Periode woensdag 8 juli 2015 - dinsdag 14 juli 2015. Route Loen (Lodalen), Olden, Panoramic Road Stryn, Bryggja, Forde, Vassenden, Sogndal, Jostedal, Gaupne.

Woensdag 8 juli 2015.

Gisteravond tijdens het gesprek met de eigenaren hebben we afgesproken dat ik hier nog een daggie mag blijven. Want ik heb echt nog een enorme stapel werk liggen. Het is erg druk met boekingen (dus ook daar veel administratie), maar daarnaast lig ik ook een flink stuk achter met mn campingadministratie. Of te wel: alles wat tijdens de afspraken van de afgelopen weken is besproken, verwerken in de systemen. Informatie aanpassen, nieuwe campings opvoeren, orders invoeren, nieuwe presentaties maken voor Mol Travel, etc.

Klinkt misschien saai, maar is eigenlijk best leuk werk. Ik probeer zo veel mogelijk de volgorde van mn reis aan te houden, om te voorkomen dat sommige campings "nog langer blijven liggen". En ik ben nu met mn administratie op de Kystriksveien, dus nog voordat ik naar de Lofoten ging. Dus ...

Af en toe strek ik even de benen en ga ik even naar buiten "om te luchten". Nou zeg maar rustig: een frisse en natte neus halen. Want het is weer niet best met het weer. Sjonge jonge.

Tussen de middag even een broodje eten en dan weer aan de bak.

Halverwege de middag komt het zonnetje erdoor, dus vlug even wat foto's maken. Dit is mn plekkie hier:

En dit is mn uitzicht:

Op de plek waar de tent staat, heb ik in het verleden ook wel eens gestaan. Toen zag het er zo uit:

PlusCamp Sande heeft de afgelopen jaren nieuwe plaatsen in het meer gemaakt. Afgelopen winter zijn er weer wat plaatsen bijgekomen:

En de eigenaar wil er nu een soort van wandelboulevard langs het water maken. Dat is nu helaas nog niet af. De camping heeft de afgelopen jaren flink geinvesteerd. Ook al ziet het sanitairgebouw er aan de buitenkant nog niet echt super uit, van binnen is het echt schitterend geworden. Wat dacht je van een familiebadkamer met wastafel, toilet en een stoomdouchecabine. Ook voor maar 10 kronen :-).

Onder het eten kijk ik even tv, kruip nog even achter de laptop en houdt het om 21.15 uur voor gezien. Genoeg gedaan vandaag. Nu even lekker Criminal Minds kijken.

Donderdag 9 juli 2015.

Vanmorgen eerst maar even een lekkere douche pakken. Terug in de camper ga ik even ontbijten, vervolgens mn mail checken en daarna een beetje een planning maken voor vandaag en morgen. Wat in Loen en Olden heb ik behoorlijk wat klanten en de bedoeling in om vandaag 8 klanten en morgen nog 4 klanten te bezoeken. Maar of ik dat ga redden.... Dat vergt dus een goede voorbereiding, zorgen dat ik van de klanten namen en tel.nrs. paraat heb, zorgen dat ik niet steeds heen en weer door het dal hoef te rijden, etc.

Om 10.00 uur maak ik de camper klaar voor vertrek, groet de eigenaren nog even en ga op pad. Met de 1e camping heb ik een afspraak gemaakt, maar verder afspraken maken heeft geen zin. Rond 10.30 uur meld ik bij Tjugen Camping en eigenaar Knut staat me al op te wachten. Ik kan het goed met hem vinden en dus is het gesprek niet alleen goed, maar ook leuk. Ja echt ... ik heb ook zat "geen leuke klanten" :-).

Halverwege het gesprek komt er een man bij de receptie en vraagt "of de Mol" er ook is. Knut roept dat er een klant voor me is. Het blijkt een stamgast van Tjugen Camping te zijn die mijn verslag dagelijks volgt. Dat is begonnen toen ik een broer van hem in Spanje was tegengekomen. Hij volgt mn verslag dus al lange tijd ha ha, want de laatste keer dat ik in Spanje en Portugal was, was in 2009.

Knut verlengt de promotie bij zowel Campingnavigator als bij Mol Travel en daar ben ik blij mee, want dit is een leuke camping.

Wil je meer informatie, kijk dan even op: http://www.vakantiewoningen-in-europa.nl/4027/vakantiewoning/sogn-og-fjordane-omgeving-olden-stryn-nordfjord/noorwegen.

