Periode zaterdag 8 augustus 2015 - donderdag 13 augustus 2015. Route Jevnaker, Skarnes, Trogstad, Sarpsborg, Goteborg - Kiel, Bremen, Meppel. Incl. Slotwoord.

Zaterdag 8 augustus 2015.

Vannacht heb ik heeeeeerlijk rustig geslapen, al was het deze nacht behoooooooorlijk fris. En dus eerst maar even een warme douche. Terug in de camper even een broodje eten en als ik het vervolgens nog niet warm heb (tis 9 graden IN de camper), besluit ik maar direct te vertrekken. Ik maak de camper klaar voor vertrek, groet de eigenaren nog even en ga op pad.

Voor vandaag heb ik een ritje van iets van 2,5 uur op het programma staan. Eindbestemming van vandaag is Slovika Camping in Jevnaker. Met de eigenaar van deze camping ben ik bevriend en eigenlijk is het een beetje traditie geworden dat ik daar mn reis door Noorwegen eindig. De laatste jaren is dat iets veranderd omdat ik nu ook Zuid Noorwegen erbij heb en ik moet bijvoorbeeld volgende dinsdag & woensdag nog een aantal campings ten oosten/zuidoosten van Oslo bezoeken. Om die reden vertrek ik de laatste jaren vanuit Goteborg, omdat de laatste te bezoeken camping bij Sarpsborg ligt en dan ben je al behoorlijk dicht bij de Zweedse grens.

Ik rijd eerst richting Hol en vervolgens richting Gol (geen grapje :-), stop onderweg nog even in Al (zo lijkt het wel of de regio wilde besparen op de plaatsnaamborden) om te tanken en rijd even later Gol Campingsenter op. Mn contactpersoon heb ik gisteren telefonisch gesproken en die is helaas vandaag niet aanwezig. En dus ben ik vlot klaar en rijd ik verder over de "7" richting Honefoss. Onderweg bezoek ik nog 2 klanten en even later heb ik de nieuwe kruising op de "7" bereikt. Vanaf die nieuwe kruising is er een compleet nieuwe weg met tunnels aangelegd richting Honefoss en inclusief een nieuw stuk weg bij Honefoss scheelt me dat in totaal bijna een half uur. Superrrrr.

En dus rijd ik al om 12.30 uur Slovika Camping op. De receptioniste herkent me van mn 1e bezoek hier aan de camping op 24 mei en geeft aan dat Hans later op de middag komt. Ze geeft ook aan dat mn buren in Meppel ook nog geweest zijn en dat die op een mooi plekje direct aan het fjord gestaan hebben:

(bron: de buurman zelf :-)

Ik heb de camper inmiddels zelf ook te plek staan. Ook hier sta ik meestal op dezelfde plek. Waarom ? Omdat ik dan weet dat de camper nagenoeg vlak staat, dat de schotel werkt en dat ik een goed WIFI signaal heb. En dat is allemaal belangrijk, want ik blijf hier tot dinsdagmorgen. Dit is mn plekkie hier (in het midden):

Ook nu ga ik eerst even een broodje eten en daarna met mn mailtjes aan de slag. De rest van de middag ben ik achter de laptop aan het werk. Aan het eind van de middag komt Hans nog even bij langs en vraagt of ik zin heb om vanavond om 20.00 uur even wat met hun te gaan eten op het terras bij de receptie. Tuuuuuurlijk.

Het weer is prima en dus kruip ik af en toe even met een bakkie koffie onder de luifel. Iets na 20.00 uur zie ik Hans bij de receptie arriveren en dus ga ik ook die kant op. We hebben natuurlijk flink wat bij te kletsen (het gaat heel veel over campings :-) en het eten smaakt ook goed, dus prima. Even na 22.00 uur ga ik weer richting camper, kijk nog even naar voetbal (uiteraard) en bel nog even met mn vriendin (uiteraard).

Zondag 9 augustus 2015.

Voor vandaag heb ik een camping-administratie-daggie gepland. Oftewel: de gegevens van de bezochte campings bijwerken, foto's nakijken, contracten invoeren, nieuwe vermeldingen opvoeren, mailtjes sturen naar kantoor en klanten, etc. Gezien de enorme hoeveelheid bezochte campings (ik schat iets van van 150 - 160 campings en klanten) heb ik een behoorlijke achterstand opgelopen. Ik moet het eigenlijk elke dag bijhouden, dat lukte me in het begin nog ... maar daarna liep ik al gauw achterstand op.

