Periode donderdag 18 juni 2015 - zondag 21 juni 2015. Route Laukvik (Lofoten), Andenes (Vesteralen), Bleik (Vesteralen), Gullesfjord, Ballangen, Fauske.

Donderdag 18 juni 2015.

En omdat het 's nachts gewoon licht blijft zijn er gisteravond (nadat ik de screens tegen 23.00 uur dichtgedaan had) - dus zeg maar rustig vannacht - nog een man met tentje (op de fiets) en een Zwitserse camper binnen gekomen.

Als ik vanmorgen richting het sanitairgebouw loop valt mn mond open van verbazing ... wauw !!

Zooooo mooi !

En de zon straalt flink wat warmte af. Oei ... da's ff wennuh ha ha.

Wil je trouwens meer informatie over Sandsletta Camping, kijk dan even op: http://www.vakantiewoningen-in-europa.nl/126/vakantiewoningen/nordland-noord-lofoten-vesteralen/noorwegen.

Na een lekkere douche, een broodje hagelslag en een bakkie senseo kan ik er wel weer tegen aan. Vandaag ga ik naar Vesteralen, maar ook nu ben ik afwachting van de bevestiging van mn 1e afspraak. En dus is het even geduld hebben. Ik heb wel een flinke rit voor de boeg (einddoel is Andenes en dat is vanaf hier ca. 3 uur rijden), dus ik hoop wel dat mn cp bij Visit Vesteralen een beetje snel reageert :-).

Dat doet ie en ik besluit om rond 10.30 uur te vertrekken. Ik groet de eigenaren nog even bij de receptie en rijd weer terug richting de E10. En het uitzicht .... sjonge jonge ... kheb gewoon moeite om de aandacht op de weg te houden:

Eenmaal op de E10 rijd ik gelukkig wat verder achter deze Rockwool knaap. Zoals je ziet de auto voor mij niet en dat gaat bijna mis als 2 elanden de weg oversteken. Eentje is al in de bosjes verdwenen, de andere net voor de vrachtwagen:

Die remt vervolgens zo hard dat de rook achter de vrachwagen weg komt. Wel frappant: toen Hennie en ik hier 2 jaar geleden langsreden liepen er ook 2 elanden naast de weg. Dus ... voordat je de onderzeetunnel induikt: oppassen voor overstekende elanden.

In de onderzeetunnel gaat het behoorlijk steil naar beneden en net voordat het weer omhoog gaat probeert de Rockwool man nog wat snelheid te maken ... maar helaas. Iets verder rijd hij bijna stapvoets en ga ik m maar voorbij (recht stuk :-).

Iets verder bereik ik de rotonde vlakbij Gullesfjord Camping (waar ik morgenmiddag naar toe ga) en neem daar de "85" richting Sortland. Hier wordt het uitzicht nog spectaculairder:

Iets voor half 1 bereik ik Sortland. Ik gooi de tank nog even vol (is hier wat goedkoper dan op de Lofoten) en ga vlug naar mn afspraak. Althans ... dat is de bedoeling. Er staat echter een Belgische truck met de alarmlichten aan en omdat hij niet helemaal aan de kant van de weg staat en er aan de andere kant van de weg een busje geparkeerd staat .... kan ik er niet tussen door. Auto's achter mij krijgen dat - gelukkig - door en rijden om mij heen. Als die er langs zijn kan ik keren en probeer iets verderop het centrum in te rijden. Dat lukt en even later zit ik bij Visit Vesteralen in gesprek.

Het gesprek is leuk en mn contactpersoon is geinteresseerd in mijn voorstel. Wordt vervolgd. En passant helpt hij me ook met info over de vandaag en morgen te bezoeken campings op Vesteralen en ik krijg ter ondersteuning een mooie kaart mee.

Ik loop weer terug richting camper, twijfel nog of ik Sortland Camping (1km. buiten het centrum van Sortland) zal bezoeken, maar ik weet ook dat het nog 1,5 uur rijden is naar mn eindbestemming: Andenes.

En dus draai ik even later de brug weer op:

en even lijkt het of ik rechtstreeks naar de toppen van de bergen rijd, maar schijn bedriegt :-).  Even later gaat het net zo steil weer naar beneden.

Het 1e stuk richting het eiland Andoya (waar Andenes ligt) is trouwens wat minder spectaculair dan wat ik tot nu toe vandaag onderweg had:

Even verder moet ik weer een brug op en ook deze is behoorlijk steil:

Het is inmiddels al 14.00 uur geweest ... de hoogste tijd om even een broodje te eten.

Daarna ga ik weer verder. Zoals je ziet is het weer onverminderd mooi en dat scheelt wel. Want de oostzijde van het eiland Andoya is nou niet echt een mooi route. De westzijde - met haar fraaie stranden - is mooier ... daar ga ik morgen langs terug.

Het is rond 15.15 uur als ik Andenes binnen rol. Het is even zoeken naar mn klant Fargeklatten want mn navigatiesysteem kent het adres niet, maar ik meende me het (van internet) te herinneren waar het ongeveer was. Andenes is trouwens groter dan ik dacht.

Bij Fargeklatten verhuren ze meerdere accommodaties, van een luxe appartement tot een knus verblijf in een woning uit 1855. Ik krijg een rondleiding en dan blijkt er ook nog een museum en een leuk winkeltje gevestigd te zijn. Daar kun je trouwens ook even binnen koffie drinken (errrugg leuk !).

Verlenging is geen probleem, want Fargeklatten krijgt behoorlijk wat Nederlanders over de vloer en ze zijn tevreden. Niet zo gek als je kijkt naar de ligging van deze accommodaties:

Voor meer info, kijk maar even op: http://www.vakantiewoningen-in-europa.nl/3100/vakantiewoning/nordland-noord-lofoten-vesteralen/noorwegen

Door de uitvoerige rondleiding is het inmiddels al 16.30 uur en dus ga ik gauw naar mn eindbestemming: Andenes Camping. Daar ben ik zo straks - toen ik het centrum van Andenes in reed - al langs gereden en bij aankomst staan er al behoorlijk wat campers. Zoals afgesproken bel ik de eigenaar bij aankomst, maar hij is verlaat en belt me zodra hij naar de camping komt. En dus maak ik vast even een rondje over de camping en eenmaal bij de waterkant aangekomen valt mn mond open van verbazing .. moet je kijken:

dit kon je vanaf de weg niet zien en ook vanaf de plek waar ik met de camper sta ook niet. Want je staat wat hoger op een soort van plateau...

Echt mooi:

De camping beschikt over behoorlijk wat plaatsen, al weet je dat bij Noorse campings natuurlijk nooit aangezien er geen genummerde plaatsen zijn. Iedereen gaat maar staan waar ie wil:

Inmiddels heb ik het eten op als eigenaar Daniele (inderdaad ... een Italiaan) bij de camper komt. Hij vraagt of ik nu even tijd heb. Tuuuurlijk. En dus zitten we even later in de kantine in gesprek en het klikt. Ik heb hem nog nooit gesproken, maar het gesprek loopt prima en ook zakelijk heb ik er - ondanks dat ik niet direct een handtekening op het contract krijg - een goed gevoel bij.

Op de camping is zoals gezegd behoorlijk ruimte (interessant dus om te gaan adverteren) en daarnaast heeft Daniele nog een bedrijf: Whalesafari Andenes.

Kijk maar s op: http://www.whalesafari.no/. En ze bieden 100% garantie. Krijg je geen walvis te zien, dan krijg je je geld terug.

Goed gemutst loop ik weer terug richting de camper. Helaas geen internet vanavond. Er is wel WIFI op de camping, maar ondanks dat er net nog een expert bij kwam kijken, krijgen ze het niet aan de praat. Nou ja ... ik heb tv en bovendien kan ik offline mn verslag wel een stuk bijwerken.

Vrijdag 19 juni 2015.

Vannacht heb ik weer heerlijk geslapen en ook vanochtend ga ik eerst een stuk van mn verslag bijwerken. Maar even later begint het toch te kriebelen en besluit ik te vertrekken. Mn eindbestemming voor vandaag is Gullesfjord Camping en dat is toch zo'n 3 uurtjes rijden.

Onderweg wil ik nog 2 - 3 campings bezoeken, maar ik heb niets afgesproken. Waarom niet ? Omdat de te bezoeken campings nog niet op de site van Campingnavigator en Mol Travel staan en ik de campings eerst wil zien ...

Zoals gisteren al aangegeven neem ik nu de westzijde van het eiland Andoya en dit:

bevalt me in ieder geval al een stuk beter dan de oostzijde. Mn 1e bestemming is Bleik, ca. 5km. van Andenes gelegen. Even later rijd ik Midnattsol Camping op. De receptie is dicht, maar als ik de eigenaar bel, blijkt me deze net met zn auto gepasseerd te zijn. Toch handig als je zo'n opvallende camper hebt ha ha. Even later zitten we in gesprek in de receptie. Ze zeggen toch wel s "dat een handdruk meer kan zeggen dan woorden", nou dat had ik dus op het moment dat ik de eigenaar de hand schudde. Het klikt gelijk en een leuk en zakelijk goed gesprek ontstaat. Helaas hebben kampeerders ook in de gaten dat de eigenaar in de receptie is en dus worden we veelvuldig "gestoord". Maar daar ben ik natuurlijk wel aan gewend.

Op een gegeven moment komt er een Duitse motorrijder binnen. Zijn Engels is niet zo goed en het Duits van de eigenaar ook niet. Dus treed ik als tolk op en begrijp dat de vriendin van de Duitse motorrijder gisteren in Andenes is aangereden. Zn vriendin ligt in het ziekenhuis (voor de duidelijkheid: die ligt op ca. 2,5 uur rijden) en de motor is flink beschadigd en wordt opgehaald door de verzekering. Hij vraagt aan de eigenaar van de camping of hij zijn motor ergens kan stallen en dat hij dan de verzekering het tel.nr. van de camping mag geven. De eigenaar geeft aan dat hij daar geen problemen mee heeft, maar later hoor ik pas dat die Duitse motorrijder niet eens een gast van de camping was, maar van een ander bedrijf wat hytter in Bleik verhuurt. Tja ...

Samen met de eigenaar maak ik een rondje over de camping en tja .... kijk zelf maar:

De camping ligt direct aan een prachtig strand en het uitzicht is fenomenaal:

Je zou bijna zeggen dat dit geen echte foto is ... zo mooi:

Het strand is puur natuur en wordt niet zoals in Zuid Europa elke ochtend schoongemaakt. Met deze temperatuur (ca. 12 graden) verwacht je natuurlijk ook niet veel mensen op het strand:

Op de camping zijn slechts 2 hytter beschikbaar en die zijn ook nog eens goed "verstopt" ha ha:

Wil je meer info over deze hytter, kijk dan even op VOLGT voor meer informatie.

Inmiddels heeft mn camera er door de vele foto's de brui aan gegeven en dus zet ik - in overleg met de eigenaar - de camper even op de camping (aan de stroom) om de batterijen op te laden.

Midnattsol Camping heeft sinds kort ook leuke kamers/appartementen te huur en dus stap ik bij de eigenaar in de auto en rijden we naar het iets verderop gelegen gebouw. Onderweg dirigeren we de Duitse motorrijder richting hetzelfde gebouw en krijg ik een rondleiding. Aan de buitenkant van het gebouw moet nog het een en ander gebeuren, maar de kamers zien er prima uit !

Even later is ook de Duitse motorrijder gearriveerd en drukken we de motor in de garage. Hij bedankt ons :-) voor onze hulp en we gaan weer terug richting de camping.

Omdat de WIFI verbinding hier prima is en de batterijen nog niet helemaal opgeladen zijn, kruip ik even in de camper achter de laptop en met dit uitzicht:

is het moeilijk om te vertrekken. Even twijfel ik of ik hier misschien nog een nacht zal blijven, maar de tijd dringt (Hennie komt donderdag aan in Trondheim) enigszins en bovendien heb ik vanmiddag al met de eigenaar van Gullesfjord Camping afgesproken en komt het qua bezoek van de campings ook beter uit als ik vandaag en morgen ga rijden. En dus vertrek ik enigszins met tegenzin van deze geweldige camping. Ik neem afscheid van de eigenaar en hij benadrukt nog een keer dat ik zeker (met familie :-) moet terugkomen. En dat ga ik zeker doen !