Voordat ik vertrek bel ik eerst de volgende klant. Want dat is een particulier en bij particulieren is het wat lastiger plannen. In dit geval gaat om de eigenaar van Fjordblikk Olden die een aantal - werkelijk schitterend gelegen - hytter (zeg maar rustig prachtige bungalows) verhuurd in Olden. Kijk maar even op: http://www.vakantiewoningen-in-europa.nl/3111/vakantiewoning/sogn-og-fjordane-omgeving-olden-stryn-nordfjord/noorwegen.

Olden ligt ca. 15 minuten verderop, maar de eigenaar geeft aan dat hij net in Loen is, of ik naar de plaatselijke supermarkt wil komen ... tuurlijk !

En dus sta ik even later met hem bij de Joker supermarkt de verlenging te bespreken. Hij is tevreden en ook dit contract wordt verlengd.

Ook nu bel ik weer de volgende klant. Want dit keer betreft het wel een camping, maar die is afgelopen winter overgenomen en een nieuwe receptie is er volgens mij nog niet. Ik krijg iemand aan de lijn en die geeft aan dat ik wel naar Olden kan komen. Even later belt ie terug en geeft aan dat er wel iemand op de camping is. Maar z'n Engels is niet al te best en bij de camping aangekomen blijkt hij het inderdaad niet goed begrepen te worden. De aanwezige dame belt hem weer op en ik word richting het cruiseschip gedirigeerd welke ik net gepasseerd ben.

Dat is hier trouwens wel grappig. De cruiseschepen liggen hier vlak langs de weg en als je nietsvermoedend de bocht om komt, lijkt het wel of het enorme schip op je af komt varen:

Van dichtbij is het nog indrukwekkender:

Aan de linkerkant van de weg zijn allemaal winkeltjes gesitueerd, maar als ik de volgende dag hier weer langs kom is het cruiseschip vertrokken en je raad het al ... de winkeltjes weer dicht.

Ik heb het nog even nagezocht, dit schip (opnieuw met de gele C op de schoorsteen, dus van de Costa Groep uit Italie) heet de Costa Fortuna, heeft 1.358 hutten !!, 4 restaurants, 11 bars, een welzijnscentrum van 1.100m2 met sportzaal, schoonheidssalon en sauna, 4 zwembaden, sportterreinen, etc.

Hebben we het hier nog steeds over een schip ?? Ja dus ...

Het schip is 273 meter lang (een gemiddeld voetbalveld is 100 meter lang ...), 36 meter breed en heeft normaal gesproken 2.720 passagiers aan boord.

De dame bij Alda Camping heeft me aangegeven dat de eigenaren ook de treintjes en de dubbeldekkers bij het cruiseschip exploiteren (op de foto hieronder staan ze bij het treintje):

en als ik de camper geparkeerd heb, komen de mannen naar me toe. Het blijken vader en zoon te zijn. Pa spreekt geen woord Engels en de zoon eh .. zeg maar matig. Nu kan ik het Noors inmiddels redelijk volgen, maar echt goed komen we er niet uit.

Ze zijn nu - dat begrijp ik - druk en vragen of ik zaterdag terug kan komen. Voordat ik antwoord kan geven zijn de mannen al weer vertrokken. Ik roep nog dat ik ze wel bel, maar of dit nog goed komt :-).

Ik rijd weer naar Olden en duik het dal in. Hier heb ik in totaal nog 5 klanten, 3 campings + 2 klanten van Mol Travel. De 1e klant is Oldevatn Camping, "de camping bij het bruggetje". Het 1e stuk van het dal wil het nog wel met de breedte van de weg, maar vervolgens verandert het in de vorm van een fietspad en die jongens met die bussen rijden alsof ze op een autoweg rijden :-). In dit geval is de weg echt niet veel breder dan de bus:

en komt ie (in de verte) ook nog een auto tegemoet. Ook het bruggetje bij de Oldevatn Camping is niet al te breed:

om het nog even iets duidelijker te maken: je kunt niet op de brug een foto maken bijvoorbeeld want dan kan de bus er niet langs.

Even later rijd ik Oldevatn Camping op en ik ben benieuwd wat - en met name wie - ik hier zal aantreffen. De camping was een aantal jaren geleden overgenomen door 1 van de kinderen, maar die zijn weer gestopt. Vorig jaar vertelde de eigenaresse (moeder) mij dat het nog niet duidelijk was of de camping volgend jaar nog zou bestaan omdat ze geen opvolging hadden. Dat zou zooooooo jammer zijn, want Oldevatn Camping is echt een hele leuke camping met prima sanitair.

