Periode zaterdag 24 juni – vrijdag 30 juni 2023. Deze week neem ik de Kystriksveien richting Bodo en steek daar over naar de Lofoten.
Zaterdag 24 juni 2023
Ook vanmorgen is het weer nog niet om over naar huis te schrijven, maar de voorspellingen zijn goed. Zeker voor de komende dagen. En als even later het zonnetje er door komt, maak ik vlug even een foto van mn plekkie hier op Namsos Camping:
Het stond trouwens vannacht behoorlijk vol. Maar inmiddels zijn er – zoals je ziet – al weer aardig wat kampeerders vertrokken:
Mn eindbestemming voor vandaag is Vennesund Camping. Op iets meer dan 2 uur rijden. Om deze camping te bereiken, moet ik 1x met de ferry en die gaat vandaag om 11.40 / 13.10 / 13.40 uur etc. Ze hebben schijnbaar een lunchpauze en dus is het niet handig om daar bijv. om 12.00 uur aan te komen. En dus vertrek ik om 10.45 uur. Dan kan ik die van 13.10 uur misschien nog halen en anders gaat ie een half uur later.
Na Namsos wordt de Kystriksveien langzaam aan spectuculairder. Via Overhalla (bekend van de serie Ice Road Rescues) rijd ik richting de kust. Om te laten zien wat het weer met een foto doet. Zo ziet het er nu uit:
En zo zag het er een paar jaar geleden uit:
Maar goed, het is droog en in de verte lijkt het wat op te klaren:
Even later rijd ik de haven van Holm binnen. Holm Camping welke vlak voor de haven van Holm ligt, is voor het seizoen van 2023 gesloten. De camping staat te koop, dus mocht je belangstelling hebben …
In de haven van Holm is het een enorme puinhoop. Ze zijn de “terminal” aan het uitbreiden. Dat snap ik, want de auto’s stonden soms kilometers lang op de weg. Ook nu staan er flink wat auto’s voor me:
Ze staan dus ook nog achter die bosjes in het midden van de foto. Dat gaat er nooit oppassen. Nou … zeg nooit nooit, want ik ben nu wel heeeeeel dichtbij:
De 2 auto’s voor mij gaan er ook nog op en even lijkt het of ik ook op mag rijden, maar dan komt “het gele mannetje” naar me toe en zegt: you are to big. Dus ik zeg: “that’s also what my mother says”. Maar goed, de camper is dus te groot en een personenauto achter me wordt er nog bij op gedrukt. Geen probleem, de volgende ferry gaat om 13.40 uur. Kan ik nog ff lunchen.
Eenmaal aan boord zit ik met verbazing naar de volautomatische ferrycharger te kijken:
In de “liftschacht” links komt automatisch een lader uitschuiven. Die moet natuurlijk even zoeken. Het schip ligt waarschijnlijk altijd op dezelfde plek, maar is de ene keer vol en de andere keer bijna leeg. Die lader maakt zelf de koppeling met het schip en laad de veerboot weer op. Inmiddels zijn – volgens mij – de meeste veerboten elektrisch en dat is toch wel een genot hoor. Zeker als je op Vennesund Camping overnacht. Die zie ik trouwens in de verte liggen (rechts van de veerboot welke van de andere kant komt):
Even later arriveren we bij Vennesund Camping:
en meld ik me in de brygge (het witte restaurant bij de camping). De eigenaar wordt gebeld en even later zit ik met hem in gesprek. Dat is elk jaar een uitdaging, maar ook dit jaar wordt de bestaande promotie weer voortgezet. En dus sta ik even later zo:
Nu snap je ook wel waarom die elektrische veerboten nu een genot zijn 🙂 Eerder werd je ’s morgens bijna uit je bed gebromd/getrilt. Die “hutten op palen” links op de foto, noemen ze in Noorwegen: rorbuer. Die werden in het verleden door vissers gebruikt, maar zijn nu voornamelijk voor de verhuur.
De rest van de middag ben ik achter de laptop aan het werk. Morgen ga ik weer een stukkie verder.
