Periode zaterdag 13 juni 2015 - woensdag 17 juni 2015. Route Saltstraumen bij Bodo, overtocht Lofoten (Bodo - Moskenes), Ramberg, Kabelvag, Svolvaer, Laukvik.

Zaterdag 13 juni 2015.

Om half 8 gaat de wekker en even voor 8 uur zit ik achter de laptop. Vanmorgen wil ik een flink stuk van mn verslag gaan bijwerken, want ik lig behoorlijk achter. Vanmiddag ga ik dan met de campingadministratie aan de slag want ook dat moet nodig gebeuren.

Maar wat ik ook probeer, ik krijg totaal geen verbinding. Hoe langer het duurt, des te meer ik met mezelf in discussie raak. Blijf ik hier ? Of ga ik nu naar de Lofoten ? Heb ik daar op de 1e camping wel verbinding (2 jr geleden namelijk niet) ? Als ik ga moet ik vroeg gaan want dan kan ik vanmiddag evt. nog verder rijden. Is het WIFI probleem tijdelijk ? enz. enz....

In een split second besluit ik te vertrekken. En dus rijd ik binnen 10 minuten de camping af. Het is inmiddels bijna 8.45 uur en het is iets meer dan een half uur rijden naar de haven van Bodo. Ik gok het er gewoon op. Ik schat zo in dat het niet zo druk is vanwege het weer. Fingers crosst :-) ! Even voor Bodo ligt een volledig nieuwe brug, scheelt weer 5 minuten ha ha. Tanken is hier ook heel voordelig, maar daar gun ik me nu geen tijd voor.

Even later rijd ik de haven binnen en direct zie ik al dat het niet druk is. Sterker nog .... er is maar 1 rij bezet en een speciale rij voor wie gereserveerd heeft. Lekker dan ... heb je zeer waarschijnlijk € 45 (reserveringskosten) voor niets betaald.

Ik ben nog niet gestopt of het mannetje van de kaartjes komt er al aan. Voor de camper 6 - 7 meter inclusief bestuurder betaal ik NOK 1.607 = € 190 betalen. Ik pak vlug mn rugzak in en ik ben nog niet klaar of we rijden al de boot op !

Sjonge jonge .. .dit gaat wel errrrrug snel zo !

Het autodek is slechts voor 1/4 gevuld en het speciale personenauto dek zal wel hetzelfde resultaat geven denk ik. Ik ga richting het dek en als we eenmaal de haven van Bodo zijn uitgevaren komt zelfs het zonnetje er door. En dus de hoogste tijd om mezelf even te laten vereeuwigen ... MET de Noorse vlag en links op de foto Bodo achter me :-)

In het zonnetje uit de wind is het heerlijk en ik blijf nog een tijdje op het zonnedek. Zoals je op onderstaande foto ziet is het niet overal even mooi weer op zee:

En dus, als even later de zon is verdwenen, ga ik naar binnen om een bak gifzwarte Noorse koffie te scoren. MET wat lekkers erbij. Dat heb ik wel verdiend vind ik ha ha.

Vervolgens ga ik even een poosje lezen, maar naarmate we dichter bij de Lofoten komen begint het weer te kriebelen en ga ik weer het dek op. De Lofoten zijn in zicht:

maar zoals je ziet is de blauwe lucht zo goed als verdwenen en op het dek moet ik me goed vasthouden vanwege de harde wind. Even later varen we de haven van Moskenes binnen en loop ik richting de camper.

Om je even een idee te geven hoe leeg de boot is ... achter de camper staat helemaal niets:

en voor de camper een paar (hogere) auto's:

hieronder is nog een autodek, maar daar ging nagenoeg niets "naar beneden". Ik schat dat de boot voor 1/5 gevuld is. Je ziet dus overduidelijk dat als het heel mooi weer is (of wordt) de veerboten stampvol zitten en als het slecht weer is of wordt voorspeld kun je rustig 5 minuten voor vertrek aan komen rijden. Maar goed, het is nu nog vroeg in het seizoen ... geen idee hoe dat in het hoogseizoen is.