Ik kruip weer achter het stuur (heb er inmiddels in Noorwegen al weer zo'n 3.000km. op zitten ...) en rijd langs deze prachtige kust weer terug richting Sortland. Onderweg wilde ik nog een extra camping bezoeken/opnemen, maar daar heb ik enerzijds niet zo'n goed gevoel bij en anderzijds moet ik nu wel een beetje opschieten. Nou ja, door deze camping te laten schieten kan ik vanmiddag wat rustiger aan doen :-). En dus stop ik even later hier:

en hoor heeeeeeeeeeeeeeeeeelemaal niets. Het doet bijna zeer aan je oren ...

Ook iets verderop stop ik aan de rand van een dorpje even om te genieten van het geweldige uitzicht. Je zal toch dit uitzicht hebben:

ja ja .. ik weet wel. Als het stormt en regent ben je hier ook behoorlijk kwetsbaar, maar nu is het geweldig.

Ik rijd weer verder richting Sortland en als ik even later langs Sortland rijd zie ik weer een groot cruiseschip met de bekende gele schoorsteen met C erop liggen:

In Noorwegen en ook in Kroatie kom ik deze cruiseschepen van Costa regelmatig tegen. In Italie (kapseizen van de Costa Concordia voor de kust van Toscane) gelukkig niet ...

Bij Sortland neem ik weer de "85" richting Narvik en rond 15.00 uur zie ik in de verte mn eindbestemming Gullesfjord Camping al liggen:

Op de camping aangekomen ontmoet ik dan eindelijk eigenaar Steinar. We spreken elkaar al jaren via mail en telefoon, maar "live" heb ik hem nog nooit gesproken. En dus duurt het gesprek wat langer dan normaal en als we de contracten verlengd hebben, maken we samen even een rondje over de camping. En ook hier is het uitzicht fenomenaal, alleen totaal anders als op Vesteralen. Waar je ook kijkt, overal om je heen zie je besneeuwde bergtoppen:

Wil je trouwens meer informatie over deze camping, kijk dan even op: http://www.vakantiewoningen-in-europa.nl/3097/vakantiewoning/troms/noorwegen.

Tja ... dit is even een zoekplaatje, zie je het kleine huisje midden in het water :-):

Mn plekje - direct aan het water - is prima:

En de WIFI verbinding werkt prima. TV ontvangst heb ik hier niet. Althans niet volgens mn verslag. Ik heb hier 5 jaar geleden ook overnacht en toen had ik geen tv-ontvangst. Maar nu sta ik op een iets andere plek en gaat de schotel (linksvoor de camper) precies tussen 2 bergen door. Nou ja zeg ....

Het is inmiddels al 18.00 uur geweest, de hoogste tijd om te eten. Ik heb zostraks (eindelijk) de van huis meegebrachte rabarber klaar gemaakt en samen met aardappels, shoarma en nog wat worteltjes heb ik weer een heeeeeeerlijke maaltijd.

Daarna even afwassen en de rest van de avond wisselend achter de laptop, aan de telefoon en voor de buis.

Zaterdag 20 juni 2015.

Vannacht heb ik heerlijk geslapen al was het vannacht en dan met name vanmorgen vroeg weer behoorlijk fris. Maar een warme douche doet wonderen en even later zit ik weer fris en fruitig achter de laptop. Voor vandaag heb ik een ritje van ca. 3 - 3,5 uur voor de boeg en dus besluit ik rond 11.00 uur te vertrekken. Ik groet de eigenaar nog even en draai even verder de E10 op richting Narvik en ga dus weer richting het vaste land.

Het weer is onverminderd goed en het uitzicht onverminderd mooi:

Zoals je ziet is de E10 prima te berijden:

En dat is ook 1 van de redenen waarom Gullesfjord Camping afgelopen nacht behoorlijk viel liep. De camping ligt mooi centraal tussen de Lofoten en de Vesteralen aan het "eind" van de E10 en veel - vooral Nederlandse - caravan kampeerders zetten hier de caravan een aantal dagen neer om zowel de Lofoten als Vesteralen te bezoeken.