Zondag 25 juni 2023
De komende dagen worden er weer flink hogere temperaturen voorspeld. Voor morgen zelfs 27 graden. En ik ben nu al iets van 325km. ten noorden van Trondheim. Ik had weer eens Friese buren vannacht en als die zijn vertrokken, maak ik de camper ook klaar voor vertrek. Ik groet eigenaar Jostein nog even en draai weer de “17” op. Eindbestemming: Torghatten Camping. Het weer en het uitzicht zijn allebei even geweldig. Ik laat jullie even meegenieten:
Af en toe krijg ik de Torghatten berg in het vizier. Zoals hier:
Okay, nog eentje dan:
Even later bereik ik Bronnoysund en draai daar de enorme brug op (oude foto):
Torghatten Camping ligt op een heerlijke plek, iets van 20 minuten van het centrum van Bronnoysund verwijderd. Bij aankomst word ik vriendelijk te woord gestaan door de eigenaar van de camping en het restaurant. In de namiddag heb ik een afspraak met zijn dochter en dus zet ik de camper te plek. Op zo’n beetje dezelfde plek als vorig jaar:
Er staat trouwens een straffe noordenwind, maar uit de wind onder de luifel is het goed uit te houden. De camping heeft trouwens ook panoramaplaatsen welke direct aan zee liggen. Kun je – als je geluk hebt – de Hurtigruten voorbij zien varen:
De ligging van de camping is echt prachtig:
En ook nog eens op loopafstand van de Torghatten berg, “de berg met het gat”:
Benieuwd hoe dit gat (in werkelijkheid is het een grot) ontstaan, klik dan maar even op de foto hierboven 🙂 In de namiddag loop ik naar de receptie voor het gesprek. Dat verloopt prima en de bestaande promotie wordt niet alleen verlengd, maar ook uitgebreid. Top!
Na het avondeten en de afwas wil ik lekker onderuit gezakt naar de tv kijken. Nou, dat lukt natuurlijk altijd wel, maar er valt weinig te zien. Ik heb inmiddels navraag gedaan en wat blijkt: de sterkte van het signaal bij Canal Digitaal in Noorwegen is nog verder afgenomen. Ik rijd natuurlijk elk jaar – zo’n beetje – dezelfde route. Ten tijde van Joyne kon ik Astra 3 ontvangen tot op de Noordkaap. Met Canal Digitaal had ik op Offersoy Camping (waar ik over 2 dagen ben) nog ontvangst. Daarna was het gebeurd. Maar nu stopt het signaal dus nu al 🙁
Maandag 26 juni 2023
Vandaag ga ik weer verder noordelijk en moet ik 2x met de veerboot. De 1e gaat om 11.00 uur in Andalsvag en dat is vanaf Torghatten Camping ongeveer een half uurtje rijden. Maar als ik bij de 1e op tijd ben, ben ik bij de 2e (lange overtocht naar Tjotta) ook mooi op tijd. En omdat ik in Bronnoysund nog even wil tanken, vertrek ik al om 9.30 uur van de camping.
In Bronnoysund tank ik voor NOK 18.51 (best wel duur voor de maandagmorgen 🙂 ) en rijd daarna door naar Horn. Echt druk is het niet en het past er allemaal makkelijk op. Binnen een poep en een scheet zijn we aan de overkant en rijd ik door naar Forvik. Dit is – zeker met dit weer – een mooi stukkie. Kijk maar:
Als ik in de haven van Forvik arriveer, staat er maar een halve rij. Huh? Vorig jaar had ik ook de boot van 11.00 uur (Horn – Andalsvag) en de boot van 11.55 uur (Forvik – Tjotta). En toen stond het heel erg vol en kon ik er niet eens op. Maar geen probleem. Ik plan altijd deze boot, omdat er een kwartiertje later (om 12.10 uur) nog 1 gaat. Maar dat was nu niet nodig. Overigens: van de 2 overtochten vandaag is officieel alleen Forvik – Tjotta gratis. Maar op het moment van schrijven heb ik alle 6 overtochten gehad en er is niets afgerekend. Nou ja, het zal wel …
Even later is de boot gearriveerd en kunnen we “het schip in”:
Daar ga ik direct richting het dek, want zoals je ziet op de foto’s is het opnieuw prachtig mooi weer. En het uitzicht onderweg …. tja, wat moet je hier nu nog aan toevoegen:
De overtocht naar Tjotta duurt een klein uur en even later rijd ik in Tjotta de wal op. Mn eindbestemming voor vandaag is – waarschijnlijk – Offersoy Camping, ca. 10 minuten rijden van “de haven” van Tjotta. Op Offersoy Camping zijn mn contactpersonen niet aanwezig, maar de receptioniste is zeer behulpzaam. Ze geeft aan dat Irma & Martin (Ned. beheerders) vanavond komen. En als ik de camper even later te plek heb, geven ze via de mail aan dat we rond 20.15 uur wel even om tafel kunnen.
