis.