Periode zaterdag 4 juli 2015 - dinsdag 7 juli 2015. Route Mandalen, Alesund, Geiranger, Stryn, Loen (Lodalen).

Zaterdag 4 juli 2015.

Als we wakker worden is het weer helaas nog niet opgeknapt. De voorspellingen voor vandaag zijn wel redelijk goed en eigenlijk is het voor Hennie wel beter om vandaag wat zon te krijgen ... anders is de overgang met Nederland wel errrruuggg groot. Haar vlucht gaat vanmiddag om 17.15 uur en dan is ze om 19.25 uur op Schiphol (rechtstreekse vlucht). Maar ja .... de nachten in Nederland zijn warmer als overdag hier in Noorwegen :-).

Naar Alesund is het ongeveer 1,5 uur rijden en dus wil ik eerst hier mn mail nog even checken. Maar de WIFI verbinding vertoont kuren en dus besluiten we even later om maar te vertrekken. Ik groet de eigenaar en we draaien de "E136" op. Iets verder voegt de weg zich samen met de E39, de 1.085km. lange kustweg welke van Kristiansand (in het zuiden van Noorwegen) via Stavanger, Bergen, Alesund, Molde naar Trondheim loopt. De weg loopt grotendeels langs de kust en bestaat uit ontelbare bruggen en (onderzee)tunnels en loopt - uiteraard - door een prachtig landschap.

Over bruggen gesproken ... de brug van Vikebukt naar Vestnes is bijna klaar en dat scheelt dus 20 minuten rijden als je van Andalsnes naar Alesund rijdt. Nu moet je het dal in en rijdt je tot het einde van het fjord en vervolgens langs de andere kant weer terug.

Naarmate we dichter bij Alesund komen, knapt het weer op. Even voor Alesund maken we nog even een stop om een Plantasjen (Noorse Intratuin) te bezoeken en vervolgens rijden we door naar Volsdalen Camping.

De eigenaar en de beheerders ken ik goed en mn bedoeling is te vragen of we straks om tafel kunnen, maar beheerder Harris begint al zo'n beetje met het gesprek als ik binnen kom .... oei problems. Ik hoor het verhaal aan en we nemen de papieren door. Hier overnachten is geen probleem en we vinden een aardig plekje:

Zoals je ziet is het weer inmiddels totaal omgeslagen. En dus gaan we - na de lunch - even een wandeling maken over de camping. Nou ja... OVER de camping. Als je van de camping iets naar beneden loopt kom je ineens (kun je bovenaf niet zien ..) bij dit leuke strandje:

op meerdere plekken in het park zijn duikplanken gemaakt:

Veel mensen zijn er nu trouwens niet. Het weer is ook net omgeslagen en echt heel warm is het nog niet (ondanks dat die knapen hier boven in de blote bast staan te volleyballen is het maar 13 graden...).

Aan de andere kant van de camping lopen we weer omhoog, maken nog even een foto van het kampeergedeelte (met o.a. tentplaatsen) aan deze kant van het sanitairgebouw (witte gebouw):

En van het geweldige uitzicht van de veranda van de hytter:

Zie je besneeuwde bergtoppen boven de wolken uitkomen ? Echt heel mooi.

Weer terug in de camper gaat Hennie verder haar tas inpakken en rond 15.45 uur gaan we richting Vigra waar het vliegveld van Alesund gelegen is. De rit is echt zeer fraai, behalve dan het 1e gedeelte ... want dat voert door 2 onderzeetunnels en daar ben ik niet zo gek op. Geen idee waarom. Het zal wel de combinatie tunnel - steil naar beneden en steil naar boven zijn. En sommige tunnels zijn ook nog behoorlijk bochtig (zoals die bij Molde).

Even later zijn we op het vliegveld gearriveerd en nemen we afscheid (pffff):

Als ik weer van het vliegveld weg rijd heb ik een fraai uitzicht op de bergtoppen aan de andere kant van het water:

Om 16.30 uur ben ik weer terug op de camping. We hadden de plek van de camper met stoelen, etc. vrijgehouden en even later heb ik de camper weer goed staan en gewapend met een bakkie koffie ga ik aan het werk. Want inmiddels is er geen gratis WIFI op de camping en de verbinding is goed. Volsdalen Camping is overigens een prima plek om Alesund te bezoeken. Vanaf de camping is het centrum en ook het uitkijkpunt Aksla lopend goed te doen, het sanitair en de kampeerplaatsen zijn de laatste jaren behoorlijk verbeterd, maar nog steeds moet je er op rekenen dat de ruimte beperkt is. Campers, caravans en tenten staan behoorlijk dicht op elkaar.

Voor de hytter is er een ruime keuze. De meeste hytter hebben echt een geweldig uitzicht !!

Meer info ? Kijk dan even op: http://www.vakantiewoningen-in-europa.nl/2657/vakantiewoning/more-og-romsdal/noorwegen.

Om 18.30 uur ga ik met het eten aan de slag (aardappels, wortels en een kipschnitzel) en onder het eten kijk ik naar de samenvatting van de Tour de France. Daarna even afwassen en de rest van de avond zit ik grotendeels achter de laptop en bel ik natuurlijk nog even met mn vriendin, die - ondanks de hitte - weer tuus in Meppel is.

Zondag 5 juli 2015.

Ondanks de drukte hier op de camping heb ik vannacht heerlijk geslapen en kruip ik vanmorgen - na mn ontbijt :-) - eerst een tijdje achter de laptop om mn verslag bij te werken.

Ik heb gistermiddag de planning voor vandaag al gemaakt en dus vertrek ik tegen 10.00 uur. Meerdere afspraken achter elkaar plannen is in Noorwegen behoorlijk lastig en daarom heb ik alleen bij de 2e afspraak een tijd afgesproken en bij de 3e afspraak "aan het eind van de middag). De 1e camping (in Stordal) bezoek ik zonder afspraak, die eigenaren wonen naast de camping en zijn altijd wel aanwezig.

En dus rijd ik even later Alesund uit, tank in Sjoholt nog even en neem in Sjoholt de "650" richting Stordal / Geiranger. Een groot gedeelte van deze weg voert door (goed verlichte) tunnels en dan is het een verademing als je uit de laatste tunnel komt en dit uitzicht hebt:

Het plaatsje op de foto is Stordal, mn 1e bestemming voor vandaag. Ik had trouwens wel geluk met het maken van deze foto (ik maak er meestal een aantal en kies de beste), want linksachter het witte gebouw staan 2 politieagenten. Ze hebben net elk een auto aangehouden ... had ik ze bijna op de foto gezet ha ha.

Even verder rijd ik Stordal Camping op. Bij de receptie is niemand aanwezig en dus loop ik de camping op. Wat mij hier steeds opvalt, is dat de camping een zeer verzorgde indruk maakt. Ik vind de eigenaren dan ook aan het werk op de camping en we nemen even kort de papieren door. Ze geven aan dat ze de camping te koop hebben staan, dus als je interesse hebt in deze mooie - tussen Alesund en Geiranger - gelegen camping, stuur me dan even een mailtje of meld je rechtstreeks bij de eigenaren van de camping (kan gewoon in het Nederlands :-).

Wil je trouwens meer informatie over Stordal Camping, kijk dan even op: http://www.vakantiewoningen-in-europa.nl/2770/vakantiewoning/more-og-romsdal/noorwegen.

Voordat ik vertrek, bel ik de eigenaar van afspraak 2 nog even. Ik zou hem de tijd nog even bevestigen ... waarom zo ingewikkeld ? Omdat ik een beetje met de route "in de knoop" zat. Vorig jaar was Hennie bij me en hebben we de ferry van Liabygde naar Stranda genomen en zijn we de dag erna met de ferry van Hellesylt naar Geiranger gevaren. Dat moet je echt een keer doen, maar elk jaar wordt een beetje te kostbaar ...  je bent al gauw zo'n 1.000 NOK = € 115 kwijt en dus heb ik voor de volgende oplossing gekozen:

1. ik rijd nu door naar Liabygda.