Het gesprek met de eigenaresse is prima, al moet ik nog even geduld hebben wat "de uitslag" betreft. In overleg parkeer ik de camper even op de camping om even een broodje te eten en om mn i-pad op te laden. Want dat was ik vanmorgen vergeten en dus zet ik de camper even aan de stroom. Kan ik ook weer even een bakkie koffie drinken (dit bericht is speciaal voor de beste man die me vanmorgen bij Tjugen Camping vertelde dat ik wel heel erg veel koffie dronk :-).

Ik maak nog even een foto van de camping .... en van het sanitairgebouw:

En ga weer verder. Eerst nog even een telefoontje plegen. Ik besluit om eerst naar het einde van het dal te rijden om daar Melkevoll Camping te bezoeken. De eigenaresse blijkt niet aanwezig en ze geeft telefonisch aan dat ze geen belang meer heeft voor wat betreft de promotie van de bungalows. Die zijn nagenoeg altijd volgeboekt en dus heeft ze besloten om het contract niet te verlengen. Jammer ...

Voor Myklebust Hytter is het een ander verhaal. De eigenaresse geeft aan dat de hytter niet altijd bezet zijn en ze wil de promotie graag verlengen. Aan de ligging ligt het trouwens niet ... dit is het uitzicht:

Ik wens de eigenaresse "God sommer"  en ga er weer vandoor. Wil je meer over info over deze prachtige locatie, kijk dan even op: http://www.vakantiewoningen-in-europa.nl/2902/vakantiewoning/sogn-og-fjordane-omgeving-olden-stryn-nordfjord/noorwegen

Tegen mn volgende afspraak zie ik enigszins op. Want ca. 1 week geleden heb ik gehoord dat afgelopen winter de eigenaar van Olden Camping Gytri plotseling is overleden. De beste man was nog maar 52 jaar ....

De camping maakt promotie via zowel Campingnavigator als Mol Travel en dus moet ik de camping ook vanuit dat perspectief bezoeken. Maar ik denk dat het gesprek daar niet over zal gaan

En inderdaad ... ik tref de eigenaresse gelukkig direct zelf en we nemen de situatie door. Ze vertelt me wat er gebeurd is en geeft aan dat ze alleen de camping niet kan runnen en dat ze de camping te koop gaat zetten. Ze weet dat ik een blog op internet bij houd en dus vraagt ze me of ik dit op mijn website wil vermelden. Dus bij deze: als je interesse hebt in de overname van Olden Camping Gytri (overname van een vlakbij gelegen woning is ook bespreekbaar), meld je dan even bij mij: info@moltravel.nl ...

of volg even deze link: http://www.vakantiewoningen-in-europa.nl/2857/vakantiewoning/sogn-og-fjordane-omgeving-olden-stryn-nordfjord/noorwegen en vervolgens de link naar de website van de camping. Om je een idee te geven, zo ziet het eruit:

Met een steen in mn maag rijd ik de camping af. Sjonge jonge ...

Ver hoef ik niet te rijden naar mn eindbestemming voor vandaag, want Gryta Camping ligt vlak naast bovengenoemde camping. De eigenaar is niet aanwezig, maar komt later ... en dus ga ik vast op een zoek naar een plekje.

Als ik de camper te plek heb, zie ik even later de eigenaar lopen en we spreken af om vanavond om 20.00 uur om tafel te gaan.

Rond 18.00 uur ga ik met het eten aan de slag, onder het eten even stukkie Masterchef en vervolgens Tour de France kijken, afwassen en vervolgens richting receptie.

Het gesprek met de eigenaar van Gryta Camping is goed en de bestaande contracten worden verlengd. Voor meer info: http://www.vakantiewoningen-in-europa.nl/2856/vakantiewoning/sogn-og-fjordane-omgeving-olden-stryn-nordfjord/noorwegen.

Terug in de camper kruip ik - gewapend met een bakkie senseo - nog even achter de laptop en ga vervolgens nog even met mn vriendin bellen. Poeh ... wat een dag.

Vrijdag 10 juli 2015.

Vannacht heb ik weer heerlijk geslapen, alleen als ik wakker word regent het weer eens. En daar ben ik niet zo blij mee, want ik heb voor vandaag in ieder geval nog 4 - 5 afspraken in de planning. Mn 1e afspraak is om 10.00 uur in Loen, iets meer dan een half uurtje rijden. En dus ga ik na mn ontbijt eerst nog even mn mail checken, maak de camper klaar voor vertrek en rijd rond 9.20 uur van de camping.