Daarnaast is het nog steeds behoorlijk druk met boekingen (wij regelen voornamelijk boekingen voor Duitse klanten die naar de kust in Nederland op vakantie willen) en de administratie daarvan kost me ook behoorlijk wat tijd. Gelukkig heb ik sinds eind 2014 iemand aangenomen die alle voorstellen verstuurt en de boekingen verwerkt. Maar een aantal parken (Beach Resort Makkum en Resort Arcen) doe ik nog zelf en samen met de administratie en de betalingen van de boekingen ben ik daar elke dag wel iets van 1 - 2 uur mee zoet.

Tussen de middag ga ik even een broodje eten en de rest van de middag ben ik achter de laptop aan het werk. Af en toe "ga ik even luchten" met een bakkie koffie onder de luifel en voor ik het weet is de dag al weer voorbij. Natuurlijk (....) moet ik vandaag weer op tijd eten, want om 19.00 uur is het weer tijd voor voetbal. Helaas maar een paar wedstrijden ....

De rest van de avond zit ik grotendeels achter de laptop en later op de avond voor de buis. Morgen weer een dag !

Maandag 10 augustus 2015.

Sjonge jonge ... het was vannacht ineens weer behoorlijk fris. Ik hoop wel dat het volgende week hier in Noorwegen wat warmer wordt, anders is de overgang met Nederland wel errrrug groot.....

Eerst maar even een warme douche ! En daarna een broodje met een bakkie leut en vervolgens aan de bak ! Eerst even met mn mailtjes aan de slag, vervolgens wat dingetjes printen (o.a. voorbereiding voor morgen en woensdag) en met mn boekingsadministratie aan de slag. Daar ben ik een flink stuk van de morgen mee onder de pannen.

Aan het eind van de ochtend even wat telefoontjes plegen en even later heb ik de planning voor morgen en woensdag klaar.

Daarna even een broodje eten en vervolgens met de campingadministratie aan de slag. Halverwege de middag komt Marit (vriendin van Hans) nog even informeren wanneer ik vertrek, want Hans "is druk met het gras". Het is vandaag namelijk nog droog en aangezien hij boer is moet alles vandaag "nog even" gebeuren.

Misschien komt ie vanavond laat nog, anders morgenvroeg. Maar dan moet ie wel op tijd zijn, want ik moet al om 8.30 uur rijden.

Even na 18.00 uur ga ik met het eten aan de slag. Voor vandaag maar weer s pannenkoeken (melk moet op). Ondertijd even Masterchef kijken, daarna afwassen, nog even achter de laptop, CSI kijken, Hennie bellen, nog even mn mail checken en vervolgens op bedde :-).

Dinsdag 11 augustus 2015.

Gisteravond laat ontving ik van Hans nog een smsje dat hij vanmorgen om 8.00 uur wel even gedag kwam zeggen. En dus gaat mijn wekker al om 7.15 uur.

Hans is er inderdaad om 8.00 uur en dus drinken we nog even een bakkie koffie samen en vervolgens maak ik de camper klaar voor vertrek en ga op pad.

Mn 1e bestemming is Songnabben Camping iets boven Skarnes. Een ritje van ca. 1,5 uur ... maar dat heb je hier in Noorwegen toch al gauw. In Italie (straks in september) gebeurt het regelmatig dat je maar 5 - 10 minuten hoeft te rijden om op de volgende camping te komen. Via de E16 rijd ik richting Roa, pak daar een stukje van de "4" en volg vervolgens Gardermoen ... het vliegveld van Oslo wat ruim een uur rijden ten noorden van Oslo ligt. Even voor Gardermoen neem ik de shortcut richting de E6, rijd iets van 10km. over de E6 richting Trondheim (dit voelt heeeeel vreemd ...), neem bij Eidsvoll de afslag en rijd precies om 10.00 uur Songnabben Camping op.