Ik heb inmiddels de kruising van de E10 met de E6 gehad en stop nu even om een broodje te eten. Mn eindbestemming vandaag is Ballangen Camping, maar onderweg heb ik nog 2 adresjes welke ik wil aan doen.

De 1e is een kleine camping iets boven Narvik, maar bij aankomst heb ik al het idee "dat dit m niet gaat worden". Ik meld me nog even netjes bij de receptie en daar vertelt de eigenaresse mij dat de camping waarschijnlijk over 2 jaar niet meer bestaat omdat de nieuwe E6 zo'n beetje over haar camping komt te lopen.

En laat dit nu net de reden zijn van mn komst. Want Narvik Camping (aan de rand van de stad) is inmiddels al gesloten, o.a. vanwege het feit dat de nieuwe E6 niet meer voor de camping langs loopt. Nou ja ... in principe loopt ie nog wel voor de camping langs, maar een behoorlijk stuk hoger en ik heb eerlijk gezegd geen idee of er afslag naar de camping zou komen. Waarschijnlijk niet, want de eigenaren hebben de camping al in een vroeg stadium gesloten.

Met name op het stuk ten noorden van Narvik zijn ze flink met de weg bezig en wordt er en passant ook nog even een nieuwe brug over het fjord gemaakt:

In Narvik doe ik nog even boodschappen en ga verder zuidelijk over de E6 richting Ballangen.

Het uitzicht op de besneeuwde bergtoppen blijft een prachtig mooi gezicht:

Even verder rijd ik langs deze parkeerplaats direct langs de E6:

Ik zie het zelf niet omdat ik veelal op tijd op campings ben (en overnacht), maar het schijnt dat veel van dit soort parkeerplaatsen 's nachts behoorlijk vol staan. Dat is - zeker - langs de E6 niet overal even veilig en uiteraard bij veel campings een doorn in het oog.

Even voor 15.00 uur meld ik bij de receptie van Ballangen Camping. De (nieuwe) eigenaren weten dat ik kom en zijn beide aanwezig. Mooooi ! Ondanks dat het in de receptie behoorlijk druk is, kunnen we direct in gesprek en 3 kwartier later is alles geregeld en hier overnachten is geen probleem. De eigenaar geeft nog wel aan dat hij volgende week het WIFI systeem op de camping gaat vervangen, omdat de capaciteit bij grote drukte niet meer toereikend is.

Ik vind nog een prachtig plekje direct aan het water:

En ook al lijkt het misschien of de camper niet helemaal goed staat, volgens mn (Nederlandse) buurman staat ie waterpas.

De camping staat trouwens - ondanks de grootte - behoorlijk vol:

En da's ook niet zo gek. Want het is prachtig mooi weer en deze camping beschikt bijvoorbeeld ook over een zwembad en het is weekend. En dus trekken de Noren er even een weekendje op uit.

De camping beschikt over een klein strandje:

Wil je meer informatie over deze mooie camping, kijk dan even op: http://www.vakantiewoningen-in-europa.nl/2680/vakantiewoning/nordland-noord-lofoten-vesteralen/noorwegen.

En ze zwemmen zelfs al in het fjord ... brrrrrr...

Ik kruip lekker in het zonnetje in de camper met een bakkie koffie achter de laptop, want het is druk en ik heb al behoorlijk achterstand. Met name met mn verslag en met de campingadministratie. Dus daar ga ik eerst maar mee aan de slag.

Na het eten en de afwas haal ik de printer van stal, want ik moet de komende dagen de te bezoeken campings nog voorbereiden. En daar heb ik nu wel de tijd voor, want hier is helaas geen tv ...

Zondag 21 juni 2015.

Vannacht heb ik heerlijk geslapen, maar ondanks dat het zondag is .... gaat de wekker al weer om 7.30 uur. Moet ook wel, want vandaag vertrek ik al redelijk op tijd.