2. parkeer de camper in de haven en stap (lopend) op de veerboot.

3. vanuit de haven in Stranda is Pluscamp Stranda lopend goed te doen.

4. afspraak op PlusCamp Stranda.

5. terug met de veerboot over een uur en 15 minuten.

dus ....

Vanaf de "650" gaat het "op de kop" naar beneden:

en even later heb ik een mooi plekje voor de camper gevonden:

was wel grappig... ik reed net een behoorlijke rij auto's en campers voorbij en als je dan die mensen ziet kijken ... "die stomme Nederlander gaat toch niet voordringen ...?".

Het is nu 12.10 uur, de boot gaat om 12.30 uur ... dus ik kan nog net even een broodje eten. En een foto maken van mn uitzicht hier:

Even later loop ik de ferry op en het "ticketmannetje" geeft aan dat ik door moet lopen. En dus loop ik richting zonnedek en geniet nog eens van het geweldige uitzicht. Een stief kwartiertje later zijn we in Stranda aangekomen en loop ik nog even naar het ticketmannetje.

Hij vraagt of ik een afspraak in Stranda heb (hij had zeker gezien dat ik mn camper in de haven liet staan) en als ik dat bevestig, wuift hij de betaling weg. Eh ... okay.

Ik loop naar PlusCamp Stranda en zit even later met eigenaar Helge in gesprek. Het gesprek is prima en even na 14.00 uur loop ik weer richting de haven. Als ik even later de boot weer op loop, knikt het "ticketmannetje" weer vriendelijk naar me. En als we bijna weer terug zijn bij de camper raak ik nog even met hem aan de praat. Hij vraagt wat voor werk ik doe .... tja, we zijn bijna in de haven aangekomen. En dus geef ik m in het kort aan dat we promotie maken voor Noorse campings in Nederland.

Ik loop weer richting mn camper, laat eerst al het verkeer van de boot langs gaan en rijd vervolgens naar de haven van Linge. Daar heb ik echt gigamazzel want ik kan zo'n beetje als laatste nog net de boot op:

Even later is ook hier het "ticketmannetje" gearriveerd. Hij stopt bij mn camper, krijgt een bericht door via de mobilofoon, knikt naar mij en loopt weg. Huh ?? Wat zullen we nou krijgen ... Krijgt hij nou een seintje van iemand dat ik niet hoef te betalen ? Sjonge jonge .. ik denk dat ik in Eidsdal (eindbestemming van deze veerboot) maar een staatslot koop ha ha. This is really my lucky day.

Bij Eidsdal gaat het bijna direct de hoogte en even verder (bij Solvang Camping) rijd je over een redelijk vlakke weg, vervolgens gaat het nog "iets" de hoogte in:

Maar als je Geiranger in zicht krijgt:

weer op de kop naar beneden. Hier moet je echt wel op de motor afremmen anders kom je zonder remmen beneden. Echt snel rijd ik dus niet en af en toe laat ik even een paar auto's passeren. Ik ken de weg hier natuurlijk al behoorlijk goed, maar deze buschauffeer draaide me toch snel die bocht door:

Hij rijd dan ook voor iets van Geiranger Sightseeing o.i.d. en kan de bochten misschien zelfs nog wel geblinddoekt rijden .... als er verder geen verkeer is. Want er zitten me toch hapsnurkers tussen.... Als ik bijna beneden ben, nader ik mn eindbestemming Grande Camping. Je moet dan een scherpe bocht naar rechts nemen en vervolgens behoorlijk steil naar beneden. Omdat ik die bocht niet "normaal" kan nemen ga ik helemaal links van de weg rijden met de richtingaanwijzer naar rechts. Maar ondanks dat probeert een of andere slaapkop me van rechts te passeren. Sjonge jonge ....