De eigenaresse zit al op me te wachten en we kunnen direct in gesprek. Ze is tevreden over de promotie en het contract wordt zonder problemen verlengd. Als al het papierwerk geregeld is ga ik weer verder richting Skarnes en pak daar de "E16" richting Oslo. Iets verder heb ik afgesproken op Sanngrund Camping. De eigenaar heb ik gisteren telefonisch gesproken en die gaf aan op vakantie te zijn. Maar hij heeft "vervanging" geregeld en even later zit ik met "de vervangster" onder het genot van een bak koffie in gesprek. Ze heeft instructies gekregen en da's fijn wat dan kunnen we nu ook alles direct afwikkelen.

Een half uurtje later is ook hier alles geregeld. Sanngrund Camping ligt langs de E16 direct aan de grootste rivier van Noorwegen, de Glomma .... op ca. 45 minuten rijden van Oslo. De bus stopt zo'n beetje voor de deur, dus ideaal om de stad Oslo te bezoeken. Bovendien beschikt de camping over diverse soorten hytter, waaronder deze prachtig direct aan de rivier gelegen hytter:

Voor meer info: http://www.vakantiewoningen-in-europa.nl/4531/vakantiewoning/hedmark/noorwegen.

Ik rijd zelf nog een klein stukje richting Oslo en pak daarna een mooie (en kortere) route welke deels direct langs de Glomma loopt. Via Haga bereik rond 12.30 uur Fetsund waar ik verder zuidwaarts rijd naar mn eindbestemming Olberg Camping tussen Bastad en Trogstad. Onderweg twijfel ik of ik nog even zal stoppen om een broodje te eten, of dat ik door zal rijden. En zoals zo vaak :-) rijd ik ook nu weer door.

Bij Olberg Camping aangekomen tref ik beide eigenaren en eigenaar Finn heeft wel even tijd om in gesprek te gaan. Hij heeft echter weinig tijd en dus hebben we alles in een poep en een scheet afgewikkeld :-) en ga ik op zoek naar een plekje op de camping. Probleem hier op de camping is dat er - in principe - geen WIFI verbinding mogelijk is op de camping. Maar in 2013 en in 2014 heb ik hier - op verschillende plaatsen - ook gestaan en had ik met hangen en wurgen verbinding. Beide plaatsen zijn nu nog beschikbaar, maar wat ik ook probeer .... ik krijg het niet voor elkaar.

Ik heb de camper inmiddels al 2x verplaatst en ben er eigenlijk ook wel flauw van. En dus loop ik even richting receptie of ik daar even een tijdje mag zitten. Nou ...dat komt Finn eigenlijk wel goed uit. Want hij moet nog weg en dan kan ik mooi even op de toko passen. Ik krijg nog wat instructies en weg is ie ha ha. Erg druk met gasten heb ik het niet, wel komt er nog een Nederlands stel (in het Engels :-) informeren naar de Eland-safari welke door Finn wordt verzorgd. (tour met busje, 100% garantie).

Om 17.15 uur vind ik het wel genoeg en ik smacht naar een bakkie senseo. En dus ga ik weer richting camper. Even wat "anknooien" in de camper en het is zo maar weer etenstijd. Voor vandaag: opgebakken aardappels, shoarma en worteltjes. Heeeeeerlijk !

Daarna even afwassen en nog een poosje - offline - met mn verslag bezig. De camping loopt inmiddels behoorlijk vol en ik zie een Fransman (met camper) martelen met zn (gele) blokken. Hij crosste zo straks bij aankomst direct het gras op en kwam op een nat stuk bijna vast te zitten. Nu legt hij eerst van die (gele) antislipmatten neer, zet daar de gele blokken op en probeert er vervolgens op te rijden. Maar ja ... daganiehe !

Hij rijdt er te langzaam op, geef vervolgens gas bij en vervolgens schieten de blokken weg over de matten. Ik heb het niet precies geteld, maar ik denk dat hij zo'n beetje bezig aan z'n 10e poging ha ha.

