Periode dinsdag 4 augustus 2015 - vrijdag 7 augustus 2015. Route Kristiansand, Grimstad, Arendal (Hove), Risor, Stavern, Lunde, Bo, Rjukan, Hovet i Hallingdal, Gol, Jevnaker.

Dinsdag 4 augustus 2015.

Voor vandaag hebben ze echt verschrikkelijk veel regen voorspeld, maar gelukkig is het vanmorgen - als ik richting sanitairgebouw loop - nog droog.

Terug in de camper ga ik eerst even een broodje eten en maak vervolgens de camper klaar voor vertrek. Het is nu nog steeds droog en dan kan ik beter nu alles maar vast opruimen. Ik meld me om 9.00 uur bij de receptie en even later zit ik met de eigenaar in gesprek. Het klikt en dat blijkt .... na 2 uur bedenk ik me dat mn schema voor vandaag behoorlijk in de soep gaat lopen. Maar goed, het gesprek is prima en ik doe goed zaken.

Uiteindelijk rijd ik pas om half 12 van de camping. Ik had tegenover de camping bij de KIWI (supermarkt) nog even wat boodschapjes willen doen, maar ten eerste regent het nu echt keihard en ten tweede kom ik nu al te laat voor mn volgende afspraak. Ik had om 11.00 uur op Ringsaker Camping (bij Lillesand) afgesproken, maar arriveer daar bijna een uur te laat. Bij aankomst blijkt de eigenaar echter niet op mij te hebben gewacht, hij was zelf ook later ... prima dus.

In zijn kantoor gaan we direct in gesprek, maar dit keer moet ik geduld hebben. Hij wil het even laten bezinken en de websites even bekijken. Okay ...

Ik trek een spurtje naar mn camper en in de stromende regen draai ik weer de E18 op. Het valt echt nog steeds met bakken uit de lucht en ik ben blij dat dit stuk snelweg een behoorlijk nieuw wegdek heeft. Want anders had ik echt last van aquaplanning gehad. Mn eindbestemming voor vandaag is Marivoll Camping, iets te noorden van Grimstad. De eigenaar weet dat ik kom, maar ik had m aangegeven dat ik er rond 13.00 uur zou zijn en dat is het inmiddels al lang geweest. En dus kijk ik niet vreemd op als ik bij aankomst bij de receptie hoor dat hij inmiddels is vertrokken, maar later vanmiddag terug komt.

Op zich prima. Want bij de volgende 2 te bezoeken campings kan ik pas morgenvroeg terecht. En dus zet ik gauw (in de regen) de camper te plek en ga ook nu weer veel te laat een broodje eten. De rest van de middag zit ik achter de laptop. Later op de middag blijkt Arnfinn - de eigenaar - te zijn gearriveerd en spreken we om 17.00 uur af in de receptie. Het gesprek is goed en leuk en al helemaal als me later ongevraagd en lekker toetje voorgezet wordt.

De promotie wordt voortgezet en daar ben ik blij mee want er gebeurt veel op de camping. Arnfinn is nieuwe kampeerplaatsen voor "drop-in" aan het ontwikkelen en daarnaast is het sanitair grondig aangepast. Het is nog niet helemaal klaar, maar deels al wel in gebruik. En het ziet er echt super uit ... prachtige familiebadkamers (gebruik zit bij de overnachtingsprijs in):

De ligging van de camping is zeer fraai:

Linksonder zie je het restaurant waar ik vanmiddag het gesprek had.

Bij mooi weer (nu even niet ...) is - omdat de camping direct aan het water ligt - er hier genoeg te ondernemen:

Voor meer info, kijk maar even op: http://www.vakantiewoningen-in-europa.nl/4396/vakantiewoning/aust-agder/noorwegen

Terug in de camper ga ik met het eten aan de slag. Het toetje heb ik al gehad, nu het hoofdmenu nog :-).