Tegen 10.00 uur bereik ik Lo-Vik Camping in Loen. Deze camping ligt direct aan het fjord en ondanks dat ik elk jaar langs de camping rijd, heb ik de camping nog nooit bezocht. Ik kan natuurlijk niet alle campings in Noorwegen bezoeken, maar in dit geval heeft de eigenaar van de camping zelf een verzoek ingediend. Dat biedt perspectief :-) !

Ik maak kennis met eigenaar Kjell en hij stelt voor om de camping te laten zien... graag ! Als we een rondje over de camping maken, is "het probleem" van deze camping al gauw duidelijk. Aan de wegzijde (wat je dus als toerist zit als je door Loen rijdt) zijn veel seizoensplaatsen gesitueerd, maar de mooiste kampeerplaatsen en hytter zijn direct aan het fjord gesitueerd. Met echt een geweldig uitzicht !

De camping beschikt over redelijk sanitair wat aan de fjordzijde wat gedateerd is. Juist aan de overkant van de weg is een nieuw sanitairgebouw gevestigd en de volgende stap is vervanging van het sanitairgebouw aan het fjord. We lopen weer terug richting receptie en gaan de mogelijkheden bespreken. Even later zijn we eruit en met 2 mooie contracten (voor de camping & voor de hytter) loop ik weer richting camper.

Mn oog valt op de enorm hoog gelegen brug:

Tja ... zo zie je natuurlijk niets :-) eenvoudigweg omdat het zo hoog ligt. Echt niet normaal .... Maar ongeveer in het midden van de foto tussen de toppen van de bergen hangt de Gjolmunnebrua, een hangbrug van 120 meter lang en 35 cm. breed op een hoogte van 750m. boven zeeniveau. Zo ziet het er boven uit:

Linksboven tegen het fjord aan ligt Lo-Vik Camping van waar ik de foto erboven had genomen.

Volgens Magne (eigenaar van PlusCamp Sande in Loen) trekt deze brug - en het parcours ernaar toe - bezoekers vanuit de gehele wereld en deze Via Ferrata Suspension Bridge (Via Ferrata is een term uit het alpinisme en betekent letterlijk "ijzeren weg") is de langste Via Ferrata brug in Europa. Voor meer info kijk maar even op http://www.loenactive.no/ of http://www.fjordnorway.com/en/Corporate/News-from-Fjord-Norway/Spectacular-Via-Ferrata-suspension-bridge/.

Dat lijkt me nog wel s wat :-).

Ik stap weer in mn witte koets en rijd naar Stryn. Vanaf Stryn ga ik richting de kust, maar misschien zou ik nog een afspraak in Stryn hebben .... Onderweg hoor ik dat dat niet gaat lukken en dus stop ik even bij de Strynhallen om een broodje te eten en om nog wat telefoontjes te plegen. Mn eindbestemming voor vandaag is PlusCamp Nore even voor Bryggja, maar onderweg heb ik nog 2 klanten op het programma staan. Bij slechts 1 klant krijg ik gehoor en dus pak ik even later op de "15" de "613" - ook wel de Panoramic Road genoemd - welke parallel met het Nordfjord loopt.

Deze "613" is niet al te breed:

eigenlijk net breed genoeg voor de camper ....

En zeker niet aan te raden voor auto met caravan. Zo moet ik zelf als ik net een - onverlichte - tunnel ingereden ben een behoorlijk stuk achteruit omdat ik een auto tegemoet kom. Dat wil nog wel met de camper, maar met auto + caravan .....

De 2 klanten zitten aan deze weg en dan nog iets hoger op de berg. Dit keer ga ik alleen Roset Panorama bezoeken. Eigenaar Rune heeft een aantal prachtige hytter, nou zeg maar rustig prachtige bungalows ... in de verhuur. Dit is er eentje van:

Meer info: http://www.vakantiewoningen-in-europa.nl/2987/vakantiewoning/sogn-og-fjordane-omgeving-olden-stryn-nordfjord/noorwegen.

Hij is boer en heeft niet veel tijd, dus kletsen we even bij en ik overhandig hem de papieren, rijd vervolgens weer van de berg af, draai de Panoramic Road weer op en ga verder richting Bryggja. Het einde van deze weg is bij de haven waar de veerboot (E39) over het Nordfjord vaart, vlakbij Nordfjordeid. In dit leuke plaatsje draai ik weer de "15" op en rond 14.30 uur rijd ik PlusCamp Nore Fjordsenter op.