De plek waar ik sta (nr. 25) is werkelijk schitterend. Heerlijk rustig en met een geweldig uitzicht:
Zoals je ziet, is er een groot verschil tussen eb en vloed. En dat gaat heel snel. Je kijkt ff niet en het water is foetsie. De meeste plaatsen en hytter hebben het uitzicht op zee. In het verleden stond ik ook wel s zo:
Echt prachtig. De rest van de middag ben ik achter de laptop aan het werk, maar om 16.15 uur geef ik het op. Het is inmiddels weer 35 in de graden. De hoogste tijd om buiten een koffie te gaan drinken 🙂
Rond 20.10 uur loop ik richting de receptie en even later zit ik met Irma & Martin in gesprek. Zij zijn sinds vorig jaar beheerder van Offersoy Camping en dat bevalt prima. En dat merk ik ook in het gesprek. Ze praten vol enthousiasme over de camping. Ook het zakelijke deel van het gesprek verloopt prima en de bestaande promotie wordt voortgezet. Wil je meer info, klik dan maar even op 1 van bovenstaande foto’s.
Morgen ga ik trouwens weer verder noordwaarts. Ik heb mn schema al klaar, maar daarover morgen meer.
Dinsdag 27 juni 2023
Omdat ik al om 8.30 uur wil vertrekken, heb ik de wekker vanochtend wat eerder gezet. Even douchen, ontbijten en de camper klaar maken voor vertrek. En ik wil echt uiterlijk om 8.30 uur vertrekken, anders loopt mn hele schema voor vandaag in de soep:
8.30 uur vertrek
9.30 uur aankomst haven Levang
9.59 uur vertrek veerboot naar Nesna
10.20 uur aankomst Nesna
11.50 uur aankomst haven Kilboghamn
12.10 uur vertrek veerboot naar Jektvik
13.10 uur aankomst Jektvik
13.40 uur aankomst haven Agskardet
14.15 uur vertrek veerboot naar Halsa
Vorig jaar had ik ook “de vorige dag” prachtig mooi weer en toen ik destijds richting Sandnessjoen reed, viel het met bakken uit de lucht. En ook nu lijkt het in de verte niet echt “jevanhet”:
Rond 9.30 uur arriveer ik in de haven van Levang. Rij 1 staat al vol, maar ik weet dat de ferry/boot naar Nesna redelijk groot is. Dus dit moet geen probleem zijn. Terwijl ik met Hennie (mn vriendin) aan het bellen ben, zie ik 2 bekenden: Linda & Mike van Zilt. Toen ik hun in februari dit jaar tegenkwam op Camping El Pino in Andalusië gaven ze aan dat ze ook naar Noorwegen gingen deze zomer. We kletsen even bij en zien ondertussen 2 kleine dolfijnen door het fjord glijden. De aankomst van de veerboot naar Nesna, maakt daar helaas een eind aan.