Tijdens het eten kijk ik even naar Masterchef en later op de avond zie ik Ajax hopeloos verliezen ... sjonge jonge.

Woensdag 5 augustus 2015.

Vanochtend gaat de wekker al op tijd. Want ik heb een behoorlijke strakke planning voor vandaag ... zeker voor vanochtend. Mn 1e afspraak ligt op iets van een uurtje rijden en is al om 9.00 uur. De volgende om 11.00 uur en die ligt op weer een uurtje rijden. Vanmiddag heb ik dan nog 2 - 4 adressen (ik zie wel hoe ver ik kom ...).

Het weer ziet er vandaag prima uit en even voor 8.00 uur rijd ik van de camping. Ik draai de E18 weer op ga noordwaarts richting Arendal. Deze leuke plaats staat helaas niet op onze website(s) en daarom heb ik vanmorgen een afspraak op Hove Camping. Via via heb ik begrepen dat deze camping zeer waarschijnlijk geinteresseerd is in promotie. Ik neem de afslag bij Arendal en rijdt langs de plaats richting Hove wat prachtig is gelegen op een eiland.

Op Google Maps had ik al gezien dat ik er via een brug kon komen en al vanuit de verte zie ik de - enorm hoog - gelegen Tromoybrua liggen:

(foto gemaakt door Oyvind Bjerkholt)

Even later heb ik het kantoor van Hove Camping gevonden en kunnen we in gesprek. Het gesprek is prima en iets van 1,5 uur later sta ik met een aantal mooie contracten weer buiten.

Voor meer informatie: http://www.vakantiewoningen-in-europa.nl/4611/vakantiewoning/aust-agder/noorwegen.

Om je nog even een idee van de ligging te geven:

De camping beschikt over een mooi zandstrand !

Echt helemaal te gek !

Verwacht geen luxe camping als je de camping wilt bezoeken. Maar de ligging en de heerlijke rust maakt veel goed.

Na het gesprek kruip ik weer achter het stuur en via een fraaie route rijd ik via een omweg weer richting de E18. Een eindje verder neem ik weer de afslag en ga dit keer via een kruip-door-sluip-door-weggetje naar mn volgende afspraak bij Sorlandet Feriesenter.

Ik kom ruim een half uur te laat, maar gelukkig hebben ze niet op me zitten wachten. We kunnen direct in gesprek en eerlijk gezegd verloopt het gesprek veel beter dan ik verwacht had. Direct zoeken doe ik niet, maar ik heb er wel een goed gevoel bij.

Sorlandet Feriesenter ligt vlakbij het prachtige stadje Risor en beschikt over o.a. een fraai zwembad:

en over nieuwe camperplaatsen welke op een aantal plateau's zijn aangelegd. Met een fraai uitzicht !

Meer info op: http://www.vakantiewoningen-in-europa.nl/4397/vakantiewoning/aust-agder/noorwegen.

Het is inmiddels al bijna 12.00 uur, maar ik besluit eerst nog even een stukje te rijden. Onderweg begint mn maag al flink te knorren en als ik een mooi plekje aan het water vind, stop ik even om een broodje te eten.

Daarna gaat de rit weer verder en bezoek ik nog een klant in Risor. Vervolgens draai ik weer de E18 op en ga ik weer noordwaarts.

Mn volgende bestemming ligt weer een uurtje verder bij de plaats Stathelle, direct aan de kust. Rond 14.00 uur rijd ik Rognstranda Camping op. Met eigenaar Rolf kan ik het goed vinden en even later zitten we - met een bakkie koffie (was ik wel aan toe) - in gesprek. Mn doel was ook om deze prachtig gelegen camping op Campingnavigator te krijgen, maar die opzet is niet geslaagd. Wel verlengt hij de promotie van de hytter ...

.... dus, wil je meer info, kijk dan even op: http://www.vakantiewoningen-in-europa.nl/3989/vakantiewoning/telemark/noorwegen.