De eigenaar is aanwezig en we kunnen direct in gesprek. Een half uurtje later is alles geregeld en overnachten is geen probleem. Althans theoretisch gezien niet. Want de plaatsen zijn overal nog super nat en je moet echt goed uitkijken waar je gaat staan. Uiteindelijk vind ik een leuk plekje op 1 van de terrassen:

(foto van vorig jaar, zelfde plek), nuttig eerst even een bakkie senseo en ga vervolgens met de voorbereiding van morgen en overmorgen aan de slag. Helaas voor mij geen weekend ...

Aan het eind van de middag heb ik mn mail bijgewerkt en voor morgen alles geregeld. Dat ging echter niet gemakkelijk want de WIFI verbinding hier heeft kuren (tijdelijk).

Ik ga met het eten aan de slag, kijk nog even tv en zit de rest van de avond achter de laptop.

Zaterdag 11 juli 2015.

Vanmorgen moet ik een beetje opschieten, want ik moet vanmorgen eerst met de veerboot (om 9.20 uur) en dus moet ik uiterlijk om 8.45 uur rijden. Voor de tijd wil ik me nog even douchen, even ontbijten en natuurlijk de camper klaar voor vertrek maken. Maar uiteindelijk ben ik ruim op tijd klaar en rijd iets voor 8.45 uur van de camping. Even na 9.00 uur ben ik al in de haven van Starheim. De boot ligt er al, maar de slagboom is nog dicht.

Om klokslag :-) 9.20 uur rijden we de boot op. Dit keer moet ik NOK 185 = EUR 21 aftikken. Maar als ik al betaald heb, schiet me ineens een tip te binnen welke ik laatst van iemand kreeg. Die vertelde dat je bijv. Fjord1 (ferryrederij) een soort van klantenkaart kunt kopen waarmee je dan vervolgens rond de 50% korting op de overtocht krijgt. Ik zie het ticketmannetje even later lopen en informeer bij hem naar de exacte werking. Hij vertelt me dat de klantenkaart NOK 3.300 = EUR 365 kost .... oef ....., maar dat dit grotendeels (je betaalt slechts NOK 100 kosten) tegoed is waarmee je dus de overtochten betaalt. Ik twijfel even (ik had dit natuurlijk veel eerder moeten doen :-), maar pak toch door.

Hij is de beroerdste niet, geeft me de NOK 185 van de overtocht terug en vervolgens moet ik nu NOK 95 = EUR 10,50 betalen. Die dus van het tegoed van NOK 3.300 af gaan. En !! de klantenkaart is niet alleen bij Fjord1, maar bij alle rederijen in Noorwegen te gebruiken. Ik moet nu dus een flinke investering ineens doen (afgerekend met de creditcard, Noorse kroon staat nu heel laag, dus gedeeld door 9 i.p.v. 8 :-) ... scheelt iets van € 50. Maar als ik dan steeds maar 50% van de overtocht hoef te betalen ...

Even later ben ik in Isane gearriveerd, laat de auto's achter mij even passeren en rijd richting Svelgen en gooi daar de tank nog even vol (Best Tankstation) want het is hier wel errug goedkoop. Normaal kost de diesel iets van NOK 14, hier slechts NOK 11,80 = EUR 1,30 per liter. Dit scheelt trouwens behoorlijk met een paar jaar terug toen ik in Noorwegen nog iets van EUR 1,75 per liter voor de diesel betaalde. En als je - zoals ik - flink wat kilometers maakt in Noorwegen is dat voor mij verreweg de grootste kostenpost.

Van Svelgen rijd ik door naar Floro waar ik mn 1e afspraak voor vandaag heb. Even na 11.00 uur rijd ik PlusCamp Krokane op en ben eigenlijk wel benieuwd wat ik hier aan zal treffen. De camping is vorig jaar overgenomen en ze hadden grootse plannen. Maar als ik de camping op rijd (let op !! ze zijn met de weg bezig en vanaf Floro kun je de camping niet bereiken ! Als je naar Floro rijdt, moet je bij Brandsoy al de afslag nemen .... staat wel aangegeven !) zie ik dat er niet veel veranderd is. De nieuwe eigenaar had meerdere projecten op de planning staan en dus is de nieuwe receptie, annex restaurant, annex sanitairgebouw nog niet klaar. Wel zijn er nieuwe plaatsen aangelegd en is de weg over de camping (gedeeltelijk) vernieuwd.