Tis alleen een beetje jammer dat z'n vrouw m geen instructies geeft. Want dan zou het schouwspel nog lukker zijn geweest :-). Vaak zie je de vrouw aangeven .. nog ietsje ... ietsje nog .... man luistert of kijkt niet goed en bats ... over de blokken. Steevast krijgt de vrouw de schuld. Hetzelfde fenomeen zie je bij auto's met caravan als de man langzaam met de auto achteruit rijdt om de trekhaak onder de dissel van de caravan te krijgen. Dat gaat ook regelmatig mis. Meestal stopt de auto te ver van de caravan, waarna de man weer instapt, te ver achteruit rijdt en vervolgens de dissel bijna door de bumper ziet verdwijnen. Vaak zie je de vrouw erbij staan kijken van "tja .. je wilde niet luisteren ... eigen schuld ... sufferd".

Ik loop nog even weer richting receptie om nog even mn mail te checken en een stuk van het verslag online te zetten.

En ik wil even op internet kijken wat er precies vanmorgen in de Gudvangentunnel gebeurd is. Mn Noors is niet optimaal, maar volgens mij is er weer brand geweest ... "weer" omdat 2 jaar geleden in dezelfde tunnel een Poolse vrachtwagen in de hens vloog en de tunnel voor 3 weken afgesloten was. Vang Camping - gelegen in het plaatsje Gudvangen - kon toen bijna 3 weken hun poort wel sluiten. Want de tunnel was vanwege herstel- en opruimwerkzaamheden ca. 3 weken dicht en het verkeer werd al ruim van tevoren omgeleid.

Even later zie ik op internet dat er inderdaad een toeristenbus (met Chinezen) vlam heeft gevat in de tunnel, maar dat er gelukkig geen doden zijn gevallen.

Terwijl ik dit in de receptie zit te lezen, vertelt een andere Nederlandse kampeerder dat ze vanmorgen vroeg nog door de tunnel zijn gekomen. Poeh ... die hebben geluk gehad.

Ik ga weer terug richting camper, bel nog even met Hennie en (heel) laat op de avond arriveert er nog een Zweedse camper. Wat voor nationaliteit er in zit, geen idee ... maar Zweden zijn het in ieder geval niet. En ze hebben me toch een lawaai. Zelfs als ik op bed lig, lopen ze nog (het lijkt wel Arabisch of Israelisch) buiten te schreeuwen. Even denk ik "als ze nu niet rustig zijn, ga ik er wat van zeggen"... nou die gedachte hielp ha ha. Even later was het rustig. Sjonge jonge.

Woensdag 12 augustus 2015.

Mn laatste daggie in Noorwegen .... wordt ook wel een keer tijd, ik ben hier nu al ruim 12 weken .. het is genoeg geweest.

Na mn ontbijt werk ik mn verslag nog een stukkie bij en zie even later mn Nederlandse buurman (stond naast die "Zweedse" schreeuwers) hard naar een van de camping rijdende - andere - Zweedse camper rennen. En ik zie ook waarom ... achter de camper stuitert z'n stroomkabel met verlengstuk over het pad. Sjonge jonge wat een goaperd. Dat je het vergeet okay .... maar dat je al een flink stuk over de camping rijdt zonder in je spiegel te kijken, dat zegt toch wel wat over de chauffeur.

En ja hoor ... 2 kakkers met zonnebrillen stappen uit en halen de stroomkabel in. Inmiddels is de Fransman "van de gele blokken" ook al verdwenen, de hoogste tijd dus ook voor mij om de camper klaar te maken voor vertrek. Nou ja vertrek ... ik rijd de camping af, draai even de weg op en parkeer mn camper op het parkeerterrein aan de voorzijde van de camping. Hier is de verbinding goed genoeg om mn mail in de camper op te kunnen halen en nog even wat overboekingen te doen. Ik heb zelfs nog de rust om het laatste stukje verslag online te zetten.

Ik groet de eigenaren nog even en verlaat deze leuke camping. Dit jaar heb ik geen foto's gemaakt, maar 2 jaar geleden stond ik op dezelfde plek:

Wil je meer info, kijk dan even op: http://www.campingnavigator.com/nl/campings-noorwegen/ostfold/olberg-camping/.

In Trogstad stop ik nog even bij een supermarkt om nog wat (laatste) boodschapjes te doen en ga ik naar mn laatste klant deze reis: Utne Camping vlakbij Sarpsborg. Onderweg gooi ik de tank nog even vol (kmoest nog wat Noorse kronen kwijt) en rond 11.00 uur bereik ik Utne Camping. Even denk ik dat ik het tref, de eigenaar is aanwezig ... maar zit helaas in gesprek. En het kan nog wel even duren.