Om 13.20 uur (de boot doet er dus 3 uur en 15 minuten over) rijd ik van de boot en rijd de E10 op, de enige doorgaande weg over de Lofoten. Bij Reina stop ik nog even om deze foto te maken en de 2e foto met een imposante rotsmassa achter mn campertje:

Op de E10 zijn inmiddels al flink wat nieuwe tunnels aangelegd de afgelopen jaren, maar bij Reina gaat het nog ouderwets over kruip-door-sluip-door-bruggetjes:

Naarmate ik dichter bij Ramberg (mn overnachtingsadres ... denk ik) kom, wordt het weer steeds slechter. Het valt met bakken uit de lucht en het waait stevig. Bij aankomst op Ramberg Gjestegard blijkt eigenaresse Tordis aanwezig en ik vraag haar of we later vanmiddag in gesprek kunnen. Ik moet namelijk eerst wat dingetjes printen. Dat had ik vanmorgen op PlusCamp Saltstraumen willen doen, maar het liep even anders :-).

Enigszins in de luwte vind ik een plekje op de camping en gelukkig blijkt de WIFI hier te werken. En dus ga ik eerst even mn mailbox doorspitten en vervolgens wat dingetjes printen. Even vlug een bak koffie en daarna naar de receptie. Het gesprek met de eigenaresse is prima. Ze geeft aan dat het vorige zomer echt helemaal bomvol was gedurende lange tijd. Uiteraard vanwege het mooie weer, maar ook omdat deze camping echt op een unieke plek ligt !

De bestaande contracten worden verlengd en ik loop tevreden terug richting de camper. Tja ... ik moet nu even schakelen. Mn bedoeling was om hier zondag aan te komen zodat ik maandagmorgen afspraken voor maandag en dinsdag zou kunnen maken. Nu is het zaterdag namiddag en inderdaad kan ik mn contactpersonen niet of slecht te pakken krijgen. Ik verstuur wat mailtjes en smsjes in de hoop voor morgen nog wat te kunnen regelen.

Om 18.30 uur ga ik met het eten aan de slag. Voor vandaag Kip Tandoori (meegebrachte Creme Freche moet op). Helaas geen tv hier op deze camping, maar eerlijk gezegd is dat misschien ook wel beter. Want ondanks dat ik de camper in de luwte gezet heb, gaat er soms flink van. Bovendien is het echt steenkoud. Ik heb de kachel op VOL, maar ik zie de temperatuur naarmate het later steeds verder dalen. Dan maar vroeg op bed :-).

Zondag 14 juni 2015.

Afgelopen nacht schrok ik wakker omdat de koelkast aan sloeg. Ik lig met mn hoofd vlakbij de koelkast en als die aanslaat betekent dat, dat de stroom eraf is. Even denk ik dat het aan mijn kabel ligt want het regent flink. Maar dan ineens heb ik weer stroom en als ik me vanmorgen ga douchen zie ik bij het sanitairgebouw aangeplakt dat er vanaf 3.30 uur weer stroom is.

Onder de douche bedenk ik me wel dat de kans aanwezig is dat ik straks geen wifi meer heb en ja hoor ... tis toch niet te geloven. Geen internet meer. Nu is dat niet zo heel erg, want ik had gisteravond (voor de zekerheid :-) al wat dingetjes voor vandaag en morgen geprint en wilde vanmorgen met mn verslag (kan offline, maar is niet handig) beginnen. Dus laat ik daar maar gewoon mee beginnen. Om 10.00 uur nog steeds geen WIFI, dus besluit ik toch maar even naar de receptie te bellen. Ik krijg toevallig de eigenaresse aan de telefoon en ze geeft aan dat de WIFI verbinding in het restaurant het wel doet. Eh ... okay.

En dus haal ik mn WIFI versterker van stal en ja hoor ... ik kan dat signaal (wat normaal gesproken alleen IN het restaurant werkt) net binnenhalen en dus nog even mn mail checken en het verslag online zetten.