Meer info over PlusCamp Krokane in Floro --> http://www.vakantiewoningen-in-europa.nl/2858/vakantiewoning/sogn-og-fjordane/noorwegen.

De beheerder van de camping helpt me met de papieren en een half uurtje later vertrek ik richting Forde. Vandaag is het de dag van de (redelijk) lange afstanden. Vanmorgen was het naar Floro inclusief overtocht ca. 2 uur rijden, nu weer een uur naar Forde. Rond 12.30 uur rijd ik Forde Guesthouse & Camping. Guesthouse omdat ze op de camping een flink aantal hytter (hutten) en mooie appartementen verhuren. De eigenaar heeft al vakantie (sinds gisteren), maar heeft me aangegeven dat ik m maar even moet bellen als ik er ben.

Dat doe ik ... maar helaas, hij neemt niet op.

In overleg met de receptioniste zet ik de camper even op een plek:

(foto vorig jaar ...) en ga even eten. Dan meld de eigenaar zich en 10 minuten later zitten we in gesprek. Het gesprek is prima, hij is tevreden over de resultaten en de contracten worden verlengd.

Wat wel leuk en handig is bij deze camping: het ligt op loopafstand van grote supermarkten, winkels (zoals Elkjop en Jysk) en grote winkelcentra. Handig als het weer wat minder is (zoals nu).

Meer info over Forde Guesthouse & Camping vind je hier --> http://www.vakantiewoningen-in-europa.nl/4029/vakantiewoning/sogn-og-fjordane/noorwegen.

Inmiddels heb ik besloten om toch maar verder te rijden. Ik heb even getwijfeld of ik hier zou blijven, want de eigenaresse van de volgende te bezoeken camping kan morgen niet. Dus de keuze is dan: of nu verder of hier 2 nachten blijven. Ik rijd dus door, bel de eigenaresse van de volgende camping dat ik eraan zit te komen en even later rijd ik PlusCamp Jolstraholmen op. Even later zit ik met de jonge eigenaren Tore & Kristina in gesprek. Dat duurt wat langer dan normaal, want Kristina had ik nog niet eerder gesproken en bovendien gaat het gesprek ook grotendeels over PlusCamp.

Op de camping hebben ze trouwens een aantal jaren geleden een prachtig nieuw sanitairgebouw neergezet. Zeer fraai !

En met leuk kindersanitair:

Voor meer info: http://www.vakantiewoningen-in-europa.nl/3084/vakantiewoning/sogn-og-fjordane/noorwegen.

Het is inmiddels al bijna 16.00 uur, maar toch moet ik nog een stukkie. Want mn eindbestemming voor vandaag is Kjornes Camping in Sogndal en dat is nog iets van 1 uur en 15 minuten rijden. Het 1e stuk van de weg gaat langs het 30km. lange Jolstravatn meer, een prachtige rit ....al is het weer niet zo mooi als op 30 juli 2012:

Let op !! Naarmate je dichter bij Skei komt wordt de weg smaller en smaller en op het laatste stuk voor Skei kunnen campers elkaar al bijna niet meer passeren. Dan weet je vast wat er gebeurt als er een grote vrachtwagen om de hoek komt. Ik heb begrepen dat het hier regelmatig fout gaat en dat is op de weg (remsporen) en aan de vangrail (overal deuken) goed te zien.

In Skei neem ik de "5" richting Sogndal, een mooie route met fraaie uitzichten en met flink wat tunnels. In het verleden moest je hier behoorlijk wat tol betalen, maar de weg en tunnels zijn schijnbaar afbetaald ... want de tolpoorten en camera's zijn weggehaald.

Rond 17.15 uur meld ik bij de receptie van Kjornes Camping. De eigenaren zijn niet aanwezig, maar de zoon herkent me en zal de eigenaren inseinen. En dus ga ik op zoek naar een plekje.

Pfffff .... nu eerst een bakkie senseo en als ik de camper verder een beetje geinstalleerd heb, kan ik ook al met het eten aan de slag. Voor vandaag: aardappelen, sla (vanmiddag gekocht bij de Coop Extra in Forde) en shoarma. En de vaste lezers van mn site weten dan ook al wat ik morgen ga eten ha ha.

Zondag 12 juli 2015.