Maar goed, zo klinkt het of ik in mega voertuig rijd .... maar als ik beneden op de camping ben aangekomen, zie ik dit apparaat staan:

en valt mn mond open van verbazing. Hoe is die hier beneden gekomen ? Die moet wel van Geiranger gekomen zijn, anders kan ie echt die bocht niet halen. Wel grappig: afgelopen vrijdag zagen Hennie en ik deze Tsjechische bus op een parkeerplaats bij Trollveggen (Andalsnes) staan. Een grote bus met aanhanger, maar da's nog niet alles. Er zitten iets van 20 mensen in, en die hebben allemaal een fiets bij zich. Die staan (samen met 6 kano's) normaal gesproken schuin op het dak. Niet te geloven ..

Het is trouwens inmiddels behoorlijk warm geworden. Het warmste moment van de dag in Noorwegen is trouwens meestal sowieso aan het eind van de middag - begin van de avond. Heel anders dan bijv. bij ons of in het zuiden van Europa. En hoe warmer het is / hoe mooier het weer is, hoe drukker het is in Geiranger. Grande Camping is een kleine camping en loopt dus echt volledig vol.

Later op de middag klinkt de hoorn van het cruiseschip (ook weer van Costa, misschien wel weer dezelfde ...), ten teken dat ie gaat vertrekken. En dus maak ik nog even wat foto's.... van mn plekkie:

(links van mn camper is trouwens een opslag van hout (geen tent :-) ......van het uitzicht:

van het enorme cruiseschip:

vertrekkend in de verte ... een enorme rookwolk achterlatend:

En nog even de haarspeldbochten (even goed kijken :-) waar ik vanmiddag naar beneden gereden ben:

Mn afspraak hier is trouwens verzet naar morgenvroeg. Eigenaar Thomas is ziek. En dus kruip ik na het eten nog een tijdje achter de laptop. En kijk ik nog even tv, want dit is zo'n beetje de enige camping in Geiranger met tv-ontvangst ...

Maandag 6 juli 2015.

Natuurlijk is het hier 's morgens vroeg een drukte van jewelste en zijn ze ook de grote rode Tsjechische bus aan het inpakken. Ik heb zo om 10.00 uur een afspraak met Thomas en natuurlijk vertrekt niet iedereen tegelijk. De mensen achter mij (Schotten) zijn gisteren vrij laat gekomen en heeft toen zijn bus achter mijn camper en de Fransman naast mij gezet. En ze willen nu perse weg schijnbaar want even later wurmt hij zn bus tussen onze campers door. Dat gaat al net goed, maar dan moet hij nog het asfalt op.

Gisteren zei ik al tegen Hennie dat ik hier nu echt niet we kon komen, maar de Schot probeert het toch en ja hoor ... hij begint flink te slippen en uiteindelijk kan een Oostenrijker (welke met een bus langs het asfalt staat) het niet meer aan zien. Hij verplaatst zn bus en even later staat de Schot op het asfalt. Later blijkt hij een kabel van een Zwitser schuin achter mij kapot te hebben gereden ...

Vervolgens wil hij achteruit naar boven. Nu moet je weten dat het inmiddels flink is gaan regenen en dat het hellingspercentage zo'n 13% is. Dat gaat echt niet goed en dus loop ik naar m toe om aan te geven dat hij ook "om" kan rijden via de naastgelegen camping. Da's minder steil en daar is zostraks ook de rode bus langs omhoog gegaan. De Schot - met een meter zweet op zn voorhoofd :-) - bedankt me hartelijk en "rijd om".

Ik ga richting receptie voor het gesprek met Thomas en een half uurtje later is alles geregeld.

Wil je meer info over deze geweldig gelegen camping & hytter, kijk dan even op: http://www.vakantiewoningen-in-europa.nl/3098/vakantiewoning/more-og-romsdal/noorwegen.