Nu moet je weten dat ik vorig jaar na deze camping nog 2 uur "over" had en voor mijn gevoel ruim op tijd aan de rit richting Goteborg vertrok, maar uiteindelijk kwam ik onderweg in een enorme file terecht (vanwege ongeluk) en kwam ik om 18.07 uur aan in Goteborg. En de uiterste inchecktijd was 18.15 uur. Dat gebeurt me dus niet weer en dus besluit ik de papieren achter te laten en de eigenaar een mail te sturen.

Utne Camping is trouwens een prima gelegen camping als je van Goteborg - Oslo (of andersom) rijdt. Op de camping heb je - afhankelijk waar je staat - wel iets last van het geluid van de snelweg, maar het is natuurlijk ook handig als je onderweg bent dat je niet ver van de snelweg/afrit kunt overnachten. Het sanitair is prima geregeld en de appartementen op de camping zijn zeer fraai:

Voor meer info, kijk maar even op: http://www.vakantiewoningen-in-europa.nl/4398/vakantiewoning/ostfold/noorwegen

De camping ligt vlakbij de E6 en dus draai ik even later de E6 op. Dit keer verloopt de reis zonder problemen en om 14.15 uur rijd ik al de haven van Goteborg binnen. Ik ga bewust nog niet in de rij staan, want de Stena Germanica ligt er al en ik weet dat je vanaf 15.00 uur al de boot op kunt. En als je eenmaal in de rij gaat staan heb je geen keuze meer. En dus parkeer ik de camper op een andere plek en ga eerst even warm eten en broodjes maken voor vanavond. Misschien denk je nu "wat een kniepkuttel", maar het ga mij er met name om dat het echt niet leuk is om alleen in een restaurant te gaan eten.

En dus mik ik "een klomp" bevroren spaghetti in de pan, warm het op, serveer het met laatste restje kaas en mijn diner smaakt heerlijk :-). Om half 4 ga ik in de rij staan. Ik heb broodjes voor vanavond en morgenvroeg gesmeerd en mn rugzak voorzien van lees- en toiletspullen en kan even later aan boord. Even voor de beeldvorming, de Stena Germanica is enorm schip waar ze maar liefst 300 auto's rijden. Het schip beschikt over 495 hutten en kan 1.300 passagiers vervoeren. Vorig jaar was ik heel laat en moest ik met de camper "naar boven" en daar de camper achteruit inparkeren. Dit keer mag ik doorrijden tot voor in het schip en inmiddels weet ik dat dit me morgenvroeg zo'n 20 - 30 minuten scheelt. Want dek 3 moet eerst leeg .... de (vracht)auto's en campers moet via dek 3 het schip verlaten en dus ben je - als je zoals ik ruim op tijd voor vertrek arriveert - als eerste van het schip.

En geloof me .. dit is echt een enorm groot schip. Als je voorin staat kun je de achterzijde (het schip is 241 meter lang, voor de duidelijkheid: dat is bijna 2,5 x de lengte van een voetbalveld !!) bijna niet zien:

Ik ga met de lift naar boven (het schip telt 11 dekken !) en bereik evan later mn hut. Deze blijkt te zijn voorzien van een 2-pers. bed (heb ik lekker de ruimte), tv, en een mooie badkamer met douchecabine (geen "plak"gordijntje). Het is nog steeds errug vroeg en dus ga ik nog even een wandeling over het schip maken en bereik na een paar uur (grapjuh ...) het zonnedek waar ik mezelf even trakteer op een lekker ijsje.

Ik blijf aan dek totdat we de haven uit varen en ga daarna naar mn kamer. De rest van de avond zit ik te lezen en hang ik voor de buis. En geloof me ... daar word je knap loom van ... en dus slaap ik al op tijd. Morgenvroeg gaat de wekker om 7.15 uur...

Donderdag 13 augustus 2015.

;

Al voor de wekker gaat ... sta ik onder de douche, eet een broodje (na het douchen :-) en verlaat de hut. Eerst maar s even een bakkie leut scoren !