Het is eigenlijk ongelooflijk, het is hier behoorlijk druk op de camping en toch was het vannacht heerlijk rustig. Dat heeft natuurlijk ook wel wat te maken met het feit dat het op dit moment niet echt meer is om 's avonds nog buiten te zitten, maar ondanks dat weet ik zeker dat het met zoveel mensen op een Italiaanse camping veel meer lawaai had gegeven. Noorwegen trekt nu eenmaal "een ander slag volk" dan Italie.

Ik heb vandaag om 12.00 uur een afspraak met de eigenaren hier op de camping en ga daarna weer verder. Vanmorgen ben ik de gehele ochtend aan het werk achter de laptop en rond 11.30 uur ga ik even een broodje eten en maak ik de camper vast klaar voor vertrek.

Het gesprek met de eigenaren van Kjornes Camping is prima en de bestaande contracten worden verlengd. En daar ben ik blij mee, want op deze camping is de afgelopen jaren veel gebeurd en met veel enthousiasme en energie hebben ze een prachtige camping uit de grond gestampt. Voor meer info --> http://www.vakantiewoningen-in-europa.nl/2859/vakantiewoning/sogn-og-fjordane/noorwegen

Ik loop terug naar de camper en vertrek direct. Het weer is trouwens prima, het zonnetje schijnt en voor vandaag hoef ik niet ver te rijden. Vertaal het maar dat ik dus fluitend achter het stuur zit :-). Mn 1e bestemming is Hafslotun Hyttesenter op een klein half uurtje rijden. Eigenaar Paul heb ik net al telefonisch gesproken, maar hij is ook eigenaar van een ander bedrijf --> Fjordseal, waarbij je onder begeleiding met kano's door het fjord kunt varen. Hij neemt dan ook de telefoon aan terwijl hij in de kano zit :-).

Wat je je moet voorstellen bij kanovaren in een fjord ? Nou ... kijk zelf maar:

Voor de goede orde, Paul en Franka zijn de Nederlandse eigenaren van Fjordseal en van Hafslotun Hyttesenter, dus heb je zin om te kanovaren en ben je misschien op zoek naar een accommodatie kijk dan even op:

Ik laat de papieren achter bij de receptie van Hafslotun Hyttesenter en ga verder. Normaal gesproken heb ik in Marifjora nog een afspraak, maar die eigenaar krijg ik telefonisch niet te pakken en dus rijd ik door naar mn eindbestemming van vandaag: Jostedal camping. Deze camping ligt vlakbij de Jostedalsgletsjer en om de camping te bereiken moet je bij Gaupne het dal in duiken. Je rijdt dan langs een helder blauwe (dus koud .. smeltwater ...) kolkende rivier, waar ze ook op raften.

Een half uurtje later bereik ik Jostedal Camping en de moeder van de eigenaresse staat in de receptie. Waarom dit het vermelden waard is ? Omdat het beste mens 92 is .... en eigenlijk best goed Engels spreekt. Heeeel apart.

Even later is de eigenaresse zelf ook gearriveerd en vorig jaar had ik haar al beloofd hier te overnachten (campings vinden het fijn dat ik blijf overnachten omdat ze dan wat extra promotie krijgen :-) en dus spreken we af om later in gesprek te gaan. En dus ga ik op zoek naar een plekje en zowel de schotel (gaat mooi tussen de bomen en de bergen door) als de wifi werkt prima.

Op de (auto)radio hier is geen enkele zender te vinden en dan is het ook handig dat de schotel het niet, want dan kan ik gewoon naar de Nederlandse radiozenders via de schotel luisteren.

Ik kruip een tijdje achter de laptop en ga tegen 17.00 uur richting de receptie. We kunnen direct in gesprek in de fraaie verblijfsruimte (nagenoeg elke Noorse camping heeft een verblijfsruimte waar vaak een bank, tafel en tv staat en waar in dit geval ook de keuken gevestigd is, handig voor als je in een klein tentje komt overnachten) en een half uurtje hebben we alles geregeld en ga ik weer richting de camper.

Nog even mn mail checken en daarna met het eten aan de slag. Voor vandaag: opgebakken aardappels, sla 2 en shoarma 2 :-). Heeeeerlijk.

Daarna even afwassen en de rest van de avond zit ik achter de laptop. De WIFI verbinding begint echter later op de avond wat kuren te vertonen (veel mensen online) ... is een teken denk ik. En dus houd ik het voor gezien ...

Maandag 13 juli 2015.