Tussen de middag ga ik even een broodje eten en vervolgens op pad.

Geen foto's van deze camping ? tja, het is nu gewoon niet te zien hoe mooi deze camping ligt. En dus even een foto van 2 jaar geleden:

Wil je meer informatie, kijk dan even op: http://www.vakantiewoningen-in-europa.nl/2668/vakantiewoning/nordland-noord-lofoten-vesteralen/noorwegen.

Meer foto's ? Zie mijn verslag van 13 en 14 juni 2013 (http://www.waarisdemol.nl/noorwegen20134index.html).

Mn eindbestemming voor vandaag is Kabelvag. Onderweg heb ik 1 camping te bezoeken: Brustranda Sjocamping iets voorbij Leknes aan de oostzijde van het eiland Vestvagoy.

Het uitzicht onderweg ? Niet echt leuk. Even hieronder het verschil met 2 jaar geleden. Zelfde weg, "iets" ander uitzicht:

Even voor Leknes zie je bijna steevast een cruiseschip in het fjord liggen. Wel een apart gezicht om zo ineens boven de huizen een cruiseschip te zien liggen (rechts op de foto :-):

Even later rijd ik Brustranda Sjocamping op, maar helaas. De eigenaar is niet aanwezig, ziek. En dus ga ik verder naar Kabelvag. Ondanks het slechte weer geniet ik van de rit en rond 15.30 uur rijd ik Sandvika Camping op. De receptie is nog gesloten en dus ga ik op zoek naar een plekje voor de camper. Op mn telefoon check ik dan altijd even of ik WIFI heb, maar schijnbaar is het signaal van net (toen ik bij de receptie stond) "blijven hangen", want als ik even later de camper te plek heb blijkt het signaal toch te ver weg.

Met de nodige moeite krijg ik mn camper weer vlot (tis hier behoorlijk vochtig ..), vind een betere plek en heb EN WIFI EN TV. Superrrr...

De receptie is om 16.00 uur geopend en daar informeer ik nog even of de receptioniste misschien de eigenaar gesproken heeft vandaag. Dit is 1 van de eigenaren welke ik niet kon bereiken en waar ik morgenvroeg graag mee om tafel wil. Afwachten dus.

Ik kruip nog even een tijdje achter de laptop, warm mn prakkie Kip Tandooori 2 op, eet voor de buis en geniet de rest van de avond van Broadchurch.

Maandag 15 juni 2015.

Als ik mn nest uit ben en richting sanitairgebouw loop is het nog droog en dus ga ik - terug bij de camper - ook gelijk mn wc-cassette maar even legen.

Daarna even ontbijten en antwark ! Ik ben wel heel benieuwd wat de dag van vandaag me gaat brengen. Want ik heb 6 gesprekken op de planning staan vandaag. Allemaal op korte afstand van elkaar, dus weinig reistijd. Grootste probleem is dat ik eerste 2 afspraken nog niet rond heb.

Tegen 10.00 uur ga ik toch maar even weer wat telefoontjes plegen en dan ineens duikt mn contactpersoon van deze camping op. Ik was er eigenlijk al van uit gegaan dat ik naar hun kantoor in Kabelvag moest komen, maar hij blijkt nu hier in de receptie te zijn. Superrr.

Het gesprek met Markus van Sandvika Camping is prima en het bestaande contract (ook Best Deal !) wordt verlengd.

Dit is het uitzicht van de camping:

en dit het uitzicht met het Noorderlicht:

Wil je meer informatie, kijk dan even op: http://www.campingnavigator.com/nl/campings-noorwegen/nordland/sandvika-fjord--sjohuscamping/

Inmiddels heeft mn 2e afspraak ook gereageerd en daar kan ik om 13.00 uur terecht. En dus plan ik de 3e (Anker Brygge) er nog tussen. Beide zijn in Svolvaer en bij Anker Brygge kan ik mooi de camper parkeren.