Ik ben nu trouwens in de provincie Telemark aangekomen. Zowel bij Campingnavigator als bij Mol Travel zijn er in dit gebied veel te weinig klanten die een promotiepakket afnemen en dus wil ik daar nu iets meer tijd aan besteden. Zo bezoek ik o.a. Olavsberget Camping vlakbij Porsgrunn, maar de eigenaresse vindt het allemaal wel goed zoals het is :-). Ik kruip weer in mn camper en twijfel even wat ik zal gaan doen. Ik heb nu nog 1 klant op het programma staan en die ligt op ca. 40 minuten rijden bij Stavern (iets onder Larvik). Die heeft telefonisch al aangegeven weinig tijd te hebben ("hij zit in de aardappels") .... misschien later vanavond of morgenvroeg.

Waarom twijfel ? Omdat deze camping (Guslandstranda Camping) geen WIFI heeft. Maar goed, als de eigenaar pas later vanavond of morgenvroeg tijd heeft... heb ik weinig keus. En natuurlijk wil ik ook wel een keer graag op deze camping overnachten.

Om 16.00 uur rijd ik de camping op. De receptie is - buiten het seizoen - gesloten en dus laat ik de eigenaar even weten dat ik er ben. Belt ie even later dat ie onderweg is. Eh ... okay. Weer twijfel ... hier blijven ? Verder gaan ? Maar ja ... de volgende camping ligt weer meer dan 1,5 uur verder. En ik heb het eerlijk gezegd wel gehad.

Even later is Rolf (Rolf 2 voor vandaag) gearriveerd en als we de zaken geregeld hebben gaan we samen even een rondje over de camping maken. De camping ligt in een baai direct aan zee en het is hier echt heeeeerlijk rustig:

Naast de camping loopt een soort van "Giethoorn-kanaaltje" waar allemaal kleine bootjes liggen:

en vlak langs dat kanaaltje zet ik even later de camper neer. Meer info ? Kijk maar even op: http://www.campingnavigator.com/nl/campings-noorwegen/vestfold/guslandstranda-camping/.

Eerst maar s even een bakkie koffie en vervolgens wat telefoontjes plegen voor morgen. Want ook morgen heb ik een druk daggie.

Als ik de planning voor morgen klaar heb, kan ik ook direct met het eten aan de slag. Voor vandaag heb ik visfilet op het menu staan. Een beetje nasi erbij en wat saus en ik heb weer een heerlijke maaltijd :-).

TV heb ik hier wel en dus neem ik de rest van de avond even een beetje pauze. En op tijd naar bed, want morgenvroeg vertrek ik al weer op tijd.

Donderdag 6 augustus 2015.

Zoals al gezegd, vandaag trek ik de regio Telemark in. Ook vandaag heb ik weer flink wat adresjes op het programma staan, maar je weet nooit hoe lang een gesprek duurt ... en dus zie ik wel waar ik vandaag terecht kom.

En dus vertrek ik vanmorgen al op tijd van de camping. Khoef mn mail ook niet te checken :-).

Via een behoorlijk (zeker naar Noorse begrippen) behoorlijk verstedelijkt gebied bij Porsgrunn en Skien (uit te spreken als sjie-en) rijd ik richting Ulefoss waar ik af sla naar Lunde. In Ulefoss vind je trouwens een aantal sluizen van het Telemark Kanal direct langs de weg. Iets spectaculairder zijn de sluizen bij Vrangfoss, waar Hennie en ik 3 jaar geleden terug geweest zijn. Kijk voor het verslag en foto's maar even op: http://www.waarisdemol.nl/noorwegen20121index.html. (21 juni 2012).

In Lunde aangekomen, bezoek ik eerst het Lunde Vandrerhjem waar de Nederlandse eigenaar een groot aantal appartementen verhuurt. We drinken even samen een bakkie leut en nemen de papieren door. Hij geeft aan dat het supergoed gaat en dat de bezettingsgraag een flinke stijging laat zien t.o.v. vorig jaar. Meer info, kijk maar even op: http://www.vakantiewoningen-in-europa.nl/2878/vakantiewoning/telemark/noorwegen.