Eenmaal op de boot vervolg ik mn telefoongesprek met Hennie. En bij aankomst in Nesna is dit het uitzicht:
Even later rijd ik langs het fjord richting Kilboghamn en dit stuk is zeer fraai. Even een korte impressie:
Op dit stuk hierboven is het trouwens nog wel ff schrikken geblazen. Tijdens het rijden had ik een ambulance helikopter gezien, maar door het vele bochtenwerk was ik m ff kwijt. Ineens lijkt ie zo’n beetje op mn dak te landen (nou nou Opa Mol 🙂 ). In mn spiegel zie ik dat ie naast de weg hangt. Ik kon niet meer zien of ie daar geland is, maar er is klaarblijkelijk iets gebeurd. Het vervolg van mn rit naar Kilboghamn is verder rustig en bovenal mooi. Zooooo mooi!
Blij dat het weer zo snel weer is opgeknapt! Om 11.52 rijd ik de haven van Kilboghamn binnen. Nog steeds mooi op schema. De boot naar Jektvik is inmiddels gearriveerd en het schip loopt al behoorlijk vol. Even later lijkt deze “gele dame” me tegen te houden:
Maar even later sta ik aan boord en het uitzicht is opnieuw geweldig:
Even later passeren we de Poolcirkel, bewijs helemaal links op de foto, heeeeel klein 🙂
en dan is het moeilijk voor te stellen dat het nu iets van 25 graden is. Met de haven van Jektvik in zicht, kom er ineens een mannetje van de rederij het achterdek op. Hij maakt met iedereen een praatje en ik ben bang dat dat niet uit vriendelijkheid is. En inderdaad, hij geeft aan dat de boot van Agskardet naar Halsa niet vaart en dat we in Jektvik weer in de rijen moeten aansluiten. Als ik m goed begrepen heb, brengt een extra veerboot ons dan rechtstreeks naar Halsa. Maar goed, het voelt wel heeeeeel vreemd dat je even later weer in de rij naar Kilboghamn staat:
Daar waar je net vandaag bent gekomen…. En nu? Er rent hier de hele middag een “geel meisje” heen en weer, maar ik heb geen idee of en wanneer er een extra schip komt. Het is nu net 13.00 uur geweest. Een uurtje later komt er een veerboot aan. Het blijkt de veerboot van 13.00 uur vanuit Kilboghamn te zijn. De mensen die van dat schip afrijden, moeten in de nog beschikbare rijen parkeren. Op het schip gaan vervolgens 2 rijen op en het schip vaart weg. Om 15.45 uur komt er weer een veerboot aan. Ook deze komt uit Kilboghamn en wordt nu ingezet om de mensen uit de haven van Jektvik naar Halsa te brengen. Dit keer kan ik er ook op en eenmaal op het schip, bedenk ik me dat dit hetzelfde schip is, als waar ik zostraks mee naar Jektvik gevaren heb. Nou ja zeg…
Beide ferries welke normaal gesproken dus tussen Kilboghamn en Jektvik varen, varen nu tussen Jektvik en Halsa. Als je nu dus in Kilboghamn arriveert, moet je waarschijnlijk ook minimaal een paar uur wachten. Even denk ik: waarom zetten ze geen extra schepen in tussen Agskardet en Halsa, maar later op Furoy Camping hoor ik de reden: de betreffende ferry is tegen de “oprijbrug” in de haven van Agskardet gevaren en beide zijn zo beschadigd, dat het misschien wel een week duurt voordat het gerepareerd is. Dus … Het wachten in de haven van Jektvik was overigens goed te doen, omdat ik met een stel Amsterdammers aan de klets raakte. En je moet toch wel steeds “paraat” zijn, omdat je geen enkel idee hebt wat er staat te gebeuren ….