En dus ga ik even later gauw op pad. Naar Svolvaer is het ongeveer een kwartiertje rijden en in Svolvaer weet ik de weg inmiddels goed genoeg om zonder navigatiesysteem bij Anker Brygge te geraken.

Zoals eerder aangegeven kan ik niet alle klanten van Mol Travel (200 !! in Noorwegen) elk jaar bezoeken, maar bij Anker Brygge is mn contactpersoon vertrokken en dus ga ik even kennis maken. De nieuwe salesmanager heeft tijd en dus kunnen we even (kort) in gesprek. Tegen 13.00 uur loop ik richting het centrum en heb even later het kantoor van Destination Lofoten gevonden. Ook hier heb ik een goed gesprek en we spreken af dat ik een uitgebreid voorstel via de mail zal versturen.

Ik loop weer terug richting de camper en sorry geen foto's...want het regent behoorlijk. Meer info over Anker Brygge --> http://www.vakantiewoningen-in-europa.nl/2887/vakantiewoning/nordland-noord-lofoten-vesteralen/noorwegen.

En bovendien heb ik weinig tijd. Ik laat Svolvaer (hoofdplaats van de Lofoten) achter me en rijd verder noordwaarts.

Bij de volgende 3 te bezoeken campings heb ik niet afgesproken, eenvoudigweg omdat ik geen idee had hoe laat ik hier zou zijn. En dan is het dus maar afwachten of je de juiste personen treft.

Bij de eerstvolgende camping (Hammerstad Sjohuscamping) - mooi direct aan het fjord gelegen - is er ook wisseling van de wacht. Hier zijn sinds vorig jaar nieuwe eigenaren en ik heb dus geen idee wat ik hier aan tref en hoe het gesprek zal verlopen. Ik heb geluk, de nieuwe eigenaren (jong stel) zijn beide aanwezig en we kunnen direct in gesprek. Ik kom hier natuurlijk "zomaar" binnenvallen, dus de afloop is op moment van schrijven nog niet bekend.

Meer info over de hytter van Hammerstad Sjohuscamping in Svolvaer vind je hier --> http://www.vakantiewoningen-in-europa.nl/3074/vakantiewoning/nordland-noord-lofoten-vesteralen/noorwegen

Ik draai weer de E10 en ga weer een stukje noordelijk. Mn volgende stop is Sildpollnes Sjocamp in Laupstad. Deze camping ligt werkelijk schitterend !! Een paar jaar geleden maakte ik deze foto:

Even verder neem ik het onverharde pad naar de camping en het is even zoeken (en bellen) maar even later heb ik de eigenaresse gevonden. We nemen de papieren door en het contract voor promotie van de hytter en de appartementen (vooraan, direct aan het water) wordt verlengd --> http://www.vakantiewoningen-in-europa.nl/3073/vakantiewoning/nordland-noord-lofoten-vesteralen/noorwegen

Ik stap weer in mn campertje en inmiddels begint mn potje energie al wat op te raken. Ik ben dan ook blij als ik bij mn eindbestemming Sandsletta Camping aankom en de eigenaresse niet aanwezig is. Hier overnachten is geen probleem en dus ga ik op zoek naar een plekje. Op de camping zijn mooie plekken direct aan het water, maar ik moet dicht bij het prachtige (Lapland-style) receptiegebouw blijven vanwege het WIFI signaal.

Even later heb ik de camper te plek en check gelijk mn WIFI signaal even. Dat gaat prima en dus kruip ik met een bakkie koffie achter de laptop. Het is trouwens inmiddels weer flink gaan regenen, maar het lijkt erop dat het de komende dagen beter gaat worden. We zijn heeeeeel benieuwd :-) ! Rond 17.30 uur ga ik met het eten aan de slag: aardappels, chinese kool en varkensfiletlapjes. Ik heb hier tv, dus onder het eten kijk ik natuurlijk even Masterchef.