Hier in Lunde bezoek ik nog een klant: Telemark Kanalcamping. Eigenaar Erling ken ik al een flink aantal jaren en na de ontvangst maken we even samen een rondje over de camping. Die is de afgelopen jaren flink opgeknapt en er zijn mooie plaatsen aangelegd:

Hij heeft mooie verharde plaatsen aangelegd, allemaal voorzien van stroompalen en waterpunten. Maar daarnaast is er bij een meertje op de camping ook plek voor tenten en kun je ook direct aan het "kanaal" staan.

Er is echter 1 nadeel, geeft hij zelf ook aan :-) ... het sanitair "is niet meegegroeid". De capaciteit is vanwege het succes niet toereikend genoeg en dus heeft hij tijdelijk extra sanitair aan laten rukken.

Terug in de receptie gaan we - zakelijk - in gesprek, maar een definitief besluit laat nog even op zich wachten. Geduld ...

En dus ga ik weer verder. Op naar Bo, een half uurtje verderop. Daar bezoek ik Bo Camping en op moment van aankomst is het superdruk in de receptie. De eigenaresse heb ik al even kort gesproken, maar ik zal even geduld moeten hebben. En dat wordt beloond, want als we even later in gesprek zitten doen we goed zaken en gaan we zowel voor de camping (op www.campingnavigator.com) als voor de hytter (op www.chalets-op-campings.nl) promotie maken.

Meer informatie over deze camping ? Kijk dan even op: http://www.vakantiewoningen-in-europa.nl/4612/vakantiewoning/telemark/noorwegen.

Ik ga weer verder, maar mn maag is inmiddels al behoorlijk aan het knorren. En dus stop ik even later bij een school (tis nog vakantie voor de Noorse kids) om even een broodje te eten. Ik kijk ook even naar mn schema van vanmiddag. Ik heb hier in de omgeving nog 3 adresjes.... maar als het goed gaat, ga ik het niet redden met de tijd. Als het goed gaat: als de campingeigenaar of niet aanwezig is, of direct bij aankomst aangeeft niet geinteresseerd te zijn ben ik natuurlijk snel klaar. Maar als er contracten ingevuld moeten worden, neemt dat behoorlijk meer tijd in beslag. Bovendien ligt mn eindbestemming voor vandaag (Rjukan), nog op 1,5 uur rijden. Ik besluit het van het volgende gesprek af te laten hangen.

Mn volgende bestemming is Sanda Camping og Hytteutleie en opnieuw tref ik het. De eigenaresse is aanwezig en bovendien geinteresseerd. De camping is afgelopen jaar overgenomen door de dochter die nu samen met haar vriend de (behoorlijk grote) camping runt. En ze kunnen wel wat promotie gebruiken. Ze hebben de camping behoorlijk onderhanden genomen en ze kunnen wel wat extra gasten gebruiken. En dus loop ik even later met 2 mooie contracten terug naar mn camper. Overzichtsfoto van de camping:

Voor meer info, kijk maar even op: http://www.vakantiewoningen-in-europa.nl/4613/vakantiewoning/telemark/noorwegen.

Terug in de camper heb ik mn besluit al genomen. Ik laat de laatste 2 campings schieten en ga door naar mn eindbestemming, want dat is nog een stukske rijden.

Tegen 17.00 uur rijd ik Rjukan Hytte og Caravanpark op. Eigenerasse Mirjam heeft direct wel even tijd en dus gaan we direct om tafel. Een half uurtje later is alles geregeld en ga ik op zoek naar een plekje. Ik ben hier eerder geweest en aangezien het eergisteren behoorlijk geregend heeft, blijf ik - gezien het gewicht van mn camper - op wat een hoger gelegen stuk staan. TV doet het hier niet, maar ik heb gelukkig wel WIFI.