Maar goed, ik ben inmiddels op Furoy Camping aangekomen. Met de eigenaren heb ik afgesproken om vanavond om 20.00 uur in gesprek te gaan. Nu een foto maken heeft niet zo veel zin, want het staat zooo vol (omdat veel kampeerders hier stranden in de haven, rijden ze door naar Furoy Camping). Maar zo sta ik normaal gesproken:
En dit is het uitzicht:
Woensdag 28 juni 2023
En weer is het weer totaal omgeslagen. Gisteren was het errrug warm, vandaag is het nog steeds niet koud, maar het regent …. Da’s wel jammer, want vandaag rijd ik het laatste gedeelte van de trip over de Kystriksveien. Eindbestemming: PlusCamp Saltstraumen vlakbij Bodo. Ik rijd al op tijd van de plek, groet de vriendelijke eigenaren nog even en rijd weer verder noordwaarts. Vanwege de regen helaas geen foto’s, maar zo zag het er vorig jaar uit:
Een uurtje later bezoek ik in Reipa een potentiële klant, maar dat is (nog) geen succes. Iets verderop – op Storviksanden Camping – heb ik met de eigenaar afgesproken. Bij aankomst maak ik samen met hem een rondje over de camping en het ziet er “gelikt” uit 🙂 Met prima sanitair, deels verharde plaatsen voor campers, grasplaatsen voor kampeerders met een caravan en speciale plaatsen voor tenten. Daarnaast wordt er een minigolf en frisbeegolf aangelegd. En de camping ligt ook nog eens aan een prachtig mooi zandstrand. Tegenover de camping ligt een Matkroken, een kleine supermarkt waar je ook even koffie (evt. met een lekkere wafel) kunt drinken of een warme snack kunt bestellen.
In de Matkroken heb ik een leuk gesprek en even later loop ik met een mooi contract de deur uit. Alweer een nieuwe klant. Top! Wil je meer informatie of Storviksanden Camping, klik dan even op onderstaande foto:
Ik vervolg mn rit naar PlusCamp Saltstraumen. Rond 12.45 uur meld ik me bij de receptie, maar de eigenaar is pas later aanwezig. De receptioniste weet van mn komst en geeft aan dat ik maar een plekje moet uitzoeken. En ik heb de camper nog niet te plek, of ik heb al een smsje van de eigenaar. Of we om 16.00 uur in gesprek kunnen? Tuuuurlijk. Na de lunch ga ik achter de laptop aan het werk. Het weer knapt trouwens weer wat op. Even voor 16.00 uur loop ik richting de receptie voor het gesprek.
Het weerzien met de eigenaar is fijn. Ik ken hem al een ruim aantal jaren en tijdens het gesprek lukt het me bijna niet om het richting het zakelijke deel te krijgen. Hij geeft aan dat de camping de komende jaren flink op de schop gaat. Mooi! En dat het nu bijna elke nacht vol staat. Dat dacht ik al, want in de loop van de middag is de camping al behoorlijk vol geraakt. De bestaande promotie voor PlusCamp Saltstraumen Camping wordt verlengd en net voordat ik weer richting de camper loop, bespreken we nog even wat het beste moment is om de boot naar de Lofoten te nemen.
Ik had gezien dat er morgenvroeg om 5.30 uur en om 6.00 uur een boot gaat van Bodo naar Moskenes, maar bij nader inzien blijkt de boot van 5.30 uur niet rechtstreeks naar Moskenes te varen, maar via de eilanden Vaeroy en Rost. Hij geeft aan dat ik beter vrijdagmorgen kan vertrekken, want dan gaat de boot om 6.00 uur en om 7.00 uur wel rechtstreeks naar Moskenes. Als je dan die van 6.00 uur mist omdat ie vol is, ben je de 1e voor de boot van 7.00 uur. Voor alle tijden en overtochten: http://ruteinfo.thn.no/en
Als ik terug ben bij de camper, zie ik dat deze in de zon staat. Maar de lucht erachter ….
Die hebben we gelukkig gehad 🙂 Na het eten en de afwas vind ik het verder wel prima. Morgen blijf ik hier dus nog een daggie.
Donderdag 29 juni 2023
Als ik vanmorgen na de sanitaire stop terugloop naar de camper, zie ik dat het uitzicht er nu wel ff anders uit ziet. Wauw!