Gisteravond (naarmate het later werd, hield de WIFI verbinding het inderdaad steeds meer voor gezien ...) heb ik me alvast voorbereid op de ferry die er straks op de E6 nog aan zit te komen. Ik blijf het nog steeds vreemd vinden dat op de enige grote doorgaande weg in Noorwegen (de E6) je soms meer dan een uur moet wachten op een veerboot. Ik bedoel ... er zijn zoveel bruggen en tunnels hier in Noorwegen ... waarom daar dan juist niet ?

De ferry van Skarberget - Bognes gaat in ieder geval om 11.10 uur en misschien ook om 10.40 uur. Daar kon ik niet helemaal uit komen. Van Ballangen naar Skarberget is het ongeveer 40 minuten rijden, dus als ik nou om 10.00 uur van de camping rijd ben ik er om 10.40 uur en als die ferry dan niet gaat hoef ik maar een half uurtje te wachten. En dus rijd ik om 9.45 uur van mn plek, groet mn buren en de eigenaren van de camping nog even en ga op pad.

Om 10.39 uur rijd ik de haven van Skarberget binnen en tadaa:

Zo'n beetje als laatste op de boot. De overtocht duurt 25 minuten en kost me NOK 251 = € 28,50 (camper 6 - 7 meter inclusief bestuurder).

Op de boot ga ik me nog even voorbereiden op de vandaag te bezoeken campings. Dat zijn er overigens niet veel, maar het is vandaag wel een behoorlijk stuk rijden.

In Innhavet is de diesel een stuk goedkoper (dan bijv. in Narvik of Ballangen) en dus gooi ik daar de tank nog even vol. Diesel kost hier NOK 11,12 (= € 1,26) per liter en dat is toch NOK 3 minder dan in Narvik. Een paar jaar terug betaalde ik in Noorwegen nog ca. € 1,75 per liter, maar toen was de koers van de Noorse Kroon ook een stuk hoger. Het is inmiddels 12.00 uur geweest, maar ik wil eigenlijk nog even iets verder rijden. En dus rijd ik om 12.45 uur Tommerneset Camping op. Bij de receptie is niemand aanwezig en dus loop ik de camping op. Ik vind de eigenaresse maar die is nog even druk en vraagt of ik een kwartiertje geduld heb. Tuuuuurlijk ... kan ik mooi even een broodje eten.

Het gesprek met de eigenaresse is goed, maar promotie is aan hun niet besteed. Ze hebben overigens niet eens een website ...en dat maak je toch niet veel meer mee. De camping ziet er overigens leuk uit.

Ik ga weer verder zuidwaarts en even later gaat het behoorlijk de hoogte in:

Op een gegeven moment ligt de sneeuw zelfs nog vlak langs de weg:

pffff ... het blijft een prachtig gezicht:

Al tref ik het op dit stuk natuurlijk enorm met het weer !!

Iets verder daal ik weer af richting "fjordniveau":

en rond 15.00 uur bereik ik mn eindbestemming: Lundhogda Camping in Fauske. Dit is eigenlijk een "vast" overnachtingsadres voor mij. Want de camping is prachtig gelegen en beschikt over een goede WIFI verbinding. En de tv werkt hier ook weer :-).

Maar dit keer loopt het wat anders. Mn contactpersoon blijkt tijdelijk in het buitenland te verblijven en de eigenaresse is ook niet aanwezig. "Iemand van de familie" staat me te woord, maar echt van harte gaat het niet. Uiteindelijk neemt hij de papieren aan en gaat hij er mee akkoord dat ik hier overnacht. Dus ....

Maar nogmaals .... de plek is helemaal geweldig:

Voor meer info, kijk maar even op: http://www.vakantiewoningen-in-europa.nl/3137/vakantiewoning/nordland/noorwegen

Het zonnetje schijnt volop en ook al is het buiten nog niet echt warm ... in de camper is het in een polo-shirt en korte bokse goed te doen.

Eerst even een bakkie koffie en dan aan het werk !

Na het eten kruip ik nog even achter de laptop en daarna vind ik het eigenlijk wel genoeg voor vandaag en kijk ik naar de laatste afleveringen van Broadchurch. Morgen ga ik weer verder....