Het weer is nog steeds super en dus ga ik weer richting het zonnedek (dek 11). Daar raak ik nog aan de klets met een Nederlandse familie uit Epe die in Zweden hebben rondgetrokken in een verbouwde brandweerauto.

Het schip is trouwens mooi op tijd en even na 9.00 uur neem ik de weer de "midden-lift" naar beneden. Ze hebben de liften namen gegeven zodat je kunt onthouden via welke lift je boven bent gekomen. Mocht je het niet kunnen onthouden, dan kun je een "scheur-briefje" met de naam van de lift meepakken voordat je naar je kamer gaat. Even later heb ik de camper gevonden en zie dat mn "voorburen" ook al in de camper gearriveerd zijn. En da's fijn, want elk jaar zie ik weer dat er een rij moet wachten omdat iemand zich OF verslapen heeft, OF z'n auto/camper niet op tijd terug kan vinden. En dan laten ze - natuurlijk - eerst de andere rijen voorgaan. En dus rijd ik inderdaad mooi op tijd de boot af.

Het 1e stuk van Kiel naar Hamburg verloopt zonder problemen, maar zoals op de heenreis ook aangegeven zijn ze tussen Hamburg en Flensburg op meerdere plekken met de weg aan de gang en dit levert behoorlijk wat vertraging op. Gelukkig kom ik bijna niet in de file, maar staat er aan de andere kant - vanaf Hamburg - wel een flinke file. En opnieuw op de rechterstroken. Dus daarom nog maar even weer de tip welke ik ook op de heenreis gaf: ga je nog langs Hamburg, neem dan bij de 1e wegwerkzaamheden na de tunnel de linkerstrook. De rechter 2 stroken staan ook nu weer helemaal vast en de linkerstrook buigt iets af en daar kun je goed doorrijden. De strook is breed genoeg en vrachtwagenchauffeurs hebben dat ook in de gaten en gebruiken deze "3e strook" ook.

Even later ben ik de tunnel ook al gepasseerd en is het bij de verbindingsweg (het gedeelte tussen de "1" van Bremen naar Hamburg en de "7" richting Flensburg" even behoorlijk druk. Pas als ik de "1" opdraai zie ik dat aan de andere kant helemaal geen verkeer rijdt, die is dus als je vanaf de "1" richting Hamburg rijdt, volledig afgesloten.

Van Hamburg naar Bremen kun je lekker doorrijden, maar bij Bremen kom ik even in de file. In Bremen stop ik nog even om mn gasflessen te laten vullen en vervolgens pak ik een stukje de "E37" richting Osnabruck en vervolgens richting Cloppenburg. Onderweg stop ik nog even om een broodje te eten en maak me daarna op voor het laatste stukje naar het prachtige Meppel. Rond 14.15 uur rijd ik de camper onder de carport .... weer tuus !!!

Slotwoord:

Deze reis zal me bijblijven als "de rit van de kou". Ik heb het natuurlijk over mezelf afgeroepen door vorig jaar in Noorwegen veelvuldig te klagen over de hitte. Toen was het op een gegeven moment 30 - 35 graden en dat was - zeggen Noren nu ook - teveel van het goede. Dat hebben we deze zomer moeten bekopen met een extreme lage temperaturen. Begin juni heb ik zo'n beetje een week lang OVERDAG temperaturen gehad van rond de 5 graden en moest ik 's nachts een paar keer de kachel aan doen omdat het echt niet meer fijn was in de camper en ik bang was dat het water in de camper me zou bevriezen.

In de 1e week van juni hebben ze de Aurlandsvegen en de Hardangervidda afgesloten voor het verkeer en hebben ze kampeerders met campers uit de sneeuw moeten "bevrijden" omdat deze in een sneeuwstorm waren terecht gekomen. Zo erg heb ik het zelf gelukkig niet meegemaakt, maar ik heb onderweg wel sneeuw gehad en het was op een aantal stukken ook wat glibberig vanwege bevroren ondergrond en sneeuw.