Omdat ik nu ineens een daggie stil sta, heb ik gisteravond al bedacht wat ik vandaag zou gaan doen. In ieder geval proberen om het lampie van mn koplamp te vervangen. En daar ga ik dus na het ontbijt eerst mee aan de slag. En … het is me gelukt. Met behulp van internet 🙂
Daarna ga ik achter de laptop aan het werk. Met name met de campingadministratie. Ondertussen zie ik dat de camping weer volledig leeg loopt. Dat komt o.a. omdat er gisteren een groep van 22 campers van de NKC op de camping stond en die zijn aan het eind van de ochtend allemaal vertrokken. Ondertussen komen er al weer nieuwe (vooral) campers binnen. Van werkelijk allerlei nationaliteiten. Noren, Nederlanders en Duitsers. Dat is logisch. Maar ook veel Zweden, Finnen, Italianen, Zwitsers, Oostenrijkers, Belgen, Engelsen en een verdwaalde Fransman (die staan bijna nooit op campings ….).
PlusCamp Saltstraumen Camping ligt trouwens op loopafstand van de Saltstraumen, de grootste en krachtigste maalstroom ter wereld. Elke 6 uur passeert hier 400 miljoen m3 zeewater wat door een 150 meter brede zeestraat geperst wordt. Een paar jaar geleden heb ik het samen met Hennie bekeken:
Na het avondeten en de afwas kruip ik nog een tijdje voor de buis. Vanavond maar even geen koffie, want ik ga op tijd naar bed. De wekker gaat namelijk morgenvroeg om 4.30 uur 🙁
Vrijdag 30 juni 2023
Even voor 4.30 uur geeft mn eigen biologische wekker aan dat ik eruit moet en dus sta ik even later fris en fruitig naast mn bed (…….) Een half uurtje later ben ik klaar voor vertrek en rijd zaggies van de camping. Het 1e stuk doe ik ff rustig aan, want een paar jaar geleden kwamen we flink wat elanden tegen. Dit jaar heeeeeeelemaal geen eentje. Nou ja zeg …..
Rond 5.25 uur arriveer ik bij de terminal van de ferry Bodo – Moskenes. Huh?
Dit is wel heel erg rustig! Rechts zie je 3 rijen voor als je gereserveerd hebt. Maar in totaal is dat nog geen 1 rij vol. Links staan 2 volle rijen, maar daar staat “Vaeroy / Rost” boven. Voor mij staan 5 auto’s. Dat moet dus zat kunnen. Maar dan zie ik ineens het gele mannetje ook langs de “Vaeroy / Rost” rijen lopen. En even later rijden deze auto’s de boot op. Huh? Als het gele mannetje bij mij is gearriveerd, vraag ik m toch maar ff hoe het zit. De boot gaat inderdaad rechtstreeks naar Moskenes, maar vaart daarna door naar de eilanden Vaeroy en Rost.
Nog even over het wel/niet reserveren van deze ferry (want die vraag krijg ik regelmatig): je kunt natuurlijk reserveren, bijvoorbeeld als je geen zin hebt om tijdens je vakantie vroeg op te staan. Maar anders raad ik mensen aan hetzelfde te doen als ik. Zorg dat je er even voor 6.00 uur bent. Kun je er niet op, dan hoef je maar een uurtje te wachten. Let op: dit schema geldt alleen voor maandag, woensdag en vrijdag. Check nog maar even deze link http://ruteinfo.thn.no/en voor de zekerheid. Oh ja, wil je wel reserveren ….. de reserveringskosten zijn NOK 500!
De overtocht duurt 3 uur en 15 minuten. Een half uurtje voor aankomst in Moskenes ga ik het achterdek op. Even wat foto’s maken. Wat zo vaak heb ik dit weer niet.