Kmoet eerlijk zeggen dat de bodem van mn potje energie voor vandaag al behoorlijk in zicht gekomen is, maar als ik eenmaal aan een bakkie senseo zit ... ben ik zo weer boven Jan. Even vlug mn mail checken en wat telefoontjes plegen en vervolgens met het eten aan de slag. Na de afwas kruip ik nog een tijdje achter de laptop en daarna gaat bij mij langzaam maar zeker het licht uit. Morgen weer een dag !

Vrijdag 7 augustus 2015.

Voor vandaag heb ik niet veel campings op het programma staan, maar heb ik wel een flink ritje voor de boeg. En dus maak ik de camper klaar voor vertrek, groet de eigenaresse nog even en ga naar mn eerste adresje voor vandaag: Sandviken Camping in Tinn Austbygd.

Onderweg rijd ik direct langs het water en heb steeds een geweldig uitzicht over het Tinnsjo-meer. Nog voordat ik op de camping ben, stop ik vlakbij de camping even om een foto over het water te maken:

Het is windstil en er heerst een serene rust .... pfff ....wat mooi:

Ik rijd door naar de camping en als ik me meld in de receptie komt de eigenaresse er al aan lopen. Ze heeft me al gezien en we kunnen direct - met hetzelfde uitzicht als de foto's hierboven - in gesprek. Ze heeft de camping overgenomen van haar vader en ik ben onder de indruk wat haar idee met de camping is en ik ben dan ook blij dat we even later zaken doen. We lopen nog even over de camping en ik maak nog wat foto's van een prachtig direct aan het water gelegen hut.

Voor meer info, kijk maar even op: http://www.vakantiewoningen-in-europa.nl/4614/vakantiewoning/telemark/noorwegen.

Ik kruip weer achter het stuur en rijd via een "shortcut" door de bergen richting de "40". Van tevoren heb ik geinformeerd naar de staat van deze weg. Die zou prima zijn, maar met name vanaf de kant van Tinn Austbygd is er een zeer slecht stuk en ik heb even het idee dat ik mn borden, kopjes en glazen niet heel zal houden. Maar eenmaal boven is niet alleen het wegdek prima, ook het uitzicht is helemaal geweldig:

Even later begin ik aan de afdaling en kom ik bij de kruising met de "40". Voordat ik richting Geilo rijd, bel ik nog even een potentiele klant in Uvdal (9km. "de verkeerde kant op"), maar daar kom ik niet echt gelegen en dus rijd ik door naar Geilo. Zoals je ziet is het weer prima en ook het laatste naar Geilo is een fraaie route. Mn eindbestemming voor vandaag is Birkelund Camping in Hovet i Hallingdal, vanaf Geilo nog iets van 20 minuten rijden. Onderweg doe ik nog even wat boodschappen en rijd even later de camping op.

De eigenaren ken ik inmiddels al een flink aantal jaren en bij aankomst word ik dan ook vriendelijk ontvangen. We spreken af om over een uurtje in gesprek te gaan. Kan ik even de camper te plek zetten en eindelijk een broodje gaan eten. Want het is inmiddels al weer bijna 13.00 uur. Kort daarna ga ik richting receptie en ga ik met Rinie en Franka - de Nederlandse eigenaren van Birkelund Camping - in gesprek. Het gesprek is prima en de bestaande contracten (inclusief Best Deal) worden voortgezet.

Tevreden loop ik weer terug richting de camper en kruip de rest van de middag achter de laptop. Mail bijwerken, administratie en betalingen van de boekingen bijwerken, nog even wat telefoontjes voor de gesprekken van morgen plegen en daarna is het al weer etenstijd.

Voor vandaag staat Macaroni 2 op het programma staan, dus zo klaar. Onder het eten kijk ik even naar Masterchef, daarna even afwassen en nog een tijdje achter de laptop.