Wat deze zomer wel fijn was, was dat er weinig regen is gevallen. En dus vonden veel kampeerders het eigenlijk niet zo erg dat het wat kouder was. Geen enkele kampeerder komt naar Noorwegen voor het mooie weer en dus nemen ze de kou op de koop toe. En op kou kun je je kleden, als het continu regent kun je weinig beginnen. Dat geldt voor mijn werk natuurlijk ook. Het is namelijk super irritant om met je papieren in de regen over de camping te moeten lopen.

Zakelijk gezien heb ik opnieuw een beter seizoen gehad dan vorig jaar. Dat komt ook omdat ik dit jaar weer over de Kystriksveien richting de Lofoten ben gereden en zowel op de Kystriksveien als op de Lofoten, Vesteralen en op de terugweg op de E6 prima zaken gedaan heb. Zowel voor mn eigen bedrijf (Mol Travel) en als agent voor Campingnavigator heb ik behoorlijk meer omzet gedraaid. Dat komt ook omdat campings zien dat er meer Nederlanders naar Noorwegen komen. Naar mijn mening komt dat door:

1. vorig jaar was het heel warm en mooi weer. Kampeerders komen dan thuis met prachtige foto's en verhalen en dat maakt dat ze niet alleen het jaar erna zelf weer naar Noorwegen gaan, ze "trekken" ook familie en vrienden mee naar Noorwegen.

2. de economische situatie in Duitsland en Nederland is ten opzichte van vorig jaar verder verbeterd en mensen gaan dus "verder weg" op vakantie. En omdat ze meer geld te besteden hebben, staat een relatief duur land als Noorwegen weer op het verlanglijstje.

3. de fors gedaalde koers van de Noorse kroon. Ten opzichte van de Euro betekent dit dat alles in Noorwegen een behoorlijk stuk goedkoper is.

Nog even over die prijzen. Veel mensen gaan NIET naar Noorwegen omdat het zo duur is. Dat geldt naar mijn mening zeker voor drank, vlees, tabak en "het pakken van een terrasje", maar zeker niet voor de campings. In Noorwegen betaal je in het hoogseizoen voor een gezin van 4 personen tussen de € 25 - € 40 voor een overnachting, op campings aan de kust van Italie, Spanje of Frankrijk kom je in het hoogseizoen al gauw uit op zo'n € 50 - € 60 per nacht. Voor dit bedrag is dan meestal wel het gebruik van zwembaden en speelparken inclusief en krijg je dus eigenlijk meer voor je geld.

Maar als je puur kijkt naar de prijs, ben je op een camping in Noorwegen goedkoper uit. Ook bij de pomp lagen de prijzen dit jaar in Noorwegen een stuk lager, ook vanwege de goedkope Noorse kroon. De prijzen in de supermarkten zijn zo'n beetje een keer zo hoog als in Nederland, maar de prijzen in de Nederlandse supermarkten zijn dan ook - vind ik - erg laag. Noem mij s een land in Europa waar je goedkoper uit bent met je boodschappen ....

Dit jaar zag ik dan ook veel meer kampeerders die voor het eerst naar Noorwegen kwamen en die zich niet druk maakten over de prijzen. Die zelfs niet geinteresseerd waren in bijvoorbeeld de Best Deal Campingcard (kortingskaart voor zowel voor-, hoog- als naseizoen met soms flinke kortingen op de overnachtingsprijs, meer info op:  http://www.campingnavigator.com/nl/best-deal-camping-card/ GRATIS AAN TE VRAGEN !!) omdat ze er al bij voorbaat vanuit gingen dat alles in Noorwegen duurder zou zijn.

Ook voor Mol Travel heb ik weer flink wat nieuwe campings kunnen toevoegen. Voor mn vertrek stond de teller op 200 klanten in Noorwegen, inmiddels ben ik de 210 al gepasseerd -->  http://www.vakantiewoningen-in-europa.nl/vakantiehuizen/noorwegen (staan nog niet allemaal online) en lijken er nog een paar bij te komen. Voor de goede orde: bij Mol Travel maken we promotie voor accommodaties in Noorwegen en daarnaast is Mol Travel een online reisbureau en ook daar was het deze zomer GIGA druk. Met name van - inmiddels veel vaste - klanten uit Duitsland, Luxemburg en Zwitserland die een luxe accommodatie in Zeeland zoeken en boeken :-).

Kortom een prima zomer :-) !