Terug in de camper ruim ik alles gelijk op. De camping is inmiddels bijna leeg en ook ik rijd via de "omweg" over de andere camping naar boven. Voor vandaag heb ik een enorme rit voor de boeg, ik denk ongeveer 10 minuten. En dat duurt zo lang omdat het in Geiranger weer s enorm druk. Er liggen nu maar liefst 3 cruiseschepen in het fjord en een groot aantal daarvan wordt met bussen naar de uitkijkpunten gebracht. Of met kleine bootjes aan wal gebracht zodat ze het centrum van Geiranger willen bezoeken. Dat heb je wel in 5 minuten gezien en dus loopt het grootste gros van de mensen midden op straat. Oppassen geblazen dus ...

Maar zonder een cruiseschiptoerist te raken, rijd ik even later Vinje Camping op. Als ik me meld bij de receptie blijkt de eigenaresse niet aanwezig. Ze vraagt (telefonisch) of ik misschien wil blijven zodat we later in gesprek kunnen. Nou vooruit dan maar :-).

Dit was namelijk ook mn bedoeling. Want ik heb echt giga veel werk liggen en aangezien Grande camping niet echt grande is, wilde ik daar niet 2 nachten blijven. Ook op Vinje Camping heb ik WIFI, alleen geen tv. Maar goed, dat wist ik van tevoren.

Het regent trouwens pijpestelen, echt normaal. Ook dat wist ik ... maar i am sorry ... helaas geen foto's. Ik sta trouwens op dezelfde plek als vorig jaar. Maar van dit uitzicht:

is trouwens niet veel te zien. Ik zie het fjord niet eens... (later op de middag hangen de wolken zo laag dat ik bijna de receptie niet weer kan vinden :-) ..nou nou Opa Mol.

Het gesprek met eigenaresse Birgit is prima en ze is tevreden over de promotie. En dus worden de contracten verlengd en loop ik in de stromende regen terug richting camper.

Ik kruip nog een tijdje achter de laptop, ga rond 18.00 uur met het eten aan de slag en zit de rest van de avond - uiteraard - achter de laptop. Morgen ga ik weer verder. De planning heb ik inmiddels - gedeeltelijk - rond.

Dinsdag 7 juli 2015.

Het was vannacht weer eens behoorlijk fris en dus moet vanochtend eerst weer even het kacheltje aan om de camper op te warmen. Dat ben ik inmiddels wel gewend, maar dat ik dat in juli nog zou moeten doen had ik niet verwacht.

Als ik mn mail heb bijgewerkt vertrek ik rond 10.15 uur van de camping. Ook vandaag is het donker en nat en het is iets van 11 graden. Dat wordt "boven" nog wel even oppassen. Ik las gisteren dat er (dus nu) afgelopen nacht sneeuw zou vallen op de Dalsnibba (uitkijkpunt Geiranger en hoogst per auto begaanbare "weg" in Europa).

Vrijwel direct gaat het de hoogte in en het is - nog - redelijk rustig op de weg. Helaas kom ik iets later achter een Zwitserse bus te zitten. En volgens mij met een chauffeur die net z'n busrijbewijs gehaald heeft. Sjonge jonge ....Dat hij mij er niet langs laat is tot daar aan toe, maar hij komt ook bijna helemaal klem te zitten met een andere bus omdat hij weigert te stoppen op een uitwijkpunt. Ik bedoel: ik zag de tegemoetkomende bus aankomen, die moet hij dan toch ook gezien hebben ?  Ik stop voor de uitwijkplek zodat hij evt. iets terug kan rijden, maar in plaats daarvan wurmt hij zich langs de tegemoet komende bus. Spiegels worden ingeklapt en hij gaat echt rakelings langs de vangrail. Dus ...

Inmiddels bijna op de top is het echt een winters landschap. Allemachtig:

Ik kom weer bij het bekende huisje (vlakbij het meer):

En zoals je hieronder ziet ben ik hier vaker geweest en ziet het er steeds anders uit:

8 juli 2013                                                                                                                                                      9 juni 2011

Ook nu ligt de sneeuw metershoog:

En eenmaal bij het meer aangekomen zie ik dat er nog ijs en sneeuw op het meer ligt:

En ook dat heb ik wel eens anders gezien, zoals bijvoorbeeld op 3 juli 2009.