Het was vannacht - maar daar raar ik zo langzamerhand aan gewend - weer s behoorlijk fris, dus eerst vanmorgen maar even een lekkere warme douche. Het sanitair is overigens goed voor mekaar. Niet echt veel capaciteit, maar dat is eigenlijk op de meeste Noorse campings het geval. Het sanitair is niet gebouwd op het feit dat mensen de hele dag op de camping verblijven zoals dat bijv. in de zuidelijke Europese landen wel het geval is. Daar maken mensen gebruik van het zwembad en/of strand en gaan dan overdag ook douchen. In Noorwegen maken mensen vaak 's avonds of 's morgens gebruik van het sanitair en gaan dan veelal weer verder.

Of ik vandaag verder ga weet ik nog niet. Ik heb nog zoveel werk liggen en bij de campings waar de WIFI goed werkt, moet ik er ook maar gebruik van maken. Vanmorgen ga ik eerst met mn verslag aan de gang. Inmiddels heb ik de kachel al weer aan in de camper want het is echt nog steeds errug koud. Na de lunch lijkt het wat op te klaren en is het in ieder geval droog. En dus maak ik even rondje om wat foto's te maken.

Op de camping staan opvallend veel Nederlanders ...

Links zie je de snelstromende rivier waar ook geraft kan worden. De foto heb ik gemaakt vanaf een soort van dijk welke helemaal langs de camping ligt omdat de camping in het verleden regelmatig (gedeeltelijk) overstroomde.

Het lijkt niet zo, maar de dijk is behoorlijk hoog en als je bijv. bij die Nederlandse caravan gaat staan hoor je bijna de rivier niet meer (normaal gesproken een oorverdovend "lawaai").

Als je deze foto's zo bekijkt is het toch wel verbazingwekkend dat je hier tv-ontvangst hebt. Nog eentje vanuit de lucht ... (op de foto rechts het bezoekerscentrum bij de Nigardsbreen op slechts 5km. afstand van de camping):

Wil je meer informatie over Jostedal Camping, kijk dan even op: http://www.vakantiewoningen-in-europa.nl/3413/vakantiewoning/sogn-og-fjordane/noorwegen.

De rest van de middag ben ik achter de laptop aan het werk met mn campingadmistratie. Natuurlijk heb ik dit even afgestemd met de eigenaresse en ik mocht van haar de hele week nog wel blijven ha ha.

Tegen 18.00 uur ga ik het met het eten aan de slag, onder het eten even tv kijken, afwassen, nog even achter de laptop, CSI kijken, mn vriendin bellen en de avond is al weer voorbij.

Dinsdag 14 juli 2015.

Ook voor vandaag (net als gisteren) heeft YR.NO regen voorspeld, maar opnieuw is het droog. Af en toe spattert het wat en vannacht heeft het flink geregend, maar dat maakt me niet zoveel uit :-). Ook voor vandaag heb ik geen lange rit op het programma staan, want ik wil ook vandaag even een stuk campingadministratie doen. En dus eet ik hier op de camping tussen de middag nog een broodje en ga dan richting Gaupne, iets meer dan een half uur rijden.

Ik groet de eigenaresse en rijd de camping af. Als je naar Gaupne rijdt, rijd je eigenlijk gewoon het dal uit. Gaupne ligt aan het begin van het dal direct aan fjord. Ik doe daar nog even boodschappen en meld me bij de receptie van PlusCamp Sandvik. De eigenaar is echter niet aanwezig en blijkt vanavond pas laat terug te komen. Maar goed, dat ik verder geen planning gemaakt had :-).

Ik vind een mooi plekje op de camping:

(foto is van een paar jaar terug toen ik op nagenoeg dezelfde plek stond)

en ga weer aan het werk. Later op de middag ga ik ook nog even met de "lange-termijn-planning" aan de slag. Want 12 augustus (vertrek ik vanuit Goteborg naar Kiel) komt snel dichterbij en ik moet nog een flink stuk. En dan is mn verslag ook handig om te kijken hoe lang ik vorig jaar en het jaar daarvoor (3 jaar geleden deed ik het zuiden van Noorwegen nog niet) nodig was om alle campings te kunnen bezoeken.

Iets na 18.00 uur ga ik met "het diner" aan de slag en even later zit ik "met een bak mihoen + satesaus" voor mn snufferd naar de Tour de France te kijken. Daarna even afwassen en nog een tijdje achter de laptop. Ik weet eerlijk gezegd nog niet wat ik morgen ga doen. Ik heb de eigenaar van deze camping gesmst en we gaan morgenvroeg om 10.00 uur in gesprek. Daarna zie ik wel weer (eerst nog wat campings bellen).