Daarna even afwassen en nog even achter de laptop voordat CSI begint. Rond 20.00 uur word ik getrakteerd op een mooie regenboog, al kun je dat op de foto altijd veel slechter zien:

Dinsdag 16 juni 2015.

Ik heb vannacht prima geslapen, maar toen ik vanmorgen wakker werd was het behoorlijk fris. Zeg maar rustig koud !

En dus eerst even een warme douche. Het sanitair hier op de camping is goed, maar mag wel eens vernieuwd worden (wordt aan gewerkt !). Terug in de camper even een broodje eten en daarna aan het werk.

Voor vandaag heb ik een klusje op de planning staan wat hoognodig moet gebeuren: Mol Travel verstuurt namelijk elke maand een nieuwsbrief (zie voor een overzicht http://www.vakantiewoningen-in-europa.nl/aanmelden-nieuwsbrief.php) en de nieuwsbrief van de maand mei moet nog verstuurd worden. Dat komt deels omdat ik hier "gewoon even een daggie" voor moet gaan zitten, maar ook omdat ik nog in afwachting was op reacties uit Portugal en Spanje. Want daar gaat de nieuwsbrief over. Wel een beetje vreemd natuurlijk om in Noorwegen rond te rijden en een nieuwsbrief voor Portugal en Spanje te versturen, maar goed ... ik kan natuurlijk niet 2 - 3 nieuwsbrieven van Noorwegen achter elkaar versturen.

Tussen de middag ga ik even een broodje eten en daarna ga ik weer verder met het vullen van de nieuwsbrief. Ondertussen zie ik mn mailbox behoorlijk vollopen en tegen 16.00 uur kan ik daar eindelijk mee aan de slag. Veel boekingen, dus veel administratie en aan het eind van de middag ben ik al weer redelijk bij. Ik heb overigens de eigenaresse inmiddels kort gesproken en we gaan morgenvroeg om tafel. Hier (langer) overnachten is inderdaad geen probleem.

Tegen 18.00 uur ga ik met het eten aan de slag (opgebakken aardappels, varkensfiletlapje en restje chinese kool + snijbonen. Gezond he :-) ?!

Na het eten en de afwas, kruip ik nog een tijdje achter de laptop en bel eigenlijk de rest van de avond met mn vriendin ...

Woensdag 17 juni 2015.

Als ik wakker word schijnt het zonnetje volop, maar na een hoopvol begin van de dag ... begint het even later al weer te regenen.

Om 9.00 uur ga ik richting receptie en ga met Beate - de eigenaresse - in gesprek. Ik kan het goed met haar vinden, ze is tevreden en verlengt zowel het contract voor Campingnavigator (Best Deal !) als de promotie voor de hytter en het Greenhouse (groot vakantiehuis wat via de camping verhuurd wordt).

Tevreden loop ik terug naar de camper en ga weer (verder) aan het werk. Wat ik blijf hier vandaag nog een daggie. Moet ook wel, want ik moet nog met de planning aan de slag. Maar eerst s even flink wat dingetjes printen.

Als ik tussen de middag een broodje zit te eten, knapt het weer (let op de klemtoon :-) zienderogen op. En dus ga ik even een rondje maken over de camping. Dit is mn plekje hier:

Maar zoals gezegd: "beneden" aan het water zijn ook mooie plekken:

Compleet met hottub en sauna (Lapland style gebouw):

Op de camping zijn hytter in verschillende soorten en maten. Iets oudere (grote) hytter:

En redelijke nieuwe "hotelhytter" voor 2 personen. Compleet met keukentje en badkamer:

Naarmate het later (op de avond) wordt, wordt het uitzicht mooier en mooier:

En ietsie dichterbij:

Dit is trouwens de weersvoorspelling voor vannacht:

Zoals je ziet wordt het niet donker de komende nacht. Sterker nog: het zonnetje schijnt volop. De temperatuur gaat wel weer behoorlijk naar beneden. Vanaf morgen worden er hogere temperaturen voorspeld en wordt het zeer waarschijnlijk bloedheet: 15 graden !!