Gelukkig stopt de Zwitserse bus bij het meer en kan ik aan de afdaling beginnen. Die is redelijk eenvoudig, maar ik heb het idee dat het toch wat glibberig is op de weg .... dus ff rustig an.

Even verder bereik ik de kruising met de "15" en rijd ik de tunnels in richting Stryn. Je duikt dan direct de 1e tunnel in en ik blijf het zeggen: het zijn rottunnels. Het wegdek is inmiddels wat beter, maar ze zijn slecht verlicht en bovendien vrij smal. Ik moet een paar keer in de tunnel stoppen om een vrachtwagen langs de laten. En tussen de 2e en 3e tunnel is dit mn uitzicht:

Sjonge jonge .. ik zie geen steek voor ogen. Gelukkig wordt het beter naarmate ik verder naar beneden rijd en even later rijd ik Folven Camping op. Het is nu zelfs droog en het duurt voordat eigenaar Fred gevonden is, maar even later kunnen we in gesprek. Folven Camping is een bijzondere camping. De camping is namelijk erg gericht op outdoor en de camping trekt veel bergbeklimmers, mountainbikers, rafters en wandelaars.

De hytter van de Folven Camping staan al op mijn eigen site (http://www.vakantiewoningen-in-europa.nl/4389/vakantiewoning/sogn-og-fjordane-omgeving-olden-stryn-nordfjord/noorwegen) maar we bespreken de mogelijkheid om de camping ook op te nemen op www.campingnavigator.com. Het besluit daartoe kan niet direct worden genomen, afwachten dus.

Ik ga verder naar mn volgende afspraak: PlusCamp Strynsvatn. Hier heb ik geen tijd afgesproken en hier duurt het nog langer voordat eigenaar John Roger gevonden is. En dus duurt het wachten net zo lang als het gesprek en als ik een uurtje later de camping af rijd, begint mn maag al behoorlijk te knorren. Ook bij de volgende camping (Mindresunde Camping) zijn de eigenaren niet altijd aanwezig, misschien kan ik daar tijdens het wachten even een broodje eten.

Dat blijkt inderdaad zo te zijn en net als vorig jaar ... net als ik zit te eten komt de eigenaar eraan. Inmiddels is het weer gaan regenen en dus voeren we het gesprek in de camper. Voor de Campingnavigator doe ik hier helaas geen zaken, maar ze willen graag wat meer promotie voor de hytter en dus komen we een contract voor Mol Travel overeen. Wil je meer info over Mindresunde Camping, kijk dan even op: VOLGT.

Als de eigenaar is vertrokken, maak ik nog even rondje over de camping .... eet mn laatste broodje op en ga verder richting Stryn. In Stryn aangekomen doe ik nog even wat boodschappen en pleeg ik nog wat telefoontjes. Maar het wil niet echt lukken en dus rijd ik door naar mn eindbestemming voor vandaag: PlusCamp Sande in het dal van Loen (Lodalen). Daar heb ik in totaal 3 klanten. Bij de 1e kom ik niet echt gelegen, dus spreken we af om later (als ik het dal weer uit rijd) terug te komen. Bij de 2e (Loenvatn Feriesenter) heeft eigenaar Tor Arve wel tijd en dus zitten we even later tijdens de koffie bij te kletsen. Deze camping staat niet op Campingnavigator en dus laat ik de papieren voor Mol Travel achter en ga verder.

Bij PlusCamp Sande word ik hartelijk begroet door de eigenaren Turid & Magne. We spreken af dat we later vanavond in gesprek gaan en dus ga ik op zoek naar een plekje. Bij deze camping hebben ze prachtige plekken direct aan het water (beneden aan het meer), maar ik blijf - vanwege de WIFI verbinding - boven. Het is inmiddels al behoorlijk laat en dus kruip ik even achter de laptop en ga vervolgens met het eten aan de slag. Onder het eten kan ik weer eens tv kijken en dus kijk ik naar de samenvatting van de Tour de France, ga daarna even afwassen en ben voor de rest het grootste gedeelte van de avond achter de laptop aan het werk.