Als we wat dichter bij de kust komen, zie ik (links – midden op de foto) Moskenes Camping, de 1e klant van vandaag al liggen:
Even later lopen we de haven van Moskenes binnen:
En ga ik richting het autodek. Even later meld ik me bij de receptie van Moskenes Camping en kom direct mn contactpersoon tegen. Hij kijkt me enigszins verwilderd aan. Het is blijkbaar druk. Hij geeft aan dat ze het bijna niet aan kunnen. De camping is elke nacht vol en de telefoon gaat onophoudelijk. Ooit was Moskenes Camping een kleine knusse camping. Vanwege de steeds maar toenemende vraag, zijn ze de camping elk jaar – voor zowel mogelijk en voor zover toegestaan – aan het uitbreiden. En nog is het niet genoeg. Ik voel het antwoord al aankomen: promotie hebben ze niet echt nodig. Maar ze gaan er – na het seizoen – toch nog over nadenken. En dus ga ik weer verder. Als ik weer richting de haven van Moskenes rijd, is het nog steeds rustig:
Maar als ik even later de E10 op draai, zie ik werkelijk overal campers staan. Het is echt niet te geloven. Sommigen hebben direct naast de weg overnacht. Echt stijf naast de weg. Ik probeer in te vullen waarom mensen dat toch doen, maar ik snap het gewoon niet. Misschien op Moskenes Camping geprobeerd, maar de camping was vol? Laatste nacht hier op de Lofoten? Maar waarom staan ze nu dan niet in de rij in de haven van Moskenes? Eerste nacht op de Lofoten? Waarom dan niet een rustiger plekje opgezocht? Onbegrijpelijk. Maar goed, ik vervolg mn rit over de E10. Een van de mooiste plaatjes welke je kunt schieten is bij Reine:
De weg is hier soms behoorlijk smal en om chaotische toestanden te voorkomen, staan bij de meeste bruggen verkeerslichten:
Even verder is weg een stuk breder:
Mn eindbestemming voor vandaag is Ramberg Gjestegard. Onderweg wil ik nog 1 potentiele klant bezoeken: Fredvang Camping. Even later krijg ik de bruggen richting Fredvang in het vizier:
En die zijn behoorlijk steil! Even later rijd ik Fredvang Camping op. Ik heb een gesprek met de eigenaresse, maar (direct) tot zaken komt het niet. Jammer, want voor deze camping zou ik wel graag de promotie willen verzorgen. Kijk dan:
Via dezelfde bruggen rijd ik weer terug naar de E10 en zie in de verte Ramberg liggen:
Bij aankomst meld ik me in het restaurant van Ramberg Gjestegard. Daar krijg ik te horen dat de camping verkocht is. In september 2022 al. Huh? De vorige eigenaar heeft in juni 2022 het contract nog verlengd (voor 2023) en verder niets aangegeven. Ik krijg de gegevens van de nieuwe eigenaar, maar die is pas a.s. maandag aanwezig. Normaal gesproken overnacht ik hier altijd, maar dat heeft nu weinig zin. Overigens …. de locatie van Ramberg Gjestegard is zo onbeschrijflijk mooi, dat deze ook de voorzijde van onze brochure siert. Kijk:
De camping zelf kan wel een opknapbeurt gebruiken, maar de ligging is zoooo mooi. De camping ligt direct aan dit strand:
Echt geweldig mooi. Het strand is trouwens te koop. Geen idee wat je ermee moet, maar je kunt het kopen 🙂 Terug in de camper besluit ik dan nu toch maar door te rijden. Volgende bestemming is Lofoten Beach Camp, “een strand verderop”. Al even mooi:
Maar ook hier is mn contactpersoon niet aanwezig. De Tsjechische receptionist doet nog wel verwoede pogingen, maar de eigenaar blijkt op zee te zitten. En dus ga ik weer verder. De eindbestemming van morgen (Brustranda Fjordcamping) wordt nu zeer waarschijnlijk de eindbestemming voor vandaag. De route tussen Ramberg en Leknes is zeer fraai:
Sorry voor de vele foto’s, maar het is nu eenmaal schitterende “fotos-maken-weer” en ik rijd eigenlijk vandaag een dubbele route 🙂 In Leknes pak ik de “815” langs de oostzijde van het eiland Vestvagoy. En dit is eigenlijk ook direct de tip voor mensen die de drukte op de E10 willen vermijden. Want langs de “815” ligt ook mn eindbestemming: Brustranda Fjordcamping en daar is meestal wel plek. Maar als je liever niet op een camping wilt overnachten zijn hier ook prachtige plekjes om te overnachten. En veeeeeeel rustiger 🙂 Even later daal ik af richting Valberg:
en rijd langs het water richting Brustranda Fjordcamping:
Ik heb inmiddels al met mn contactpersoon contact gehad en we hebben vanavond om 18.30 uur een afspraak. Wordt vervolgd.